vraagje schoonmaakmiddel airbrush-pistool

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Thinner is erg agressief en blijf je beter af, terpetine of wasbenzine is heel geschikt om je spuit schoon te maken. Het is maar net wat voor verf je gebruikt. Mijn voorkeur gaat uit naar wasbenzine en als je verf op waterbasis gebruikt, gewoon warm water.

Doet de airbrush het niet meer dan is schoonmaken de kip. Heeft de topicstarter soms problemen met spuiten van de airbrushverf?

schoonmaken

Hallo iedereen,

Ik maak mijn spuiten altijd direct na het spuiten schoon met warm wateren DASTY dat is te halen bij de WIBRA en het werkt echt super. Mr musle werkt trouwens ook goed, maar dat was al eerder gezegt.

Gerard zei:
als je lak gedragen verf spuit, dan krijg je hem alleen met thinner echt goed en gemakkelijk schoon.
dit gaat idd ten koste van je teflon ringen en rubbers.

als je dat gebruikt gewoon zorgen dat je reserve pakkingen hebt, en niet laten weken in thinner, enkel ermee poetsen.

Thinner = terpentine

thinner is engels voor verdunner en onder de verdunners valt terpentine en celluloze verdunner welke men in de volksmond tinner noemt.Terpentine lost iets niet op,celluloze verdunning(tinner)wel.ER zijn nog meerdere soorten verdunning.
vr gr adrie

Nou Roel, Aan een fles terpentine durf ik nog wel te ruiken, maar dat ga ik met thinner niet proberen, hoor!

Dat zijn echt twee totaal verschillende ontvetters/verdunners.

Oké... ga 't eens opzoeken... weer wat geleerd.

Edit:
Thinner bestaat uit een mengsel van vluchtige organische stoffen.
Tolueen of xyleen meestal de voornaamste is (>50%), met daarnaast onder andere methylisobutylketon, isopropylalcohol, aceton, isobutylalcohol en butanon.

Terpentine bestaat voornamelijk uit nafta, met bovendien de volgende stoffen:

1,2,4-trimethylbenzeen (ca. 4%)
xyleen (ca. 1%)
benzeen (minder dan 0,1%)

Laatst bewerkt:
Ah kijk. Hier heb ik wat aan!

nu kan ik met een gerust hard terpentine in mijn spuit gooien!
bedankt!

ik had van mijn werk geregenereerde verdunning meegenomen alleen dat was niet echt een goed idee

De o-ringen van mn H&S spuit waren 2 x zo groot geworden.
nooit bij stil gestaan dat aceton rijke verdunning rubber aan tast.
ik gebruik gewoon de 2k verdunning om mn pistooltje schoon te maken of als ik water gedragen verf doe zoals hier boven genoemd al Dasty

In mn ultrasoonbad zit een ander middeltje dit moet je 10% bij het aantal liter water gooien en dit werkt prima voor water gedragen en conventionele lakken.

nu kan ik met een gerust hard terpentine in mijn spuit gooien!
bedankt!

Doe het spuitwerk in oven voor zeg....10 minuten dan zie je de solvents verdampen. De verf die jij gebruikt droogt dus langzaam. Dit is overigens een spectaculair iets waar je beter buitenterrein voor opzoekt. Dus ik neem andere verf en heb mijn oven gereed voor verse pizza. Het spuitwerk van jou zal prachtig mooi worden ongetwijfeld.

thinner of kwastreiniger of kwastontharder werkt ook heel goed. Dit is volgens mij hetzelfde goede dat revell verkoopt als airbrushcleaner maar dan 10x goedkoper.

Back