Stephan zal zelf ook eens reageren..
Geeft misschien wat helderheid over mijn foto's. Maar Ad Bakker heeft het goed gevolgd en heel veel hoef ik eigenlijk niet uit te leggen haha.
Ik heb in mijn schip (Stelsa) een aanzuig zitten, dat zijn die schroeven die je ziet aan de onderkant. Deze zuigen het water op en sturen het via een ingebouwd kanaal naar de gewenste richting bb of sb. Dit werkt als het schip stilligt maar ook als het schip vooruit vaart. En allebei even goed..
In mijn bak (Stelsa II) het ik dit systeem verder uitgebouwd. Ook hier zuigt een platliggende schroef het water op en stuurt het naar een roer inwendig in het tunnelsysteem. Als ik niet stuur gaat het water door naar de voorkant, waardoor de bak achteruit kan varen. Stuur ik wel stuur ik ( en sluit ik de voorkant en een zijkanaal af waardoor het water een bepaalde richting in wordt gestuwd, met als gevolg dat het schip stuurt.
Ik kan eventueel met de bak los varen, heb er alleen geen vooruit opzitten. Maar in theorie kan ik schip en bak apart bedienen.
Wat de rede was van de aanpassing van de Stelsa II is zoals Ad Bakker je al gezegd heeft. Ik was niet tevreden over het kanaal naar de voorkant van mijn bak, deze was eerst teveel naar onderen gericht, vandaar dat ik dit heb aangepast. Nu stuwt ie het water meer naar voren, met een beter resultaat.