Vraagje over Sceadu en Beastx

Hallo,

Ik heb een vraagje over de mechanische instelling van mijn rotorbladstangen bij de ombouw van mijn Sceadu naar fbl.

Ik heb een ombouwsetje aangeschaft voor een SDX dat bestaat uit een meenemer en 2 setjes kogelschroefboutjes ter vervanging van de set aan de tuinelschijf en de bladhouders.

In het manual van de BeastX staat duidelijk dat de stangen tussen tuimelschijf en bladhouder exact midden as moeten lopen.

full

In mijn situatie zijn de kogelschroefhouders niet lang genoeg om die setup te maken. Op foto's van SDX-en zie je dat de stangen ook ietwat scheef naar boven lopen tov de rotoras.

Vraag is nu, moet ik langere kogelschroefboutjes zien te ritselen of moet ik de tuimelschijf iets verdraaien zodat ze parallel lopen met de hoofdas?
Als ik dat doe, heeft dat dan effect op de instelling van de BeastX?

Dank voor je hulp.

Laatst bewerkt door een moderator:
mhoebrec,
Ik denk dat het voor de 'phasing' belangrijk is dat de lijn tussen de 2 balls op de swash voor de links naar de bladhouders precies haaks op de lijn van de bladhouderspindel komt te staan.
Bij een correcte 'phasing' zal een roll aansturing van de swash tot gevolg hebben dat de rotordisk precies om de lengte-as van de heli verdraaid wordt en niet een paar graden meer/minder t.o.v. de lengte-as.
Staat het binnendeel van de swash goed t.o.v. de rotorkop en lopen de links naar de bladhouder niet evenwijdig met de rotoras dan zullen de bladen bij positieve en negatieve pitch geen gelijke verdraaiing hebben; een ongelijk bereik. De schuinstand op de foto is gering, het effect zal dus ook gering zijn. Natuurlijk is het veel mooier als alles goed staat en het mechanische verhaal gewoon klopt!
Langere kogelschroefhouders erop is dus idd mooier, en zeker niet het swash binnendeel verdraaien om de links evenwijdig te krijgen.

Ik hoop dat dit je helpt.

Back