Vragen/Opmerkingen over Trucks, Bouwmachines of Landbouwvoertuigen of Modelbouwverenigingen, Enz.

Discussie in 'Model truckers' gestart door VOLVO FH 16 750, 29 aug 2021.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Styreen is daar erg geschikt voor. 2 of 3 mm en een alu hoekje bijvoorbeeld.
     
    Hans46 vindt dit leuk.
  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Kan van een aluplaatje of een 3mm dik styreenplaatje
     
    Hans46 vindt dit leuk.
  3. bartj85

    bartj85

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    268
    Locatie:
    maaseik belgisch limburg
    Hallo allemaal, ik heb een vraagje ivm de carson kieper ( de rechte bak ) heeft of weet er iemand de afmetingen van het spindel mechanisme waar die op het chassis moeten komen? Ik heb het spindel mechanisme liggen al een paar jaar maar ben nu zelf een 2 assig chassis aan het maken. Het gaat om de afstand van de gaten, hoever deze uit elkaar staan en hoeveel ze van de bovenkant van het chassis naar onder staan.
    Alvast bedankt
     
  4. Loeana

    Loeana

    Lid geworden:
    29 jun 2011
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Asten (NBr.)
    Vraagje:

    Heeft iemand de Wedico standaard aandrijfassen (zwart kunststof) vervangen door de Veroma zelf sperrende assen?
    Link: 1/16 Hinterachse mit selbstsperrenden Differenzial (robbe) | Veroma Modellbau GmbH (veroma-modellbau.eu)
    En hoe zijn de bevindingen ervan voor degene die ze heeft?
    Ik zelf heb de orginele zwarte aandrijfassen van wedico er nog onder zitten maar overweeg deze te vervangen, zijn beide 3:1 overbrenging.

    Ook omdat Veroma een 40 dagen kortings actie heeft.

    Alvast bedankt,

    Leon.
     
  5. Loeana

    Loeana

    Lid geworden:
    29 jun 2011
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Asten (NBr.)
    Aanvulling:

    Iemand ook evt. ervaring met de scaledrive aandrijfassen?
    Voornamelijk of deze 1 op 1 uit te wisselen zijn met de bovengenoemde originele Wedico aandrijfassen.

    Leon.
     
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar omdat ik zelf ook gezocht heb naar geschikte assen hier wel zelf naar gekeken. Op de Duitse fora lees je wel veel ervaringen.

    Om te beginnen moet je het begrip zelfsperrende assen goed begrijpen. Door de constructie zijn de assen bij normaal rijden altijd gespert, en bij een bocht zal het binnenste wiel wat langzamer draait dan minder hard draaien doordat het sperprincipe altijd volle aandrijving blijft geven op dat wiel dat het hardst ronddraait. Bij rechtuitrijden heb je dan dus op beide wielen evenveel aandrijfkracht. De naam klopt eigenlijk niet, het zijn eigenlijk zelfontsperrende assen bij het nemen van een bocht.

    De meeste gebruikers zijn wel tevreden over de assen, maar de meerwaarde is vooral als je op verhard rijdt en bijvoorbeeld op een gladde ondergrond bij normale assen je aandrijving zou verliezen, je bij deze Veroma assen wel goede aandrijving houdt.

    Vooral degene die veel met kippers op onverhard rijden vinden de volledig sperrende assen dan beter grip hebben. Het zijn in ieder geval geen slechte assen, maar je moet even beseffen hoe ze werken. Belangrijk ander punt is dat de sturende as een kleine hoek draait, en daardoor dus minder scherp stuurt. De Lesu/Thicon assen met aparte sper hebben op de sturende as een duidelijk grotere stuurhoek wat scherper sturen mogelijk maakt.

    Ik heb zelf een voorkeur voor de Lesu/Thicon assen, maar heb met beide geen ervaring. Ik heb nu ScaleArt assen, maar die doen pijn aan je portemonnee, zijn wel super van kwaliteit. De Lesu en ScaleArt assen hebben overigens dezelfde gatmaten voor bevestiging, alleen de naven moeten bij ScaleArt wat breder zijn om dezelfde buitenmaat te krijgen.
     
  7. Loeana

    Loeana

    Lid geworden:
    29 jun 2011
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Asten (NBr.)
    Bedankt voor de uitleg, maar pijn in portemonnee? De Veroma assen €159,--/st. en de Scale-art €89.--/st.
    De Veroma assen met de mogelijkheid voor dubbel aandrijving, Scale-art apart setje voor nodig.
    Of kijk er nou zo ver langs?
    Link Veroma: 1/16 Hinterachse mit selbstsperrenden Differenzial (robbe) | Veroma Modellbau GmbH (veroma-modellbau.eu)
    Link Scale-art: ScaleDRIVE Hinterachsdifferential | ScaleART Modellbau Shop (scaleart-shop.de)
    Komt nog bij of ik de oude vertrouwde(?) grijze velgen kan blijven gebruiken of er ook andere velgen moeten komen?

    Hmmmmm keuzes, keuzes.

    Leon.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Pieter heeft gelijk, de ScaleArt assen zijn niet de (Budget ScaleArt) Scaledrive assen. Ik heb er geloof ik €250,- per stuk voor betaald bij UDC in Scheveningen. Een Lesu kost rond de €150,- voor een achteras, zou ik nu kiezen.

    De Rust assen staan als zeer degelijk bekend, maar hebben geen sper en worden ook al jaren niet meer nieuw gemaakt. De Wedico metalen assen vind ik niet mooi en ook niet zo goed als de Lesu of de Veroma assen.

    AFV had ook hele mooie assen met naafreductie, maar de originele eigenaar heeft het een aantal jaren geleden verkocht en er wordt op Duitse fora geklaagd over mindere en wisselende kwaliteit.

    ScaleDrive is zeer betaalbaar, maar geen sper en het is echt wel een budget product, weet niet hoeveel beter dat is ten opzichte van de originele Wedico assen die je nu hebt. Ik vind het zonde van het geld, als je het mij vraagt.
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo William,

    Inderdaad hebben/hadden Rüst differentieels geen sper.
    Ze waren er in 2 uitvoeringen :
    De meest gangbare differentieels waren de 3:1
    De andere uitvoering was 4:1.

    Ik heb er nog een aantal op voorraad in mijn Duitse rommelbak. (3:1)
    Ook nog 2 aangedreven voorassen (3:1)
    Maar ook nog een aantal standaard voorassen.
    En ook nog 2 tussenbakken (1 x 1:1) en (1 x 2:1)
    En nog 1 Rust aanbouw vertragingsbak voor een Bühler motor.

    Helaas is de Rüst modelbouwer ermee gestopt, geen opvolging.
    De kwaliteit van de Rust differentieels/onderdelen is/zijn van goed kwaliteit.

    Scale Club heeft ook hele mooie aluminium sper differentieels met planetaire naafreductie.
    Dit zijn differentieels van goede kwaliteit
    Deze differentieels zijn ook heel betaalbaar.
    Nadeel : het is in de schaal 1:14.

    De Lesu differentieels zijn vergelijkbaar met de Scale Club differentieels.
    Ook goed van kwaliteit.

    En ja, waar ga je voor kwaliteit/degelijkheid of goedkoop ??
     
  11. Loeana

    Loeana

    Lid geworden:
    29 jun 2011
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Asten (NBr.)
    Ok ,

    Bedankt voor het inzicht over de assen.
    Ik zal dus nog even moeten overdenken wat te doen.
    Wordt een pittige kostenpost als ik bij 3 trucks in totaal 2+2+3 assen moet uitwisselen.

    In elk geval is er wat duidelijkheid verschaft voor mij.

    Groet Leon.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Ik kwam dit tegen op het internet
    Er staan ook diverse filmpjes van deze website op YouTube.
    Is dit een nieuwe leverancier/website...................of bestaat deze website al langer en is al bekend bij sommige modelbouwers ?
    Ik zelf kende deze website nog niet.

    Zie linkje :
    https://www.fm-electrics.de/

    Is dit misschien iets voor modelbouwers met een Low Budget die graag een Rupskraan, Shovel of Bulldozer willen aan schaffen, als lading, of toch gewoon te kunnen werken in het grondverzet ?
    Best leuk spul voor weinig geld.
    Verkoopt ook nog allerlei ander RC modellen.


    N.B.
    Heeft ook wel hele dure spullen op de website staan.
     
  13. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Stonden ook op Intermodellbau Dortmund meen ik. Zelf geen ervaring met hen.
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Is inderdaad importeur en dealer van Huina. Is al langer bekend/werkzaam. Alles van speelgoed tot dure baggers. Staat goed bekend om service en after sales.

    Een vriend (ook hier op het forum) van mij heeft daar de Kabolite K966 shovel gekocht. Hij heeft een youtube kanaal. Zoek maar naar Expat RC Video.
    Daar is een unboxing te vinden en probleem video's helaas.

    Helaas kwam zijn Shovel met een defect (kinderziektes?) maar zowel Kabolite (Huina) als FM pakken het snel en voortvarend op tot nog toe.
     
    Helicor en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Langedijk
    Ik ben mij aan het oriënteren naar mogelijkheden voor mijn volgende voertuig.

    Ik zou graag een haakarmwagen met kraan willen maken.
    redelijk betaalbare optie is Magom kraan met Lesu haakarm.

    Nu zit ik met de volgende vragen:

    Als ik een Magom kraan koop, compleet met pomp ventielen etc. Kan ik dan diezelfe pomp gebruiken voor het haakarmsysteem van Lesu?
    Hoeveel extra ventielen moet ik dan bestellen?

    Kan ik altijd later nog uitbreiden met bijvoorbeeld een rotator en knijperbak op de kraan?

    Ik heb een Robbe F-14 zender met een multiswitch module. Is deze zender toerijkend voor een haakarmwagen met kraan?
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2022
  16. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
     
  17. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    Hallo wie kan mij helpen aan goeie info over zenders .. ik heb een lesu kraan een op een na gebouwd en zoek een zender die niet te moeilijk is om te programmeren ..het gaat mijn om kanalen te kunnen mixen heb een soudmodulle van servonaut de smb.. ik heb ook op youtube filmpjes gekeken maar kom niet verder.. zat de denken aan een graupner MC28 4D ... of een jeti sd 16 pult zender.????? ik zou ook graag meer voertuigen in de wacht willen zetten wat ik snel met een kleine handeling kan oproepen wie kan mij helpen ik kom niet verder... gr Gudo
     
  18. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Met scaleart (is een wat duurdere zender) maar ik heb heel goede ervaringen als je deze bij Cees van UDC aanschaft. Die heeft mij er helemaal bij geholpen om alles in te stellen!
     
  19. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Handig om eerst uit te zoeken hoeveel kanalen je nodig hebt. Er zitten nogal wat verschillen, vooral ook in prijs tussen de verschillende zenders. Een Graupner MC28 kan met multiswitch werken, maar daar heb je voor het mixen van hydrauliek niks aan. Zitten overigens iets van 16 kanalen op die zender, dat is wel voldoende, maar je wil ook licht en geluid erbij, dan moet je dus weten wat je totaal nodig hebt.

    De ScaleArt Commander is zeker een goede, maar ook één van de duurste opties, kan wel alles wat je wil. Jeti DC16 pultzender heb ik zelf, heeft 24 kanalen en kan alles mixen, maar of je modellen in de wacht kan zetten heb ik nog niet uitgeprobeerd, dat werkt bij Graupner wel. Jeti zenders zijn tweedehands goed aan te komen en door de degelijke bouw ook betrouwbaar, maar is primair voor vliegen ontwikkeld, dus kunnen met maar één model tegelijk werken. Een oplossing voor twee modellen is dat je twee ontvangers in clone mode laat werken, dan zou je twee modellen kunnen wisselen, maar dan raak je wel kanalen kwijt, omdat je in de zender als één model werkt. Het is niet de handigste oplossing vind ik zelf.
     
  20. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Ik zoek een iets voor een tamiya truck

    Om van 2 standaard assen pendel assen te maken om wat offroad te kunnen rijden met een truck.
     

Deel Deze Pagina