Vraagjes over Compass Atom 500E

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Molen, 9 jul 2012.

  1. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Hallo, ik zat te kijken naar een Compass Atom 500E.
    [​IMG]
    Is het verstandig om deze heli nu nog te kopen ?
    Of zit ik binnenkort met nog een heli waar geen onderdeeltjes meer voor te krijgen zijn ?
    Ik heb gelezen dat er veel onderdeeltjes overeenkomen met andere compass helis, vast niet alles dus daar heb ik niets aan.

    Ook zit er nog een Compass warp 360 aan te komen.
    Dat is vast geen vervanger voor deze ( andere klasse ).
    Zou het Atom500E model blijven bestaan ?

    En nog 2 vraagjes over de 60A ESC die erbij gelevert word,
    is deze ook met een programming card in te stellen ?
    En er staat bij dat het een ESC met een 3A BEC is.
    Beter word er ook nog een losse BEC bij gekocht of niet ?, of is deze ESC met BEC erg goed ?

    De prijs zag er wel goed uit in elk geval.

    Edit : Nog even een vraagje : passen sommigge align parts ook zoals tailblades, mainblades, flybar ?, zou mooi zijn.

    b.v.d.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2012
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Rcheliparts heeft ze zeker in de uitverkoop voor 267,- het lijkt er op dat ze er dan mee stoppen wat op zich jammer is maar ik denk dat je voor dat geld geen betere 500 koopt.
    Verder bv een setje van 3x align ds510 er op met een ds520 of ds650 voor de staart (verkoopt hobbymaniac wel in setjes of anders rc711), goede gyro, wat 6s3000 / 6s3300 packs en je kan ff vooruit :thumbsup:

    Met iets anders dan Align kan het vinden van onderdelen lastig zijn maar er is rigidheli.com die was begonnen als compass heli webwinkel. Verder zijn er in europa nog wel andere winkels en als goedkoop alternatief direct uit China rc711.com
    Die warp 360 is meer een 450 klasse maar kan tov de align met 320mm t/m 360mm bladen vliegen. Misschien komt er een 500v2 maar daar is voor zover ik weet nog geen concreet bericht over. Ze zullen de warp 360 en 6hv v2 wel prioriteit geven.
    Die esc zal de hobby-wing platinum pro zijn, vlieg ik ook mee en bevalt mij goed. Je kan er wel een program card voor aanschaffen maar dat is niet vereist.
    Je kan 425/430 rotorbladen andere merken gebruiken, tailgrips van align schijnen te passen (al zou ik dat persoonlijk niet doen en niet nodig vinden).
    Lagers zijn ook standaard, ook wel in align verpakking te koop ;) maar rcbearings.co.uk is een goed en vaak ook goedkoper alternatief :)
    Dus tja, volgens mij zeker wel verstandig om zo'n atom 500 te kopen :p
     
  3. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    De Compass Atom is mijn ogen een van de beste zo niet de beste 500 size heli. Gebouwd met zo min mogelijk onderdelen erg sterk en een bak met power uit de standaard motor.

    De heli behoeft geen upgrades en vliegt super recht uit de doos(wel eerst ff inmekaar bouwen natuurlijk :mad:). Ook is er de mogelijkheid er een stretchkit op zetten en kan je hem met 515 blades vliegen!!!

    Onderdelen zijn geen probleem. RIGIDHELI MODELSTORE heeft alles op voorraad. De kits bij RC heliparts zijn FLYBAR kits.

    Bladen zijn gewoon standaar 425MM dus kun je van elk gewenst merk monteren.

    Neem eens contact op met de eerder vermelde webshop. Super service voor super heli's!!
     
  4. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Beste 500 klasse heli's zijn imho toch wel de Atom500, Gaui X5 en MSH Protos.

    Ik heb getwijfeld vroeger tss een Protos en de Atom en toch voor de laatste gegaan. Zou me niet teveel zorgen maken over spare-parts voor de Atom komende tijd ook al kan er wel is een update gaan aankomen. Denk dat de wijzigingen echt wel minimaal gaan zijn. Zie niet in waarom ze een goedwerkend concept volledig zouden gaan omgooien. Atoms zijn geprezen om hun techniek.

    Denk niet dat de Warp de Atom500 gaat vervangen daar dit 'slechts' een 450 klasse is en toch wel nog een ander segment. Hoor eens bij Rigidheli! Leuke vent en altijd behulpzaam. Misschien kan hij je wel verder helpen met wat er gaat gebeuren. Je weet nooit dat hij wat voor dingen hij opvangt uit de Compass catacomben ;)
     
  5. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    +1 voor Jacob!!!

    En wat Chris ook al eerder melde , Compass is druk bezig met het testen en uitbrengen van de Warp 360. Ook zijn ze bezig met een update van de 6HV. Ik denk zelf dat de Atom de komende tijd onveranderd blijft. Upgrades zijn ook niet nodig het is een bewezen model met geen fouten of kinderziektes.

    De Atom is een superwendbare en powerfull machine totaal niet te vergelijken met bijv een Align 500. Kwaliteit is vele malen beter als ook de vlieg eigenschappen.

    Ik neem aan dat jij de flybar versie overweegt, niks mis mee hoor en de parts zijn gewoon erg goed leverbaar.

    Mocht je je budget wat kunnen rekken overweeg dan eens de flybarless versie, vliegt geweldig.
     
  6. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Die Gaui X5 is in die zin geen 500 klasse, maar iets groter met 500 tot 530 bladen (zoals de mikado logo classificering). Ietwat vergelijkbaar met een stretched atom maar wel een wat groter model (nooit in het echt gezien maar denk dat de grote van het model en de rotor dan meer in balans is tov een Atom met de stretch kit).
    Er is een Gaui X4 die met ~425 bladen vliegt :)


    De flybar versie is ook gemakkelijk flybarless te maken, met de flybar versie van rcheliparts en een conversie kit heb je dan alsnog een goeie deal lijkt me.
     
  7. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ja, ik kijk naar een heli met flybar, geen flybarless.
    Servos + Lipo gaat nog even duur worden.
    En moet ik nog op zoek naar de juiste programming-card, dat zal vast niet zo duur zijn.
    Hoeft er echt geen aparte BEC bij gekocht te worden ?

    Dat standard 425 blades passen is een pluspunt.
    Eigenlijks zat ik alleen maar te kijken, het blijft verleidelijk, en ik zie bijna geen reden meer om hem niet te kopen,
    alhoewel de aanschafsprijs niets zegt over de kosten van een heli.
    Zo een prijs voor de allerbeste 500 klasse heli, hmz verleidelijk.
    Ik wou tog eens een stapje groter proberen gaan.

    Ook wou ik er deans stekkers aan solderen, die gaan tot 60A, dus dat zit wel goed dacht ik.
     
  8. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik denk dat een aparte bec wel aan te raden is, 3Amp is wel erg aan de krappe kant voor een 500 size heli. Maar das ook de duurte niet.

    Verder de progcard voor de hobbywing esc is niet direct nodig maar kost een euro of 10 bij onze chinese vrienden :).

    Deans zou ik je afraden, kan wel maar ik zou er eerder EC5's aan zetten. Solderen makkelijker en ik heb er meer vertrouwen in als in de Deans connectoren.

    Het is een weggeef prijs vind ik voor een 500 kit, als je nog wat speurwerk doet naar de servo's ed heb je em goedkoper klaar als een Align 500!!! . Je hebt alleen maar meer heli voor je geld.

    Ik heb alvast een Align DS520 voor op de staart voor je liggen eventueel ;-)
     
  9. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Wist ik zelfs niet! Thx :)
     
  10. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Zoals eerder al aangehaald, dit is één van de beste 500 size heli's op de markt. Qua spares zit je ook wel goed met Rigidheli. In buurland Duitsland zitten er ook enkele shops die Compass verdelen, so no worries.

    Tof dat je de Atom flybarred gaat vliegen ! Mijn atom 500 is de heli die ik al het langste in mijn bezit heb van alle heli's die ik ooit gehad heb. Het is een machine die kan ingesteld worden om rustig mee te vliegen maar ook als super ragbak. Dus een heli waar je alle kanten mee uit kan. En zoals Gerard al zei, als je later de heli wat groter wil dan gooi je er gewoon de conversie set op en dan vliegt de Atom zonder problemen met 515 bladen ipv 425 zonder ook maar iets te veranderen aan je setup/electronica !

    Have fun !

    Grtz,
    Dirk
     
  11. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Die hobbywing esc bij mijn atom heeft een 4a bec voor 5 en 6 volt, dat zou toch wel voldoen en goed kunnen dat het gewoon de zelfde is maar vraag anders voor de zekerheid ff na.
     
  12. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Onbekend maakt onbemind

    Daarom heb ik nu 2 Compass fbl heli's en de service van RIGIDHELI.NL is super.
    Pracht heli en die onderdelen die blijven wel verkrijgbaar.
    Op rc711.com zijn die dingen in een paar dagen uitverkocht gewoon niet aan te slepen!
    Succes

    Compass mannetje uit het noorden.
     
  13. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Turnigy 6S 3000mAh 20C Lipo Pack
    $ 27,18 alleen niet in stock.
    Dat is wel wat anders dan 8 dollar voor een 450 pack.
    Is 3000mAh het goede gewicht?, en is 20C voldoende voor de stock pinion ?
    Of is 3300mAh beter ?

    En welke servos raden jullie mij aan voor op de swash, goedkopen van HK?
    Staartservo word zoiezo Futaba lijkt mij, anders kan ik straks niet goed vliegen, hoewel ik een Align servo ook eens kan proberen.
    Ik dacht aan een s9254 niet de s9257, of zou de s9257 eerst voldoende zijn ?

    En heeft iemand de link van de juiste programmer card ?
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2012
  14. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Weet ook iemand of een Trex 500 canopy erop past ?
     
  15. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Je kan iets goeds kopen voor weinig geld en teveel betalen voor rommel en dat is vaak nog lastig te bepalen :) Ik ga daarbij ook maar wat uit van ervaringen van anderen en soms gewoon iets proberen wanneer het risico niet te groot is zegmaar.
    Kijk, als het meezit zal ik bij rc711 voor een atom 500 fbl kit met motor en hobbywing esc inclusief verz, btw e.d. nog een ~430,- betalen. Komt bij een Beastx (~155) en een hitec ontvanger (~50) en het kost al meer dan 630,- + 4 servo's.
    Een setje ds510 kost er ~90,- en je kent het wel, die zal je met wat geduld wellicht voor minder dan 100,- in huis hebben of voor iets meer bij hobbymaniac die je ondanks vaak wel lage prijzen je misschien ook wel een goed aanbod wil doen.
    Van pakweg 100,- voor de swash kan je misschien besparen door, ik noem maar wat, 3x turnigy mg930 voor ~35,-. En in plaats van in het geval van een flybar heli een budget gyro of het taror zyx fbl systeem maar of dat het waard is bepaal je zelf.

    Toen ik de atom kocht moest het ook zo goedkoop mogelijk allemaal, daarom een set met "springrc" servo's gekocht (die op zich goede specs hebben) maar enige tijd, ervaring en investeringen verder zou ik het nu anders doen :)
    Het vervelende is dat wanneer een servo of iets anders faalt dat je een heli of meer kan kosten dus dan is je besparing eigenlijk al weer weg. Wanneer je niet crasht heeft het misschien negatief effect op de prestaties of maakt het vliegen zelfs lastiger; als ik terugdenk aan esky en goedkope hk450 sets. Met budget servo's kun je misschien jaren vliegen en een brakke ds510 treffen, je weet het niet maar na een haperende elevator servo vertrouw ik zelf meer op de align/savox ds510 servo's. (de springrc tailservo had na ca 10 - 15 vluchten op m'n 450 ook problemen, ik vermoed dat ze moeite hebben met de digitale aansturing ondanks dat ik de swash servo wel volgens specificatie had ingesteld)
    Voor de staart heb ik overigens een ds650. Eigenlijk een setup waar velen de atom naar tevredenheid mee vliegen.
    Verder is het toch wat middenmoot en niet al te duur zo ;) want je hebt: betere (hv) servo's, de v-bar/skookum/futaba (die iig meer kosten), kontronic esc (ipv budget hobbywing) en ook de motor kan je upgraden met een kontronic pyro model als je geld teveel hebt ;)

    Wat betreft de lipo's is 6s3000 / 3300 wel goed als het gewicht zo rond de 500 gr is. Zelf heb ik gens ace 25c en turnigy 40c die beide goed onder de standaard canopy passen (een fusuno is net iets kleiner en dan is een turnigy een krappe passing).
    De 20c rating van turnigy zal prima zijn voor rustig vliegen maar ik had zelf meteen maar de 40c gekocht omdat ik met 10a wil laden en graag wat vermogen en snelheid in de heli heb ondanks dat ik vind dat ik geen "3D" vlieg :wink:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2012
  16. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik zou de GY520 van de EP200 af kunnen halen, die krijg ik niet vliegend.
    Ook zou ik de s9257 van mijn HK450 af kunnen halen.
    Nu ben ik nog swash servos nodig.

    Lipo word : Zippy 3000mAh.
    Ontvanger word : AR6200 ( satteliet is nodig op grotere helis, vooral met carbon frame )

    Ook zat ik bij deze site te kijken, metname 1 van die groene canopys :
    HELICANOPY :: Europe's Canopy Source
    Anders maar een HK 500 size canopy.
     
  17. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    een HK 500 canopy gaat zowieso niet passen, btw HK parts op een Compass is net als vloeken in de kerk ;).

    De nieuwe stijl canopy van Compass zelf is ook erg mooi vind ik zelf

    [​IMG]

    Zo te lezen gaat het helemaal goed komen. Setje Align DS 510's op de swash zou een goede keus zijn.

    Ik heb zelf die Revention canopy op mijn Atom gehad. erg mooie kap en super zichtbaar, goed voor je orientatie!!

    [​IMG]
     
  18. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Altijd handig als je nog wat hebt liggen :)
    Ik heb eind mei eens gemaild naar helicanopy met de vraag wanneer er weer nieuwe voorraad kwam en hij verwachtte dat toen met een kleine twee maanden dus dat zal vast niet lang meer duren.
    Er zit wel een kap bij de kit, vind ik best oke, prima kwaliteit, maar wel een erg groot zwart vlak waar ik niet zo'n fan van ben, die nieuwe vind ik er wel beter uit zien maar wat is het toch altijd met dat zwart op de canopy's ;) heeft het voordelen die ik niet zie? :) Ik heb nu de fusuno atom revention maar geeft toch de voorkeur aan een opvallende kleur aan de voorkant.
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je n 500 habby babby gaat opbouwen, weet ik haast wel zeker dat die nooit lekker zal gaan vliegen.. bottomline, als het budget het niet toelaat, niet doen... blijf dan gewoon een goed uitgerustte 450 vliegen, zal vele malen beter vliegen.

    Persoonlijk: en minimaal align ds510 op de swash, liefst een fullsize tailservo op de tail als dat lukt. Gy520 is prima.. en 40c accus.. 20c is net aan genoeg voor 60A, en met n beetje rondvliegen trek je al rond de 50... helemaal met de compass motor en dan zijn die packs binnen notime gaar.
     
  20. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    +1. Ik denk dat de futaba 9257 met de Gy 520 wel gaat werken. De packs idd min 40C.

    In het frame van de atom kun je idd een fullsize tailservo kwijt, ik had op mijn atom een Align DS650 werkt perfect.

    (Moest wel ff lachen habby babby 500 ......:p)
     

Deel Deze Pagina