vraagje voor een experiment...

• Topicstarter Topicstarter firefox309
  • Startdatum Startdatum
F

firefox309

Guest
ik had zo net zitten denken, ik heb zo een paar mini servotjes over, en een kleine ontvanger...

mijn vraag was... zou het mogelijk zijn om iets te bouwen met de vorm van een zagi... maar met een gewone platte depron plaat van 3mm...

zoiets van een metertje ofzo spanwijdte.

dus ff samenvatten.
een depron zagi met een platte plaat, zonder profiel dus en moet dienen voor op de helling(kjes) zandbergjes enzz...

ik vermoed dat op een helling profiel of vlak niet echt een rol speelt met zo een lichte depron dingetjes???
ik vermoed dat t wel omhoog wordt geduwd op de wind??

mijn vraag is dus... zou zoiets vliegen? en kan ik t dan best in een zagi model maken? of eerder in een gewoon HLG achtig model met alleen staartsturing...

persoonlijk gaat men voordeel naar zagi model.

Op de site van de Pibros staat volgens mij zoiets maar dan uit meerdere lagen opgebouwd.
Ook kun je op RC-groups een keer rondkijken naar een ontwerp dat met ribben volledig geprofileerd is.
3mm zonder versteviging is zo wie zo te slap....

Laatst bewerkt:
ja ik dacht er aan om zoals bij een shockflyer een carbon latje tegen de rand te lijmen, en ook over de lengte van de vleugel boven en onder aan.

Ik betwijfel of je zo een lekker vliegende kist zult krijgen.
Op een motorkistje is een vlakke plaat als vleugel niet zo'n punt. De motor trekt er toch wel aan, dus wat minder lift / meer weerstand is niet zo erg. Bij een zwever ligt dat anders. Je zweefprestaties hangen voor een groot deel af van de verhouding tussen lift en weerstand. Aangezien een vlakke plaat niet zo goed presteert bij het opwekken van lift is deze verhouding niet zo best bij een vlakke plaat. Dat betekent dat de zweefprestaties ook niet om over naar huis te schrijven zullen zijn. En je hebt wel een beetje fatsoenlijke glijhoek nodig om boven te kunnen blijven, ook aan een helling.
In het beste geval kun je hem wel bovenhouden, maar alleen bij één bepaalde windsnelheid recht op de helling. Meer wind en je gaat achteruit, minder wind en je blijft niet boven. Maar ik heb grote twijfels.
Als je al een vlakke plaat wilt gebruiken zou ik toch voor een conventionele layout gaan. Een vliegende vleugel is niet erg geschikt om uit een vlakke plaat te maken. Een vliegende vleugel-profiel heeft nl enige 'reflex' nodig: de achterkant moet altijd enigszins omhoog staan. Als je bij een vlakke plaat de roeren wat omhoog gaat zetten krijg je feitelijk een negatief gewelfd 'profiel', niet erg bevorderlijk voor de zweefprestaties.

Zoals hierboven al vermeld kun je met depron platen best makkelijk een vliegend vleugeltje met profiel maken. Met de pibros heb ik persoonlijk niet hele goede ervaringen, ik zou eens kijken naar een dizzy bird. Heel makkelijk en snel te bouwen. Daarmee heb je nog enige kans van slagen.

ik heb net dat ding op pribros gezien :) vind t maar niets :eek: ik vind een delta vond nooit mooi...
meer zoiets zagi
of zou ik ook gewoon een schockflyer zonder motor kunne gebruiken? kheb hier nog zo een plan van een 2dekker liggen.... maar ik denk dat zo een 2 dekker onstabiel vliegt aangezien de wind maar op 1 vleugeltje duwt..

De "Stealth-Horten" ... Stealth 400 (Depron Nuri) ... (ontwerp Harold van Berk maar door de Duitser "gejat") .... is zonder motor een goede zwever, en als je hem Q&D bouwt binnen één uurtje vliegklaar, en als hij te veel dwarrelt er kan redelijk wat ballast bij ....

Laatst bewerkt:
nice, zoiets zoek ik dus... zover ik duits begrijp is t 26cm te bouwen... zou k t op een meter ook kunne maken? of iets groter... kheb micro servos die 600gr kunne trekke.

als ik t goed begrijp is dat ook een plat profiel... gewoon de plaat... maar met een motor vliegt dat zeker. nu nog weten of t zonder ook vliegt....

kan je me er meer over kwijt? ik begrijp dat duits niet :D kzal t ook is afprinten en door ne halve duitser laten vertalen :p

komaan mensen jullie kennen zeker nog zo een dingen :)

help je medemens met zijn passie :p

Voor "a" kan je alles invullen .... bij een "a" van 20cm krijg je een spanwijdte van 1 meter.

Nee het is geen platte plaat ... maar profiel dat uit een driekant bestaat ... de bodem is vlak, het "profiel" is een plaat die op de juiste plaats gevouwen is ... dit geeft een profiel, maar vooral ook stevigheid aan het ontwerp (samen met het latje dat onder de knik geplakt wordt) ...

@dirk...

die heb ik al gezien, simpel gemaakt maar zo met da staartje vind ik ma niks ;)

dan verzin je zelf toch wat op dat staartje.. maak hem beter, het is een goed ontwerp zo te zien

de dizzy bird is er uitgekomen als ontwerp, ben net materiaal gaan halen bij wouters modelbouw in bergeijk.

en nu vrijdag ga ik samen met een maat, allebei een dizzy bouwen.

het leuke is ook dat ik al 3maand een kittentje heb dat dizzy heet ;) dus ja dan moet je t wel haast bouwen.

neej gewoon een stoer vleugeltje :p leuker dan een gewone zagi.

Back