vraagje over tank

ik heb een kavan 250 ccm - 8 OZ tankje maar ik weet niet of het zo kan met de aansluiting. op foto 2 zie je hoe hij erin komt te zitten.

Foto-SFB8TFTJ.jpg

Foto-PVXMNPSD.jpg

de meest rechtse gaat direct naar de moter; de middelste is voor het vullen van de tank; de linkse is voor de onluchting of hoe je het wilt noemen.

Foto-O74L6UOX.jpg

Het kan op deze manier maar zorg dat uw linkse slang (dus druk en overloop) op de nippel van de uitlaat is aangesloten.Deze dient om druk in het tankje te maken.En zorg dat het messing buisje hiervan in de tank slechts een paar mm van de bovenkant van de tankwand zit.
Op foto is het niet goed te zien maar zit de tank opening in het center van de tank.Zoniet dan
misschien beter de opening bovenaan steken.Dus tankje draaien.
Zorg ook dat het aanzuiggewichtje goed vrij kan bewegen als je het tankje omhoog houd.Deze ongeveer een 5mm van de bodem van het tankje.
Mvg Wes.

Bij mij heb ik altijd een gebogen pijpje zo hoog mogelijk in de tank en de andere zover mogelijk bij de onderkant. De bovenste is dan voor de uitlaat druk en de onderste voor het vullen/leeghalen.

Probeer het maar bij methanol. Eén keer drukslang gesprongen van heli (OS MAX 40 FSR), sindsdien nooit meer druk gebruikt. Of zijn de inlaatopeningen tegenwoordig zo groot dat ze niet genoeg aan kunnen zuigen?

oke bedankt dan weet ik ook hoeveel cc het motertje is. dit is mijn eerst brandstof vliegtuig vandaar de vragen. trouwens: wat voor een brandstof vliegt mijn motor?

Hoofdingredient is methanol voor jou motortje, met ongeveer 20 procent olie in (smering) en voor een vliegtuigje volstaat een 5 procent nitro erbij, die nitro maakt 't afstellen van je motortje ook wat eenvoudiger.

Ze verkopen kant en klare mixen van dit spul in de meeste modelzaken, goedkoop is 't niet meer echt, in belgie bvb is de wetgeving over transport en ook al taxen voor dit spul 't steeds duurder aan 't maken.
hoe hoger je 't nitro percentage neemt hoe duurder 't trouwens ook gaat worden, maar zoals ik al zei, 5 procent moet normaal volstaan.

Ik vlieg zelf met brandstof van 't merk Coolpower, Klotz is dacht ik ook een goed merk.

En als je bij een club gaat/bent is er meestal wel een lid die de methanol brandstof verdeeld aan een missch. wat goedkopere prijs.

Kijk ook je gloeiplugje na of vervang 't ineens als je niet zeker bent wat 't nog gaat presteren en of 't wel 't juiste is dat in je motor zit.
is heel belangrijk om de motor goed te laten werken (heb vele uren verkloot door geen aandacht te geven aan een goed/juist plugje, daarom deze raad)

Greetings.

oke bedankt dan weet ik ook hoeveel cc het motertje is. dit is mijn eerst brandstof vliegtuig vandaar de vragen. trouwens: wat voor een brandstof vliegt mijn motor?

hallo,

ik zelf (en nog veel meer mensen van onze club) vlieg op methanol met zulke motoren met 10 procent titan of 10 procent klotz olie erbij in. dit mengsel kun je kant en klaar halen bij de modelbouwzaak of je moet het zelf mengen

Groeten,
Niek

Zonder druk met methanol in heli's, vliegtuig heb ik amper gevlogen.
Dat gaat ook uitstekend en ondervangt de problemen van een extra slang (lek, verstopping).
Je moet wel je tank op de goede hoogte inbouwen, niet idoot ver achter de motor en ook je motor goed afstellen. Maar dan gaat het probleemloos....

Een O.S. Max - S35...
Deze dus (alleen is dit type demper van een later model):
osm-1964-max-s35rc.jpg

Hier nog twee betere foto's:
a3513886-13-IMG_1224.jpg

a3513887-110-IMG_1225.jpg

Deze motor heeft nog een mehanit zuiger (een soort gietijzer). Dit type motoren MOET met pure wonderoliebrandstof lopen (22-25% en ~5% nitro). Anders slijten ze (heeft n.l. ook een niet-gebuste drijfstang) waar je bij staat, tot het punt waar je ze met de hand niet meer aankrijgt en ze ook niet meer stationair blijven lopen.
Goed hete plug (ENYA-III) gebruiken, 10 x 6 prop.

... Deze motor heeft nog een mehanit zuiger (een soort gietijzer). Dit type motoren MOET met pure wonderoliebrandstof lopen (22-25% en ~5% nitro). Anders slijten ze (heeft n.l. ook een niet-gebuste drijfstang) waar je bij staat, tot het punt waar je ze met de hand niet meer aankrijgt en ze ook niet meer stationair blijven lopen.
Goed hete plug (ENYA-III) gebruiken, 10 x 6 prop.

... dit is mijn eerst brandstof vliegtuig vandaar de vragen. trouwens: wat voor een brandstof vliegt mijn motor?
'Verplicht' leesvoer, bespaartjou (en ons :mrgreen:) veel vragen, en brokken. E.e.a. wel in combinatie met ervaren hulp/club. Probeer motor niet zelf te starten, tennisarm en/of al bij voorbaat slechte motor.
faq-beginners-rc-lees-dit-eerst

Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Modelvliegen, Brandstof
en
-> Modelvliegen, algemeen

Heel veel bouwtips
hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ik dacht ook dat ik 't alleen kon..

Dag .20 motortje.. heel 't drijfstangetje zo krom als een banaan.. Ik start in elk geval sindsdien nooit meer met starter.. (alhoewel dat ik denkt dat als je exact weet wat je doet er weinig gevaar is voor brokken..)

Maar zo'n starter is zo krachtig dat je niet voelt wat je doet.. en als je dan weinig ervaring hebt klop je 't zo naar de kl*te, zeker de kleinere..

Inderdaad, niet nodig en je ontwikkelt geen feeling voor de motor. Scheelt ook aanschaf van starter en startmotor. Doorgaans is het zo dat als de motor niet start, je iets gewoon niet goed doet. Dat moet je uitzoeken, niet aanrossen met starter, zeker niet als ze zo klein zijn.

Wil je een nog beter afstelbare motor hebben, en minder invloed op mengsel door hoogte van brandstof niveau dan het uniflow principe in tank toepassen. Heeft Bruno al het nodige over geschreven, zo te vinden. Nog beter: 5% wasbenzine erbij voor betere ontsteking en stationairloop.

zonder starter kan heel goed,
tenzij de motor zo oud is, dat hij te weinig compressie heeft waardoor het met de hand starten haast onmogelijk word.
je kan best met een starter starten als je maar zeker weet dat de motor niet verzopen is,

dit is geen reclame voor een startmotor, ik gebruik hem ook nooit, maar ik heb dan ook geen versleten motoren (meer), daarbij komt, een heli kan je alleen maar met een starter aan de praat krijgen, evenals een brandstof auto.

wat betreft de druk aansluiting, je kan zonder, maar ga dan geen figuren vliegen, want dan slaat hij gegarandeerd af. zonder druk aansluiting ben je ernstig afhankelijk van de afstelling in een bepaalde vlieg situatie.

en ik ken eigenlijk niemand die de druk aansluiting niet gebruikt bij een 2 takt. hij zal ook niet voor niets door de fabrikant aangebracht zijn, en in de bijbehorende handeiding staan beschreven.

Back