vragen over de eco8 electro helicopter

• Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum
T

tigermoth

Guest
Hoi Heli vliegers,..

Dit is even iets voor de minder korte termijn (helaas ;) ), ik ben al een poosje aan het sparen, en moet ook nog wel een poosje verder, maar tijdens het sparen probeer ik alvast eea op een rijtje te krijgen.

Ik weet van simulators en van school wel hoe een helicopter vliegt, en ik heb op Aviodome een jaartje geleden wat met een picolo electro heli mogen vliegen. valt niet mee, maar is wel goed te leren, lijkt mij zo.. (ik kon em al snel een beetje hoveren en landen (met trainings landings gestel)

maar van een aantal technische details heb ik nog geen idee..

ik ben iig van plan om over een poosje dus een Eco 8 Electro helicopter aan te schaffen, maar ik heb nog een aantal vraagjes hierover..

Voor zover ik weet koop je de eco 8 als kit. hierin zitten het frame, de mechanica, en een kunststof kap.
de electronica is los verkrijgbaar: accu's, gws pg-03 gyro(?), speed ex charger(?), ongvanger, heli sport motor, heli 4000 regelaar en servo's.

kan iemand mij uitleggen waar de gyro voor nodig is (autopilot?)
en of dit nodig is voor een beginner..

en wat een speed ex charger is?

optioneel wordt er een set glassfiber rotorbladen aangeraden, voor makkelijkere besturing, iemand hier ervaring mee?

nog een optie zijn brushless motors en bijbehorende regelaars voor beter rendament.. scheelt dit veel?

verder heb ik ook nog termen als auto hub, swashplate en ccpm mixing gehoord.. (???) iemand een iedee? :P

als laatste vraag, is een computer zender noodzakelijk of zou dit ook met een annologe zender kunnen?

zo, heel wat vragen, wie zou deze (of een paar ;) ) kunnen en willen beantwoorden?

alvast bedankt,

mvg
Rico.

Gyro is "nodig" voor het onder controle houden van de staartrotor.
Geef je meer pitch dan neemt het koppelmoment van de rotor toe. Hierdoor wil de staart sterker/minder sterk gaan draaien in tegenovergestelde richting. Als dit de enige factor was dan viel er nog vrij makkelijk tegen te corrigeren maar een vergelijkbaar effect treedt ook op bij iedere stuurbeweging aan de hoofdrotor(stuurbwegeing zelf geeft groter koppelmoment en daling van rotor toerental; na beeindigen van stuurbeweging door massatraagheid niet onmiddelijk weg; dus zwieper de andere kant uit; corrigeren op het moment dat toerental weer toeneemt = teveel = weer een zwieper. nieuwe correctie op de hoofdrotor nodig enz.) Over het algemeen is voor prettig vliegen een gyro dus absoluut nodig in een relatief kleine heli.

Speed excharger??? Snel ontlader??? ingebouwde kortsluiting of zo??? zegt mij totaal NIETS!

Ha, Tigermoth.

Een jaar of tien geleden heb ik mee mogen helpen de ECO 8 te ontwikkelen. Even al je vragen het rijtje af.
(1) Een Gyro is nodig om de staart rustig achter de heli te houden. Bij lastwisselingen veranderd het hoofdrotor koppel zo snel dat dit nauwelijks tegen te sturen is.(Het heet nog wel een gyro maar tegenwoordig is het een solid state stukje electronica tussen de ontvanger en de staart rotor servo).
(2) Elke elektrovlieg lader is te gebruiken, mits je minimaal 10 cellen kan laden.
(3) Persoonlijk vind ik de houten bladen uit de kit beter om mee te leren vliegen.
(4) Als je veel wilt vliegen is een brushless motor en regelaar op den duur goedkoper. (Als je weinig vliegt leer je het nooit.)
(5) Een "Auto hub" is een auto-rotatie vrijloop lager en is noodzakelijk om fatsoenlijk te kunnen vliegen.
(6) Swashplate=tuimelschijf=het stilstaande ding om de as dat de draaiende bladen aanstuurt.
(7)Ccpm mixing=Computer Controlled Programmable Mixing, Een stukje software in computerzenders die een hele hoop "mickey mouse" stangetjes en hefboompjes op de heli vervangt. Eigenlijk onmisbaar op deze heli. (Al die stangetjes zitten wel in de doos, maar geeft te veel wrijving en speling om er een stabiel vliegende heli van te maken om mee te kunnen lessen)
(8] Zie boven, zonder een goede computer zender met ook een specifiek heli programma gaat het niet lukken om een heli zo stabiel af te stellen dat je er mee kunt leren vliegen.(Ik heb als test wel eens met een Robbe Skysport gevlogen, en na drie dagen stangetjes buigen en offset gaatjes boren leek het ergens op, maar ik had er weinig plezier aan. Door de wrijving en speling verliep de afstelling toch steeds een beetje.)

Opm(1) Het heet een Eco 8, maar je moet hem eigenlijk op 10 cellen vliegen.(met 8 cellen krijg je het zwaartepunt ook niet echt goed.)

Opm(2) Bij de MVA zijn enkele actieve heli vliegers (ook elektro). Maak gebruik van hun kennis, ze zullen die met alle plezier delen.

Ik wil ook (MISSCHIEN) een Eco-8 kopen is dit dus een goede 1ste keuze zonder de mechanische mixer?
En wat is de MVA?
mvg, Dave

de mva is een vliegclub (in almere?)

heb zelf ook recent een heli aangeschaft, en mijn keuze is na zorgvuldig afwegen toch op een brandstof model gevallen ipv een electro heli.

aanschafkosten electro waren aanzienlijk duurder (met bruschless motor) en vliegtijden korter.
waarom kiezen jullie voor een electro ?
geluid is idd beter, maar aangezien de meeste van ons toch op een modelvliegveld gaan vliegen (zoals het elk goed burger zou moeten doen :twisted: ) maakt de herrie niet zoveel uit.

gerard_nl zei:
waarom kiezen jullie voor een electro?

Het grootste probleem van alle verbrandings helicopters is dat ze op den duur door trillingen, opgewekt door de motor, uit elkaar vallen. Alleen een zeer regelmatige en tijdrovende controle kan dan voorkomen dat je vaak uit de lucht valt. Ook ben je met een brandstofheli verplicht om alle besturings onderdelen waar speling op komt onmiddelijk te vervangen, omdat de speling in een rammelend onderdeel zeer snel te groot zal worden.

Hoewel auto-rotaties (motorloze landingen met een heli) tot mijn favoriete heli spelletjes behoren, weet ik drommels goed dat een afgeslagen motor op de verkeerde hoogte / afstand van een landingsplaats tot repareren leidt. Het zal niemand verbazen dat mijn elektro motor nog nooit is afgeslagen.....

De gemiddelde vliegtijd van een electro heli is tegenwoordig ongeveer 10 minuten. Dat is ongeveer even lang als een verbrandings heli waarbij ik de motor start en warmloop fase niet meetel. Dus vanaf het moment dat je met vol pitch weg kunt blazen. (Bij een elektro dus meteen.)

Ben ik dan tegen brandstof heli's? Natuurlijk niet, het zijn vaak prachtige constructies die stevig gemotoriseerd, mooie dingen kunnen. In mijn ogen is er echter wel wat meer vakkundig preventief onderhoud voor nodig dan een "fly and forget" elektroheli.

Toekomst voorspelling: Dikke 90 size 3D heli met 10xKokam7500Lipoly's

je hebt helemaal gelijk in al je punten bert, alhoewel ik het niet met alles eens ben.

een electroheli, is net zo onderhevig aan trillingen als een branstof heli.
balanceren vd onderdelen is een sleutelwoord in het geheel.
zowel electro als brandsstof trillen compleet uit elkaar als ze niet goed gebalanceerd zijn (hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk :D )

waarom zou ik met een branstofheli eerder onderdelen met speling moeten vervangen ? omdat hij harder zou trillen, je hebt gelijk, maar ik vind ook met een electro heli, speling op onderdelen ONACCEPTABEL, waarom? gewoon omdat het tot gevaarlijke situaties kan leiden.

autorotaties? wish i could................
daarin heb je wel gelijk, iemand die net leert vliegen wil en kan niet autoroteren, een afgeslagen motor beteken meestal cyberheli bellen :(

vliegtijd, de ecos die ik gezien heb vlogen vol bore met 10 cellen 6 minuten.
dit was wel met 1700 mah cellen en idd heb je tegenwoordig tot 3300 mah cellen wat idd een 10 min vlucht zou moeten geven. cellen zijn echter verschrikkellijk duur :(

ik vind de hobby ook het na de vluchten thuis inspecteren vd heli, en zorgen dat ie in orde blijft, een electro heeft hier inderdaad minder tijd in nodig.
zowiezo, de enigste reden voor mij om ooit een electro erbij te nemen (jawel, ik ben er ook niet tegen hoor ! :D ) zou zijn het feit dat je niet hoeft te poetsen!
vliegtuigen zijn al een crime om te poetsen, helis nog meer.

ik denk alleen zo dat de mensen die in de hobby willen stappen te licht moeten denken over een electro heli, ook die moet na vluchten geinspecteerd worden of alles nog (veilig) vast zit, en ook daar gaat wat tijd inzitten, wel minder als bij een brandstofmodel.
als je altijd maar vliegt en nooit controleerd, valt ie een keer uit de sky :(

jouw toekomst voorspelling met de heli met de kokams: SIGN ME IN TOO !

Een noemenswaardig verschil tussen een brandstof en een elektro-heli uit de ECO-8 klasse is echter het gewicht ( :? logisch). Dit heeft echter als neven-effect de invloed die de wind op het model heeft. Een grotere heli vind ik minder gevoelig (met name op de pitch). Hiermee zeg ik niet dat een elektro heli niet geschikt is voor buiten vliegen met een lekker briesje, sterker nog, als je dit beheerst dan zal het beheersen van een brandstof heli helemaal geen probleem zijn.

De keuze tussen brandstof en elektro is moeilijk, beide hebben hun charme’s voor en nadelen welke in deze thread inmiddels genoemd zijn, de keuze is dus zeer persoonlijk. Zelf vlieg ik zowel met brandstof als elektro (beide recreatief) en vindt beide, ieder met hun eigen “karakter”, leuk vliegen.

Mvgr Fred

gerard_nl zei:
een electroheli, is net zo onderhevig aan trillingen als een branstof heli.

Voor wat de draaiende onderdelen betreft wel natuurlijk, maar dit zijn (mits binnen acceptabele grenzen) eigenlijk de minst schadelijke trillingen. Op een trillings meter kun je zien dat het hierbij gaat om slingeringen van een zuiver sinusvormig karakter. Bij trillingen van een eencylinder verbrandingsmotor daarintegen, zie je juist een beeld van enorme mokerslagen die sterke "spikes" op het beeldscherm geven. Het zijn juist deze "dreunen" die moertjes los laat lopen, reeds aanwezige spelingen vergroot en tot preventief onderhoud noopt bij een brandstof heli. (Je ziet het helemaal juist dat je dit onderhoud als deel van de hobby moet zien.)

Nog niet zo lang geleden heb ik mijn eerste Eco 8, ( Prototype 0001, die nog op de Chicago trade show heeft gevlogen), weer ingeleverd bij Ikarus, als donatie voor het museum.

Hoewel bij dit voorserie model de passingen nog te wensen over lieten, was het toch verbazend om te zien dat na zeer vele jaren van trouwe dienst deze spelingen niet verergerd waren. (Ik had in alle te ruime verbindingen alleen een drupje siliconenvet aangebracht als "demping").

Met een brandstof heli zou ik dat niet aangedurfd hebben.

Back