Vrachtschip 1:15

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter van Rijnsbergen, 19 mrt 2018.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    Hoi Ik zal me even voorstellen in deze hoek van het modelbouwforum.
    Ik ben Peter van Rijnsbergen en normaal bouw ik modelvrachtwagens.
    voor mijn truck vereniging ben ik "vervoer ketens" aan het uitwerken. en we hebben voor de keten met potgrond een startpunt nodig. nu is het zo dat in de echte wereld dit met een schip wordt aangevoerd.
    nu heb ik al het een en ander bij elkaar gesprokkeld op het internet. Nu zijn er diverse maten schepen, en of deze in de werkelijkheid ook voor het transport van potgrond wordt gebruikt weet ik niet.
    maar een "spits" is voor ons qua volume bruikbaar en qua lengte breedte hoogte vervoerbaar.
    alleen en ik een eigenwijze modelbouwer. ik kan er voor kiezen om het model plat naast de baan op het beton te leggen. en daar vol of leeg te rijden.
    maar als ik dan toch een schip bouw is het RC maken daarvan misschien niet eens zo'n grote moeite.
    Ik ben nog druk in de ontwerp fase. het gaat geen model worden van een bestaand schip. dus ik heb de vrijheid om dingen aan te passen naar wat voor mij werkbaar is. bijvoorbeeld dat deze plat op de grond moet kunnen liggen.
    Zijn er dingen die ik als modeltrucker moet weten om een schip te maken dat niet direct ten onder gaat als ik het te water laat.
    En als het ding "statisch"af is en ik wil door met RC. dat ik dan niet een heel nieuw schip hoef te bouwn

    Dat het meeste van het water aan de buitenkant moet blijven. Die snap ik. en dat de balans tussen links en rechts. en voor en achter in balans moet zijn snap ik ook. alleen heb ik al wel een idee dat links en rechts makkelijker te realiseren is dan voor en achter.
    het beoogde materiaal is triplex met een hars afwerking.

    elke tip is welkom.
    de uitvoering van het plan is voor de zomer gepland
     
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Peter,
    Leuk dat je bij je auto's een schip wilt bouwen om te kunnen laden en lossen. Nu is een spits een vrij "vierkant" model en daardoor wel geschikt om in plaats van te varen plat op de grond te zetten.
    Om te kunnen varen heb je iets nodig om het schip voort te bewegen en te sturen. Dus motor, schroef en roer. En de elektronica om het aan te sturen. Accu, regelaar en servo. Probeer in gedachte een plekje voor die spullen te vinden. Lees het verslag van Klaas Kamstra eens aandachtig door. Helaas zijn door een storing op het Forum de plaatjes verdwenen t/m pagina 11 , maar uit de tekst is ook een hoop te halen.
    Je weet dat de afmetingen van een spits 38,5 x 5,05 x 2,5 meter zijn, dus wordt je model ruim 2,5 meter lang. Hieronder de link naar het verslag van Klaas Kamstra. Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/binnenvaartschip-spits-schaal-1-20-scratch-build.121044/
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Steenbergen
    Peter,
    In het verleden heb ik ooit eens een half afgebouwde spits gekregen en vervolgens naar eigen inzicht afgebouwd.
    Bouwverslagen voor op het MBF schreef ik destijds nog niet, maar maakte na afloop wel eens een kort PowerPoint verslagje en plaatste dat dan op YouTube.
    Als je meer over de Spits zelf wilt weten? Kijk dan eens op http://www.spitsen.be/
    Groet, Bert
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    Hoi
    De website van klaas kamstra is een van de sites op internet die ik door geplozen heb.
    Regelmatig verbouwen om ruimte te maken voor extra techniek. Dat wil ik graag voorkomen. Bij bijna elk bouwverslag dat ik kan vinden heeft het model ook een boegschroef. Op de beschreven manier met een draaibaar rooster. Dat iets uitsteekt zal voor mijn plan niet werken. Ik zie ook wel buizen met een schroef erin maar de aansturing hiervan is vast een aparte sturing.
    De accu zal er een worden die ook in de trucks wordt gebruikt. Een lipo 3s 4500 mah. De overige electronica zal niet veel verschillen met een truck. Iets waar ik helemaal niets van weet. Is bijvoorbeeld de aandrijving. Met name de schroef. Omdat het een best groot ding wordt. En eigenlijk heeft dit type 1schroef. Wordt het dan een schroef die ook nog best groot gaat worden. Of zou ik met 2 kleinere van een "standaard" maat uit de voeten kunnen.
    En zo heb ik vast nog meer vragen. Als ik verder kom met mijn ontwerp
     
  5. rliersen

    rliersen

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Puttershoek
    een boegschroef zou ik vergeten ik heb ruim 30 jaar gevaren zonder boegschroef en dat was een 80 mtr schip ik bouw nu ook een containerschip en laat de boegschroef er nog even uit evt. kan ie er later ingebouwd worden
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In de stickies in onderhavig subforum is ook al het nodige nuttige te lezen.
     
  7. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, De schroef van jouw model zal ongeveer 60 mm in diameter worden. Wat je daar aan motor voor wilt zetten is aan jou. Je zou een Bühler, zoals op onderstaand plaatje kunnen nemen. Trekt met gemak een 60 mm schroef en gebruikt dan op 12 Volt ongeveer 1 Ampère. Maar een laagtoerige outrunner moet ook gaan. 4 of 5 mm dikke schroefas. Zet tussen motor en as een dubbele kruiskoppeling. Zorg dat schroef en roer niet onder de romp uitsteken. Nog wat info en plaatje van spitsen via onderstaande link.
    http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=3&t=77
    Hieronder de motoropstelling in één van mijn sleepboten. Voor de motor ligt een CTI regelaar. 6 Accucellen liggen naast de motor en 4 onder het achterdek naast de schroefas. De boot is ongeveer 20 cm breed. Heb je enig idee van de afmetingen. Gr. Klaas.
    20140526_09542 bugsier binnenwerk.jpg

    20140526_095459.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2018
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    kijk dat is een nuttige tip.
    een buhler heb ik nog liggen. nadat ik de dubbele motor uit een truck heb gehaald. een regelaartje dat gelijkwaardig is aan een cti heb ik ook nog liggen.
    moet ik alleen een schroef en een schroefas ergens regelen. ( en een roer. servo, ontvanger zender)

    de spits in 1op15.jpg

    deze tekening heb ik gister nog even in de middag pauze in elkaar geflanst.
    ik denk alleen dat hij nog iets dieper moet. ik heb nu het ruim op 14cm ( ca 210cm)
    en het onderste punt van het gangboord tot de bodem is 11cm ( ca 180cm)
    de schroef die nu getekend is heeft een diameter van ca 36mm
    als de bodem 3cm zakt. komt daar dus de ruimte voor een schroef van 60mm.
    de stuurhut heeft het plafond op de schaalmaat van 2,2m vanaf het dek.
    de roof vanaf de helft tot bijna naar het einde.
    het begin is er zullen we maar zeggen.
     
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Probeer wel de schroef dichter bij het roer te zetten. Daar heb je wat meer hoogte en het stuurt beter. Hou bij het roerblad ook een deel voor de roeras. Dat stuurt gemakkelijker en het roer schept meer schroefwater. Een dubbel roer zou nog beter zijn. Beide roerassen dan net zover uit elkaar als de schroefdiameter. T.b.v. de schroef is er nog wat hoogte te winnen door een tunneltje in het vlak te maken. Is heel gebruikelijk bij een binnenschip en vooral bij een spits. Bij een echte spits ligt de schroef ongeladen niet geheel onder water. Vooruit varen is dat geen bezwaar. De tunnel zuigt zich vol en dan is er niets aan de hand. Achteruit wordt het anders en is er niet veel vermogen. Zorg tussen schroefas en roer voor voldoende ruimte om de schroef te demonteren. De diepgang die ik aangaf is gerekend van de bodem tot aan het dek in het gangboord. Gr. Klaas.
     
  10. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    Lily Rhenen.jpg
    de aanpassingen.
    30mm meer diepgang.
    schroef 65mm
    dichter bij de 2 roeren.
    de buhler erin met dubbele kruiskoppeling.
    de vorm van de roeren overgenomen van de foto.
    ik meen daar ook iets te zien wat dan waarschijnlijk de tunnel en geprobeerd duidelijk te maken in de tekening.
    lijkt vooral op het bovenaanzicht een ingewikkeld geheel. en proberen uit te leggen is misschien net zo lastig.
    maar afgerond achterschip tot aan de schroef as. met daaraan naar onder uitstekend. 2 geleideschoepen die tot net voorbij de schroef lopen.
    de fysiek en financiële haalbaarheid van het projectje lijkt inmiddels dusdanig dat er een naam heeft gekregen. maar die hou ik nog even voor mezelf ;-)
     
  11. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Oostvoorne
    Uitdagingen moeten er zijn Peter. Alle ontwikkelingen kosten tijd (en geld). Maar niet alles hoeft even duur te zijn. Groeten, Klaas.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    Het is niet gelukt om de start van de bouw tot de zomer uit te stellen.daarom maar met het lastigste stuk van de romp begonnen tenminste wat mij het lastigste deel lijkt. het deel achter het ruim.
    het is ook wel een opruiming van de reststukjes.
    LR123032018.jpg

    LR223032018.jpg
    het vlakke deel van de bodem is 300mm breed. dit gedeelte wordt ongeveer 600mm lang.
    en ik bouw als modeltrucker vast op een ongebruikelijke wijze. eerst de schil dan verstevingen waar nodig.
    wat ik tot nu toe gezien heb ik veel spanten plaatsen en dan de schil eroverheen trekken.
    met mijn truckcabine's bouw ik eerst de vorm. dan verstevigen, en daarna detail.
    het plan voor deze is eerst de kont met wat er aan techniek mogelijk en wenselijk is. dan de kop. en daarna het ruim ertussen. dan hou ik de bouw het langste "compact"
     
  14. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alle begin is moeilijk moet je maar denken Peter. En daar ben je op zo'n manier het eerste doorheen. Bij een auto bouw je inderdaad eerst het chassis en dan volgt het koetswerk. Zo zou je een schip ook kunnen bouwen, maar er is grote kans dat je de richting kwijt raakt. Daarom raad ik je aan toch eerst een spantenraam op te zetten en daar de huid omheen te trekken. Op die manier bouw je gecontroleerd en zie je eerder waar het scheef gaat. Als eenmaal de huid in elkaar gelijmd zit is het bijna onmogelijk om nog iets aan de vorm te veranderen. Hooguit wat wegschuren van het bekledingsmateriaal. Wat je vaak ziet is dat er een slag in de romp zit en de voor en achterkant t.o.v. elkaar verdraaid zitten. Zefl bouw ik het liefst op een bouwplank met de romp op z'n kop. Zie bijgaande link. Het is het bouwverslag van mijn laatste scheepje. Succes verder! Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2018
  15. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    is er een mogelijkheid dat de moderator dit draadje naar de bouwverslagen kan verplaatsen.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Moderatoren lezen niet alle berichten. Verplaatsing kun/moet je zelf bij moderatorteam aanvragen middels klik op Meld onder je openingsbericht. Zo meld je ook vervelende berichten, of vraag je om een topic af te splitsen.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2018
    Peter van Rijnsbergen vindt dit leuk.
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    vrijdag en zaterdag avond wat met hout zitten rommelen.
    en ja. er zit een fout in. het middelste houtje zit een beetje scheef. waardoor de kont een beetje scheef is.
    het is allemaal niet onoplosbaar.
    ook ben ik voor de ronding van de kont vergeten dat ik voor de statische stijfheid,
    als het ding op het beton ligt en er met een bobcat er doorheen gereden wordt om de lading te verdelen,
    Dan moet het schip ook in model blijven. Daarvoor komt er een dubbele wand langs het ruim.
    hiermee zijn de vormfoutjes op te vangen.
    vanavond maar een begin maken aan die buitenste schil
    lr126032018.jpg

    lr226032018.jpg

    lr326032018.jpg

    LR526032018.jpg
     
  18. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    bedankt voor het verplaatsen
     
  19. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.763
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, In een echt schip zitten in het ruim spanten op de bodem, waar de buikdenning op rust. Vroeger waren dat hardhouten planken, maar tegenwoordig zie je bij grotere schepen steeds meer staalplaten. Het hout was te kwetsbaar voor de grijpers waar mee wordt gelost. De zijkanten zijn wel enkelwandig en daar kijk je zo tegen de spanten aan. In jouw schip zou ik de buikdenning op een paar latjes lijmen. Gewoon kijken wat de bouwmarkt heeft liggen. 10x5 mm of zoiets. Zo kritisch is dat niet. In het ruim wordt de lading met een Bobcat aangeschoven naar de grijper. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Rhenen
    HOI klaas
    nu net dat detail niveau. is het doel voor dit schip. ik heb afgelopen zomer een "dorpsplein" gemaakt voor de trucks. gewoon om de trucks op een "natuurlijkere" omgeving te tonen op een tafel evenement. dat plein is de tafel.
    plein127032018.jpg
    nu zat ik gisteren op weg naar huis in de auto te bedenken dat als ik een "kademuur" voor aan die tafel schroef en een paar schragen een stukje naar voren zet.
    kan ik het schip beladen en lossen aan de kade.
    de kade is 12cm hoog het ruim van het schip 15. daarmee is het geen groot obstakel voor wat erachter getoond wordt
    het schip wordt daarmee het eerste wat gezien wordt. Daarmee moet het detail hoog zijn. omdat ik nu alleen nog het deel achter het ruim aan het bouwen ben kan ik het ruim nog enkelwandig maken. met spanten in het zicht. en "enkelwandig" wordt dan wel 2 platen triplex maar geen ruimte er tussen.
    de bodem moet wel zo zijn dat er geschoven kan worden.

    het blijft een project in ontwikkeling
     

Deel Deze Pagina