vragen omtrent een bouwtekening

Hallo mede-duikbootbouwers,

Ik heet Marten, ben 18 jaar en nieuw op dit forum, ik wil beginnen met een modelbouwhobby, en dan wel "submarine". Ik heb nog weinig ervaring met duikboten, maar genoeg rond gespeurd om er mee te gaan beginnen. Nou heb ik op het internet onderstaande tekening gevonden, alleen... nu is mijn vraag mag ik die gebruiken?
http://www.heiszwolf.com/subs/plans/plansTypeII.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo S2,

Welkom op dit forum!
Een voornaam onder je schrijfsels levert meer reacties op, kan ik je vertellen.

Tekeningen, gevonden op het internet, gebruik ik altijd rücksichtlos, eventueel met bronvermelding.

Als je een schaal model gaat bouwen dan heb je met de tekening uit de link een begin, je zult van het bewuste type meer detail tekeningen moeten zoeken om alles zo getrouw mogelijk te kunnen bouwen.

Moet het een varend/duikend model worden dan is alleen de buitenkant van belang, om dat het 'duikende deel' ingebouwd zit in een WTC, meestal is dan een kunststof buis waar alle elektronica waterdicht in zit opgeborgen.

Ik zou een moderator vragen dit topic naar de duikboten sectie te verplaatsen, daar krijg je vast meer respons...

Groeten, Jan.

bedankt voor de uitleg op mijn vraag, en ik kom er naar jou reactie achter dat ik heb op de verkeerde geplaatst heb :P

De schaal weet ik zo ongeveer niet, maar de duikboot wordt maar een a4-tje groot dus... dat wordt (denk ik) geen rc duikboot :)

Allereerst gaat het mij erom, om hem in mekaar te zetten, misschien wordt het een boekenplank vulling. misschien kan ik er ook een klein systeempje inproppen dat het aardig werkt.

Verplaatsing naar duikboten subforum vraag je aan door klikken op het
report.gif
waarschuwingsbordje naast je eerste bericht. Gebeurt doorgaans binnen een uur, meestal sneller.
edit: is al gebeurd :)

Wat betreft de titel, link zegt niet veel. Informatievere titel zorgt voor meer lezers, bijvoorbeeld mag ik deze Type II tekening gebruiken. Titel kun je aanpassen door eerste bericht te wijzigen -> meer opties

Heel nuttig om aantal duikbootdiscussies en -projecten te lezen.

Forumtipjes:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

dank voor de tip's en overplaatsing ;)

ik zit met de tekening nu al met een probleem, doorsnede A-B en dan alleen A weet ik niet waar die precies thuishoort op de normale doorsnede van de gehele boot... ;P Iemand enig idee?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp de vraag eigenlijk niet. Op het bovenaanzicht is toch vrij duidelijk aangegeven waar doorsnede A zich bevindt en waar doorsnede B zit?

De doorsnede A-B geeft van zowel doorsnede A als doorsnede B alleen de helft aan, waaruit je kunt opmaken dat de andere, niet-getoonde helft precies hetzelfde is (maar dan in spiegelbeeld). Gebeurt vaak om ruimte op het tekeningblad te sparen. Zelfde verhaal gaat op voor C-D.

Is daarmee je vraag beantwoord?

En mag ik uit je vraag trouwens concluderen dat je geen ervaring hebt met tekeninglezen? Dat zou helemaal niet erg zijn, maar vermeld dat dan even, dat kan misverstanden voorkomen en dan kun je betere vragen stellen en daarmee betere antwoorden krijgen.

Rob

Aanvulling op de uitleg van Rob, de pijltjes bij A,B enzovoort geven de "kijkrichting" aan, in dit geval allemaal naar voren.

Hans

Hallo Marten,

Heb je je al eens afgevraagd, hoe alles moet werken en welk duiksysteem enz. enz. je gaat gebruiken. Gezien je leeftijd heb je wel de moeilijkste tak van de modelbouw gekozen. Je wilt een model van nul af aan gaan opbouwen en ik denk zonder ervaring, zal een hele klus worden. Snap niet dat je niet een beginners boot aanschaft waar de technieken in voorkomen en dan overstappen naar een scratch-built boot. Zal toch nog een zeer grote klus worden.
Ik blijf het toch vol interesse volgen
suc6

Hans

hallo

dat bedrijf bestaat reeds een 30 tal jaren dus ik denk wel dat ze redelijk betrouw baar zijn
want anders hadden ze zolang niet bestaan
wel aan denken dat dit een plastiek model bouw doos is
daar kun je dus niet mee varen zonder de romp te verstevigen
want die plastiek kan geen druk verdragen
gr raf

Aanvulling op de uitleg van Rob, de pijltjes bij A,B enzovoort geven de "kijkrichting" aan, in dit geval allemaal naar voren.

Hans

Klopt helemaal Hans, bedankt voor je aanvulling! Tja, dat zijn van die dingen die na verloop van tijd zo vanzelfsprekend zijn geworden dat je vergeet ze te vermelden.

Wel jammer dat het niet meer zo vanzelfsprekend lijkt te zijn dat mensen even reageren als je de moeite neemt hun vraag te beantwoorden....

Rob

Back