Dag iedereen, Ik hoop dat ik op de juiste plaats zit. Ik ben namelijk een zelfbouw voerbootje (de carpmadness XXL) aan het bouwen en alles is geïnstalleerd maar heb nog enkele problemen bij het aansluiten van alles. Mijn kennis in electronica is vrij beperkt. Het bootje zelf heeft een vrij simpel systeem. 2 motoren, 2 snelheidsregelaars, een hoofdschakelaar en een centrale unit die alles van stroom voorziet. Natuurlijk ook de ontvanger en enkele servo's. Het zijn gewone ouderwetse electromotoren dus niet een Brushless variant. Het casco bestaat uit een boven- en onderschaal die aan mekaar gelijmd worden. In het elektrisch schema van de hoofdschakelaar staat dat ik de min pool van de schakelaar moet verbinden met de min pool van de batterij. Kan ik elke min kabel in het systeem gebruiken om deze verbinding te maken of moet dit echt het min kabeltje zijn die rechtstreeks op de min pool van de accu zit? Als het goed zit staat hieronder een foto van het elektrisch schema. Ik denk zelf dat elk min kabeltje kan dienen maar vind nergens een zeker antwoord op het internet en voor de rest is het bootje klaar om gelijmd te worden. Alvast bedankt, Kevin
De foto met het elektrisch schema is niet zichtbaar. Als je het hele systeem met de hoofdschakelaar spanningsloos wilt maken dan moet je de kabel die naar de min pool gaat onderbreken. Het is merkwaardig dat de min leiding wordt geschakeld. Een schakelaar in de plusleiding is veel gebruikelijker.
Als je de zaak compleet spanningsloos wil maken, dan de schakelaar altijd zo dicht mogelijk bij de stroombron. In jouw geval dus de accu. Als je die schakelaar ergens anders tussen zet, bestaat de kans dat sommige delen van je systeem nog steeds stroom trekken.
De schakeling begrijp ik niet... De nieuwe schakelaar wordt aangesloten op de plaats van de op de ESC al aanwezige schakelaar. Dan is het geen hoofdschakelaar, maar wordt alleen de BEC spanning naar de ontvanger en servo's uitgeschakeld. Maar de De kabeltjes naar deze schakelaar zijn dun. Veel dunner dan de kabels naar de accu en de motor en dus ongeschikt voor hoge stroomsterkten. De ESC zelf blijft dus altijd aangesloten op de voedingsspanning. Dat zal er voor zorgen dat de accu van de boot langzaam maar zeker wordt ontladen. Als je een hoofdschakelaar in de (plus)draad naar de accu wilt opnemen moet deze geschikt zijn voor de maximale stroom ( en een beetje meer) die de motoren verbruiken. Dat moet dan ook een redelijk stevige schakelaar zijn.
De schakelaar van de esc heb ik er tussenuit moeten knippen omdat deze geen nut meer zou hebben. Ik heb 10 LED lampjes parallel met mekaar verbonden en ga hier die massa gewoon aan toevoegen. Is de makkelijkste manier en de kabels zijn ongeveer even dik. Na iedere vaart ga ik er de gewoonte van maken om de accu's los te koppelen. Bedankt voor de hulp.
Op te tekening staat "schalter entfernen" die draden gaan naar de nieuw te plaatsen schakelaar. Voor mij raadselachtig.
Ja, als het allemaal juist en logisch volgens de wetten van de electronica is laat ik buiten kijf. Ik verbind het gewoon allemaal volgens de instructies zodat ik mijn garantie niet verlies. Als ik maar mijn aas op 300meter afstand kan droppen, daar draait het uiteindelijk om.
Neem je dan wel een verrekijker mee? 300 meter is voor een voerboot wel een heel eind. Mijn eigen scheepjes (rond 90 cm lang) zijn op 100 meter moeilijk meer te herkennen en al helemaal te onderkennen welke richting ze op varen of drijven. Misschien gemakkelijker om aan de overkant van het water te gaan vissen. Klinkt allemaal een beetje wrang, maar verdiep je eens meer in de materie van elektronica en het inschatten van afstanden. En ik hoop dat je inspanningen resultaat geven. Want daar doe je het toch voor? Gr. Klaas.
Op 300 meter je aas deponeren? Dan komen bij mij toch nog wel een paar vragen naar boven. Ten eerste de beet registratie. Vind het nogal dapper om over die afstand een fatsoenlijke registratie te krijgen, laat staan dat je de haak kan zetten. Je lijn krijgt nogal wat weerstand te verduren ( stroming drijfvuil en eigen gewicht ) en hoe langer de lijn, hoe meer rek. Dynema uitgezonderd, maar dan nog blijft het eh.... lastig. Dan de spoel, je mag wel een dappere molen hebben om zoveel meter lijn op te kunnen spoelen. Maar ben benieuwd.
De plas waar ik op vis mag men eigenlijk niet met een voerboot op. Ik ga dus voor zonsopgang en vaar dan mijn hengels uit. In het donker is de vaarrichting perfect zichtbaar aangezien iedere flank van de boot zijn eigen kleur leds heeft. De overkant van de plas is verboden terrein voor vissers anders zou ik nooit aan dit bootje begonnen zijn. En ja, de vissen weten goed genoeg waar ze 'veilig' kunnen azen, daar waar de visser moeilijk geraakt. Ik heb ook een dieptemeter geïnstalleerd, hierdoor moet ik niet echt afstanden inschatten. De plas is ondiep tot op ongeveer 8 meter van de oever, hierna gaat hij steil naar beneden tot een diepte van 6 meter, net waar de bodem terug vlak verloopt drop ik mijn aas. Ik moet de boot dus voor afstanden in te schatten niet echt in de gaten houden, ik kijk gewoon op mijn dieptemeter.
Ik vis met braid lijn die 0% rek heeft. Ja de stroming en wind zal mijn lijn wat doen afbuigen maar ik heb altijd een goede beetregistratie. Vervolgens vis ik met een systeem waarbij de vis zichzelf haakt bij het opnemen van het aas. Mijn braid heeft een dikte van 35 honderdste, met deze dikte krijg ik 550meter lijn op mijn spoel, meer als genoeg dus. Ik heb al een voerboot gehad maar deze was niet echt betrouwbaar daarom ben ik nu deze aant bouwen. Na 3x de plas in te zijn gesprongen omdat mijn boot het begaf had ik het helemaal gehad.