Vraagje over electro setup

@GJVO
De motor smeren met olie 2x per jaar lijkt me ook niet echt ideaal
Ik ben iemand van inpluggen en vliegen, ook nog onderhoud plegen op de motor 2x per jaar wordt me teveel van het goede ;) maar zonder gekheid dan toch maar een andere motor kiezen die minder onderhoudsgevoelig is.

Elk mechanisch ding heeft onderhoud nodig, ook iets zonder gearbox.
Als je geen onderhoud wilt doen dan kan je beter niet gaan vliegen.
Wat denk je van je accu's, dat is ook niet zomaar wegleggen als je gevlogen hebt maar daar moet je ook aandacht aan besteden (terugbrengen naar storagevoltage).
Als je dat niet doet dan gaan je accu's niet lang mee.

Zelfde met de motor, je kan gewoon het hele jaar gaan vliegen.
Maar het zou lullig zijn als je dan op het veld staat en je motor klinkt raar, of doet het niet.
Vandaar dat je altijd wat dingen preventief moet doen.

Je kijkt toch af en toe ook onder je motorkap van je auto of je oliepeil nog ok is.. of wacht je tot het lampje brandt?

Ter toevoeging... dit vet gaat in gearboxen.
http://www.hacker-motor-shop.com/e-...onId=&a=article&ProdNr=29859100&t=3&c=41&p=41

GJ

Elk mechanisch ding heeft onderhoud nodig, ook iets zonder gearbox.
Als je geen onderhoud wilt doen dan kan je beter niet gaan vliegen.
Wat denk je van je accu's, dat is ook niet zomaar wegleggen als je gevlogen hebt maar daar moet je ook aandacht aan besteden (terugbrengen naar storagevoltage).
Als je dat niet doet dan gaan je accu's niet lang mee.

Zelfde met de motor, je kan gewoon het hele jaar gaan vliegen.
Maar het zou lullig zijn als je dan op het veld staat en je motor klinkt raar, of doet het niet.
Vandaar dat je altijd wat dingen preventief moet doen.

Je kijkt toch af en toe ook onder je motorkap van je auto of je oliepeil nog ok is.. of wacht je tot het lampje brandt?

Ter toevoeging... dit vet gaat in gearboxen.
Getriebefett / Grease C50-Acro | Hacker C50 Competition | Motoren

GJ

Accu's netjes ontladen bekend ja. Wist niet dat je de motoren ook moest smeren, nu heb ik dan ook alleen nog maar met wat simpele motortjes zoals een speed 400 wat gedaan. Nu maar eens binnenkort de knoop doorhakken en een motor combo aanschaffen voor de nog te kopen supra ;p anders wordt het niet vliegen voor mij in de zomer met die levertijden.

Wist niet dat je de motoren ook moest smeren, nu heb ik dan ook alleen nog maar met wat simpele motortjes zoals een speed 400 wat gedaan.
Aan een brushless motor zelf zit (bij normaal gebruik) geen enkel onderhoud. Er zitten 2 lagertjes in die je misschien een drupje olie zou kunnen geven maar ik heb dat nog nooit bij een motor gedaan. Ik heb enkel buitenlopers, waarvan er nog nooit één kapot is gegaan. En ik vlieg erg veel.
Een vertraging heeft natuurlijk wel wat onderhoud nodig, evenals je klapprop. Die moet je schoon houden en regelmatig op slijtage/beschadigingen controleren.
En extreme toepassingen van brushless motortjes (zoals bij F5B) vragen uiteraard ook preventief onderhoud en inspectie.

Een motor zou ik nooit een druppie olie ingooien (olie en stof is schuurpapier).
Dus aan een enkele brushless motor heb je geen onderhoud, behalve dan af en toe de boutjes en bekabeling controleren.
En in F5B heb ik ook 2 jaar met 1 motor gevlogen, zonder onderhoud.
Maar dan praat ik wel over Plettenberg vertragingen en geen vertragingen met brons erin.
Het is echt niet zo dat je uren bezig bent met een motor.

Het is:
Spinner eraf, 2 of 4 boutjes loshalen, tandwielkastje losdraaien, controleren of er nog schoon vet inzit.
Zo ja, weer dichtschroeven, zo nee, ontvetten en nieuw vet erin.
Je zal maximaal 15 minuten bezig zijn.
Nou.. als dat teveel is dan moet je een andere hobby gaan zoeken want zelfs een zwever controleer ik even voordat ik ga vliegen...

GJ

Ik heb een Robbe Compact motor, buitenloper, in gebruik waar ik na 9 a 10 jaar een keer een lager heb vervangen. Verder niks onderhoud. (hooguit wat gras er uit gehaald ;) )

Met vertragingen heb ik geen ervaring, maar dat gaat de komende jaren komen, als ik tijd van leven krijg.

Alle posts nog eens rustig doorgelopen en de geposte links onderzocht.
Ik kwam een post tegen op Hyperflight.co.uk.
Hoop dat ik nog een beroep op jullie kennis mag doen met een concrete combinatie motor/gear/batterij.
Langzaam komen we er wel :)

Recomended Powertrain
Aeronaut 17 x 9 folder on a 32mm HyperSpinner
Hacker A20-6XL Evo with 4.4:1 Maxon gearbox
60A ESC
3S 1.3Ah 65C LiPo (could also use 3S 850mAh 65C up to a 2.2Ah LiPo)
Rear MKS DS6100 servos
No ballast required
Gives a climb rate of 11 m/s (2200 fpm) at a flying weigh of 1863 g (65.7 oz)

Hierna zoekend kom ik op de volgende items:

[ MOTOR: Hacker ]
Scorpion HKII-2221-12 - Scorpion Power System
-of-
A20-6 XL 10-Pole EVO | Size 450 | helicopter motors | Motors
EUR 70,- Circa

Is hier een beter goedkoper/iets duurder alternatief voor? 70 euro ongeveer.

[ PROP: Aeronaut CAM Carbon 17X9 ]
Aeronaut CAM Carbon 17X9 | Aeronaut | Folding Props | Propeller | Accessories
EUR 13,-

[ GEARBOX: ]
Als alternatief op de geadviseerde combo
Hacker A20-6XL Evo with 4.4:1 Maxon gearbox deze:

Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGER /LightPlanetengetriebeohne Assorter
notitie: For assembly you need a pinion and a motor flange.

EUR 80,-

[ ACCU: ]
Advies is een 3S 1.3Ah 65C LiPo (could also use 3S 850mAh 65C up to a 2.2Ah LiPo)
Deze kon ik niet vinden, wat hier het dichtst bij in de buurt komt zijn:
Turnigy nano-tech 850mAh 3S 45~90C Lipo Pack
Dit lijkt me niet goed, is er een motor met het geadviseerde 65C of is dit niet nodig? 45C ook voldoende allicht.

[ ESC / Regelaar ]
Er zijn er veel voor een paar tientjes tot 60A
Ik wou toch graag een Futaba maar kan geen geschikte vinden.
Hier staan er 2 vermeld: http://www.futaba-rc.com/accessories/escs.html
Volgens mij zou dan de http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf100p.pgm?I=FUTM0922
voldoen.
EUR 54,-

Current- Forward: 90A Reverse: 45A
Motor limit 20+ turns

Kunnen jullie dat bevestigen?

Dan heb ik alleen nog wat kleindelen nodig voor montage en dan kan ik de eerste bestelling doen.

Laatst bewerkt:
Over die accu's: die kleine Turnigy-accu's gaan die 65C never nooit redden.
Zelfs 40C lukt ze al niet.
Lees het lipo-draadje van Arno nog eens goed door!

Goede en goedkope basic regelaars zijn de ICE-serie van Sunrise (heb ik me laten vertellen door GJVO en Gerben).
O.a. hier te koop.

Ik moet zeggen dat ik je gedachtengang niet altijd kan volgen. Superior (Adrie) heeft je al op 5 december aangeraden eens te kijken op de site van Aircraft-World. Daar vind je de aan de Scorpions identieke Hyperions voor een fractie van de prijs. De 2213, die ikzelf in twee F5J-modellen in gebruik heb, en die Adrie en diverse teamcollega´s hier ook op mijn aanraden hebben gekocht, voldoen perfect. Nu is de 3585 kV versie helaas uitverkocht, maar de 3200 versie is er nog wel en die gaat met een 5:1 vertraging ook nog heel goed.
Met deze combinatie breng je een F5J model tot ca 1600 gram perfect op hoogte. Als je iets meer reserve wenst (of als het model zwaarder is), dan zijn er de 2216´s en de 2221´s. De aan de door jou genoemde Scorpion identieke Hyperion is deze:

Outrunner HS2221 Series Motors. - Air Craft World

Kost eenvijfde van de Scorpion; je blijft onder de 22 Euro importgrens en de verzendkosten zijn 2,50$. Je hebt de motor in 1 week in huis.
Als je er dan een Micro Edition 5:1 bijkoopt, ben je voor 100 Euro klaar.
Ik zou overigens voor de 3000kV versie gaan, dan worden de props wat kleiner. En als je het nou echt goed wil doen, dan in het Ecalc-programma de beste combinatie uitvogelen.

Regelaars: ik gebruik uitsluitend Hi-Model (Sunrise) regelaars. De hier eerder genoemde ICE60 koop je daar ook. Kost dan nog niet de helft van wat hij bij Reisenauer kost.
Als je onder de 40A denkt te blijven, dan is dit een optie:

FLY PRO Series 40A 2-6S, 5A BEC Brushless Speed Control Type FLY-40A-PRO | HiModel

BEC van 5A is ruim voldoende. Deze regelaars gebruik ik al jaren. Kost je 16 Euro + verzendkosten. Wel de programmeerkaart erbij kopen. Blijft ook onder de importgrens.

Juun

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat ik je gedachtengang niet altijd kan volgen. Superior (Adrie) heeft je al op 5 december aangeraden eens te kijken op de site van Aircraft-World. Daar vind je de aan de Scorpions identieke Hyperions voor een fractie van de prijs. De 2213, die ikzelf in twee F5J-modellen in gebruik heb, en die Adrie en diverse teamcollega´s hier ook op mijn aanraden hebben gekocht, voldoen perfect.

Bedankt, ik wou inderdaad deze motor in plaats van de scorpion aanschaffen. Heb ik gemist in de posts en vergeten op de lijst als vervanging te zetten voor de Scorpion. Mijn dank is groot voor jullie expertise!

Hoi Jorrie,

Ongeveer een maand geleden aangegeven dat ik volgende setup in mijn Supra (1935gr) heb zitten en dat me deze prima bevalt.

Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGER /Light Planetengetriebe EUR 80
SCORPION HK 2221-12 2580KV EUR 76
GFK-Adapter Spant 37 mm für Micro Edition EUR 4
Prop-Gummis S ( 4 Stück ) EUR 2
Spantpad EUR 1
Reisenauer-Spinner-Kappe 38 mm EUR 5
Reisenauer Klemm-Mittelteil 39/ 8 - Welle 6mm inkl. Schrauben EUR 12
Graupner Cam Folding 18x10 EUR 19
SunriseModel ICE 60A EUR 59

Je bent in 15 a 16 seconden op 190m. Voldoende voor ongeveer 4 stijgvluchten.
Lipo: 4S 1000mAh 45c nanotechs.

Wat zou ik zelf volgende keer mogelijk anders doen:
- Sunrise bestellen zoals door Juun aangegeven
- andere motor zoals aangegeven door Superior

Ik zou NIET teruggaan naar 40A regelaar. Met bovengenoemde setup zit je rond de 45A. Echter met halfgas krijgt regelaar het heftiger voor zn kiezen. Heb ergens op forum gelezen dat als je componenten voor max 80% belast, ze tig keer langer meegaan. En qua geld scheelt het maar paar euro.

Omdat het jou niet om het gewicht gaat, kun je ook overwegen om een 1300mAh lipo te nemen.

Ik denk dat je dan mooie mix hebt tussen enerzijds betrouwbaar/prestatie en anderzijds kosten.

groet Marc

Bedankt voor alle tips, kan er zeker weer verder mee als echte electro noob.
Bestelling ga ik volgende week doen.

Het enige wat ik nog niet helder heb is wat er nog nodig is voor de montage, motor en vertraging in de romp.
Zal gewoon gaan voor een Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGER /LightPlanetengetriebeohne Assorter en een Outrunner HS2221 Series Motors. - Air Craft World om het een beetje goedkoop te houden. Kan altijd nog overstappen. Voordeel met die combo zijn de redelijk goedkope motors, gaat ie stuk dan is het eenvoudig vervangen.

Kan iemand me helpen met wat ik verder nog nodig ben om de motor te monteren?

Overigens is de 5:1 er ook nog in 2 varianten. Is er nog een voorkeur voor de lichtere of zwaardere versie aangezien de prijs gelijk is.

eisenauer Micro Edition 5:1 Light, planetary Gear Box with needle bearings

High-strength planetary gearbox with plasma hardened
Steel gears and planetary carrier with titanium shaft.
Weight 19 grams,
Diameter 22mm,
Length without shaft 20mm
Shaft Diameter 6mm
wave length 16mm
Bolt circle 14mm
Maximum input speed 50 000 rpm
Maximum throughput performance 1000 watts for 0,5 minutes
Pinion 3.17mm

For assembly you need a pinion and a motor flange.

Optionally available:
Pinion, Motor flange,
Loctite, High Performance grease, motor mount, Spantpad

Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGERPlanetengetriebeohne Assorter
Reisenauer Micro Edition 5:1, planetary Gearbox with Needle bearings

Weight 26 grams,
Diameter 22mm,
Shaft Diameter 6mm
wave length 16mm
Bolt circle 14mm
Maximum throughput performance 2000 watts for 0,5 minutes
Pinion 3.17mm

Optionally available:
Pinion, Motor flange,

Ik heb dan verder alleen nog nodig
* pinion ( Ritzel für Micro Edition 5:1 3,17 mm )
* GFK spant? ( GFK-Spant 29 mm für Micro Edition
* Spant tide? ( Spantpad )
* Propellor "span" elastieken, kon ze niet vinden bij reisenhauer
* Locktide ( heb ik nog )

Overigens heeft Reisenhauer ook die klap propellors.
Aeronaut zie ik veel voorbij komen, vroeger wel eens een klappropeller van Grauper gehad. Zijn hier nog voorkeuren of maakt het allemaal niet zoveel uit? De afmeting van de prop is op advies online en jullie opmerkingen. Misschien dat de prop nog kleiner kan ( minder weerstand ) maar ik heb geen flauw idee of dat kan.
Voorgestelde prop is de Aeronaut Cam Carbon 17x9 ( Aeronaut Cam Carbon 17x9 ) Dus ik hou die maar aan.

De 3000kv reisenhaur is me met 186 echt te duur dus ik hou het voorlopig hierop, had begrepen dat met deze met een kleinere prop gevlogen zou kunnen worden. Maargoed, niet belangrijk genoeg om het prijs verschil te rechtvaardigen ;)

Het enige wat ik nog niet helder heb is wat er nog nodig is voor de montage, motor en vertraging in de romp.
Zal gewoon gaan voor een Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGER /LightPlanetengetriebeohne Assorter en een Outrunner HS2221 Series Motors. - Air Craft World om het een beetje goedkoop te houden. Kan altijd nog overstappen. Voordeel met die combo zijn de redelijk goedkope motors, gaat ie stuk dan is het eenvoudig vervangen.

Overigens is de 5:1 er ook nog in 2 varianten. Is er nog een voorkeur voor de lichtere of zwaardere versie aangezien de prijs gelijk is.

eisenauer Micro Edition 5:1 Light, planetary Gear Box with needle bearings

Weight 19 grams,
Diameter 22mm,
Shaft Diameter 6mm
wave length 16mm
Bolt circle 14mm
Maximum throughput performance 1000 watts for 0,5 minutes
Pinion 3.17mm

Optionally available:
Pinion, Motor flange,

Reisenauer Micro Edition 5:1 NADELLAGERPlanetengetriebeohne Assorter
Reisenauer Micro Edition 5:1, planetary Gearbox with Needle bearings

Weight 26 grams,
Diameter 22mm,
Shaft Diameter 6mm
wave length 16mm
Bolt circle 14mm
Maximum throughput performance 2000 watts for 0,5 minutes
Pinion 3.17mm

Optionally available:
Pinion, Motor flange,

Ik heb dan verder alleen nog nodig
* pinion ( Ritzel für Micro Edition 5:1 3,17 mm )
* GFK spant? ( GFK-Spant 29 mm für Micro Edition
* Spant tide? ( Spantpad )
* Propellor "span" elastieken, kon ze niet vinden bij reisenhauer
* Locktide ( heb ik nog )

Overigens heeft Reisenhauer ook die klap propellors.
Aeronaut zie ik veel voorbij komen, vroeger wel eens een klappropeller van Grauper gehad. Zijn hier nog voorkeuren of maakt het allemaal niet zoveel uit? De afmeting van de prop is op advies online en jullie opmerkingen. Misschien dat de prop nog kleiner kan ( minder weerstand ) maar ik heb geen flauw idee of dat kan.
Voorgestelde prop is de Aeronaut Cam Carbon 17x9 ( Aeronaut Cam Carbon 17x9 ) Dus ik hou die maar aan.

De 3000kv reisenhaur is me met 186 echt te duur dus ik hou het voorlopig hierop, had begrepen dat met deze met een kleinere prop gevlogen zou kunnen worden. Maargoed, niet belangrijk genoeg om het prijs verschil te rechtvaardigen ;)

Ik heb weinig tijd vanavond, daarom even in telegramstijl:
- ik gebruik de lichte versie ME;
- ritzel OK;
- Spant hangt ervan af wat er in jouw romp zit. Ik ken de Supra-versie niet die jij gaat bestellen (ik heb zelf hier een CLMPro-kopie liggen, die is af te zagen op 32mm). Als er al een spant is gemonteerd, dan niet nodig natuurlijk. MarcS heeft kennelijk een grotere diameter in zijn romp of heeft de romp ingekort, en had wel een spant nodig.
- spantpad is wel handig voor die ene Euro;
- vergeten ben je een Motorflansch. Je hebt de M3 16mm versie nodig;
- elastieken staan onder Spinner Zubehör;
- Loctite zit in de assorterdoos.
- veel gekl... voorkom je door de de Montagesclüssel 17-2mm mee te bestellen.

Dan over propellors: Aeronaut wordt het meest gebruikt, Graupner ook wel, maar is alleen erg duur geworden, onlangs.
Andere optie is RFM (Freudenthaler), is duur en voor F5J niet echt nodig.
Die 17x9 zal wel gaan op de 3000KV Hyperion.

Laatste opmerking over Reisenauer 3000kV begrijp ik niet. je kunt de Hyperion bij Aircraft-World toch ook in 3000 kV kopen (is nog goedkoper ook: 13,69$!!)?

Groet,
Juun

Je weet dat reisenauer ook combis heeft met goedkopere buitenlopers ala red fox? Ben je gelijk klaar.
Bijvoorbeeld deze Turnigy en Reisenauer Micro Edition vertraging voor 127€:

TurnigySK3%203600-4,5_0570.JPG

Als je dan toch voor een Reisenauer vertraging gaat dan zou ik meteen een complete aandrijving kopen.
Je bespaart je dan een hoop ellende (en extra verzendkosten).
Gewoon een Turnigy motor nemen.
Er zit zo weinig verschil tussen een Scorpion (wat een Hyperion is) en een Turnigy dat je dat niet zal merken.
En een complete aandrijving is 127 of 137 Euro.
Een spant kan je makkelijk zelf maken, een spantpad is een verzinsel wat totaal geen zin heeft, dus niet kopen.
Propelastieken... ik heb ze zelf nog nooit gebruikt maar het kan geen kwaad.
Prop en spinner kan je ook meteen mee laten komen, ook dat scheelt dan weer verzendkosten.

Ik gok dat je dan voor 160 euro klaar bent...

GJ

Nou, zo´n opgave is dat monteren van de vertraging nou ook weer niet. En je moet het toch ¨leren¨ omdat voor reiniging en smering er toch regelmatig moet worden gedemonteerd en -monteerd.
De 3000kV Hyperion kost incl. verzendkosten, zelfs bij de huidige dollarkoers, slechts 14 Euro. Het geheel komt dan zo`n 20 Euro goedkoper uit (vergeleken met de naaldgelagerde combinatie.

Het is ook niet echt moeilijk maar je moet wel de goede onderdelen bestellen / geleverd krijgen.
Pinion moet goed vast zitten, adapterplaat moet passen, waarschijnlijk moet je ook de as van de motor iets afslijpen, etc.
Om je dat te besparen zeg ik, compleet kopen.
En wat is 20 euro op een model van 1500 euro....

GJ

Back