Vraagje over electro setup

Hoeveel vermogen wil je erin?
En vooral ook, wat mag het kosten?

Staufenbiel heeft "gekapselte aussenlaufer" die niet te duur zijn en goed presteren.
Dat is dan een direct drive (dus kleine prop).

Iets duurder kom je op motoren met gear.
Het rendement ligt dan vaak wat hoger omdat je een grotere prop met een lager toerental rond kan slingeren.
Kontronik, Hacker, Plettenberg en de 1025F5J van Schambeck.

Je kan ook nog een buitenloper met gear nemen.
Doen het ook prima.
Hacker heeft een leuk motortje F3B/F3J/F5J | typische Seglerantriebe | Motoren

En ik kreeg een mailtje van Strecker dat hij nu ook motortjes voor F5J heeft.
1 directdrive voor montage voorop de neus en 1 gekapselte aussenlaufer met gear.
Zijn niet goedkoop maar ik denk dat Strecker op dit moment de beste motoren maakt (hoogste rendement bij laagste gewicht).
www.rs-e-motoren.de - Neuheiten 2014/2015

GJ

Ik heb voor mijn Supra net de volgende set besteld:

Peggy Pepper HK-2221/8 3600KV mit Micro Edition 5:1, met RF klapprop 16*8.5, en een 32mm versatzte spinner, 0°verdraaid.

Hoeveel vermogen wil je erin?
En vooral ook, wat mag het kosten?

Staufenbiel heeft "gekapselte aussenlaufer" die niet te duur zijn en goed presteren.
Dat is dan een direct drive (dus kleine prop).

Iets duurder kom je op motoren met gear.
Het rendement ligt dan vaak wat hoger omdat je een grotere prop met een lager toerental rond kan slingeren.
Kontronik, Hacker, Plettenberg en de 1025F5J van Schambeck.

Je kan ook nog een buitenloper met gear nemen.
Doen het ook prima.
Hacker heeft een leuk motortje F3B/F3J/F5J | typische Seglerantriebe | Motoren

En ik kreeg een mailtje van Strecker dat hij nu ook motortjes voor F5J heeft.
1 directdrive voor montage voorop de neus en 1 gekapselte aussenlaufer met gear.
Zijn niet goedkoop maar ik denk dat Strecker op dit moment de beste motoren maakt (hoogste rendement bij laagste gewicht).
www.rs-e-motoren.de - Neuheiten 2014/2015

GJ

Hoi bedankt voor je reactie,
Het ligt mij allemaal niet zo dat electro gebeuren, 200 euro voor een motor is veels te duur, dan maar wat vaker de motor eruit schroeven en een goedkoper modelletje erin. Ga jouw links bekijken en dan binnenkort maar eens bestellen.

Ik heb voor mijn Supra net de volgende set besteld:

Peggy Pepper HK-2221/8 3600KV mit Micro Edition 5:1, met RF klapprop 16*8.5, en een 32mm versatzte spinner, 0°verdraaid.

186 voor 1 motor :|
Zit er garantie op zo'n ding en hoelang kan je daarmee vliegen?! 1 seizoen..
mooi lullig als die het begeeft na 3 maand dan is het een duur grapje..
Dan maar liever zo'n hacker clone van 30 euries

Ik heb ook de peggy pepper. Maar dan de 2221/10. Ga nu het derde seizoen in met deze motor. Vertraging is onverwoestbaar en van zeer hoge kwaliteit.

Ik heb het zelf niet zo op Reisenauer omdat de man nogal wat onzin op zijn site laat zetten en het er niet afhaalt, ook al bewijst iedereen dat het niet kan met de geldende natuurwetten.
De Pepper is een kopie Scorpion motor met een vertraging.
De Hackers worden in China gemaakt en kosten daar 1/3 van wat ze bij Hacker kosten.
Alleen moet je er dan nog wel een Maxon gear op zetten.
Maar zo'n 90% van de motoren en regelaars die zogenaamd duits zijn wordt in China gemaakt.

Een goedkopere oplossing, die op zich wel goed is alleen wat herrie maakt is de Red Fox motor.
Ik heb contact met de bouwer gehad en weet ook de prijzen.
Er is nog geen website van de fabrikant maar je kan ze hier zien.
Electric Motors - Geared

Van de prijs kan zeker nog 20% af.

GJ

Herrie? Hoe kom je daarbij..... Heb de RF zelf in gebruik en ze maken net zoveel "herrie" als een 1025 of peggy. Kwaliteit is perfect. Via Adrie zijn ze te verkrijgen.

Ik bedoel met herrie, de vergelijking met een direct drive.
Er zit eigenlijk gewoon een AXI PG4 gearbox op dat motortje dat wel goed gesmeerd moet worden, anders lijkt het een koffiemolen.

Ik weet dat ze her en der verkocht worden, Fred Mens, Adrie wist ik niet en ik kan er ook aankomen maar ze hebben geen leuke motor die ik kan gebruiken.

GJ

Ik heb ook de peggy pepper. Maar dan de 2221/10. Ga nu het derde seizoen in met deze motor. Vertraging is onverwoestbaar en van zeer hoge kwaliteit.

Dat is mooi om te horen.
Denk dat het voor een boel beginners zo der een achtergrond in zweefvliegen verekte lastig is n goeie combo te vinden.

Ik heb het zelf niet zo op Reisenauer omdat de man nogal wat onzin op zijn site laat zetten en het er niet afhaalt, ook al bewijst iedereen dat het niet kan met de geldende natuurwetten.
De Pepper is een kopie Scorpion motor met een vertraging.
De Hackers worden in China gemaakt en kosten daar 1/3 van wat ze bij Hacker kosten.
Alleen moet je er dan nog wel een Maxon gear op zetten.
Maar zo'n 90% van de motoren en regelaars die zogenaamd duits zijn wordt in China gemaakt.

Een goedkopere oplossing, die op zich wel goed is alleen wat herrie maakt is de Red Fox motor.
Ik heb contact met de bouwer gehad en weet ook de prijzen.
Er is nog geen website van de fabrikant maar je kan ze hier zien.
Electric Motors - Geared

Van de prijs kan zeker nog 20% af.

GJ

Ook nog te duur nog meer tips iets goedkoper? Fatsoenlijke motor voor 80 tot 100 euro moet toch lukken?

@VWstyle,
F5B doe ik niets meer mee, het is voor een ander zwevertje waar ik wel een paar kilowatt voor kan gebruiken.

@Jorrie
Reken bij de motor ook nog een regelaar (vanaf zo'n 30 euro) en een prop met spinner.
Dat loopt van 20 tot bijna 100 euro.
Dan de hamvraag:
Wat gaat je model ongeveer wegen en hoe hoog wil je komen in 30 seconden?

Ik heb even de prijslijst van de Red Fox erbij gehaald.
Voor 100 euro moet je wel zo'n motor kunnen hebben.
Voor een 2200 gram zwever zou ik denken aan een RF 500 4:1 ECO met een 15x8 prop op 3S.
Dan heb je 480 Watt, dat is echt zat om binnen 30 seconden naar de 300 a 350 meter te komen.
Zo'n motortje zit op 100 euro.

GJ

Het is niet dat ik van mening ben dat goedkope(re) motoren niet goed genoeg zijn maar als je bijna zonder budget een topzwever kiest.....waarom dan de motor zo goedkoop mogelijk?
Voor f5j kan je met budgetmotoren uitstekend uit de voeten, je hebt hem als het goed is maar maximaal 30 seconden nodig. Ik zou Kijken naar wat je aan vermogen wilt, wat je in je kist kwijt kan en kies dan voor jou de beste (en als prijs daar je doorslagevende factor is de goedkoopste).

Hij gaat er geen F5J mee vliegen.
Volgens mij hoef je alleen te kijken wat er in past (maximale diameter) en welk vermogen je wilt hebben. De rest is bijzaak. Het hogere rendement van de vertraagde motoren levert je helemaal niks op. Technisch is het prachtig (dat zou voor mij een reden kunnen zijn er eentje aan te schaffen) en in een hele smalle neus ontkom je niet aan een dunne binnenloper met vertraging. Maar verder levert het volgens mij helemaal niks op.

Mee eens..(edit: maar het staat wel in deze hoek van het forum). Mijn keuze voor de 1025 was vanwege de beperkte ruimte maar ook omdat ik het gewoon een heel gaaf ding vind en hem graag wilde hebben!

Laatst bewerkt:
... en in een hele smalle neus ontkom je niet aan een dunne binnenloper met vertraging. Maar verder levert het volgens mij helemaal niks op.

Redelijk mee eens, maar het levert wel wat op: die hogere efficiëntie zorgt ervoor dat je uit 1 accu-lading meer hoogtemeters kunt halen, anders gezegd meer stijgvluchten. Dus langer vliegen voordat je weer moet landen.

Maar of dat het geld waard is ... :confused:

Het is niet dat ik van mening ben dat goedkope(re) motoren niet goed genoeg zijn maar als je bijna zonder budget een topzwever kiest.....waarom dan de motor zo goedkoop mogelijk?
Voor f5j kan je met budgetmotoren uitstekend uit de voeten, je hebt hem als het goed is maar maximaal 30 seconden nodig. Ik zou Kijken naar wat je aan vermogen wilt, wat je in je kist kwijt kan en kies dan voor jou de beste (en als prijs daar je doorslagevende factor is de goedkoopste).

Gewoon een standaard e-glider supra zal ik gaan vliegen.
Ik zal alle opties nog eens doornemen. Een motor van 16 euro hoeft nu ook weer niet als deze niet duurzaam is. Maar zat te denken om iets van 80/100 uit te geven voor een motor. Ik zal alle voorstellen en gebruikte combinaties nog eens rustig doornemen en dan post ik hier wel een bestellijstje :P

Topic heeft in ieder geval al veel duidelijkheid verschaft naar de mogelijkheden en verschillen in prijs/merk/etc. Vast zinvol voor een boel beginners.

@VWstyle,
F5B doe ik niets meer mee, het is voor een ander zwevertje waar ik wel een paar kilowatt voor kan gebruiken.

@Jorrie
Reken bij de motor ook nog een regelaar (vanaf zo'n 30 euro) en een prop met spinner.
Dat loopt van 20 tot bijna 100 euro.
Dan de hamvraag:
Wat gaat je model ongeveer wegen en hoe hoog wil je komen in 30 seconden?

Ik heb even de prijslijst van de Red Fox erbij gehaald.
Voor 100 euro moet je wel zo'n motor kunnen hebben.
Voor een 2200 gram zwever zou ik denken aan een RF 500 4:1 ECO met een 15x8 prop op 3S.
Dan heb je 480 Watt, dat is echt zat om binnen 30 seconden naar de 300 a 350 meter te komen.
Zo'n motortje zit op 100 euro.

GJ

Dat klinkt wel interessant als iets waar ik naar op zoek ben inderdaad.
Ongeveer 20/30 seconden en 300 meter is hoog zat.
Als dit 2 a 3x kan op een accu ( en accu's zijn redelijk prijsgunstig ) dan is dat wat mij betreft een goede oplossing. Je vliegt toch zo een minuut of 5/10 dus met accu's 6x omhoog zou perfect zijn.

Ik zit te denken om een futaba regelaar te gebruiken, tips daarin? Heb voor een multicopter een keer 2 kapotte ESC gehad ( hobbyking merk ) en sindsdien een beetje huiverig.

@GJ
Je gaf aan dat deze motoren wel veel lawaai maakten, wat is het verschil met die scorpion motors van 16 euro eigenlijk? Die zullen sneller kapot gaat warmer worden en/of minder duurzaam zijn met een lager rendement in meters?

Een optie is ook een Mega binnenloper. Wordt veel gebruikt in F5J, en het probleem van de draden langs de bell heb je niet.
Voor de diverse types, zie hier:

MEGAMOTOR

CE staat voor Combat Edition; verschil met de normale motoren is de 5mm as.

Ik sta op het punt om voor mijzelf en teamcollega´s er 3 te bestellen. De lichte versie, want ze komen in 1300 grams modellen. Bij TopmodelCZ kosten ze 80 Euro.

Ik kan bevestigen dat de Red Fox veel herrie maakt. Veel meer dan de Reisenauers waarmee wij vliegen. Voldoet evenwel prima. Wij hebben geinformeerd naar losse vertragingen, doch die kosten nauwelijks minder omdat het motortje van de Red Fox heel goedkoop is (kost bij HK 10 Euro of zo).

De gearbox van een Redfox is vrij simpel.
Niet dat dat slecht is en zeker niet in dit soort vermogens maar als hij niet goed gesmeerd is dan klinkt ie als een koffiemolen.
Ik ken de gearboxen maar de motoren samen met gearbox heb ik nooit in mijn handen gehad.
De gearboxen van Axi waren hetzelfde, brons gelagerd en een deels bronzen vertraging.
Ze gaven 1200 watt op maar we haalden er makkelijk 3000 watt uit.
De Redfox gears zijn voor 500 Watt gemaakt maar zullen best wel meer uit kunnen houden, alleen wel af en toe het vet controleren (2x per jaar of zo).

Het verschil tussen de motoren (in prijs) zit in dat de ene een vertraging heeft en dat kost gewoon geld.
Een goedkope vertraging is minimaal 35 euro.
De beste vertragingen zijn die van Reisenauser en daar had hij zich ook mee bezig moeten houden, hij is nu deels overgestapt op elektromotoren en regelaars waar hij de ballen verstand van heeft.
Een kale Reisenauer vertraging voor F5J kost zo'n 70 euro.
Dus daar zit dan al je grote prijsverschil met een Red Fox.

Als je geen F5J gaat vliegen en gewoon leuk omhoog wil dan zou ik gaan voor een ingepakte buitenloper van Staufenbiel.
En dan eventueel een combo met regelaar.

Ik zou zelf geen Futaba regelaar kopen maar gewoon een goedkoop simpel dingetje van een ampere of 30 (kost 20 euro) en daar dan een SM unilog bijkopen.
De unilog kan je echt voor alles gebruiken en beperkt zich niet tot dit model.

GJ

Back