Vragen mbt de Align 3G

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik ben van plan voor mijn 450 een FBL kit te kopen nu vraag ik mij 2 dingen af waar ik zosnel niet achter kon komen na wat zoeken:

- Kan ik mijn analoge servo's op dit systeem gebruiken?
(ik heb op dit moment 3 analoge servo's op mijn KDS helikopter)

- Kan ik mijn huidige zender/ontvangerset van KDS gebruiken met dit systeem?
( Ik bedoel dit ivm het mixen van de kanalen wat al in de zender gebruikt en of
dit uit te schakelen is)

Alvast bedankt!

Als het niet werkt met de analoge servo´s (De standaard 9 grams servo´s van KDS zijn toch analoog?) zou het dan wel met de corona DS929MG werken? dit is een kleine digitale servo.

Laatst bewerkt:
Analoog werkt een paar seconden, daarna heb je een verbrand luchtje in huis..

In principe heeft een 3g niet meer kanalen of mixers nodig dan een andere heli.
Dus het zou moeten kunnen.

Maar, in termen van dingen die ingesteld kunnen worden kan een andere zender zaken wel een heel stuk simpeler maken

Bedankt voor de info, ik dacht al dat analoog niet kon. Die digitale die ik noemde, kan ik die gebruiken icm dit systeem? Of kan ik in principe elke digitale servo gebruiken op dit systeem?

Ivm de zender vroeg ik omdat ik had begrepen dat je bij FBL systemen het mixen in de zender uit moest zetten en ik weet niet of dit kan in de zender.

Analoge (goede) servo's zoals de hitec 65MG houden het wel. voor minder als dat zou ik het niet aanraden.

Okee dan ga ik ze vervangen voor de bovengenoemde servo's. Bedankt voor de tips! zijn er nog andere dingen waar ik sowieso rekening mee moet houden mbt de eerste vlucht met het nieuwe systeem? (naast de standaard punten die genoemd worden in de handleiding)

Als ik het goed heb begrepen moet je voor de 3G wel ccpm mixing aan hebben staan in je zender.
Maar hoe dan ook kun je de kds zender ook in H1 swash zetten, dus 1 kanaal per stuurfunctie.
Heb op deze manier namelijk iemand zijn kds zender op phoenix aangesloten.

Ah okee, nou als hij op de CCPM mixing moet blijven staan is het helemaal een eitje.. Alle trim´s weer neutraal zetten, mechanisch neutraal zetten en de FBL unit instellen...

65MG fakkelt af...
Is nl analoog, en ik weet het uit ervaring (was net op tijd)

Ze hebben wel een digitale tegenhanger, weet alleen even niet welke dat zijn

Verder, zendertechnisch zou je geen probleem moeten hebben.
De 3g pakt zijn gegevens van je ontvanger, niet van je zender
Dus als je model nu vliegt en werkt, zou de 3g er zo tussen moeten kunnen.

65MG fakkelt af...

Ze hebben wel een digitale tegenhanger, weet alleen even niet welke dat zijn
Dat zijn de hitec hs 5065MG. Iets om rekening mee te houden is dat ze meer stroom gebruiken dan de analoge. De lineaire bec van de scorpion esc (4a maar op 3s slechts 2a las ik) lijkt toch te kort te komen met die servo's dus ik ga voor de zekerheid een ubec installeren op m'n 450.

Ik heb vandaag een proefvlucht gehad, de staart wiebelt behoorlijk en ik weet niet hoe ik dit kan aanpassen, is er iemand die me kan helpen? Ik wil dus de gyro van de staart de gain lager zetten, ik heb alleen geen mogelijkheid op mijn zender om dit in te stellen. Kan dit op het systeem zelf?

Ik zie net dat ik in mijn zender de Gyro setting ook lager kan zetten, het is dus opgelost! Nu nog kijken of ik de helikopter rustiger kan krijgen, het is nu een heel erg wild apparaat (en erg gevoelig) Voor het gevoel een beetje alsof je van een 45graden flybar FP helikopter naar een CP heli overstapt.

65MG fakkelt af...

Als je ze digitaal aanstuurt ja;) we hebben hier op de club een lid met een 450 met Vbar,en die vliegt al een paar maanden met 65MG's op de analoge stand in de Vbar. gaat perfect hoor....

Anders de digitale variant: 5065MG

Scorpion Bec in de regelaars is goed. Nooit problemen ermee gehad met 4 digi servo's op mn 450.

De 3g heeft geen analoog optie.

Vbar dus blijkbaar wel, dat is dus best handig...
Misschien handig om als volgende stab eens te proberen

Nog een vraag:

Ik probeer de helikopter nu af te stellen maar hij blijft heel "twitchy" oftewel: als ik geen stuurimpulsen geef stuitert hij toch heen en weer, de staart staat nu wel strak maar ik krijg geen rust in de rotor zelf. Wat zou ik kunnen doen om dit te verbeteren? Ik heb de gain al naar beneden gedraaid zonder resultaat. De gyro zelf staat op 4 stukjes rubber die op elkaar geplakt zitten, dus trillen vanuit het frame zouden als het goed is geen invloed moeten hebben. Het systeem is overigens niet aangepast (met kit)

Laatst bewerkt:
Grote kans dat dit juist wordt veroorzaakt door die 4 stukken rubber

Zeker een 450 heeft niet zoveel trillingen dat de 3g er door van slag gaat
Sterker nog, hij is ontworpen voor 600 nitro en groter...

Ik heb zelf gemerkt met 2 stukken gyro tape dat hij erg raar ging reageren..

Dus, terug naar 1 stuk gyrotape van een normale dikte
En niet vergeten dat een fbl nu eenmaal een heel stuk gevoeliger is rond het midden.

Dus probeer er eerst mee te leren vliegen, en dan pas allerlei dingen te veranderen (wel eerst die gyrotape doen natuurlijk)

Okee ik haal er dan een aantal stukken onder weg, het is opzich niet hele dikke tape, is zo'n heel dun stukje genoeg? ik zal wel even een foto maken zo en hier plaatsen, dat geeft een wat beter beeld van de huidige situatie.

Ik besef dat hij gevoeliger is, maar het lijkt me niet dat deze helikopter heen en weer hoort te stuiteren als ik geen stuurinput geef. Daarnaast vloog ik binnen, als ik het goed begrijp zou hij dan in de laatst aangegeven positie moeten blijven hangen en stabiel blijven hangen.

Dankje voor je hulp overigens!

Nee, hij blijft niet hangen. Het is geen autopiloot
Hij zal ong dezelfde hoek vasthouden, net als de staart wanneer je een stuurinput geeft, of juist niet

Het is immers een gyro die alles aanstuurt, en hij werkt dus ook ong zo

Ook op die gyro's kun je hunt krijgen, dat is een snelle beweging links rechts of voor achter

Als de heli zonder input van hoek verandert, zit er drift in een gyro, en moet je net als een staartgyro de gain verhogen

Heb je verder de basis setup gedaan?
Dus batterij eraf, knop op de 3g induwen en ingeduwd houden, batterij aansluiten en een paar tellen wachten.
Als dit menu niet goed is doorlopen, of als je naderhand nog eens wat dingen in de trims of swashwaarden veranderd, wil er ook wel eens wat vreemds gebeuren.
Net als de staart, houden de andere 2 gyro's niet van trim...
Dus moeten die op 0

En met die tape, je moet erg goed opletten dat de stekker in de sensor het frame niet raakt. Anders kun je net zo goed geen foam gebruiken, dat gaat nl wel mis. Ook mag er geen spanning op de kabel staan, zelfde effect.

En miijn ervaring is, dat de 3 g een enkel iets dikker foampie fijn vind.
Ik heb zelf zo'n origineel foampie ertussen zitten, ong 2 mm dik en redelijk zacht (dacht van graupner?)

Dankje voor de uitgebreidere uitleg, ik heb er nu 2 stukjes onder zitten ipv de 4 die ik had. (dit houd dus in dat er nu 2 mm onder zit.) Dit ga ik morgen even testen, kijken of dit een positief effect heeft op het vlieggedrag. Ik ga morgen wel even filmen zodat eventueel vreemd gedrag te zien is, dat is wat duidelijker.

Ik heb de standaard setup doorgelopen en dubbel gecontroleerd, dit is dus goed uitgevoerd. ( kan ook niet veel aan verkeerd gaan) Ik heb de trims aangepast in de eerste stap van de setup ( zoals ook de bedoeling is ) daarna heb ik niet meer aan de trim gezeten.

Ik snap dat hij nooit perfect stil en recht zal hangen zoals bij een autopilot, maar op dit moment beweegt hij onaangekondigd alsof ik zelf stuur (terwijl ik dit niet doe).

Dat kan voortkomen uit een zacht foampje

Kan ook door echt te veel trilling komen

In principe is wat je ziet een correctie op wat hij denkt te zien
Een trilling die een beetje groot is, zal door een dik foam vertraagd worden, waardoor de sensor misschien een bepaalde scheefstand denkt te zien, die niet is ingestuurd

Maar in principe hoort een 3g niet zelf te sturen
Hij doet alleen een beperkt aantal graden bijsturen in hoover etc, en dan houd het gewoon op
Komt dit voor tijdens een langdurige hoover?
Of alleen tijdens opstijgen?

Back