Vragen nieuwe lrp .28 motor.

danny56

verslagschrijvers
Ik heb enkele vragen over een nieuwe motor.
Het gaat hier om een LRP Z.28 motor.

Is het normaal dat een nieuwe motor uit de doos, zonder gloeiplug, stroef loopt in de hoogste stand van de zuiger?
Ik heb hierbij twee druppels afterun olie voor de eerste beweging op de cilinder laten vallen.
NB. als je de trekstarter snel geheel uittrekt, is er geen weerstand voelbaar. Alleen als je hem rustig naar de hoogste stand trekt.

Kan de huidige standaard uitlaat van een .25 Ishima-motor gebruikt worden voor deze LRP welke dus iets groter is?

In de gebruiksaanwijzing staat dat bij het rijden op 16 nitro aanbevolen is om beide shimringen tussen de cilinder en koelkop te laten zitten. Maar tegelijkertijd zeggen ze dat je beide ringen weg kan laten aan de hand van het gehalte nitro 16%
Wat is nu slim, wat bedoelen ze nu? Ringen direct eruit? later eruit? Ik heb nu eenmaal nog een paar blikken 16% die ik op wil maken.

Misschien is het beter om eerst wat stickies in dit forumdeel door te lezen?

Bovenin loopt die stroef omdat de cilinder conisch loopt. Omdat de zuiger geen zuigerveren kent om de fluctuatie in de uitzetting door temperatuurschommelingen op te vangen is het van belang om de zuiger en de cilinder eerst naar elkaar in te lopen. Met een rijke afstelling als limiter voor de toeren en de extra olie zal er een polijstwerking ontstaan die de zuiger en de cilinder langzaam naar elkaar toe doet slijten.

Voor de eerste start is het raadzaam om de motor eerst met een föhn te verwarmen die de cilinder al een stukje doet uitzetten en de start makkelijker maakt. Daarna nog even een litertje rustig aan doen.

Die uitlaat zal je prima kunnen gebruiken. Mocht de prestaties na de inloop toch tegen vallen kan je naar een andere uitlaat uitkijken.

Over die ringen kan je het beste de manual volgen. Dus eerst maar inlopen met de ringen er tussen en later er 1 of 2 weg halen (er moet een ring blijven zitten als pakking)

Kon in de stickys wel alles lezen over compressie met gemonteerde gloeiplug maar betwijfelde of het ook zo stroef moest zonder gloeiplug.
Ik had het idee dat wanneer de compressie weg zou zijn, de zuiger vrij zou bewegen. Over de fohn heb ik ook al gelezen, maar dat is echt voor de eerste start als hij moet inlopen.
Ik weet genoeg. Dankje Roelof.

Sowieso is het voorverwarmen van de motor voor iedere koude start aan te bevelen.

Ja inderdaad ...

Bij een koude motor is de conische passing strakker als bij een warme motor.
Door de motor voor te verwarmen zorg je dat de boel alvast een beetje uitzet en die passing losser is en dus voor minder slijtage zorgt ....

Back