Vraagje voor duitse kennis over Satori

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik kreeg net een berichtje van een duitse vriend die een Satori F5J heeft.
Aangezien ik totaal geen idee heb hoe dit vliegt en wat de eigenschappen zijn gooi ik zijn vraag even hier neer, bij de kenners.
Kloppen zijn beweringen en zijn er nog tips en tricks om de Satori beter te maken?

In het duits:

2. ich habe jetzt einen Satori für F5J, kennst du dich ein wenig aus?
Ist es richtig, dass mit geringer Einstellwinkeldifferenz (bei mir 0,67Grad) und weit zurückliegendem CoG geflogen wir?
Wirkt alles an der Grenze zu Instabil, aber Gleitzahl (>27) und Sinken (<0,27m/s sind natürlich hervorragend bei 27g/dm2 Flächenbelastung.
Landungen sind sonst bei Seglern mit Fahrt gut steuerbar, dann Bremse; beim Satori erscheint mir alles sehr langsam, Ruderwirkung im Landeanflug eher mäßig.

Hallo Gert-Jan,

Twee van mijn team-collega´s vliegen met Satori en hebben deze vorige week in Hongarije ingezet.
Wij hebben nog wat nagekaart en 1 van de 2 (bezitter van een Satori met V-staart) schreef het volgende, hetgeen je wellicht wat verder helpt (is nog in het Duits ook):

Zum Satori: ich bin den CG schon mit den empfohlenen 105mm geflogen, mit Tieftrimm am V-LW und er ist sehr gut im Thermik-Ansprechen gewesen. Das allgemeine Handling incl. Landung war aber grenzwertig. Jetzt fliege ich ihn mit ca. 101mm und bin zufrieden. Fred hat den CG noch weiter vorne und das beim Kreuz-LW.

Ik heb de andere vlieger (met kruisstaart, met een nogal ¨voorlijk¨zwaartepunt) bijna alle vluchten gecoached en mij is opgevallen hoe goed het model stijgen aangeeft en ook langzaam kan vliegen. We hebben zeer kritische vluchten beleefd en de vliegtijd gered met benutten van elk pufje thermiek. Verder dan een 18e plaats is hij niet gekomen, maar dat lag aan de scherpe concurrentie en aan te grote starthoogtes.

Groet,
Juun

.. Fred hat den CG noch weiter vorne und das beim Kreuz-LW.

.

Wanneer je in bv XFLR een model analyseert met kruis en een V-staart, waarbij het stabilo volume (dus eerste order srabiliteit) identiek is zie je inderdaad dat bij een kruis-staart het neutrale punt, dus ook zwp, verder naar voren ligt dan bij een V-staart.

De oorzaak is dat voor stabiliteit van de V-staart het totaal staart oppervlak met cos²ß wordt vermenigvuldigd en voor het krachtenevenwicht bij constante invalshoek slechts met cosß. Hierbij is ß de hoek van de staart tov het horizontaal.
Voor het krachtenevenwicht is het effectieve stabilo-oppervlak bij een V-staart dus groter, bijgevolg zwp verder naar achteren.

Rick

Back