vraagje rotorkop aansturing

ik probeer uit te vinden hoe zoiets moois als een rotorkop nu werkt. en ik ben een aardig eindje op weg.
wat ik nog niet snap is hoe de aansturing van de nick funktie werkt. binnen in het frame.

Bij de X400, die ik begin volgend jaar wil gaan aanschaffen, zie ik een servo met een stangetje een hevel aansturen. die verdwijnt in het frame, en bovenuit komen aan de voor en achterzijde van de mainshaft 2 stootstangen die de swashplate aansturen.
weet iemand hoe dat zit vanbinnen?

PICT11871.jpg

bvd
Rico

Beste Rico
Aan dat heveltje zit een lager stukje dat in het frame zit
In dat lagerstukje zit een gat met zeskantjes binnen in dat tijdens montage precies op het asje van de tuimelplaat past die op zijn beurt de swashplate aanstuurd
de tuimelplaat word dus aan een zijde aangestuurd en aan de anderkant gelgerd in het frame
ik hoop dat het zo duidelijk is
groeten jan

nog niet helemaal, denk ik.. :?:

zo stel ik het me nu voor:
nick%20funktie.JPG

alleen zou dan bij het bewegen van de tuimelplaat de swashplate ook naar voren en naar achteren kantelen.. dat kan nooit de bedoeling zijn.. toch? of gebeurt dit niet omdat de aansturing "door" de as van de tuimelpaat zit?

Hi Rico
teken de hevel presies op de hooftas (deze loopt er met een groot gat er doorheen.)
Het punt waarvan jij je afvraag of die aan het frame zit Zit in werkelijkheid OOK aan de tuimelplaat vast
Dus kan de Swashplaat naar vooren en naar achter kantelen als links en naar rechts kantelen.
hiermee worden de padles in inderict de rotorbladen gestuurd
vragen geen vragen mooi.
hoop dat het zo duidelijker wordt
jan

Nee, verder geen vragen! tekeningetje ge-update. ziet er logisch uit.
Ik had beredeneerd dat de as niet dóór de rotoras kon lopen, maar andersom natuurlijk wel.. :lol:

nick%20funktie%7E0.JPG

zo toch? Bedankt!!

Rico.

Hi Rico
nog niet helemaal
teken nu de hulpplaat waar de servo op zit iets lager en het scharnier punt ongeveer waar je de hevel eerst had zitten.
de tuimelplaat kan nu in zijn geheel op en neer bewegen door daat de hulpplaat kan kantelen.
Hierdoor gaat uiteindelijk de gehele swashplaat op en neer(pitch aanstuuring)
de hulpplaat wordt bij de servo aangestuurd .
begrepen??

jan

hi rico
Nee hou de Tweede tekening vast doch het gedeelte met de servo scharniert nu om het het punt wat gegetekend hebt en drijft het lager
punt aan van de tuimelplaat zodat deze in zijn geheel op en neer kan bewegen.
de swachplaat gaat dus mee in zijn geheel schuift hij over de hooftas op en neer (hierdoor verandert er niets in de nick funtie) OK?? hoe kan ik tekenen?? is misschien makelijker
jan

hi Rico
ja zo
Als je nu de (bovenste servo) op en neer beweegd
gaat de tuimelplaat tesamen met de hevel en swachplate en al op en neer
duidelijk??
jan

hi Rico
misschien dat je ook eens op WWW.X400tuning.com kan kijken voor meer info bij build kan je vast de hele montage door lopen.
hoewel door foto's op dit punt niet erg duidelijk zijn
succes met de aanschaf van een X400 en het vliegen er mee
jan

ik ben idd bezig dat bouwdraadje uit mijn hoofd te leren :P
dit was nog een van de laatste onduidelijkheden, maar tis nu glashelder!
bedankt!
Rico

dOH! Je kan beter denk ff langs je VLHB (Vriendelijke Lokale Hobby Boer) en een heli van dichtbij bekijken denk ;) 1 x vasthouden (Op een club in de buurt? Ook heel gezellig!) zegt meer dan 200 postings...

Back