Vraagje over electro setup

Ik heb drie van deze Hyperions van de ME voorzien. De opgegeven adapterplaat is met zekerheid de juiste, en de as behoeft niet te worden ingekort. Waarom meer geld uitgeven voor een minder goede motor?
Meningen verschillen.
 
Goede tips weer heren, nogmaals mijn dank! die is groot.

Ik vroeg mij nog misschien ten overvloede het volgende af.

Een paar van jullie hebben aangegeven dat de peggy pepper erg goed bevalt.
Ik vroeg mij af wat het verschil met deze motor is en de goedkopere reeds besproken types.
Zoals gezegd wou ik wat budget gaan maar als je alles in ogenschouw neemt met de kennis die ik dankzij jullie nu heb opgedaan uit dit draadje kun je wellicht concluderen dat indien de peggy pepper op aantoonbare punten een stuk beter is die 50 euro extra ook niet meer uitmaakt ;).

Dit is wellicht nog een interessante link voor newbies die dit in de toekomst lezen:
Meaning of KV for electric motors ( uitleg over de kv in motors )

Enige waar ik dan nog over twijfel is de accu. Deze zijn te bestellen bij hobbyking Turnigy. Heb een paar grotere accu's voor een multicopter en zijn van degelijke kwaliteit.
Mocht ik alsnog die 50 euro neerleggen voor de pepper met 5:1 vertraging. Zijn er dan ook nog verbeterpunten voor te stellen ten aanzien van prop grootte en accu?

Indien jullie nog goede tips hebben omtrent links met informatie over het monteren en demonteren van een vertraging de juiste stappen en aandachtspunten is dat ook zeer welkom.
Met aansluitend de vraag of je een motor met vertraging gewoon "Gebruikt" net zolang tot hij kuren vertoond of en dan vervangd of dat er ook nog regelmatig onderhoud nodig is.
Ik neem aan dat wat smeer olie van toepassing is op de vertraging om de tandwielen daarin lekker soepel draaiend te houden. Dat zou je volgens eerdere posts dan 1 a 2x per jaar moeten doen. Ik zal er een supra of maxa van 4m mee omhoog gaan halen. Twijfel nog steeds tussen de Supra en de Maxa 4E. Vindt met name de kevlar roeren mooi en degelijk afgewerkt, maar beide modellen zijn ongeveer even zwaar dus zal het voor de aandrijving niet uitmaken.
 
Ik ga geen mening geven over de Peggy Pepper, zoals ik al eerder schreef neem ik de aanbevelingen van Andy Reisenauer niet al te serieus.
Een Peggy Pepper is, wat ik ook al eerder schreef, een Scorpion.
Maar dat is de Hyperion ook.

Als accu moet je, als je je accu niet op wilt warmen, een iets grotere capaciteit nemen zodat je de accu niet om zeep helpt maar ook een goede spanning per cel onder belasting haalt.
3,6 a 3,65 Volt per cel moet goed kunnen.
Turnigy's zijn prima accu's (SLS is gewoon een omgelabelde Turnigy die een paar tientjes meer kost).

Het afstemmen van je motor en prop doe je alleen maar door te meten, niet op de grond, maar in de lucht.
Eventueel heb ik wel een Unilog voor je te leen.

Smering...
Je kan gewoon gaan vliegen tot alles in de soep loopt.
Zelf zou ik zeker na het eerste half uur lopen, even in de vertraging gaan kijken of er geen slijpsel in zit.
Als dat niet het geval is, dan gewoon sluiten en dan 1x per jaar opentrekken om het vet te vervangen.

GJ
 
SLS is gewoon een omgelabelde Turnigy die een paar tientjes meer kost
Dat je geen hoge pet op hebt van SLS maakt me niet zoveel uit (al zijn tientallen F5J-vliegers het niet met je eens) maar je moet wel je feiten een beetje op orde houden :-) :-) . Een SLS XTRON 1000mAh 3S1P 11,1V 40C/80C kost bij SLS 11,99 euro, een XTRON 1250mAh 3S1P 11,1V 30C/60C hetzelfde.
Een paar tientjes meer is ernstig overdreven en ik snap niet helemaal wat daar de bedoeling van is.
 
Turnigy's zijn prima accu's (SLS is gewoon een omgelabelde Turnigy die een paar tientjes meer kost).

Dat vind ik een nogal gewaagde uitspraak. :puppydogeyes:
In het lipo-test-draadje van Arno kwam toch wel een 'klein' verschilletje tussen beiden naar voren:
- SLS op de eerste plaats
- Tunigy zo ongeveer op de laatste.
Lijkt me dat daar toch iets meer verschil in zit dan alleen het etiket. :rolleyes:
 
Eigenlijk wilde ik niet reageren. toch doe ik het maar.

Discussie over accus kunnen we een heel groot verhaal van voor's tegens enz houden. Arno heeft wat metingen gedaan voor zijn situatie. Die geven voor hem dat SLS beter zijn dan andere. Gezien zijn test methode. Die niet herhaalbaar is voor mij, is het resultaat alleen indicatief. Andere omstandigheden kunnen voordeel voor een andere opleveren. En nee wil hier nu geen discussie over voeren.

Maar zoals Arjan al aangaf is prijs verschil van tientjes beetje "overtrokken" voor de pakketen zoals wij bij F5J gebruiken. 3s 800 tot zeg 1500 mAh liggen de prijzen niet zo ver uit elkaar. Wellicht voor de pakketen waar GJ F5B mee vliegt wel, niet naar gekeken maar zou ik aanneembaar vinden.

Wil je echt weten wat voor jouw het beste is. van verschillende pakketen meten voor jouw situatie en jouw vliegstijl, dan weet je na zeg 3 (echt minimale) tot 16 volledig gemeten vluchten. Dat's waarschijnlijk niet wat je wil dus kijk even wat de "bulk" doet en maak daar een veilige keuze. Je zou natuurlijk van elk een pakket kunnen kopen en kijken welke "het beste" aanvoelt/vliegt/enz.
Daarna paar extra kopen en aanname doen dat spreiding in de series minimaal zijn.

Wees slim, neem alles met een korrel zout en denk zelf na.

Blacquièrdinges
 
Ik vroeg mij af wat het verschil met deze motor is en de goedkopere reeds besproken types.

Ik heb nog nooit een Peggypepper in handen gehad, weet niets meer dan hetgeen GJ al aangaf.

Over Nanotech: ik heb er een heel Euro-/Intertourseizoen mee gevlogen en ze voldoen goed. Een SLS Xtron pakketje heb ik ook gebruikt en geen verschil gemerkt met de Nanotechs. Het was dus geen Magnumpakket (de door Arno geteste versie). De Nanotechs kwamen overigens beslist niet op de laatste plaats in Arno´s test.
Nu gebruik ik 850 45C pakketten omdat mijn modellen licht zijn en de motoren (2213´s +ME en direct drive) niet meer dan 30A trekken. Als je inderdaad meer dan 40A gaat trekken zoals eerder in dit draadje aan de orde kwam, dan zullen de pakketten groter moeten zijn.

Maar: misschien is het verstandig eerst te beslissen over model, motor etc. en pas als je het model hebt, en gewicht, ruimte en zwaartepunt kunt beoordelen, te beslissen over merk, grootte en type akku.
 
Als een pakket 2 tientjes kost dan kan er natuurlijk geen paar tientjes verschil inzitten.
Ik heb prijzen van grotere pakketten in het hoofd, sorry.
Wat Arno geconcludeerd heeft zou kunnen, alles valt of staat met de meting en de manier van behandelen.
Een lipo 1 maal niet optimaal behandelen heeft enorme effecten.
Ik heb echter andere berichten van meerdere mensen uit Duitsland gehoord en loggings gezien, dat de Turnigy's kwa prestaties gelijk waren aan de dure SLS.
Veel duitsers gebruiken al jaren geen SLS meer maar zijn over naar Gens Ace of Turnigy's.
Als reden dat SLS te duur is voor wat hij biedt.

En ik heb het niet over F5B, want dat is te extreem.

Het maakt mij helemaal niks uit wat iemand kopen wil maar als er op eurootjes gekeken gaat worden bij een setup, dan is elke besparing welkom, lijkt me.
En metingen geloof ik alleen maar als de persoon weet wat ie meet, hoe hij meet en met meerdere loggings de metingen kan bewijzen. onder vrijwel dezelfde omstandigheden.

En zelf zou ik eerst eens een totaalplaatje van je budget maken en dan gaan kijken wat je wil en kan betalen.
Vaak kan je bij een fabrikant van een model ook de motor en servo's kopen.
Dan kan je proberen een pakketprijs te bedingen, zal je allicht een paar procent in je aankoop schelen.





GJ
 
Wat Arno geconcludeerd heeft zou kunnen, alles valt of staat met de meting
Natuurlijk, maar als je alles meet met dezelfde apparatuur en onder dezelfde omstandigheden (maatapparatuur, motor, prop, etc.) dan kun je wel vergelijken.

Een lipo 1 maal niet optimaal behandelen heeft enorme effecten.
... alles valt of staat met ... de manier van behandelen.
Uiteraard. Correct behandelen is uitgangspunt. Je gaat ook niet roepen dat een Opel, Renault, Toyota een slechte auto is omdat hij kapot gat als je er water ipv. olie in doet ...

Ik heb echter andere berichten van meerdere mensen uit Duitsland gehoord en loggings gezien ...
Dat is dus een typisch voorbeeld van slecht meten. Verschillende loggers, motoren, props, wel/geen vertraging, ... Niet objectief. Valt in dezelfde categorie als: "Wauw wat glijdt mijn nieuwe kist fantastisch." Ja, op het oog, maar vergeleken met een andere kist (die er op dat moment natuurlijk niet naast vliegt ...)?

En ik heb het niet over F5B, want dat is te extreem.
Wat is extreem? Hebben we het over veel Ampère, dan heb je gelijk, maar als we het over accu-belasting hebben ... Als je uit een groter(e) accu 200A trekt, of uit een kleine 50A? Zolang het aantal C's gelijk is, is de belasting van de accu m.i. ook identiek.

En metingen geloof ik alleen maar als de persoon weet wat ie meet ...
Je suggereert hier dat Arno niet weet (wist) wat hij meet(te). In theorie kun je gelijk hebben, maar dan wil ik de tegenvraag stellen: Weet jij dat dan wel? En hoe toon je dat aan?
Arno heeft duidelijk gemaakt dat hij niet alle kennis over dit onderwerp in huis heeft (had?), heeft duidelijk rondgevraagd naar advies/kritiek. Jouw input bestaat uit suggestieve opmerkingen dat deze of gene het niet weet, c.q. niet goed gemeten heeft. Maar je zet daar geen meetgegevens, of heldere redenering tegenover. Waarom is er geen enkele reactie van jouw kant in dat lipo-draadje?

En zelf zou ik eerst eens een totaalplaatje van je budget maken en dan gaan kijken wat je wil en kan betalen.
Vaak kan je bij een fabrikant van een model ook de motor en servo's kopen.
Dan kan je proberen een pakketprijs te bedingen, zal je allicht een paar procent in je aankoop schelen.
Dit ben ik met je eens.
 
Als een pakket 2 tientjes kost dan kan er natuurlijk geen paar tientjes verschil inzitten.
We hebben het over bedragen van 12 euro voor die veel te dure SLS'jes....persoonlijk vind ik 12 euro geen schokkend bedrag.
Ik heb echter andere berichten van meerdere mensen uit Duitsland gehoord en loggings gezien, dat de Turnigy's kwa prestaties gelijk waren aan de dure SLS.
Veel duitsers gebruiken al jaren geen SLS meer maar zijn over naar Gens Ace of Turnigy's.
Als reden dat SLS te duur is voor wat hij biedt.
Verhalen gehoord van Duitsers......mij zegt dat dan weer niet zo veel, nog minder dan de testjes van Arno eerlijk gezegd.
Ik ben zelf geen handelaar en ik heb er dus geen enkel belang bij merken omhoog- of omlaag te praten, en ik heb ook niet zo de neiging alles wat de Duitsers doen voor "waar en beter" aan te nemen. Ik heb het over mijn eigen ervaringen en die van een groot deel van de Nederlandse vliegers. En die zijn met SLS gewoon goed.
 
Zonder mensen voor hun hoofd te stoten...
Arno is een prima piloot en F3B vlieger maar hij heeft weinig ervaring met electro.

De duitsers zijn al vnaf het begin (Kokam) bezig met lipo's, snappen ook de chemie van de accu.
En ze loggen hoe ze laden, loggen hoe ze meten, temperaturen en dan ook meerdere malen omder gelijke omstandigheden.
Allemaal met Unilogs, omdat er gewoon niks beters betaalbaar op de markt is.
En als dan ook een topontwerper van regelaars en motoren dit alles bevestigt weet ik genoeg.
Trouwens, als je goed gaat zoeken of met fabrikanten in China spreekt zal je erachter komen dat er maar een paar merken zijn en dat de europese firma's daar dan hun eigen stickertje opplakken.

Extreem is over de specs, zoals men bij F5B doet.
Turnigy 3300 belasten met 370A (en dan toch nog 3,5V per cel eruit krijgen).
Laat je de motor dan 1 of 2 bursts doen met een koude accu dan is de accu defect (3,2V per cel, maximaal)

Ik heb in mijn actieve periode in F5B elke vlucht gelogd.
Temperatuur, toerental, accuspanning, uitgenomen energie.
Velen zijn ook op duitse fora terechtgekomen.
Waarom dan niet op nederlandse fora?
Omdat daar gewoon niet de kennis van electronica zit en elkaar na-aapt.
Misschien wat botte bewoordingen maar de mensen hier op het forum die echt weten wat ze doen is op een hand te tellen...

Ik heb er geen belang bij om Turnigy beter te maken dan ze zijn.
IK heb niets tegen SLS of andere merken.
De enige die ik niet echt mag zijn Heino Jung (omdat ie niet helemaal eerlijk is over de herkomst van zijn produkten en Reisenauer, omdat die zich vreselijk laat beinvloeden door ene Rolf die zijn webseite beheert en er de meest grote onzin op post wat betreft prestaties.)
Daarentegen, de gears van Andy zijn subliem, voor betrekkelijk weinig geld.
Hier geldt een beetje, schoenmaker hou je bij je leest...

GJ
 
Dat je geen hoge pet op hebt van SLS maakt me niet zoveel uit (al zijn tientallen F5J-vliegers het niet met je eens) maar je moet wel je feiten een beetje op orde houden :-) :-) . Een SLS XTRON 1000mAh 3S1P 11,1V 40C/80C kost bij SLS 11,99 euro, een XTRON 1250mAh 3S1P 11,1V 30C/60C hetzelfde.
Een paar tientjes meer is ernstig overdreven en ik snap niet helemaal wat daar de bedoeling van is.

Weer een boel interessante informatie in dit draadje.

Is het de moeite waard om turnigy's te bestellen uit USA ( hobbyking.com ) en de extra verzendkosten die dit kost ongeveer 30 euro. OF toch maar gaan voor die SLS accu's aangezien Reisenhauer die gewoon in stock heeft, en ik dan slechts bij 1 partij de hele partij kan bestellen?
 
Jorrie,

Turnigy's uit de USA halen heeft geen zin.
Dan worden ze te duur.
Kijk ook eens bij Staufenbiel, bij de lipo's.
Zijn ook prima en niet duur.

Een andere optie is de Wellpower van Lindinger.
En ook daar zijn erg goede ervaringen mee.

Heb je nu al een model besteld of in huis?
Zoals ik zei... probeer een complete deal te maken.
Dat MOET minimaal 5% korting op het totaalplaatje uit kunnen maken.

Ik kreeg net een prijsje van de fabrikant van de Kappa, als ik hem compleet met servo's bestel dan kosten die servo's geen 30 euro maar ongeveer 20 euro per stuk.
Dan zit ik al op een besparing van 60 Euro.
En een motortje kan ik dan ook via hem kopen, scheelt ook weer tientjes.
Al met al, als je gewoon goed weet wat je wilt, kan je tientjes en als je bij de goede mensen koopt, honderdjes besparen.

GJ
 
Jorrie,

Turnigy's uit de USA halen heeft geen zin.
Dan worden ze te duur.
Kijk ook eens bij Staufenbiel, bij de lipo's.
Zijn ook prima en niet duur.

Een andere optie is de Wellpower van Lindinger.
En ook daar zijn erg goede ervaringen mee.

Heb je nu al een model besteld of in huis?
Zoals ik zei... probeer een complete deal te maken.
Dat MOET minimaal 5% korting op het totaalplaatje uit kunnen maken.

Ik kreeg net een prijsje van de fabrikant van de Kappa, als ik hem compleet met servo's bestel dan kosten die servo's geen 30 euro maar ongeveer 20 euro per stuk.
Dan zit ik al op een besparing van 60 Euro.
En een motortje kan ik dan ook via hem kopen, scheelt ook weer tientjes.
Al met al, als je gewoon goed weet wat je wilt, kan je tientjes en als je bij de goede mensen koopt, honderdjes besparen.

GJ

Hoi GJ,

Nee mail gaat verzonden worden deze week.
Ik koop het model + 6 servo's ( futaba 3150) voor 155 euro.
 
Het wordt dus een Supra, direct van Vladimir?
Er staat me iets bij dat de fabrikant van de Redfox motoren bevriend was met Vladimir.
Misschien kan je dan heeeeel goedkoop een Redfox scoren?
En de accu en regelaar pas kopen als je model er is...
Dan kan je passen en meten.

GJ
 
Lipo's

Ondanks dat ik geen elektro expert lukt het mij nog vrij aardig om een volt en ampere metertje af te lezen. Dat enkele lieden daar aan twijfelen en opmerkingen daarover plaatsen die ik hier verder niet wil kwalificeren is niet mijn probleem. Dus, sorry als ik jullie een probleempje bezorgd heb maar, zoals ze hier zeggen "wer kan lesen ist im Vorteil". (één van jullie andere problempjes, buiten mijn persoon dus :rolleyes:)

Maar nu even terug naar de lipo's. Daarover waren, voor F5J gebruik, geen data bekend. Simpelweg omdat nog niemand de moeite genomen had hier ook maar iets van te meten. Weliswaar zijn er genoeg verhalen in omloop van lieden die roepen dat hun kist omhoog gaat, al jaren lang, met lipo's van 8 euro En dat die leuk gekleurde lipo's van die vriendelijke handelaar uit A, het beregoed doen. Nou ja en zo zijn er nog wel een paar maar geen getallen om dat te staven.

Omdat ik dus ook geen expert ben maar wel wilde weten wat de verschillen waren heb ik een eenvoudige meetprogramma opgesteld (wat ten alle tijde reproduceerbaar is) en heb enkele merken Lipo's gemeten. De data heb ik gepubliceerd (gedeeld) en zijn voor een ieder die de moeite neemt te lezen beschikbaar. [post147] Dat deze door enige mensen hier als nietszeggend afgedaan worden valt te betreuren. Zeker zolang deze lieden zelf niets presenteren en presteren en slechts negatief kommentaar geven.

De getallen maken duidelijk welke packs het meeste vermogen afgeven en welke minder zijn. Ik ga op deze getallen te werk. Pas wel ff op want in dit draadje werden andere SLS packs genoemd als die ik in mijn meting meegenomen heb ( opnieuw dat duitse spreekwoord dus :rolleyes:)

succes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleur combi's zijn nog lastig.
Zwart 90 gram is zeker wel interessant, want de servo's zijn ongeveer 150 gram. Dan bespaar ik het gewicht daarvan weer grotendeels.

Er zijn nogal wat kleuren combinaties en variaties in de print mogelijk ( helaas ) heb er een aantal gemaakt op basis van veel foto's die ik kon vinden. Zal waarschijnlijk toch gewoon voor zwart gaan zoals hierboven maar dan in plaats van de groene neon neus wat dus niet kan, gewoon helemaal zwart. Volgens mij kun je de voor en achterkant van het model prima onderscheiden aan de hand van vleugel/staart. Ook zwart ivm gewicht en vindt dit mooier. Met het naar de kloten gaan van de vleugels zal het wel meevallen ( mag je verwachten voor een model van 1700 euro kaal ) en anders inderdaad gewoon de hoezen eromheen.Ik zal toch voornamelijk vliegen of monteren/demonteren.

Zal zo nog wat uitwerkingen van de prints posten. Op basis van de mooiste variaties die ik kon vinden.
 
Let op.

Zwart moet je beschermen in de zon, anders kan het wel eens te heet worden.
En zwart zie je minder goed in de lucht.
De best zichtbare kleur is Kawasaki groen.
Mijn oranje / zwarte modellen zag je ook redelijk goed, helemaal met een speciale zonnebril.
Fluor tips zijn ook goed zichtbaar maar echt fluor ken ik alleen maar op Avioniks, dat is mat en wordt naderhand op het model gespoten.
Zodra het glimt is het fluor effect grotendeels weg.

Gewoon eens op foto's kijken, of beter nog in het echt, wat voor jou de beste kleur is.
En.. een hele goede zonnebril kopen, dat scheelt enorm.
Mijn F5B model zag ik op het laatste niet meer zo rond de 500 meter hoogte.
Met een goede bril werd hij spontaan weer zichtbaar...
Bij F5J wil je elke beweging van je vleugel zien om te zien of er thermiek is.



GJ
 
Bovenstaand bericht helaas in het verkeerde topic gepost. Stom.
Maybe kan iemand m ertussen uit wissen. Beetje offtopic.
 
Laatst bewerkt:
Met deze combinatie breng je een F5J model tot ca 1600 gram perfect op hoogte. Als je iets meer reserve wenst (of als het model zwaarder is), dan zijn er de 2216´s en de 2221´s. De aan de door jou genoemde Scorpion identieke Hyperion is deze:

Outrunner HS2221 Series Motors. - Air Craft World
Als je er dan een Micro Edition 5:1 bijkoopt, ben je voor 100 Euro klaar.
Ik zou overigens voor de 3000kV versie gaan, dan worden de props wat kleiner. En als je het nou echt goed wil doen, dan in het Ecalc-programma de beste combinatie uitvogelen.

Heb de lijst met te bestellen items zo goed als gereed, las de hele topic nog een keer door en vroeg mij af wat voor prop jij dan voorstelde bij een 3000kv versie?
 
Back
Top