vraagjes over zelf-ontwerp mono

hallo,
Ik ben nieuw in de modelboten wereld maar ik hou van tekenen en heb dust een monohull van 50 cm lang getekend.
nou heb ik een paar vraagjes...
1.zwaartepunt waar moet ie zitten?
2.motor welke is goed voor zo'n bootje (k'eb nog een 540ér liggen met 27 turns lukt dat)?
3.kan ik hem van balsa maken I.V.M makkelijk te bewerken en het gewicht?
4.in welke lijn moet de schroef lopen?
5.roeren waar koop je die?
6.moet er echt een W.T.C (Water Tight Container) in?
7.is er nog iets anders waar ik aan moet denken?
8.is er een handig programma (met meetlat enzo) waarmee ik hem op de computer kan uittekenen (k' eb W Vista)

Alvast bedankt
Mzzl Steven

1.zwaartepunt waar moet ie zitten? Zwaartepunt moet tussen de 28~30% liggen, gemeten vanaf de achterkant van je boot

2.motor welke is goed voor zo'n bootje (k'eb nog een 540ér liggen met 27 turns lukt dat)? 540er moet wel lukken in een boot van 50cm, koel de motor wel goed met waterkoeling

3.kan ik hem van balsa maken I.V.M makkelijk te bewerken en het gewicht? Dat kan, wel is het verstandig om de buitenkant even de voorzien van een laagje glasvezeldoek zodat er bij een aanvaring niet direct een gat in de romp zit. De binnenkant kan je met alleen epoxy afwerken

4.in welke lijn moet de schroef lopen? De schroef moet zo recht mogelijk uit de achterkant van de spiegel komen en 8 ~10 % van de lengte van de boot, achter de boot zitten

5.roeren waar koop je die? o.a. 2 brothersrc in Bussum

6.moet er echt een W.T.C (Water Tight Container) in? Hoeft niet, wel moet je drijfvermogen in je romp doen. Bijvoorbeeld een poolnoodle in stukken en die voorin je romp plaatsen. Zo voorkom je dat je boot zinkt als deze water maakt

7.is er nog iets anders waar ik aan moet denken? Misschien dat een tekening van je boot helpt voor het vinden van eventuele problemen

8.is er een handig programma (met meetlat enzo) waarmee ik hem op de computer kan uittekenen (k' eb W Vista) AutoCAD kan je gebruiken bijvoorbeeld

grtz jurriaan

Jurriaan zegt alles al, :wink:

begin vooral niet te ambitieus, hou het simpel en leer het materiaal kennen. balsa hout is perfect om te bouwen.

komt denk door de l.t.s en later m.t.s maar ik teken altijd een zij, boven en voor/achter aanzicht, dan kan ik adhv het zij/boven aanzicht bepalen waar de spanten moeten komen, op deze manier kan ik de spanten uitmeten.

en veel foto's maken, leuk om te posten :wink: en altijd leuk om de bouwfases terug te zien.

succes met bouwen

komt denk door de l.t.s en later m.t.s maar ik teken altijd een zij, boven en voor/achter aanzicht, dan kan ik adhv het zij/boven aanzicht bepalen waar de spanten moeten komen, op deze manier kan ik de spanten uitmeten.

dezelfde manier die ik gebruik voor het maken van de spanten, werkt goed!
Wel moet je iets inzicht hebben uiteraard als je moeilijke vormen gaat gebruiken

Back