vragen over een denkbeeldig project..

• Topicstarter Topicstarter hendrikiver
  • Startdatum Startdatum
H

hendrikiver

Guest
Hoi heren!

Een vriend en ik zijn allebei bedrijvig in de RC-wereld, hij vliegt en ik rijd.
Nu wilden we ook wel eens zo'n bootje in elkaar knutselen...Maar omdat wel elks nog maar 15 zijn en ook omdat het bootje maar een leuk bijdingetje is niet beschikken we dus niet over een ruim budget..
Wij hadden in gedachten om een bouwtekening te zoeken op het net of iets dergelijks daar een twee servotjes in te steken die nog over zijn en een zendersetje overzetten ofzo...
In ons bootje zouden we dan een oud maar nog steeds goed functionerend automotortje van 2.1cc leggen...

Maar dat waren wij zomaar wat aan het denken...

Denken jullie dat dit mogelijk is en zoja wat gaat al dat hout samen, roersysteem, schroef en al het nodige kosten??

hopelijk kunnen jullie ons wat uitleg verschaffen

thx hendrikiver

je kan het beste eerst kijken wat voor boot wil je,

de wiesel (eco) is aan te passen voor 2,1cc nitro

of 1 van de supercats, deze zijn allemaal voor rond de 50-100 euro te bouwen,

wat je nodig hbet aan hout is afhankelijk van welke boot je gaat bouwen en hoe groot.

hardware kost roer +/- 10 as +/- 20
en dan nog hout en klein spul.

kijk anders rond in deze categorie er staan hier een hoop tekeningen en bouwverslagen

Hallo,

Ik ben ook net 15 geworden en ik ben bezig met een crackerbox 8) Het projectje ligt tijdelijk stil na aankoop van een andere boot. Deze boot, of een andere, vanaf een tekening kun je in de gewenste schaal aanbrengen. Hardware kost bij Hopf (Duitsland) 30 euro een heel mooi alluminium setje. ( www.hopf-modelltechnik.de ).

Als er een 2.1cc motor in moet zal je ongeveer rond de 60-65 cm aan boot zitten. Je kan dan bijvoorbeeld vliegtuigtriplex gebruiken voor de bodem (ongeveer 1.5mm) en een wat dikkere maat voor de spanten voor de stevigheid.

Maurits

Ik had al wat rondgekeken in deze categorie maar het was allemaal elektro met speciale bootmotoren(speed-motoren)..vandaar mijn vraag..

@cheeta
Ik denk dat zo'n wiesel misschien wel een goede is!!
Maar als je deze bouwt voor een nitro moet ik dan in triplex werken of in balsa ivm met extra power van de motor??

hartelijk bedankt!!

grtz

Ik heb er geen ervaring mee maar heb al regelmatig gelezen dat balsa en nitro/benzine niet samen gaan. Reden weet ik niet precies maar dacht het te maken had het feit dat balsa hout erg zacht is en de krachten van de motor niet goed kan opvangen. Heb ook iets gehoord dat balsa in reactie met brandstof afbreekt. Maar iemand zal dit waarschijnlijk nog wel aanvullen.

Verder is inderdaad de wiesel een goede optie omddat een automotor luchtgekoeld dus zal je ook een open kap moeten hebben hiervoor. Andere zelfbouwoptie voor een mono is nog de crackerbox en de wild thing.

balsa is een heel zacht soort hout en nitro motoren trillen heel veel meer dan elektro omdat nitro een krukas heeft die rond gaat en elektro alleen maar rond draait

nitro verandert het zwaartepunt van de moter door de krukas lichtelijk en elektro dus niet.

als je de wiesel bouwt in +/- 60 cm zou ik gaan voor 2mm spanten met een 0,8 huid triplex en dan een mat aan binnen en buiten kant

anderen kunnen je hier eventueel meer over vertellen welke diktes het beste hiervoor zijn.

let wel dat je je motersteunen iets dikker neemt en de delen waar de roer uit komt ook.

wiesel is een eco boot, eco's zijn niet gebouwt op snelheid maar juist op wendbaarheid.

een cat is meer gebouwt op snelheid.

eco van graupner, dit soort boten zijn dus zeer wendbaar en kunnen bijna op de plaats omdraaien
Mini_Eco_R_C_boat.jpg

cat
drifterxl.jpg

deze zijn dus meer gebouwd op snelheid en aan de hand van de drijvers kun je ze heel snel maken of heel stabiel.

hoe schuiner de drijver loopt hoe stabieler de cat wordt.

ook heb je de mono klasse nog
h&mxray.jpg

geen steps : ruw water maar minder snel
wel steps : vlak water en snel

deep v: redelijk gelijk aan de mono alleen een V romp met scherpe hoek in de bodem

rigger
Xze1_07.jpg

heel snel maar niet geschikt voor ruw water en ook zeer lastig varend te krijgen voor een beginner. zijn hier zeer gevoelig in.

dit zijn zo'n beetje de meest voorkomende typen je hebt nog de hydro voor een groot deel gelijk aan de cat.

tekeningen die mij zover bekend zijn
zijn die van
jurriaan
-cat 1
-cat 2 (wel al in bouwfase nog geen tekeningen beschikbaar)

1107972
-mono of vromp dat weet ik nu even niet zeker staat hier op het forum paar berichten naar boven

cheeta
-cat v1
-cat v2
-cat v3

powerpete
-crackerbox

en er zijn er nog een hoop kijk ook eens op www.xtremercboats.com/phpbb

okay ik heb nog wel wat balsa planken liggen van een maquette van een eigenontworpen huis :D
Dat van die triplex-huid snap ik volledig maar dat van die matten binnen en buiten nog niet.. zou je dit nog even kunnen verduidelijken??

persoonlijk denk ik dat het ontwerp van 1107972 voor ons de beste keuze is ivm met hoogte van de motor... als we de motor platleggen zullen we voor een cat gaan maar dan weet ik niet hoe je de motor koelt...Of jah een wiesel kan ook nog maar die is minder snel( én wij kicken op snelheid:d)

Is triplex duur? haal je dat gewoon in de lokale modelbouwwinkel??

roertje en schroef ook in de lokale modelbouwwinkel??

bedankt cheeta voor de moeite en tijd die je in ons steekt!!

grtz

alles is te halen bij de meeste lokale modelbouwwinkels mits deze in boten doet of leverancier is van graupner, anders kun je eventueel naar bussem deze hebben nagenoeg alles liggen op voorraad.

www.2brothersrc.com

het lamineren van de naden is het meest belangrijke. vooral bij dun hout. de naden zijn het meest kwetsbare en het laatste dat je wilt is een lekkage in je boot. je kan de naden eenvoudig lamineren met een licht matje 40g/m² hierdoor krijg je een veel sterker geheel.

triplex kan je ook kopen bij de modelbouwwinkel 9/10 hebben dat wel

waarom matten aan de binnen en buitekant is om het geheel veel stugger en steviger te maken, hierdoor kun je dun hout gebruiken en dus een lichte boot en toch veel stevigheid in de boot krijgen.

hendrikiver zei:
persoonlijk denk ik dat het ontwerp van 1107972 voor ons de beste keuze is ivm met hoogte van de motor... als we de motor platleggen zullen we voor een cat gaan maar dan weet ik niet hoe je de motor koelt...Of ja een wiesel kan ook nog maar die is minder snel( én wij kicken op snelheid:d)

Leuk dat mijn model je aanspreekt, maar ik ben geen ervaren rompbouwer of ontwerper. Het model is ook nog niet getest dus ik wil je alleen er nog maar extra op wijzen dat de vaareigenschappen onbekend zijn.

Bij een cat kan je ook eventueel de moter boven het dek laten uitsteken. Denk maar aan zoals je bij amerikaanse musclecars ziet. Op die wijze zou het ook voldoende koeling krijgen.

Maar zo te horen ben je zelf creatief en kom je daar denk ik wel uit. Succes.

Om de motor te koelen kun je ook een grote lengte koperen leiding om je cilinder heen draaien en deze d.m.v. een water pick-up van koelwater voorzien. Let er wel op dat de leiding niet plat wordt of knikt.
Ik heb eerder ook zo 'n soort systeem gebruikt op een eigenbouw projectje en dat werkte prima.

Dat kan natuurlijk ook, ik werkte toendertijd als automonteur en zodoende was koperen remleiding voorhanden. Dit is overigens bij iedere automaterialenzaak te halen maar ik neem aan dat aluminium ook wel verkrijgbaar is.

Heb je dan geen mini-pompje nodig om dat water op te pompen of gaat dat via een ander systeem?? Het is toch dat buisje dat aan je roer of schroef zit he?? Maar koelt dit even goed als luchtkoeling? want het is natuurlijk wel een nitro!!

@1107972:

Toch vind ik je ontwerp heel knap en ik kan me ook zo inbeelden dat het heel goed vaart!! Maar idd ik kan hem boven de boot laten uitsteken maar dan vraag ik mij af of hij nog stabiel is??

hartelijk bedankt!

grtz

hendrikiver zei:
Heb je dan geen mini-pompje nodig om dat water op te pompen of gaat dat via een ander systeem?? Het is toch dat buisje dat aan je roer of schroef zit he?? Maar koelt dit even goed als luchtkoeling? want het is natuurlijk wel een nitro!!

Neehoor, voor een waterkoeling is geen minipompje nodig. De waterpickup (zoek hier eens op op dit forum) ziet idd meestal aan het roer. Maar soms willen ze ook wel door de bodem van de romp steken of zitten er net achter. Door de vorm van de inlaat en voorwaarste beweging van de boot schept hij het water op. Welk materiaal het best is, aluminium of koper weet ik niet, maar je moet degene hebben die het beste warmte geleidt.

Succes

Hey jurriaan!! Nu begrijp ik het systeem!! :D bedankt...

Cheeta vertelde me over een bouwtekening van een cat van u??
Ik heb daarstraks de zoekfunctie gebruikt maar kon er niet opkomen :?

Heb jij een linkje??

hartelijk bedankt!!

grtz hendrikiver

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20929&postdays=0&postorder=asc&&start=0
is van mijn v2 50cm model eventueel op te schalen

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43046
de v3

en de hydromite van bas ladru en het orgineel
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9718&start=0

de cat van jurriaan gedigitaliseerd door pasqual
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20706&highlight=

tekening per mail/msn te krijgen eventueel bij mij heb ook die van jurriaan eventueel

http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=5440&start=0 hier het gehele bouwverslag (en het sloopverslag :? http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=8836&start=0 )

(De cat in de autoCAD file verschilt wel iets van het originele model door het invoeren)

Nieuwe cat is ook onderweg: http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=9429&start=0 Alleen daar ben ik nog bezig met de tekeningen invoeren, jawel, ik teken alles meestal eerst nog met de hand!
verder wil ik hem eerst zelf varend hebben, nog 'even' wachten dus 8)

succes verder met je zoektocht!

8)

Back