vragen ivm T-rex 450 SE

• Topicstarter Topicstarter Haevik
  • Startdatum Startdatum
H

Haevik

Guest
Ik heb sinds vorige week een gloednieuwe T-rex 45 SE in mijn bezit en had daar enkele vraagjes over:

1. ik heb gemerkt dat ie tijdens 't vliegen dikwijls begint te 'knikkebollen', vooral wanneer ik wat snelheid maak; hoe kan ik dit verhelpen?
2. verder nog iets dat me meer verontrust: wanneer ik 7 à 8 minuten gevlogen heb (met lipo van 2150 mAh) gebeurt het nogal eens dat de heli even storing lijkt te krijgen. Hij valt dan soms ineens een meter lager voor hij zich herpakt. Ik weet eigenlijk niet waaraan dit kan liggen. Ik dacht eerst aan een storing maar het is altijd pas na een bepaalde tijd vliegen dat ie dit voorheeft dus dat is het misschien toch niet dan. Zou dit dan bijvoorbeeld kunnen liggen aan de batterij ofzo? Al zou ik dit raar vinden want de kerel in de winkel beweerde dat ik toch ongeveer 14 minuten zou kunnen vliegen met deze lipo. Heeft iemand van jullie dit al eens voorgehad? Wat kan ik ertegen doen?

Je problemen komen mij niet bekend voor. Heb zelf een 450 SE en heb daar inmiddels een uurtje of twintig mee gevlogen.
De dingen die je beschrijft kunnen aan heel veel oorzaken te wijten zijn. Ze allemaal opnoemen zou ik je niet mee helpen denk ik.
Misschien kun je iets meer specs geven (welk merk accu, regelaar, motor, ontvanger, hoe zit het met je wiring (foto helpt dan wel)m enz.)

Dan wordt het voor ons makkelijker mee te denken en te zoeken naar de oorzaak (en dus de oplossing) van je problemen.

Een ding is zeker. Normaal is het niet en ik zou me er ook niet bij op m'n gemak voelen

Haevik zei:
Ik heb sinds vorige week een gloednieuwe T-rex 45 SE in mijn bezit en had daar enkele vraagjes over:

1. ik heb gemerkt dat ie tijdens 't vliegen dikwijls begint te 'knikkebollen', vooral wanneer ik wat snelheid maak; hoe kan ik dit verhelpen?
:?: Bedoel je in de 'pitch' richting? Dus met z'n neus/staart op en neer? Geen idee (sorry), maar hierover wel;
2. verder nog iets dat me meer verontrust: wanneer ik 7 à 8 minuten gevlogen heb (met lipo van 2150 mAh) gebeurt het nogal eens dat de heli even storing lijkt te krijgen. Hij valt dan soms ineens een meter lager voor hij zich herpakt. Ik weet eigenlijk niet waaraan dit kan liggen. Ik dacht eerst aan een storing maar het is altijd pas na een bepaalde tijd vliegen dat ie dit voorheeft dus dat is het misschien toch niet dan. Zou dit dan bijvoorbeeld kunnen liggen aan de batterij ofzo? Al zou ik dit raar vinden want de kerel in de winkel beweerde dat ik toch ongeveer 14 minuten zou kunnen vliegen met deze lipo. Heeft iemand van jullie dit al eens voorgehad? Wat kan ik ertegen doen?

Ik vermoed sterk dat je een Align regelaar gebruikt en deze in z'n undervoltage bescherming schiet. Die verlaagt dan kort de motor snelheid wat zich uit in het verlagen van de lift en dus vallen. Maw: hij is leeg, stoppen!
14 minuten op een 2150mAh accu lijkt me heel knap (lees; onmogelijk). Met alleen heel rustig hoveren, is dat heeeel misschien haalbaar. Maar wat belangrijker is; hoeveel mAh stop je na je vluchten terug in de accu's. In principe moet je je lipos niet meer dan 80% ontladen, wat inhoud dat je er na het vliegen ongeveer 1700mAh in moet laden, als je lader er meer in krijgt vlieg je eigenlijk te lang, komt je lader op minder uit, dan kun je er misschien nog een minuutje ofzo meer uit halen.

HeliEdje zei:
Misschien kun je iets meer specs geven (welk merk accu, regelaar, motor, ontvanger, hoe zit het met je wiring (foto helpt dan wel)m enz.)

Accu: Flightpower EVO 20 2150 mAh
Regelaar: Align RCE-BL35G
Motor: Align Brushless 430 L
Ontvanger: Graupner R700
Zender: Graupner MX12

Hier is een foto van men setup:

Wees iets duidelijker over punt 1. Wat bedoel je precies met "knikkebollen"?

Over punt 2. Het kan inderdaad de "low voltage cut-off" zijn.
Welk merk lipo is het? Hoe is je vliegstijl en met welke throttle curve vlieg je?
Ik haal met een curve van 100 (plankgas dus) 8 min met een TP 2100 mAh, medusa en een CC35.
8 min zou je ook wel moeten kunnen halen opzich.
Misschien dat je tandwielen te strak staan? Of je tail belt?

Groet,
Tjerk ;)

hommer zei:
Bedoel je in de 'pitch' richting? Dus met z'n neus/staart op en neer?
Ja inderdaad, 't is dus met neus en staart op en neer en niet links/rechts.

Ik zal er volgende keer ook eens op letten hoeveel ik terug kan laden na een vlucht.
Hoe weten jullie trouwens wanneer het tijd is om de heli terug neer te zetten? Timen jullie dit of werken jullie met zo'n lipo-safe?

Ik denk idd dat 14 minuten wel lang is en dat de regelaar eventueel in de low voltage protection kan schieten, maar op de foto vallen me ook een paar zaken op die oorzaak kunnen zijn - van beide problemen:

- erg veel lusvormige bedrading, bijv. boven je ontvanger en achterop bij je gyro.
- zit je regelaar links? ik geloof te zien dat de antennedraad vlak langs je regelaar loopt. Dit moet je echt niet doen. antennedraad links = regelaar rechts
- je gyro zit bovenop. Bij een boomstrike loop je het risico dat het een dure crash wordt als je bladen of paddles je gyro van 100+ euro doormiddeen choppen.

eigenlijk adviseer ik je de bouwvideos van Finless Bob op Helifreak.com en ik geloof nu zelfs ook op dit forum te bekijken.

Hopelijk kun je er iets mee.

Bijgaand een foto van mijn 450 SE

Haevik zei:
hommer zei:
Bedoel je in de 'pitch' richting? Dus met z'n neus/staart op en neer?
Ja inderdaad, 't is dus met neus en staart op en neer en niet links/rechts.

Ik zal er volgende keer ook eens op letten hoeveel ik terug kan laden na een vlucht.
Hoe weten jullie trouwens wanneer het tijd is om de heli terug neer te zetten? Timen jullie dit of werken jullie met zo'n lipo-safe?

Ik gebruik himodel 2100 lipo's en time ongeveer 10 minuten (geen hard 3D, maar Sport) en stop er dan mee. Liposafe kan natuurlijk ook
mijn timing is gewoon gebaseerd op ervaring (meten is weten).

Ik zou die "lipo cut off" uit doen. Straks zit je in een moeilijke situatie en dan kan je geen gas meer geven en dat is het PAT BOEM!
Gewoon op timer vliegen

Lazerbeak zei:
Wees iets duidelijker over punt 1. Wat bedoel je precies met "knikkebollen"?

Over punt 2. Het kan inderdaad de "low voltage cut-off" zijn.
Welk merk lipo is het? Hoe is je vliegstijl en met welke throttle curve vlieg je?
Ik haal met een curve van 100 (plankgas dus) 8 min met een TP 2100 mAh, medusa en een CC35.
8 min zou je ook wel moeten kunnen halen opzich.
Misschien dat je tandwielen te strak staan? Of je tail belt?

Groet,
Tjerk ;)
Met da knikkebollen bedoel ik dus dat de heli eigenlijk constant lichtjes op en neer wiebelt, de neus gaat dus eigenlijk altijd 1 à 2 centimeter naar boven en dan weer naar beneden. Niet dat dit een heel groot probleem vormt maar het is ten eerste geen zicht (het is net zo'n hondje dat sommigen op de achterbank in hun wagen hebben staan en ook steeds ja-knikt :) ) en 't is toch duidelijk een teken dat er iets niet goed zit.

Over die instellingen kan ik niet echt veel zeggen; men zender is ingesteld in de winkel en het wordt inderdaad eens tijd dat ik me daarin verdiep. Maar aangezien hij waarschijnlijk nog iets lichter staat ingesteld als bij jou zou ik dus ook minstens 8 min moeten halen. En qua vliegstijl, ik heb deze heli nog maar enkele dagen (vlieg al wel enkele maanden met GWS Dragonfly) dus 't is niet dat ik al 3D vlieg ofzo :wink:

Ik ga morgen zeker eens al die tips die ik hier heb gelezen uitproberen (ook die videokes eens bekijken) en hopelijk is het probleem dan opgelost.

Alvast bedankt!!

Bart

Met da knikkebollen bedoel ik dus dat de heli eigenlijk constant lichtjes op en neer wiebelt, de neus gaat dus eigenlijk altijd 1 à 2 centimeter naar boven en dan weer naar beneden. Niet dat dit een heel groot probleem vormt maar het is ten eerste geen zicht (het is net zo'n hondje dat sommigen op de achterbank in hun wagen hebben staan en ook steeds ja-knikt ) en 't is toch duidelijk een teken dat er iets niet goed zit.

Ik zou eens goed kijken naar de O-ringetjes in je rotorkop. Als de rotorkop te "hard" staat afgesteld (2,5mm aluminium ringetjes gebruikt?) en je draait te weinig toeren dan krijg je dit knikkebollen. Ook kunnen de O-ringetjes kapot of versleten zijn en/of je moet ze gewoon een keer goed invetten (<-- belangrijk!).

Cheers,

Richard

Is knikkebollen = wobbeleffect ?

Dan zou ik je O-ringetjes maar eens nakijken.
Heb hetzelfde gehad met mijn trex, en daar was een O-ring verwrongen.
Heb die vervangen (allemaal meteen), en 't was ok.

Zou kunnen dat als je de rotorsnelheid verhoogt, het effect weg is, maar dat is het probleem enkel verdoezelen.

Chris

mischien moet je een losse BEC gaan gebruiken vaak kunnen de ingebouwde bec's die in de esc zitten niet de juiste hoeveelheid power leveren aan de electronica.dit lost mischien je probleem van die glitches op.

gr tom

Hoi Heavik,

Maak je gebruik van een PCM ontvanger? Het lijkt erop dat je ontvanger in lockdown mode gaat dmv FailSafe (F/S). Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het heeft of te maken met een glitch op je antenne, ESC draad of het heeft inderdaad te maken met een spanningsprobleem.

Ik weet niet of je een PCM ontvanger gebruikt maar hier wat info. Een PCM ontvanger maakt gebruik van FailSafe. Waneer je om wat voor reden dan ook geen ontvangst meer heeft (ook door een glitch) zal je ontvanger het laatst goed ontvangen signaal gebruiken. Je servo's blijven dus in de huidige positie staan. Dit is echter gevaarlijk want dan zou je heli doorblijvenvliegen op hetzelfde toerental. In je zender kun je dan ook voor F/S voor elk kanaal instellen welke waarde hij moeten gebruiken. 1. het laatst gebruikte of 2. een waarde. Meestal staat in je zender kanaal 3 (je motor) ingesteld op 15%.

Dus al heb je een glitch dan blijven je servo's in de huidige positie staan, maar je motor gaat naar 15%. Je zender stuurt deze instellingen om de 2 minuten naar je ontvanger.

Ik heb me rotgezocht naar dit probleem, heb van alles uitgeprobeerd. Uiteindelijk heeft bij mij één ding het allerbeste geholpen, namelijk: DS mode uitschakelen op je GY401. Ja klinkt nogal raar, maar het kan twee redenen hebbem. De GY401 in DS mode kost meer energie wat voor peak probleem zorgt, of door de snelheid in DS mode veroozaak je een knakpuls op je staart.

Goed... heel verhaal, maar dit is zoals ik het ontdekt heb.

Laat maar even weten of je er wat aan hebt.

Gr. Boudewijn

Raptor Rulezzz zei:
Ik zou eens goed kijken naar de O-ringetjes in je rotorkop. Als de rotorkop te "hard" staat afgesteld (2,5mm aluminium ringetjes gebruikt?) en je draait te weinig toeren dan krijg je dit knikkebollen. Ook kunnen de O-ringetjes kapot of versleten zijn en/of je moet ze gewoon een keer goed invetten (<-- belangrijk!).

Cheers,

Richard

Volgens mij zit Richard aardig goed. In onderstaand filmpje met de 450se laat Finless zien dat je met de 3d dampeners en te lage headspeed een rare ''wobble'' krijgt. Bij 2 minuten hebben ze het erover. Misschien heb je er iets aan.

http://video.helifreak.com/?subpath=finless/training&filename=training.wmv

Bedankt, ik vind het trouwens erg grappig om al die "storings"verhalen te lezen.. hij geeft zelf al aan dat hij 7/8 minuten vliegt zonder problemen en dat hij dan ineens in toeren terugvalt. De accu zal dan op zijn eind lopen. Als je last hebt van storing dan is dit ook in de eerste 7 minuten he :wink:

Ik had daar in eerste instantie niet op gereageerd omdat Hommer het al direct bij het juiste eind had:

Ik vermoed sterk dat je een Align regelaar gebruikt en deze in z'n undervoltage bescherming schiet. Die verlaagt dan kort de motor snelheid wat zich uit in het verlagen van de lift en dus vallen. Maw: hij is leeg, stoppen!

14 minuten op een 2150mAh accu lijkt me heel knap (lees; onmogelijk). Met alleen heel rustig hoveren, is dat heeeel misschien haalbaar. Maar wat belangrijker is; hoeveel mAh stop je na je vluchten terug in de accu's. In principe moet je je lipos niet meer dan 80% ontladen, wat inhoud dat je er na het vliegen ongeveer 1700mAh in moet laden, als je lader er meer in krijgt vlieg je eigenlijk te lang, komt je lader op minder uit, dan kun je er misschien nog een minuutje ofzo meer uit halen.

Je kan proberen de undervoltage protectie in te stellen op middel, dan moet 8 minuten toch geen probleem zijn met de 11t pinion en 80 - 100% gas. Ik vloog met de 11 tands pinion 3D zo'n 8 minuten op 100% gas en met de 13tands nu nog zo'n 5 minuten. Ik heb overigens ThunderPower 2100 Pro-Lite accu's.

Cheers,

Richard

Volgens mij zijn de problemen hier opgelost :P . Het invetten van de o-ringetjes (en volgens mij ook met iets losser zetten van de blades) hielp inderdaad tegen dit wobbeleffect (zowel bij hoog als bij laag toerental). Nu vliegt ie weer perfect stabiel.
Ik heb nu ook net de regelaar geherprogrammeerd (battery-protection op low gezet) en tijdens een testvluchtje in men garage ondervond ik na een 10-tal minuten nog geen enkel probleem. Als 't morgen ook buiten goed gaat zal dit inderdaad de oorzaak zijn geweest.

Bedankt voor jullie hulp! Nu kan'k hopelijk eens beginnen oefenen met inverted-vliegen 8)

wbplomp zei:
Maak je gebruik van een PCM ontvanger? Het lijkt erop dat je ontvanger in lockdown mode gaat dmv FailSafe (F/S). Ik heb hetzelfde probleem gehad. Het heeft of te maken met een glitch op je antenne, ESC draad of het heeft inderdaad te maken met een spanningsprobleem.
Dit kon niet de oorzaak zijn aangezien ik een PPM ontvanger heb (zonder F/S dus). Toch bedankt!

Back