Vragen omtrent 12voetsjoldetaillering

• Topicstarter Topicstarter bell222
  • Startdatum Startdatum
B

bell222

Guest
Beste Modelbouwforumleden,

Ik heb wat vragen. Hopelijk kunnen jullie deze beantwoorden.(hopelijk is dit goed geplaatst aangezien de rest puur bouwverslagen zijn e.d.)
Ik heb zojuist een schaalmodel van een twaalfvoetsjol gekocht via marktplaats voor weinig geld. Het is al een zeer mooi model(zie google). Echter wil ik nog wat wijzigingen aanbrengen qua detaillering. Ik wil hem dus helemaal perfectioneren.

- Er moeten schootblokjes e.d. worden aangebracht. Waar kan ik die kopen?
- Hoe breng ik een zeilteken aan en de lijn eronder over het zeil. Wat kan ik hiervoor gebruiken?
- Ik moet topbeslag maken, hoe maak ik dit?
- Ik wil ook luchtzakjes maken. Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Bestaan er ook miniatuur ventielen? Idem wil ik spanbanden maken..
- Kompas, hoe maak ik die?

Bedankt!

Robbert

...
- Er moeten schootblokjes e.d. worden aangebracht. Waar kan ik die kopen?
Even op google zoeken naar modelbouw scheepsbeslag, en er gaat een wereld voor je open.
www.Modelbouwshop flevoland.nl heeft bijvoorbeeld een uitgebreid assortiment.

- Kompas, hoe maak ik die?
Ik weet niet welke schaal je model is (handig als je dat even aangeeft) maar in een zeilboot van mij heb ik een werkend vloeistofkompas zitten zoals mijn werkgever, de Koninklijke Landmacht als "goodie" uitdeelt op evenementen. Doorsnede 15mm.

Als de schaal erg klein wordt, heeft quartel hele kleine kompasjes.
Maarre... verwacht niet die exact het Noorden aanwijzen...

Voor het maken van tekens op je zeilen kan je beter in het zeildeel van het forum je vraag stellen... meer kans op resultaat.

Bedankt voor je response.
Een twaalfvoetsjol:
Gegevens
Type: rondspant met midzwaard en cattuig
Lengte:
Breedte:
Diepgang :
met neergelaten zwaard:
Zeiloppervlak :
3,66 m
1,45 m
0,20 m
0,92 m
circa 9,5 m2
Rompconstructie: overnaadse gangen van mahonie- of cederhout

Ik zal m'n vraag inzake het zeilteken in het zeilgedeelte stellen.
Zijn er ook makkelijk houten blokken te vinden?

gr

Een twaalfvoetsjol:

Voor het beantwoorden van je vragen is het ook wel makkelijk als we de schaal weten.
Houten blokken voor modelschepen zijn op ettelijke modelbouwsites te vinden. Nog mooier is al je een modelbouwwinkel in de buurt hebt. Die hebben meestal ook wel een redelijke sortering, en dan zie je tenminste gelijk wat je koopt.

Groet,

Ad Bakker

Beste Ad,

Bedankt voor je reactie.
De boot is op schaal 55cm lang excl roer.
In het echt is de jol 366cm lang excl roer.
366:55 is(6.65) dus ong 1:7.

heb je toevallig een dergelijke site voor mij waar ik houten blokjes zou kunnen aanschaffen. De modelbouwwinkel in de stad bij mij(utrecht, tegen janskerkhof aan) heeft dergelijke blokken niet.. wat heeft die uberhaupt wel.. beetje balen dus..
Het moeten blokken zijn met zwart beslag eroverheen of iets dergelijks..
Ik zal binnenkort wat foto's posten. Het is een erg gedetailleerd model!
bedankt alvast.

gr

Robbert kijk eens naar het werk van deze knutselaar:
IMG_1627.JPG

Nog veel meer vieze plaatjes in zijn album:
Picasa Web Albums - Modellskipper - Gaffelkutter ...

Het moeten blokken zijn met zwart beslag eroverheen of iets dergelijks..

Ja, foto's kunnen wel helpen, denk ik. De blokken die ik ken zijn of volledig hout (maar dit zijn meestal blokken voor statische, niet werkende/varende schepen op een veel kleinere schaal) of volledig metaal, zoals die bij Modelbouwshop Flevoland.

Als je wat gedetailleerdere informatie hebt, kan je de vraag (met een link naar dit draadje) ook wel eens deponeren in het subforum van onze zeilvrienden, want daar zit ook een schat aan ervaring.

Groet,

Ad

EDIT

De houten blokken heb ik van Jotika-Ltd uit Engeland, maar voornamelijk omdat mijn HMS Victory daar ook vandaan komt. Ik weet niet of dit soort blokken geschikt is voor werkend lopend tuig.

Laatst bewerkt:
Back