Vragen over bouwdozen..

Al is de zomer nog niet voorbij, en er nog hopelijk mooie vliegdagen komen, ben ik nu al aan het kijken voor een bouwproject.

Ik zeg eerlijk, ik ben A: een beginnende leerling-vlieger met nog maar een goede 10 uur vliegervaringen , B: Ik moet nog op voor het bevret (duurt nog wel een paar maanden) en C: bouwen van een eigen toestel heeft ook zijn charmes om het daarna te laten vliegen :)

Ik heb hier en daar al wat rond gekeken op websites, winkels, en uiteraard bij mijn vliegclub wat informatie gevraagd. In feite ben ik dus op zoek naar een bouwproject dat je eigenlijk leert hoe je een vliegtuig vanuit niets tot een mooi model laat bouwen. Heb ondertussen al een snijmatje en klemmetjes gehaald, dus dat staat al klaar :)

Er wordt in mijn geval een bouwdoos aanbevolen van een Kadet trainer (hoogdekker) of een SwiftTrainer (seagul), zulke toestellen zijn met een beetje geduld makkelijk te bouwen. Ik zeg er wel bij, mijn budget is minimaal , tot 250 euro kan ik gaan.

Dus de vraag is dan ook, wie kan mij wat tips verschaffen van winkels, websites en meer, zodat ik op mijn gemak eens kan kijken wat er te vinden is. Alvast bedankt voor eventuele tips :)

bouwdozen zijn schaars, al moet je wel de juiste adressen hebben en dan kan je al heel wat.

soit? eerst en vooral je leert vliegen, heb je dan al je eigen trainer? zoja is die methanol of electro en hoeveel cc.

indien je al je eigen trainer hebt kun je idd nog eentje zelf maken als reserve, maar je kan eventueel opteren om een midden/laagdekker te bouwen, die dan dienst doet als 2de model waar je wat extra acro figuren mee kan aanleren en het landen met een staartwiel.

Stel je hebt een trainer met standaard servo's en een 7,5cc motor, dan kun je ook je 2de model gaan kiezen voor die 7,5cc motor, zodat je die makkelijk kan wisselen.

oracover nieuw moet je rekenen op 9,5euro per meter (op de beurzen is dit wel de helft goedkoper)

als 2de model kan je bv gaan voor fourstar 40 van sig, of de midstrar, of nog mooier de sig somting' extra (als deze nog gemaakt wordt)
deze zijn te koop bij hobby in...
je moet zoeken naar een simpel model, want ik weet niet of je budget inclusief motor en rc is?

je moet meestal nog rekening houden met tank,wielen,stuurstangen,schakelaar,folie,lijm,....

greetz

Dan is dit <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > misschien wel een heel goede bouwdoos om mee te beginnen en niet echt duur.

Het is een ouder model, uit de tijd dat we nog geen arf's hadden. Model is een trainer op het gebied van bouwen en vliegen.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Eclipse86,

Ik heb als vliegend materiaal een SuperChar van Simprop, dat is mijn trainer, met een OS Max 6.5 CC, en een SuperCharter-60 met een 10 CC motortje als 2e model voor het moment dat ik echt "los" mag gaan vliegen. De benodigde materialen om te vliegen/starten heb ik dus al. zie foto
full

Alle andere materialen ben ik nu aan het verzamelen, zoals een snijmatje, lijmklemmen enz.. waar de winkel Action al niet goed voor is. Bij Hobby In weet ik wat ze te koop hebben, dus zover ben ik dus al, qua budget zit ik tussen de €200 á €300 euro, maar ik doe het kalm aan om alles te zoeken/kopen.

TC01, ik heb inderdaad naar de Kadet gekeken, lijkt mij een simpel te bouwen model, heb er met een aantal mensen van de vliegclub er ook over gehad, en die gaven mij het advies om hier naar te kijken.

Kortom, genoeg tijd om te kijken waar en hoe ik ga beginnen, dus in ieder geval bedankt alvast voor deze tips.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bubbles, elektro, 1,4m spanwijdte, met motoriserings-suggesties. Op die pagina meerdere toestellen en de nodige bouw-tips:
Fly Electric-Home
-> Bubbles

Eventueel met drivers
FLOATS

edit: bouwdozen Ron, bouwdozen, geen tekeningen

bub1-jm.jpg

bubsideb.jpg

bub-hi2.jpg

Laatst bewerkt:
die 200, is dat all in?
dus incl motor, besturing en alle kleine dingetjes die altijd nog nodig zijn..
Of mag de bouwkit alleen 200 zijn?

Ik heb zelf een fourstar 40 gebouwd met een OS 46 AX (let op, letters maken uit...) erop.
Vliegt geweldig
bouw ook best makkelijk, als je hem echt origineel maakt valt hij zo in elkaar..
Is ook erg veel over te vinden op internet. Ik heb dan nog naar aanleiding van internet een hele partij mods erin gegooid, dan moet je wel eens wat extra passen en meten tijdens het bouwen :mrgreen:

Ondertussen ben ik het spoor beetje kwijt geraakt in het zoeken, vergelijken prijzen enz... in de bouwdozen. Via mijn vliegclub , waar ik het item al eens op het veld legde, zeiden ze , wellicht is een MidStar of Fourstar 40 wel een aardig toestel om mee te beginnen te bouwen. Deze zouden geschikt zijn voor een 6.5 cc motortje en qua bouwen zou het een mooie opstap zijn.

Heb vandaag eens op het www gezocht, maar vind niet echt de juiste links voor genoemde toestellen. Misschien iemand een paar tips en/of linkjes naar sites/winkels?

Alvast fijn weekend iedereen :)

Beste Wasp250,

De bouwdozen van de Midstar en Fourstar (SIG) kun je verkrijgen bij Hobby-in in Waalwijk.
Zij hebben nog een behoorlijk scala aan bouwdozen en al het materiaal om je model af te bouwen.

Grt,

Arnoud.

Bedankt Arnoud,

Heb even naar Hobby-in gemaild, dus dat komt in orde. Komende weken wat gereedschappen bij elkaar zoeken en dan zal de bouw van de four-star gaan beginnen.

Iedereen bedankt voor de tips :)

Allereerst bedankt voor de link Student.

Aangezien het mijn eerste echte bouwvliegtuig wordt, en voorheen altijd beetje met ARF's gevlogen heb, vind ik het wel een beetje spannend :)

Qua setup heb ik nog niet echt over nagedacht, maar wil er wel een OS motortje op zetten van 6.5 CC , prop van tussen de 9 en 11 range, al denk ik dat een 11x6 prop voldoende moet zijn.

Besturing zullen waarschijnlijk Futaba servo's worden, de S3001 , ontvanger van Futaba R617 Fasst. Ontvanger accu graupner 4.8 volt 2000 mAh.

weet eigenlijk niet wat voor tankje erin moet, zou 300 CC voldoende zijn ?

kortom, het zal een mooi project worden en ik ben niet bang om foutjes te maken, die horen er nu eenmaal bij :)

Ik vlieg dus met een OS .46 AX, en slinger een 11x7 rond.
opletten, de AX! een LA is een compleet andere motor, misschien maar de helft aan power.

persoonlijk heb ik er ook alleen maar 3001's in zitten.
alleen heb ik ook hier een lichte mod gedaan: ik heb nl 2 servo's in de vleugel zelf gemaakt ipv 1 servo in het midden.
Voornamelijk met oog met het verwachte misbruik wat het ding nog gaat beleven ;-)

en het is makkelijker met afstellen, en je kunt wat experimenteren met een soort flaps.

Qua tank, uit mijn hoofd hoort er een 6 oz tank in. Ik heb er met veel kunst en vliegwerk een 8 in geplaatst, oftewel 250 ml +/-
ik heb de timer op 10 minuten staan, en heb zat over na een vlucht.
Ff opletten, een tank inbouwen is op zich niet moeilijk. Maar wel als je dit ook nog een keer wilt onderhouden, dus je moet hem enigszins demontabel houden.
en dan zitten er wat spanten in de weg...
Heb ik opgelost, maar had wel wat kunst en vliegwerk nodig.
maar was het waard, heb al een tanklekkage dicht kunnen maken zonder echt te moeten slopen ;-)

ook iets om over na te denken:
een hoger landingsgestel..
mijn fourstar zou met het originele landingsgestel bij een landingsvlucht redelijk vlot met de prop de grond raken.
nu staat hij net 5 cm hoger, alles prachtig vrij. en ja, ik vlieg op een redelijk grof veld :mrgreen:

staartwieltje heb ik ook veranderd trouwens, ik vond de originele manier niets..
origineel hangt deze volledig aan het roer, alle klappen gaan dus via de scharnieren. vond ik niet de schoonheidsprijs verdienen (al zal het vast goed werken), dus een sullivan staartwieltje erop gezet. steunt op de romp, niet op het roer

als ik het zo terug lees, is er eigenlijk nog best een hoop veranderd aan dat ding van mij :mrgreen:

Maar het vliegt geweldig... Ook al zal hij niet de prijs voor de lichtste fourstar krijgen:-)

Daar is zeker over nagedacht, ik was ook van plan om 2 servo's in de vleugels te gaan zetten. Omdat dit naar mijn idee, mocht je een kapotte servo hebben, die dan snel en eenvoudig te vervangen zijn. Alhoewel 1 servo in de vleugel ook wel een optie is, heb dat namelijk in de trainer zitten, maar dan zit je weer met de aansturing asjes te prutsen.

Mijn bedoeling is niet om te gaan "raggen" met dit toestel , maar gewoon wat leuke vluchtjes te maken en zo af en toe eens een stuntje proberen.

Welk onderstel en staartwiel raad je me aan ?

Nou, ik heb de mijne ook niet gebouwd om te raggen...
Maar ik wil wel veel uitproberen, en aangezien ik op vliegtuiggebied helemaal nieuw ben zal het toestel de nodige hoogspanning over zich heen krijgen.
En ik heb geen zin in een vleugel die 2 kanten op gaat, na een verkeerd figuur en flink wind..
Ik vlieg nl ook zo lang als het toestel tegen de wind in komt, doorgaans.

Staartwiel en landingsgestel moet je ff bij hobbyinn vragen.
Staartwiel was een sullivan staartwiel voor een .40 uit mn hoofd, landingsgestel komt uit de koker van een clublid. Was officieel voor een .60, maar paste perfect.

Bij de weg, het maakt geen fluit uit of je 1 of twee servo's hebt.
Vervangen houdt toch dezelfde dingen in, alleen hebt je dit met 2 servo's dubbel.
Ik heb zelf beide servo's op 1 6pin stekker gesoldeerd, waardoor ik altijd 1 stekker heb om aan te sluiten. En het zit altijd goed

Ik heb er 2 genomen, omdat ik zoveel gekke dingen van plan ben. Hij moet gewoon tegen een stootje kunnen in de lucht, en ik wil niet door een zwakke aileron verrast worden.
Voelt beter.
Maar heb nog niet echt iemand kunnen vinden op internet die werkelijk problemen heeft gehad met de enkele servo

Eigenlijk niet betreffende de servo's. En ook is het zo, het moet ook een persoonlijke smaak zijn en natuurlijk ook een beetje de cosmetische look niet verstoren. De meeste vliegtuigen hebben vleugels die geheel vlak zijn, een uitstekende servo kan ook een effect hebben op de stroomlijn.

tja, cosmetisch...
je moet de servo natuurlijk wel inbouwen ;-)
bij mij zie je alleen een sleufje, waar een servohevel uit steekt. En 4 schroefjes, waar het afdekplaatje mee vastgeschroeft zit.

je moet toch zelf iets maken om de servo daar te kunnen plaatsen...

Back