Vraagjes over het Diff en meer

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Daffyeend, 8 dec 2009.

  1. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    :rolleyes:Hallo,

    Ik ben afgelopen zondag begonnen met het compleet demonteren van mijn kyosho Inferno MP 7.5 Sport 3.
    Wil hem nu als eerst even goed schoon spuiten in een auto wasserette, uiteraard wel zonder elektronica, vering, tank en motorblok. Ook heb ik de vering voor de zekerheid maar even gedemonteerd.
    Ik neem aan dat het afspuiten verder geen kwaad kan, ivm de andere delen die diff olie bevatten.
    Hmm, wat is nou eigenlijk een mooie dikte olie voor in je Vering en Diff's? ik ben een Actieve hobby rijder die het leuk vind om de auto op de proef te stellen, Springen ect...

    Nu was dus mijn vraag, wat is nou verstanding om in ieder geval te vervangen nu hij toch uit elkaar ligt?
    Ik had al wat dingetjes gelezen over wiel lagers, Shock Demper olie, Diff Olie.
    Zelf denk ik ook dat het wel verstandig is om even de lagers in de clutchbell te vervangen, en eventueel een nieuwe clutchbell te monteren.
    Wat mij ook ooit is vertelt is dat het beter is om je clutchbell van staal te hebben, en je spur gear van plastik, zodat als er een steentje tussen je clutchbell en je spur gear komt, de motor nie vast slaat, maar dat de Spur gear kapot slaat. Klopt deze theorie?

    Ik denk dat ik motorisch niet veel hoeft te doen, het motorblokje heeft net 5 Liter gelopen, Compressie is nog aanwezig, het enige wat ik even doe is het cilinderkopje eraf halen, en de Cilinderbus Controleren.
    Hoe kan ik die Cilinderbus het makkelijkste Demonteren? ik had vanalles gelezen met een tyrap, maar krijg hem met geen mogelijkheid eruit, Het gaat om een Nitrobull .21 motor.

    Zelf zit ik te denken om een nieuwe back-plate te kopen, deze is ooit gescheurt geweest, en heb deze laten lassen bij een kennis van mij. ( kan verschikkelijk goed aluminium lassen ) iets waar hij al bang voor was gebeurde, het trok heel erg krom, hij heeft em meteen onder een pers gelegt, maar het staat nog steeds een beetje bol. zelf denk ik dat hierdoor mijn spurgear en clutchbell niet mooi in elkaars hart liggen.

    Ook wilde ik mijn kap opnieuw gaan spuiten, maar daarvoor wilde ik zelf stickers ontwerpen, en deze uitprinten op transparant sticker papier, maar mijn vraag was, is dit water bestendig? als ik er wat benzine op knoei is de text dan weg? en waar kan ik het halen, ik had op conrad gekeken, maar daar hadden ze wel Weer bestending Sticker Folie, maar had een witte kleur, hoop dat iemand mij daarover wat meer info kan geven, Misschien heeft iemand ook nog wel een paar sites waar je ze kan laten drukken ( het liefste doe ik het zelf maar als dit slecht werkt dan wil ik ze evt wel bestellen )

    Ik hoop dat jullie mij wat meer tips en kunnen adviezeren wat ik nu het beste meteen kan vervangen, en wat ik zeker even moet controlleren.

    Alvast Hartstikke bedankt!

    Groetjes Daffy.

    PS: Heb jij nog onderdelen liggen van een Kyosho Inferno MP 7.5, en dit verkeerd nog in goede staat, stuur mij dan een PM!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2009
  2. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Ik zou de motor mooi dicht laten, je kan hoogstens de back plate eraf halen om te kijken of er bij het big end geen speling zit. Als de koppelingsklok er nog goed uit ziet ook die lekker laten zitten. Lagers in klok kun je preventief vervangen of vervangen als ze versleten zijn of stuk. Motor zal niet vastslaan als er een steentje tussen het spur komt, het zal je hoogstens een paar tandjes kosten.

    Ik zou wel de diff lagers vervangen als ie toch helemaal uit elkaar ligt.
    Veel plezier bij de onderhouds beurt;)
     
  3. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Dat zal wel lukken, Wiel lagers laten zoals het is? neem wel aan dat het verstandig is om even de Diff en shock olie te verversen.

    En het schoonmaken met een hoge druk spuit kan dus geen kwaad?
     
  4. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vocht = roest, dus na het afspuiten zou ik op de diverse draaiende delen wel WD40 spuiten dit werkt volgens mij vochtwerend en voorkomt daarmee de roest.

    Met mijn truggy heb ik laatst op de Euromodelbouwbeurs op een zeiknatte baan demo's gegeven, maar bij de laatste meeting ging er iets fout, wat blijkt roest in wat lagers, en lagers in de soep gedraaid.

    Kortom schoonmaken met water is leuk, maar het betekent wel dat je alle onderdelen die mogelijk kunnen roesten zal moeten nalopen en inspuiten met een smeermiddelen die vochtwerend werken.

    Overigens hoef kun je het beste onderdelen controleren op werking/speling en zou ik niet alles zomaar gaan vervangen. Differentielen ook controleren op werking en slijtage. Verder kun je als de afstelling van je auto goed bevalt het beste gewoon dezelfde diff olie gebruiken als in de handleiding beschreven staat.

    Qua kap, deze wordt normaal gesproken aan de binnenkant gespoten...aan de buitenkant spuiten zal de verf bij ieder rol eraf springen. Dus misschien tijd voor een nieuwe kap met een mooi nieuw design? Kijk ook even op deze site: www.customracingdecal.com hier kun je body decals op maat laten maken.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2009
  5. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Mijn advies , gebruik GEEN water.
    kap en losse plastic delen kan je met een sopje reinigen , maar gebruik voor alle metaal delen peterolie of zo. zelf gebruik ik altijd een in lengte doorgesneden jerrycan , leg hierin mijn onderdeel op het rooster ( uit magnetron van je ma of zo ) en met een kwastje en een los schaaltje met peterolie reinig je stuk voor stuk je onderdelen , en wrijf het met een schone doek na.. alles wat schoon is en vrij van problemen heeft gelijk een beschermlaagje. De vuile olie druipt in de jerrycan. Werk op een ruime plek en leg na reinigen alles netjes opgesteld op doeken zodat overtolligge olie hier in kan trekken.
    Vervang de kromme back-plate , deze gaat problemen geven denk ik doordat er met de uitlijning nu iets mis is.
    Veel plezier met "de grote beurt "
    Henk
     
  6. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Peterolie? wat voor een olie is dat precies?
    Ik had al een nieuwe back-plate bestelt, want zag dat niet zitten :p

    Mvg Daffy
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Petroleum...

    van Wikipedia:
    Petroleum is de "huishoudnaam" van de aardoliefractie met een kookpunt tussen circa 150 °C – 290 °C, net boven dat van benzine, gebruikt voor verlichting en verwarming, zie kerosine.

    Voor de komst van het aardgas werd in menig huishouden gebruikgemaakt van deze brandstof. Men gebruikte een petroleumstel om de maaltijd op te koken. Ook het water voor de thee of de afwas werd erop verhit. Het was te koop bij de drogist of bij het petroleummannetje, een ZZP'er die met een kar langs de deuren ging.
    In de bredere zin is petroleum een synoniem voor ruwe olie of aardolie.""

    Maar je kan net zo goed diesel gebruiken:
    http://www.rc-junkies.com/modules/sections/index.php?op=viewarticle&artid=83
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2009
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ik denk dat met peter olie petroleum bedoelt wordt.
    maar dat zou ik absoluut niet binnen gebruiken.
    stinkt een uur in de wind

    mijn tip.
    de auto helemaal demonteren en wat nodig is vervangen.
    kunststof en allu kun je afspoelen met water maar ik zou het daarna inspuiten met wd 40 en dan goed met een kwast insmeren.
    alle lagers demonteren en ook in de wd 40 en dan gewoon een nachtje laten staan.
    daarna de lagers controleren en indien nodig vervangen.
    en voor je het vraagt+

    wd 40 kun je bijna overal krijgen.

    mocht je trouwens onderdelen zoeken voor een inferno stuur dan maar een pm.
     
  9. buxyfreak

    buxyfreak

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    25
    sorry dat ik er tussen kom, maar gebruik AUB geen WD-40 deze olie is goed voor het loshalen of inelkaar zetten/douwen van dingen die een strake passing hebben maar lost na en paar dagen of meer op en dan zit er binnen de kortste keren roest op de (dacht jij) geoliede delen.

    als je je spulllen wil in vetten koop een iets beter smeermiddel en laat de wd-40 AUB staan.

    trust me.....

    mvg jan
     
  10. nitropower84

    nitropower84

    Lid geworden:
    15 nov 2009
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Leek
    Denk dat je dan beter siliconespray kan gebruiken.
    Gebruik het voor mn (bijna) hele auto. Voordeel er van is dat het geen vuil aan trekt.
     
  11. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  12. buxyfreak

    buxyfreak

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    25
    hey bedankt zal ze een een keer gaan gebruiken ;)
     
  13. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Bart
    Heb ook even je oude postje gelezen. babydoekjes , mmmmmmm:rolleyes:
    Ik heb voor mijn kids jaren lang WD40 gebruikt ( hun billetjes dan he ), werkte ook goed .:yes:Zijn er echt volwassen van geworden hoor !
    Henk
     
  14. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Inderdaad, zoals Buxyfreak als zegt, een érg slecht idee. Wat veel mensen blijkbaar niet snappen is dat WD-40 eerder een ontvettende werking heeft dan een smerende werking!
    WD40 kan gebruikt worden op plastic onderdelen om ze te reinigen, maar voor de kogellagers gebruik je best een dunne olie waarin je ze een tijdje laat liggen.

    Ps: Marc2, dit is je vroeger overigens nog al eens verteld geweest, maar blijkbaar weet je het weer beter? ;)
     
  15. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Dalijk meteen ff die doekjes halen! :D
    ik heb mn auto nu helemaal uit elkaar, ik ga alle lagers even vervangen ook haal ik mijn hele blok uit elkaar, en dan even in de diesel olie plonsen.

    Ik denk dat ik de zelfde diff olie erin doe, maar andere shock olie, want vind mijn vering veels te soepel, als ik hem zeg maar vanaf mn middel op de grond laat vallen raakt het chassis de grond.

    BTW: met Back-plate bedoelde ik chassis :rolleyes:
    Ik denk dat ik die dus beter maar kan vervangen?
    Deze is dus ooit gelast geweest, allemaal netjes gelast maar dus iets krom getrokken hij is een heel eind recht, maar daardoor denk ik dus dat de tandwielen niet in elkaars hard lopen ( clutchbell en spurgear )

    Groetjes Daffy

    PS: ik heb dus een Kyosho inferno MP 7.5 , Hoelang kan je nou van zoon auto onderdelen aankomen? Ik heb die auto nog ongeveer 3 kwart jaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    WD40 is prima, gebruik het al jaren, ook voor lagers en bij regelmatig gebruik gaat het echt niet roesten hoor. Je kunt theoretisch wel van alles erbij halen maar als jij om de 2 weken een rondje rijdt met je auto krijgen de meeste delen geen kans om te roesten. Als je echter de kans krijgt om bijv. Brunox turbo spray te halen heeft dat wel de voorkeur, maar dat is lastiger te verkrijgen. Lagers kun je ook prima smeren met wat afterrunolie van Tornado, werkt perfect.

    Onderdelen van de MP7.5 kan je tot in de vrijwel oneindige eeuwigheid krijgen bij Kyosho. Er zijn ondertussen diverse versies van verkrijgbaar, maar in basis is die hetzelfde en onderdelen zijn uitwisselbaar. Chassis idd vervangen als die erg krom is. Ook verkrijgbaar bij Kyosho, maar er zijn ondertussen ook wat goedkopere oplossingen op bijv. ebay te krijgen (dragonracing etc.).
     
  17. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    op de site van kyosho kan ik deze niet halen.
    of zie ik iets over het hoofd?
     
  18. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    valt wel mee, hij staat idd niet tussen de ersatzteile van de sports 3. Maar het is artikel IF-146 geloof ik, de blauwe versie staat hier: KYOSHO -

    prijs valt wel mee eigenlijk zie ik ;-)

    Voor onderdelen van oudere auto's die niet meer leverbaar zijn kun je hier kijken: KYOSHO - Inferno Buggy
     
  19. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Hartstikke bedankt!

    Ik denk dat ik dan maar op school even een paar nieuwe motor steuntjes frees, zodat ik in het chassis geen andere gaten meer in hoeft te maken ( ik heb geen standaard blok meer )
    wat zijn die lagers duur daar zeg.. denk dat ik ze ergens anders probeer te halen 7,90 voor 2 lagertjes .. :O
    en net toen ik een account wou maken kon ik geen nederland kiezen.. dus ik kan niks bestellen op die site?

    Groetjes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2009
  20. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    klopt, je kunt niet rechtstreeks bij Kyosho in Duitsland bestellen. Je geeft je bestelling door aan een kyosho dealer (vrijwel alle modelbouwwinkels) en zij bestellen het voor je. Lagers zijn idd aan de dure kant, leg je oude lagers gewoon in de diesel een nachtje en smeer ze weer in met afterrunolie. Of zijn ze echt aan gort?

    Anders is Amainhobbies.com (in de usa) nog een optie, verkopen redelijk goedkope lagers in die maat (en hebben ook motorsteunen).
     

Deel Deze Pagina