Vragen over afkoppelbaar zwanenhals dieplader

Ik ben op zoek naar mogelijkheden om de achter vering in hoogte te verstellen.

Na de bouw van de trekker wil ik een dieplader. Ik wil de trekker omhoog kunnen zetten tijdens het rijden en hem omlaag te zetten om hem af te kunnen koppelen. Dat betekend dat ik de trekker in 3 standen wil kunnen zetten. 1 omhoog, 2 rijstand & 3 omlaag. Dit maakt de trekker realistischer.

Heeft iemand dit al uitgevoerd of weer iemand een slimme oplossing?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op zoek naar mogelijkheden om de achter vering in hoogte te verstellen.

Na de bouw van de trekker wil ik een dieplader. Ik wil de trekker omhoog kunnen zetten tijdens het rijden en hem omlaag te zetten om hem af te kunnen koppelen. Dat betekend dat ik de trekker in 3 standen wil kunnen zetten. 1 omhoog, 2 rijstand & 3 omlaag. Dit maakt de trekker realistischer.

Heeft iemand dit al uitgevoerd of weer iemand een slimme oplossing?

Hallo B -Trucker,

op joepi tjoepi heb ik wat filmpjes gevonden met in hoogte verstelbare achtervering.

6fXtA0GBLRQ[/media] rc suspenssion - YouTube

XVHfGJ_5LKc[/media] present air suspention Scania R620, suspención neumatica - YouTube

Volgens mij niet de goedkoopste oplossingen daar deze vermoedelijk met hydrauliek/lucht werken.

MVG,
Raymond.
-\8/-

Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste maakt veel lawaai zeg. En het lijkt dat hij hem niet hoog houd. Maar voor een luchtsysteem heb ik geen ruimte. Zoek meer een oplossing met een servo.
En dan niet met een kabel of touwtje zoals je wel eens ziet bij een liftas.

HOI.
een servo gaat waarschijnlijk niet lukken. of het wordt een erg sterke servo.
een dingetje met een schroefspil en eindschakelaars gaat waarschijnlijk het beste werken.
ik zal een schetsje maken.
ik ben hetzelfde aan het bedenken voor een wisselbaksysteem.
hoogteverstellingspil.jpg

ik zeg niet dat het zo moet. maar zo kan het ;-)

groete Peter

Laatst bewerkt:
HOI.
een servo gaat waarschijnlijk niet lukken. of het wordt een erg sterke servo.
een dingetje met een schroefspil en eindschakelaars gaat waarschijnlijk het beste werken.
ik zal een schetsje maken.
ik ben hetzelfde aan het bedenken voor een wisselbaksysteem.

groete Peter
Daar was ik ook al bang voor. Met een schroefpil is idd ook een optie ja. Ben benieuwd met wat voor schets je komt. Kom er zelf niet op omdat ik 2 achterassen heb en geen idee waar dat motortje moet plaatsen zodat hij niet in de weg zit met de aandrijfas.

hoi.
als het een 6x4 is. van wedico kan je nog een beetje met de ruimte spelen.
bij een tamiya zit het allemaal redelijk vol.
de motor kan ook een verbouwde servo zijn. een van 3 of 4 kg lijkt me voldoende. en de lengte van de spil is 4 cm echt genoeg.
de servo kan boven de aandrijfas. de spil ook tussen of net onder het chassis.

hoogteverstelling6x4.jpg

de aandrijfas zal in het ergste geval veranderd moeten worden. zodat er met een kruiskoppeling een knik in komt. en wat ruimte maakt.

ik wil het met een 6x2 chassis het iets anders maken.
de sleepas wil ik gestuurd hebben. en natuurlijk ook de sleepas hefbaar. en dan zo dat als de sleepas opgetrokken is. deze op getrokken blijft. ook als het chassis op de hoogste of laagste stand is geweest. nog een wens is dat als de sleepas niet opgetrokken is. deze meedoet met het heffen en dalen., en als 3e wens. rijdens het rijden volledig meedraagt.
dan kom je dus op 2 motoren en een paar pendelassen uit.
laadbakkenvooreenwissel.jpg

op de schets lijkt het te kunnen gaan werken.
ik heb er nog geen gedetaileerde en gemaatvoerde tekening van gemaakt.

succes Peter

Is het dan noodzakelijk om de asophanging van bijvoorbeeld schapper eronder te zetten? Of kan dit ook met de orginele geleverde veren paket? Uiteraard moet ik 2 assen kunnen verstellen, maar de 2 assen staan ook in spiegelbeeld van elkaar. Of past het om de 1e achteras om te draaien?

zoals de terberg ro-ro haventrekkers
een hefbare schotel hebben
zie terberg benschop site voor meer info

showimage.php

terberg heeft een gelijk soort voor de weg trucks gemaakt/verkocht,
kan enkel nu niks ervan vinden,
deze afbeeelding is van estepe

CmsHandlerDocumentHandler.ashx

Hallo,

Waarom haal je ontzettend veel werk op je hals als het makelijker kan.
Kijk even in het topic van will hoe de dieplader werkt. Dit is makelijker als de truck laten verstellen gewoon de nek van de dieplader verstellen.
In het echt kunnen de meeste zwaartransport trekkers niet eens verstellen. Dit omdat achter meestal bladveren worden gebruikt dit is nl. sterker. Ik zou zeggen maak je dieplader vestelbaar inplaats van je truck.

Mvg. Mitchell.

In hoogte verstelbare ophanging word inderdaad nauwelijks gebruikt. Trucks met luchtvering staan ook altijd in de neutrale stand voor het rijden, omdat te laag of te hoog betekent dat bij heftig in of uitveren, bijvoorbeeld als je door een kuil rijd de vering tegen zijn eind aan loopt.

Voor het aankoppelen van trailers word de trailer altijd een tikkie te laag gezet. Eigenlijk bij het wegzetten dus al! Je moet als het ware de trekker eronder drukken. Hier is een zogenaamde aanrijplaat voor onder de trailer gelast.

PC062082Kopie.jpg

Deze foto is van een ballasttrailer, maar gaat voor iedere trailer op. Als je in hoogte verstelbare achterassen wil hebben, is luchtvering de enige mooie en goede optie.

In mijn ogen alleen maar een gimmick, want nodig hebben doe je het niet.
Als je het op de trekker wil hebben zou ik zeggen, doe het goed of doe het niet. Als je het met een servo op wil lossen krijg je hier alleen maar ellende mee, en de servo word continu belast, die trekt je accu leeg.

Tokle levert een luchtvering die goed functioneert:

Tokle - Modellbau

Produkte en dan luftfederung aanklikken.

Allemaal mee eens, en een servo neemt wel continue stroom, maar het kan natuurlijk ook met een spindel motor, die is sterk, en gebruikt geen stroom bij stilstand.
Cor

Ik vergeet nog te vermelden dat als de trailer niet op de goede hoogte staat, bijvoorbeeld trekker A zet hem neer en trekker B moet hem weer aanhaken, dat de hoogte meestal versteld word met de trailer poten.

Wellicht is het een interessante optie om je trailer poten op afstand bedienbaar te maken.
Is toch een stuk eenvoudiger te maken als een niet realistische hoogteverstelling in de trekker:cool:

Ik vergeet nog te vermelden dat als de trailer niet op de goede hoogte staat, bijvoorbeeld trekker A zet hem neer en trekker B moet hem weer aanhaken, dat de hoogte meestal versteld word met de trailer poten.

Wellicht is het een interessante optie om je trailer poten op afstand bedienbaar te maken.
Is toch een stuk eenvoudiger te maken als een niet realistische hoogteverstelling in de trekker:cool:
Bij het aan en af koppelen van trailers word altijd de luchtvering gebruikt in de praktijk.

Trailer poten is leuk voor trailers, maar een dieplader (en dan bedoel ik geen semi dieplader) hebben geen poten. Deze worden plat op de grond gelegt.

Maar aangezien het bij modelbouw lastig is, ga ik er dan toch voor kiezen om het bij de dieplader op te lossen ipv bij de trekker.

Laatst bewerkt:
De hoogte van van een dieplader wordt aan de achterkant hydraulisch geregeld.
Hierdoor kan de achterkant hoog opgetild worden om over opstakels heen te rijden.
Maar ook kan de dieplader achterkant op de grond gelegd worden en in de normale rijstand gezet worden.
De hoogte aan de voorkant van dieplader wordt geregeld door het zwanenhals.
Door het zwanenhals als het ware hydraulisch te kantelen, kan het hoog opgetild worden, in de normale rij-stand gezet worden, maar ook de laadvloer, (het diepbed) op de grond gelegd worden en kan het zwanenhals worden afgekoppeld, zodat de machine op het diepbed gereden kan worden, of over het smaldiepbed gezet/gereden worden, zodat de rupsen/banden net vrij van het wegdek worden getild en vrij hangen.
Dit wordt gedaan om de max. hoogte van de machine zo laag mogelijk te houden.
De 3, 4 of 5 assige zwaartransporttrekkers, die voor een dieplader staat, hebben geen luchtvering, maar bladvering en kan dus aan de achterkant niet worden gelift of laten zakken, zodat deze onder de dieplader gereden kan worden.
Deze trekkers zijn meestal 6x4, 8x4 of 10x4.
Deze pendelasvering kunnen dus niet worden gelift !!

Wat jij wil gaan bouwen zal waarschijnlijk niet gaan werken, omdat je behoorlijk wat kracht moet hebben om de trekker te liften, als de dieplader zwaar beladen is, dit zal alleen lukken met een schroefspindel of met 2 hydraulike cilinders, maar dat wordt een behoorlijk groete constructie waar je waarschijnlijk ruimte voor hebt onder/tussen het trekkerchassis.
Bovendien is dit niet natuurgetrouw.
Je kan beter het zwanenhals door middel van een schroefspindel heffen/laten zakken.

Back