vraagje speedboot tornado 17

• Topicstarter Topicstarter mattiasvdm
  • Startdatum Startdatum
M

mattiasvdm

Guest
Beste mensen,

Ik heb van familie een op afstandbestuurbare speedboot gekregen. Allemaal leuk en aardig maar er zit geen handleiding bij. Nu ben ik via de stickers die erbij zaten erachter gekomen dat het om de "Tornado 17" gaat en volgens mij is de "Purple Light EP speedboat" hetzelfde. Op de website van Conrad heb ik inmiddels een handleiding gevonden maar hier loop ik op vast.

Zoals bij de volgende foto te zien is lopen er 2 kabels van de motor en 2 kabels van de accu naar het achterste compartiment.

http://a6.vox.com/6a00f48cdba863000200fa968b342e0002-pi

Op de volgende foto is het niet echt duidelijk maar wat wel goed te zien is is dat er 2 kabels naar een microschakelaar lopen. Waar die andere 2 ineens zijn?

http://a0.vox.com/6a00f48cdba863000200fa968b33d80002-pi

Bij mij echter lopen er 2 kabels van de motor in een kastje, uit dit kastje komen weer (dezelfde?) 2 kabels lopen rechtstreeks naar de accu. Uit het kastje komen ook nog 3 kleine kabels lopen. De witte gaat rechtstreeks naar de ontvanger en de rode en zwarte lopen via een schakelaar naar de ontvanger.

http://a4.vox.com/6a00f48cdba863000200fa968b33e40002-pi

http://a6.vox.com/6a00f48cdba86300020100a7ec3896000e-pi

http://a2.vox.com/6a00f48cdba863000200fad69d6b920005-pi

Ik kom er niet uit waar ik die microschakelaar op moet aansluiten, of dat het misschien met een ander systeem werkt want de microschakelaar miste ook. Deze heb ik er los bijgekocht.

Heeft iemand ervaring met dit systeem.

Alvast bedankt.

Mattias

hallo mattias.

dat zwarte kastje is een regellaar als ik het zo bekijk of een motor switch.
de ze sluit je gewoon aan op je ontvanger en moet dan gewoon werken.
een regellaar regelt de spaning's toevoer naar de motor.
als het een switch is dan werk ie het zelfde als de micro switch alleen heb je nou geen servo er bij nodig(alles zit bij ingebouwt op een stukje elektronica.

de stekker die in de ontvanger moet.
zwart is min
rood is plus
wit is singaal

mvg jaimy

hallo mattias.

dat zwarte kastje is een regellaar als ik het zo bekijk of een motor switch.
de ze sluit je gewoon aan op je ontvanger en moet dan gewoon werken.
een regellaar regelt de spaning's toevoer naar de motor.
als het een switch is dan werk ie het zelfde als de micro switch alleen heb je nou geen servo er bij nodig(alles zit bij ingebouwt op een stukje elektronica.

de stekker die in de ontvanger moet.
zwart is min
rood is plus
wit is singaal

mvg jaimy

Dat ene kastje is je motorregelaar:worship:
Dat is ook het enigste van wat je nodig heb
Dat kastje regelt het toerental door middel van je knuppel zender
En het regeld het voor en achteruit door middel van die zelfde knuppel mvg
Frederik:D :D :D

Aah,

Op die manier. Dus uiteindelijk heb ik maar 1 servo nodig voor het sturen. Voor niks die microswitch gekocht. Ik heb 't net aangesloten en de motor begon gelijk te draaien en vervolgens hard te brommen totdat ik de accu lostrok. Sindsdien doet ie niks meer, de motorregelaar wordt erg warm. Wat ik ook heb gedaan is de schakelaar tussen de motorregelaar en de ontvanger weggehaalt want volgens mij is die overbodig. Want er zit ook een schakelaar tussen de ontvanger en de batterijen van de ontvanger. Maar hij doet nog steeds niks. Als ik een servo op de ingang zet waar de motorregelaar nu zit dan reageert deze wel.

Zit er misschien een soort zekering in de motorregelaar? Want hij is erg goed verpakt dus durf m zo niet open te halen.

Aah,

Op die manier. Dus uiteindelijk heb ik maar 1 servo nodig voor het sturen. Voor niks die microswitch gekocht. Ik heb 't net aangesloten en de motor begon gelijk te draaien en vervolgens hard te brommen totdat ik de accu lostrok. Sindsdien doet ie niks meer, de motorregelaar wordt erg warm. Wat ik ook heb gedaan is de schakelaar tussen de motorregelaar en de ontvanger weggehaalt want volgens mij is die overbodig. Want er zit ook een schakelaar tussen de ontvanger en de batterijen van de ontvanger. Maar hij doet nog steeds niks. Als ik een servo op de ingang zet waar de motorregelaar nu zit dan reageert deze wel.

Zit er misschien een soort zekering in de motorregelaar? Want hij is erg goed verpakt dus durf m zo niet open te halen.
Iets verkeerd aangesloten ?????????????????????????????????????

Ik snap de vraag niet helemaal.

De foto kan aardig uitvergroot worden zodat alles vrij gedetailleerd zichtbaar is. Wat nu zichtbaar is is dat er 2 kabels uit de accu komen en in de motorregelaar lopen, vervolgens lopen ze daar weer uit rechtstreeks naar de motor. Deze kabels kunnen alleen op deze manier aangesloten worden, dat zou dus niet fout kunnen zijn. Verder lopen de 3 kleine kabeltjes uit de motorregelaar nu rechtstreeks naar ingang 2 op de ontvanger. Ingang "B" op de ontvanger loopt naar de batterijen.

Het enige wat ik nog zou kunnen doen is het motortje apart testen, rechtstreeks op de stroom om te kijken of die het doet. Als die het doet betekend het dat de motorregelaar kapot is.

Ik snap de vraag niet helemaal.

De foto kan aardig uitvergroot worden zodat alles vrij gedetailleerd zichtbaar is. Wat nu zichtbaar is is dat er 2 kabels uit de accu komen en in de motorregelaar lopen, vervolgens lopen ze daar weer uit rechtstreeks naar de motor. Deze kabels kunnen alleen op deze manier aangesloten worden, dat zou dus niet fout kunnen zijn. Verder lopen de 3 kleine kabeltjes uit de motorregelaar nu rechtstreeks naar ingang 2 op de ontvanger. Ingang "B" op de ontvanger loopt naar de batterijen.

Het enige wat ik nog zou kunnen doen is het motortje apart testen, rechtstreeks op de stroom om te kijken of die het doet. Als die het doet betekend het dat de motorregelaar kapot is.
als je nu de regelaar eens verdraaide zodat de text er op komt

Kijk eerst even of je een regelaar hebt met bec (dan heb je geen ontvanger accu nodig )

Heb je die wel en zet je er een ontvanger accu bij, dan wil je wel eens problemen krijgen. Zorg dus eerst dat je weet wat je hoe aan moet sluiten voor je de accu er aan hangt anders blaas je zo een reglaar op ( je ont vnager overleeft het meestal wel )

Daar staat op:

<battery motor>

En het pijltje voor battery wijst naar de kabels die naar de accu gaan en het andere pijltje naar de motor. Dit was ook niet anders aan te sluiten want de kabels en regelaar lagen er al zo in.

Ik heb de motor apart getest en deze doet het nog perfect. Dus zal de regelaar kapot zijn. Zal s moeten kijken of dit los verkrijgbaar is.

Kijk eerst even of je een regelaar hebt met bec (dan heb je geen ontvanger accu nodig )

Heb je die wel en zet je er een ontvanger accu bij, dan wil je wel eens problemen krijgen. Zorg dus eerst dat je weet wat je hoe aan moet sluiten voor je de accu er aan hangt anders blaas je zo een reglaar op ( je ont vnager overleeft het meestal wel )

Ik weet niet precies hoe ik daar achter kan komen maar dat zou misschien die schakelaar verklaren die ik er tussen uit heb geknipt. Want als je geen aparte ontvangeraccu nodig hebt mis je die schakelaar.

Als het nou wel een bec regelaar is moet hij dan alsnog op ingang 2 van de ontvanger? (zie foto voorgaande berichten)

Ik denk sowieso dat hij kapot is want hij blijft warm worden als ik hem aansluit maar dan weet ik het in ieder geval voor als ik straks een nieuwe regelaar heb.

Als je reglaar wam wordt dan lijkt het wel of je de accu verkeerd om hebt aan gesloten, en daar kunnen ze slecht tegen.

plaats even een plaatje van wat er op je regelaar staat dan is er vast wel iemand die je kan vertellen welktype het is en hoe je hem psies moet aan sluiten, als je moet gokken kun je het maar een keer fout doen .-( .

Laatst bewerkt:
Back