Vraagjes over elektronica auto

I.v.m. elektronisch projectje voor modelauto heb ik een aantal vragen:

Is de nul van de servo/esc hetzelfde als de nul van de accu? (of kan daar een spanningsverschil in zitten)
Bij de motor is dat denk ik niet zo omdat ik een regelaar met achteruit heb zodat ik daar minimaal een fet tussen verwacht i.v.m. dubbele H-brug.

Volgende vraag gaat over een brushed setup.

Als je achteruit rijdt wordt de motor omgepoold door de regelaar. Als er geremd wordt wordt de motor (middels een duty cycle denk ik) kortgesloten over een weerstand of de accu.
Als dit het geval is (tijdens het remmen dus) is de spanning over de motor dan ook andersom t.o.v. de spanning tijdens vooruit rijden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Laatst bewerkt:
Massa is idd overal gelijk, met een ohmeter kan je dit eventueel nog nameten maar ik heb nog niet anders gezien. Alleen hoge spanningsregelaars (40+ volt) hebben vaak geen BEC en is het signaal van de ontvanger via een optocoupler galvanisch gescheiden.

Remmen wordt over de FET's gedaan. Normaal is het geloof ik wel zo dat de opgewekte spanning tegengesteld is maar ook dat kan je meten.

Ok. Het doel van mijn vraag is een manier vinden om te detecteren dat de auto achteruit rijdt. In dat geval moet er een signaal +5V max naar een ATTiny45 gestuurd worden waarmee ik in de code wat kan regelen, nl. het wel of niet branden van de remlichten.

Op de SC10 heb ik een brushless setup en de remlichten daarop branden afhankelijk van de stand van mijn gashandel. Ik lees het PWM signaal uit en is het lager of hoger dan 1500us dan gaat het spul branden of juist niet. De 1500 kan nog wat bijgeregeld worden dmv een potmetertje waarvan de waarde gemapt wordt naar een omslagpunt. Omdat ik geen idee heb hoe ik de richting van het draaiveld kan meten van een BL motor en ik ook niet weet hoe het daar zit met ompolen tijdens remmen heb ik het daar bij gelaten.

Nu wil ik voor de slash het iets beter doen zodat tijdens achteruit rijden de ledjes niet branden. Ik kan dit niet doen door alleen het PWM signaal uit te lezen omdat de intelligentie van de esc dit bij meerdere situaties als input gebruikt en ik daarop niet kan onderscheiden. De esc moet dus blijkbaar wel in staat zijn de richting te bepalen of in ieder geval dat de motor stil staat om te kunnen schakelen tussen remmen en achteruit rijden.

Back