Vragen/Opmerkingen over Trucks, Bouwmachines of Landbouwvoertuigen of Modelbouwverenigingen, Enz.

Discussie in 'Model truckers' gestart door VOLVO FH 16 750, 29 aug 2021.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Indien u vragen heeft over Trucks, Bouwmachines of Landbouwvoertuigen, Onderdelen, of Modelbouwverenigingen, stel ze hier in dit topic.

    Hierdoor blijven alle vragen en antwoorden bij elkaar in dit topic.
    Dit voorkomt dat er iedere keer opnieuw topics worden aangemaakt met dezelfde vraagstelling.
     
    Bas van Hees vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Geplaatst door :
    Ea1234

    Hoi
    Ik heb een vraagje ik wil voor een vriend zen vrachtwagen na maken maar nu mag ut niet te veel geld kosten maar nu zit ik te denken kan ik een schaal model vrachtwagen die al in kleur is over spuiten.

    Groetjes
     
  3. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Langedijk
    Even een paar vraagjes over een haakarmsysteem voor mijn volgende project:

    1) Welke haakarmsysteem raden jullie aan?
    2) Leimbach, of Lesu?
    3) Wat zijn de verschillen?
    4) Zijn de containers van Lesu en Leimbach onderling uitwisselbaar?
    5) Welke is geschikter om te bouwen als je nog geen ervaring hebt met hydroliek?
    6) hoeveel chassis ruimte moet je achter de cabine vrijhouden voor het haakarmsysteem?

    Andere tips ook altijd welkom
     
  4. Marco Schlicher

    Marco Schlicher

    Lid geworden:
    13 sep 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Limburg
    Hoi allemaal,

    na 25 jaar ben ik mijn Ford Aeromax eens aan het afstoffen. Echter nu krijg ik er geen beweging meer in.
    De accu's heb ik weer vol geladen van de MC1010 en de Ford Truck.

    Op de Aeromax knipperen de knipperlichten en lampje op de Robbe Rookie 8407 gaat ook aan en uit. Echter als ik iets wil doen op mijn MC1010 dan gebeurt er niets. Vooruit/achteruit /Links/rechts, dan beweegt er niets op de Aeromax.

    Schakel ik de MC1010 uit dan hoor en zie ik de servo's bewegen en schakel ik de MC1010 in. Dan stopt dit. Dus ik zou verwachten dat er dan dus wel signaal binnen komt.

    Weet iemand waar ik naar zou kunnen kijken of doormeten, om te vinden waar het probleem zich voordoet ?

    Groet,
    Marco
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Na 25 jaar rust zijn de accu's niet goed meer Zou die als eerste vervangen door nieuwe exemparen.
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    MC1010? Weet niet eens wat dat is. Zijn die accu's ook 25 jaar? Meet de boel eens door? Denk dat die ook overleden zijn.
     
  7. Marco Schlicher

    Marco Schlicher

    Lid geworden:
    13 sep 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Limburg
    Dit is de multiplex europe mc 1010 zender.
    Waar moet ik op letten bij doormeten? De accu die er in zit is een 7.2v 1900mAh
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De accu kan ogenschijnlijk goed lijken, zelfs na het opladen waarbij het lijkt alsof ie vol is.
    Maar zodra je hem belast kakt ie in en is in een oogwenk leeg.
    Met andere woorden hij houd zijn spanning niet vast.
    Ik denk dat dit gebeurt is.

    Gewoon de spanning meten van de accu, daarna belasten en meet dan nog eens de spanning.
     
    trialrolf en ArjanN vinden dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat is van voor mijn tijd maar als die accu uit hetzelfde tijdperk komt dan is ie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid overleden.
     
  10. Marco Schlicher

    Marco Schlicher

    Lid geworden:
    13 sep 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Limburg
    Ik ga denk ik maar eens kijken in een modelbouwwinkel. Wellicht kan iemand iets uitproberen met accu's of iets anders.

    Iemand bekend met Shamrock Modelbouw in Maastricht ?
    In Limburg zijn er bijna geen modelbouw winkels meer, of hebben jullie nog tips ?
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Inderdaad even een andere accu eraan. Er zijn nog maar weinig winkels dus als je naar een winkel wilt gaan dan kun je niet kieskeurig zijn. Kijk wel uit dat je niet iets laat aansmeren zonder hiermee iets over Shamrock te zeggen hoor. Die ken ik verder niet. Misschien is er nog een forumlid bij je in de buurt?
     
  12. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Langedijk
    Niemand?
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb geen ervaring maar ben me ook aan het oriƫnteren. Veel antwoorden kun je gewoon vinden op internet. De containers zijn niet uitwisselbaar. Heel ander formaat. Lesu is langer dan Leimbach bijvoorbeeld. Optische verschillen. Pomp en ventielen andere vormen. Leimbach is wat grover dan Lesu om te zien. Lesu zie je meest op een 4 asser en Leimbach op een 3 asser. Hydrauliek is Hydrauliek dus ondanks verschillen is de basis hetzelfde. Maten zijn op het internet te vinden cq op de site van lesu en Leimbach. Lesu is goedkoper en ik vind het om te zien mooier.

    Kun je wat mee?

    Ben benieuwd naar je keuze. Ik twijfel nog steeds wat te doen maar moet toch eerst de Arocs verkopen en dat gaat niet vlotjes zeg maar.....
     
  14. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Langedijk
    Dank je Rolf. Ik heb de antwoorden op mijn vragen niet kunnen vinden op internet, vandaar mijn vragen hier.

    Ik vind die van Lesu er inderdaad wat fijner uit zien en aangezien ik een vier asser wil maken denk ik dat het die gaat worden. Ik zou er ook graag een kraan op willen hebben maar dat wordt wel erg prijzig. Denk dat ik er een statische kraan op ga zetten voor het zicht.
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat zou inderdaad een prachtig apparaat worden zoals Raoul hem heeft. Heb daar ook een film van gemaakt op mijn YouTube kanaal. Ik twijfel nog maar neig steeds meer naar een werkende kraan. Die van Magom zou een mogelijkheid zijn.
     
  16. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Langedijk
    Magom is zeker een leuke optie, al lopen de kosten ook lekker op voordat je een werkende kraan hebt. Kan je op een kraan van Magom ook een werkende knijperbak koppelen?
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Weet ik niet. Zit alleen een haakje aan maar is modelbouw wat we doen toch..... Alles kan gemaakt worden toch?
     
  18. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Langedijk
    Zeker alles kan gemaakt worden, maar de vraag is of ik dat kan..... ;)

    Heb mijn King Hauler op de bekende verkoop site gezet. Eens kijken of ik hem goed kan verkopen. Als dat lukt ga ik een Magom kraan kopen.
    Dan de truk van voor naar achter opbouwen. dan kan ik er eerst een open laadbak op zetten en als er genoeg budget is een haakarmsysteem van Lesu aanschaffen. Van de laadbak maak ik dan een container
     
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Als modules opbouwen heb ik ook aan gedacht inderdaad. Die vraag stel ik mijzelf ook vaak Sander en vaak is het antwoord bij mij zal niet gaan......
    Dan is kopen een optie. Twijfel op zich wel omdat een kraan maken op zich makkelijker lijkt voor mij dan een afzetsysteem. Wil nog steeds met zelf spindels maken aan de gang en dat mogelijk uitbouwen. Ah we zullen wel zien. Ben benieuwd naar je bouwverslag in ieder geval!
     
    Langedijker truckertje vindt dit leuk.
  20. Hans46

    Hans46

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Rijssen
    Goedemiddag heren bouwers ik heb een vraag. Wat voor materiaal gebruiken jullie om een wandje te bouwen in een truck ivm. De beier en regelaar netjes weg te werken. En de AKL-10. Alvast bedankt hans.
     

Deel Deze Pagina