Vraagjes over een (mini) Giles 200 van VELKOM

Een hele goeienmiddag Forummers,

Ik heb sinds kort een ARF kistje van Velkom tot mijn beschikking, de (mini) Giles 200 .
Nu rezen mijn miniscule haren al te berge bij het zien van een tjechische handleiding.
Ik heb nu dus een paar vraagjes:

Weet iemand een Engels talige handleiding beschikbaar??

Ik wil deze gigant, spanw. 80 cm (jaja) in electro uit gaan voeren en het liefst op Lipo stoken (vanwege het gewicht)

Ook overweeg ik hier een brushless in te proppen, maar wil niet voor dit model alleen zo'n dure motor aanschaffen.
Ik heb een AT6 die qua gewicht in hetzelfde bereik komt.

Echter de Giles 200 is van kunststof en de AT6 van schuim. (heeft ook een grotere spanw)

Het gewicht van de vleugel met romp is van de Giles 340 gram.
3 servo's, motor, regelaar en ontvangertje moeten deze klus klaren, het gewicht daarvan weet ik nog niet.

Dus.............
Wat voor (brushless past daarin in combinatie met Lipo's??
en wat voor Lipo's??
als ik bijvoorbeeld uitga van de Typhoon micro 6,
Deze kan tot ongeveer 700 gram trekken bij een 8x3.8 en max 20 amp.
Bij naar ik aanneem 10 cellen (12 volt)
Niet dat ik specefiek voor de Typhoon wil gaan, maar had daar eens naar gekeken (waren op Harsewinkel interessant om te kopen)

Of is dit project (op electro) gedoemd te mislukken??

Er is zat kennis op dit forum, ik hoop dat er iemand mij kan/wil verder helpen.
als er een link/draatje naar een soortgelijke vraag is, dan zie ik dat natuurlijk ook graag.
Er is inmiddels al zoveel gevraagd op electro gebied, dat het bijna ondoenlijk wordt alle onderwerpen door te spitten.

Alvast bedankt voor de inbreng!!

Groetjes
Martin

8O 8O 8O 8O

Helemaal niemand?...............................

Geen info, suggesties of wat dan ook??

Verkeerde vraagstelling misschien?

Foute modelkeuze????

Te ingewikkeld??

Verkeerde plaats voor de vraag??

Kortom wat gaat er fout???

:?: :?: :?: :?: :?: :?:

Martin

is dat dat ding wat ik op harsewinkel op de 2ehandsmarkt heb gezien ?
leuk klein gfk ding

Probleem zit hem waarschijnlijk daarin dat Velkom als zodanig niet meer bestaat...de motoren zijn overgegaan naar ModelMotors (die van de AXI buitenlopers) en ik vermoed dat de modellen toch al werden ingekocht bij een collega, en dat kunnen er nogal wat zijn in tsjechie...

Maar met je omschrijving kunnen een aantal mensen je wel een advies geven. Bij deze mijn recept:

Typhoon 6: kan, liever niet, is te marginaal voor het type vliegtuig, de Giles is tenslotte een stuntkist.

Typhoon 15: prima keuze, in combinatie met een Jeti Advance 30A regelaar en een 2s2p of 3s2p setje kokams 1500 en een passende prop (APC slow/electric) bij de verschillende voltages. Eventueel een 7-8 cel 1700FAUP nimh pack.

Het wachten is nog steeds op de tsunami 25A regelaar...

Andere mogelijkheid:
AXI 2212-20 met 2s2p en Jeti Advance 30A of TMM 3ph-25A

Houdt er rekening mee dat een motor/regelaar combinatie ongeveer 130 euro's kost (in duitsland).

Hopelijk kan je hier iets mee, stuur anders even een pb'tje naar Harold:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/profile.php?mode=viewprofile&u=76

Succes!

Hans

@ Gerard,

Als jij dezelfde voor je hebt als ik nu, ja dan klopt het :wink:

GFK helemaal wit met alle toebehoren.
Zakte op het laatst lekker in prijs, en ik had effe een pleister op de wonde nodig na mijn crash overdag..................

@ Hans (Hummel)

Hartelijk dank voor de info.
De Typhoon 15 stond ook eigenlijk bovenaan mijn lijstje, ik zie alleen die 3S2P 1500 Kokam nog niet zo zitten.
Als je die nieuwe hebt, dan kunnen ze denk ik wel die 22 Amp maximaal overbruggen, maar de E TEC nog niet, dacht ik.(Volgende week in Utrecht maar eens een babbeltje met JEPPIE :wink: )

Ik zal inderdaad Harold een PB doen toekomen en zien wat zijn licht voor uitkomst biedt.

Tot zover bedankt!!!!!

Wie biedt nog meer info???

Groetjes
Martin

Ik kan mij wel vinden in het antwoord van Hans.

typhoon 6 is leuk op 10A. Geen 20A.
Ok kan 700g tillen, maar dan pipercupje of zo, waar normaal vertraagde 400 op gaat en het niet zo hard hoeft.

Gilse 340g. Even ter vergelijking: dat is al 2 keer zo zwaar als een complete geoptimaliseerde shockflyer van hetzelfde formaat.
Met servo's en ontvanger dan >400g.
Met 3s1p 1500 en micro 6 of kleine axi: 550g. Vliegt wel, maar kan beter. Minder dan 200 watt/kg en kleine prop.

Met de grotere typhoon 15 (niet verwarren met nieue typhoon 6/15 windingen) kan je wel lekker op 15A of meer gaan zitten. Dan wel 3s2p 1500.
Gewicht wordt dan: 400 + 2x75 + 80 = nog een beetje = 700g.
Beetje hoog gewicht voor een stunter in deze afmeting (vleugelbelasting).
Bij http://www.eam.net/Velkom/giles_g.htm noemen ze 28Oz = >750g. Schijnt de fabrikant normaal te vinden. Je ziet daar ook dat het geen sp400 vliegtuig is. Waarschijnlijk dan toch maar voor de grotere typhoon.

bij 700g 30% zwaarder, maar 100% meer vermogen.
Zeker de voorkeur, maarja die vleugelbelasting:(
Gang er goed inhouden dan maar.

Hier is iemand heel tevreden met een 15 in een GWS kist van 80 cm. Deze kist is wel een stukje lichter (<550). typhoom 15 op 19A gebruikt.
8 cellen kan is ongeveer even zwaar als 3s2p 1500. Spanning ook vergelijkbaar.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=228760

@ Hans en Harold,

Heel erg bedankt voor de info!
We gaan het proberen met de Typhoon 15!!
Eerst even wachten met de aankoop tot ik weer naar Duitsland ga.
Of heeft iemand toevallig nog een goed adres?? (lees goedkoop :wink: )

Ik denk dat het gewicht inderdaad een probleem gaat worden.
Een interessant experiment lijkt me

Nogmaals dank.

Groetjes
Martin

Back