Vragen over : Het bewerken van Messing, Staal, Aluminium, Kunststof, ABS en alle andere materialen.

Discussie in 'Model truckers' gestart door clipper, 21 apr 2022.

  1. clipper

    clipper

    Lid geworden:
    27 aug 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    belgié




    Hallo Allemaal,


    Stel hier al uw vragen over het bewerken van materialen : Messing, Staal Aluminium, Kunststof, ABS en andere/overige materialen.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dag, ik ben holsteyns Richard en probeer een bagger cat. 385c l schaal 1/16 te maken. Nu ben ik BG 13/teil 002-003 aan het maken, proberen mooi te solderen met tin maar er gaat iets fout, wat doe ik fout dat de lasnaad er zo uit ziet. Het materiaal is messing, strip van 1,5 mm op 3 mm en ik gebruik een nieuwe soldeerbout van 100w en zo een vlammenwerpertje. Zie de foto's.
    [​IMG] [​IMG] Ook over de aandrijving heb ik een vraag, welke motoren past er in de 2 langs liggers en zijn sterk genoeg om het model te bewegen.
    Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen en groet jullie allemaal.
    Groetjes Richard.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Richard,

    Ik zie geen foto's.

    Messing van 3 mm dik en messing van 1.5 mm dik solderen met een soldeerbout van 100 watt gaat niet goed.
    Dit wordt niet warm genoeg.
    Tja, een vlammenwerpertje, wat voor brandertje is dit ?
    Je zal toch een goede brander moeten gebruiken wil je messing goed kunnen solderen, zeker als het messing wat dikker is.
    Om echt advies te geven zal je toch meer informatie geven en foto's moeten laten zien om te kunnen zien wat er misgaat.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,

    Stel hier al uw vragen over het bewerken van materialen : Messing, Staal Aluminium, Kunststof, ABS en andere/overige materialen.
     
    Leo Broers en Leon1965 vinden dit leuk.
  4. clipper

    clipper

    Lid geworden:
    27 aug 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    belgié
    Dag, ik ben Holsteyns Richard uit Houthalen in België. Ik wil proberen een Cat 385c l op schaal 1/16 te maken, zie model van catwomen. Nu ben ik BG 13/teil 002-003 aan het maken, proberen mooi te solderen met tin maar er gaat iets fout, wat doe ik fout dat de lasnaad er zo uit ziet. Het materiaal is messing, strip van 1,5 mm op 3 mm en ik gebruik een nieuwe soldeerbout van 100w en zo een vlammenwerpertje. Ook over de aandrijving heb ik een vraag, welke motoren past er in de 2 langsliggers en zijn sterk genoeg om het model te bewegen.
    Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen en groet jullie allemaal.

    upload_2022-4-24_10-56-56.jpeg

    upload_2022-4-24_10-57-50.jpeg


    upload_2022-4-24_11-0-15.jpeg
     
    John Vogelaar vindt dit leuk.
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Zo te zien heb je het messing niet schoongemaakt. Opruwen met ScotchBrite en goed vetvrij maken.
    Ik zie ook geen sporen van vloeimiddel, S39, die moet je ook gebruiken. Daarna de S39 met heet water en zeep ook weer verwijderen, het is zuur dat doorbijt als je het niet verwijderd.

    Voor zulke onderdelen wel de vlam gebruiken, een soldeerbout heeft niet genoeg capaciteit om het vlot warm te krijgen.
     
  6. clipper

    clipper

    Lid geworden:
    27 aug 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    belgié
    Welke soldeerbout kan ik gebruiken en waar kan ik die kopen. Wat die motoren betreft , Charlotte heeft een speciale constructie bedacht maar dat lijkt niet naar een echte bagger, dat wil ik niet.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik dank u op voorhand. Groetjes Richard.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2022

Deel Deze Pagina