Vraagjes na lezen tekening

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Montego, 10 dec 2014.

  1. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Goedenavond bouwers,

    Na een paar kitjes te hebben gebouwd wilde ik eens proberen om uitsluitend vanaf tekening te gaan bouwen. Ik heb dus een tekening gedownload van outerzone en deze laten printen.
    Bij het bestuderen van de tekening zijn een aantal vragen bij mij opgekomen.
    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    1. Als materiaal wordt genoemd "Ply" en "Sheet". Ply is natuurlijk duidelijk maar kan iemand vertellen wat sheet is? Vleugelliggers zou ik bv van sheet moeten maken. Ook een paar rompspanten zouden van hiervan moeten worden gemaakt terwijl andere spanten die naar mijn idee grotere krachten krijgen te verwerken van Ply moeten worden gemaakt.
    Wordt met sheet soms balsa bedoeld?
    2. Van de vleugeltip worden alleen de eerste en laatste vleugelrib afgebeeld. Vleugeltip loopt "taps" toe. Om de tussenliggende ribben te maken had ik bedacht de eerste en laatste rib te maken. Dan 4 plaatjes balsa tussen deze twee te klemmen en dan maar schuren. Kan dit goed gaan?

    Alvast bedankt,

    Ron
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    plaats eens een foto van dat stuk van de tekening, dat maakt soms veel meer duidelijk voor de echte bouwers. Of een link naar de tekening.
     
  3. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb heel snel eventjes gekeken en dat sheet is Balsahout, wel hel goed op de nerf richting letten, dat geven ze ook op in de tekening.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Letterlijk vertaalt betekend sheet vel of plaat soms ook pagina. Sheet materiaal is dus plaat materiaal.
    In de tekening wordt op diverse plaatsen "sheet" gebruikt. Dat is vaak in de betekening van "plaat". Die sheet kan van balsa zijn maar ook van multiplex (ply).
    Daar waar het indekking is, bijvoorbeeld van de romp of de vleugel kan je meestal goed balsa plankjes gebruiken. Voor de ribben ook maar bijvoorbeeld voor de middelste ribben wordt meestal triplex gebruikt. Ook de hoofdligger van dit model is van balsa gemaakt. Als je het model wilt motoriseren en besturen kan je daar misschien (balsa?) triplex voor gebruiken. Dat is sterker dan een balsa plankje.
    Verder moet je proberen te bepalen waar de grootste krachten op komen te staan en daar de passende materialen voor kiezen.
    Succes met dit leuke model.
     
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    misschien hier meteen een bouwverslag plaatsen :). Zou ik zeker volgen.

    Freek
     
  7. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Bedankt voor jullie reacties.

    Triplex van balsa is neem ik aan zelf te maken door plankjes haaks op elkaar te lijmen?

    Wat ik graag nog zou willen weten is of mijn denkwijze voor tussenliggende ribben goed is. Dus de kleinste en de grootste rib maken en daartussen het benodigde aantal plankjes klemmen en de boel dan schaven en schuren.

    Ik zal proberen een bouwverslag te maken (ook eigenbelang: vragen) maar het zal wel onregelmatig bijgewerkt worden ivm drukte op mijn werk.

    Groet,

    Ron
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @Montego: die werkwijze is ok: zo moet het dus eigenlijk. Meestal worden bij grotere pakketten ribben eindmalribben gemaakt van bv triplex of aluminium en dan een heel pakket er tussen, maar bij dit soort kleine aantallen kan je ook voorzichtig met de echte ribben werken.
    Overigens is dit ,tussen twee gelijke eindribben gemaakte ribbenset ook geschikt om de ribben voor het middenstuk te maken.
    Hierbij nog een oeroud plaatje:


    [​IMG]

    Een blokje met schuurpapier werkt overigens beter den een vijl.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Voorlopig bedankt.

    We gaan eerst weer verder met tekening lezen en alles nameten.

    Ik hoop het weekend wat te kunnen gaan zagen en snijden.

    Als het lukt zal ik foto's maken en hier tonen.

    Als het me lukt verplaats ik het draadje nee bouw verslagen.

    Groet,

    Ron
     
  10. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Emmen
    Westland Whirlwind

    Hallo Ron,

    Een behoorlijk ambitieus plan om maar meteen als eerste model een tweemotorige WW2 kist te bouwen.
    Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met dit soort toestellen, maar het zal zeker niet eenvoudig zijn om deze kist te bouwen en er daarna uiteraard ook nog mee te vliegen.
    Staartwiel toestellen zijn bij het starten vreselijk slecht op koers te houden tijdens de aanloop, mede door de afmetingen is het zeer lastig om te voorkomen dat hij uitbreekt voordat je voldoende snelheid hebt zodat je richtingsroer effectief genoeg is geworden om dit te realiseren.
    Vrijwel meteen na begin van de aanloop gaat de staart omhoog zodat je staartwiel niets meer doet.
    De 1 :1 toestellen in de oorlog hadden dat ook, net als b.v. de Mosquito.
    Dit was ook vooral omdat er zulke sterke motoren werden gebruikt. De Whirlwind had twee RR Peregrine motoren, en de Mosquito 2 RR Merlins.
    Door de grote motoren, en dus ook propellers, zaten de motoren relatief ver van de romp, in vergelijking met b.v. de DC-3.
    In elk geval blijf ik de bouw volgen.
    Groeten Rieks(Peppie)
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2014
  11. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Peppie,

    Ik heb zeker nog niet veel ervaring. Ik heb tot op heden een aantal depron modellen (ca 10) en een aantal houtbouw kits (6) gebouwd. De modellen die ik tot nu toe heb gebouwd vliegen allemaal.
    Dit project wordt inderdaad een aardige uitdaging waarvoor ik dan ook ruimschoots de tijd ga nemen. Veel lezen en afkijken in andere bouwverslagen.
    Als hij eenmaal af is zal ik hem nog niet zelf vliegen. Eerst laten invliegen door ervaren vliegers op de club. Ik zelf heb nog niet genoeg vliegervaring dus zal mijn zoon er waarschijnlijk mee gaan vliegen.

    Groet,

    Ron
     
  12. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Natuurlijk ben ik nog niet toe aan het inbouwen van motoren maar kan iemand aangeven welke maat electromotoren (vermogen/kv) vergelijkbaar zijn met de in de tekening aangegeven .30/.40 engines.
    Van brandstofmotoren heb ik namelijk totaal geen verstand.
    Of is het raadzamer te wachten tot ik een idee heb van het uiteindelijk gewicht?
     
  13. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Nou, als je als 6 houtbouw kits hebt gebouwd en gevlogen ben je geen groentje meer hoor. Hoe lang moet je wachten op je eerste schaalmodel...

    Ik zeg, lekker beginnen, puzzelen, bouwen, vliegen.

    Succes!

    Freek
     
  14. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Freekt,
    Het wordt geen echt schaalmodel. Ik volg de tekeningen maar schaaldetails laat ik achterwege. Eerst maar eens kijken of ik hem vliegend krijg.

    Het weekend een voorzichtig begin gemaakt.

    Als eerste de onderdelen voor de motorpods gemaakt.

    [​IMG]

    en na wat passen en meten gelijmd. (gewone watervaste houtlijm)

    [​IMG]

    Na drogen het volgende resultaat

    [​IMG]
    Het resultaat tot nu toe

    [​IMG]

    Van de week weer verder.

    N.b. hoe kan ik dit draadje verplaatsen naar bouwverslagen en de naam wijzigen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Je had beter eerst de vleugels kunnen bouwen en pas daarna die motordragers in de vleugel kunnen bouwen.
     
  16. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Inderdaad ik had beter eerst de vleugel kunnen doen.
    Bedacht ik me toen ik alles nog eens doorliep.
    We zien wel of het nog lukt en anders (deels) opnieuw maken.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    naam wijzigen kun je doen door je eerste bericht te editten, en op geavanceerde opties (of zoiets) te klikken.
    dit kan tot, als ik mij niet vergis, 2 maanden na dat de post geplaatst is.

    Verplaatsen van een topic kun je niet. een mod wel.
    wil je dit topic verplaatsen, doe ik dat.
    je kunt ook even een vers bouwverslag aanmaken in het correcte subforum, en daar het verhaal opnieuw opzetten. Heb je wat minder "randverhalen", kun je het verslag even netjes opzetten.
    Sterker, je kunt dan zelf berichten aanpassen en wissen indien je dit netter vind.

    Wat je zelf wilt.
    Optie 2 zou mijn voorkeur hebben, gewoon puur omdat je anders best veel aan moet passen om dit topic als bouwverslag netjes en logisch te krijgen.
    Maar ieder mens is anders, wil je optie 1 kan dat ook.
     
  18. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Student bedankt voor de info.
    Ik zal inderdaad wel een nieuw draadje openen als ik weer wat verder ben met bouwen.

    Ron
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Kijk ook eens bij ramses zijn draadje! Ook een mooie whirlwind
     
  20. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Dat is degene die er schuldig aan is dat ik er aan begonnen ben. Vond het direct een mooi vliegtuig.
    Ik ben langzaam, stap voor stap bezig.
    Als ik wat verder ben plaats ik hier wel wat foto's. Nu is het vooral veel lezen en proberen. Ik heb namelijk totaal geen technische achtergrond.
     

Deel Deze Pagina