vraagje over vliegtuig

Hey

Ik heb een vliegtuigje gebouwd uit piepschuim "isimo", maar ik weet niet welke motor-akku-prop-snelheidsregelaar-microservo's ik moet gebruiken. Ik heb wel nog een 380motor van mabuchi liggen en een akku van 9,6V - 720mAh. Ik weet ook niet hoeveel hij in totaal zou mogen wegen...
Enkele gegevens vliegertje:
span: 940mm, koorde: 145mm, lengte: 550mm
de vleugels hebben een kleine V-stelling 7graden.

Alvast bedankt !!!

"simpel" rekenwerk....

Uit je gegevens kan je concluderen dat het vleugelopervlak ca. 13 DM² zal zijn ....

Vleugelbelasting 20 tot 35 gram/DM² ...

Dus mag het kistje iets tussen de 250 - 450 gram wegen ....

Een 380 motor is een Speed 400 achtige .... zou net moeten kunnen ..... of de accu geschikt is hangt af van wat voor cellen het zijn ..... als het dunne AAA NiMh potloodcellen zijn, dan redden ze het (net) niet met een SP400 .... maar zijn het AA maat penlite achtige "dikke"cellen dan zou het kunnen werken ....

Voor de regelaar + servo's + ontvanger kan je iets van 50 gram rekenen ....( 2 x 9 Grams servo, 15 gram ontvanger en 15 gram voor de regelaar met kabels/connectors )....

Even optellen:
  • Dus 380 of SP 400 75 gram, accu 150 gram, RC 50 gram is totaal 275 gram ....[list:83b36cd669]450 gram maximaal vliegewicht - 275 gram blijft 175 gram voor het kale vliegtuig ....
[/list:u:83b36cd669]
Maar weeg eerst je vliegtuig kaal .... dan zie je wat je overhoud voor de aandrijving + RC

akku = 8xAA (NiCad)

het is precies toch wel een beetje twijfelachig of het in de lucht zou blijven... je mag altijd een andere batterij en/of motor aanraden...

thx voor help!

Speed 400's doen het meestal goed met deze AA packs ...
maar 8 AA wegen ca. 225 gram als pack .... dus houd je nog maar maximaal 100 gram over voor je kale kist ...

Wat de ideale aandrijving hangt toch wel een beetje af van wat voor soort vliegtuig het is ... (fotootje ?) ... en uiteraard hoe dik je portemonaie is ....

Mijn Thai's is niet zo goed,
maar als je het ontwerp volgt SP400 (6V of 7,2V) met 7-8 cellen, "Günther" propellor (Robbe of Graupner 6x4" mag ook)....

2 maal een 9 tot 20 gram's servo (welke het goedkoopst zijn)

Regelaartje dat minimaal 12A continue kan verwerken ....

Moet het kunnen vliegen, en met € 100,-- wel lukken.
  • SP400 € 10,--
    "Günther" propje € 1,25
    Regelaar 20A vanaf € 35,--
    Accu 7 cellen vanaf € 25.--
    Servo's, met een beetje zoeken € 12.50 per stuk (of minder)

Zender, ontvanger en lader(s) niet inbegrepen...

'k dacht allé, aan u foto te zien... die zal wel goed thaïs kunnen :)
het piepschuim alleen is ongeveer 50g, maar daar moet nog een beetje balsa in, dus dat zal ongeveer 150g worden, wat ongeveer goed is hé
nog een laatste vraagje... welke spanning-stroom moet de accu nu hebben, en welke stof (NiCd, LiPo, NiMh)?

bij modelbouw-FAQ had ik iets gelezen over de speed 400, daar zeiden ze om een Sanyo 500mAh te gebruiken...
is het niet beter van een accu met meer power te nemen?!?
:? 'k weet er echt niks van...

Hello,
Ik gebruik bij mijn speed 400 racers Ni-Mh, maar als je met lipo's werkt,
dan bespaar je natuurlijk wel weer gewicht,..
Voor race modelletjes gebruiken de echte racers meestal een baterijcapaciteit van ongeveer 500mAh, maar ik gebruik liever wat
meer, dan vlieg je langer en gaan je cellen toch wel net iets langer mee,
ik dacht dat een speed 400 iets van een 4 Ampère trekt, dus hoe lager je capaciteit hoe harder je die celletjes belast, :wink:
Groeten
Steven 8)

Als je "budget" wilt vliegen dan zijn LiPo's niet echt optie cellen zijn (relatief) duur en je hebt er een speciale lader voor nodig.
Ook moet je regelaar met LiPo's kunnen omgaan (d.w.z. de stroom naar de motor tijdig afschakelen als de accu bijna leeg is, maar wel met voor LiPo's veilige waarden, de waardes voor NiMH en NiCad cellen zijn totaal anders).
LiPo's zijn dus geen beginners accu's.....

NiCad 500AR cellettjes zijn heel lang de standaard geweest voor SP400 motortjes. Maar qua prijs en prestatie zijn de huidige NiMH celletjes van het zelfde formaat net zo goed, maar leveren wel dubbele capaciteit ...

Een SP400 motor met "Günthertje" verbruikt 7-8A (bij volgas) uit een 7-8 cellen pack. (zie ook de Modelbouw-FAQ's)
Met 500AR is dat een looptijd van 4 minuten en met NiMH van rond 1000 mAh, 8 minuten (volgas) vliegen...
De praktijk is dat als een vliegtuig éénmaal vliegt, het "verbruik" terugloopt ... en als je dan ook je gashendel een beetje onder controle kunt houden, zijn de vliegtijden mischien wel te verdubbelen ...

Ja dat klopt,
ik vlieg met 7 cellen van 1000mAh Ni-Mh, wanneer ik volgas vlieg
dan vlieg ik rond de 11 minuten, maar mijn racer is wel erg gestroomlijnt,
dus weinig weerstand en dus minder verbruik, wanneer je vliegt met een nieuw motortje dan vlieg je ook langer, hoe meer het motortje slijt, hoe meer het gaat verbruiken,...
Waneer ik half gas vlieg haal in ongeveer 15 minuten, maar half gas heeft wel minder rendement...

Groeten
Steven 8)

Back