Vragen over instellen ESC van Amewi V-boot Rocket

Hallo,

Ik heb onlangs de Amewi V-boot Rocket gekocht, zie hier voor alle specificaties:

Amewi V-Boot Rocket Brushless Semi. Prof RC modelbouw boot

Nu heb ik wat vragen over het instellen van de snelheidsregelaar. De handleiding is nogal onduidelijk. Hij bestaat uit 2 pagina's. Op de eerste pagina worden de verschillende opties genoemd:

1. cell type en aantal cellen
2. throttle settings
3. brake settings
4. direction en cutoff type
5. timing mode
6. pwm setting

Tot zover duidelijk. Maar nu wordt op pagina 2 genoemd welke instellingen je per optie hebt:

1. cell type en aantal cellen: 7s, 6s, 5s, 4s, etc
2. acceleration: soft, medium, hard
3. reverse: no reverse, 25%, 50%
4. timing mode: 1,7,15, etc
5. pwm: low rpm, outrunner

Zoals je ziet komen de opties op beide pagina's niet overeen. Optie 1 nog wel, maar optie 3 is op de eerste pagina de brake en op de tweede ineens reverse.

Waar het mij vooral om gaat, is cutoff type. Ik neem aan dat ik daarmee kan instellen wat er moet gebeuren als de lipo onder een bepaalde spanning komt? Dus bv helemaal uitschakelen of doorgaan op beperkt vermogen? Vraag is nu echter hoe ik dit instel, aangezien deze optie op pagina 2 niet terugkomt.

Iemand verstand van deze regelaar? Op de handleiding staat niks van een merk of zo, alleen maar Boat esc B70A. Of misschien heeft iemand een goede handleiding? Uiteraard heb ik zelf wel gegoogled, maar niks kunnen vinden helaas.

Jullie hulp wordt zoals altijd zeer gewaardeerd!

Groeten,
Pieter

daar de boot geleverd wordt met de regelaar en motor al ingebouwd zou het wel eens kunnen dan er "standaard" instellingen zijn opgeslagen in de regelaar
vindt je daar niks over terug in de handleiding ?

trouwens brake funktie op een boot???
waarschijnlijk een kemel geschoten tijdens de vertaling van Chinees naar Engels?

Hallo Ben,

Ja, alles is mogelijk, ik weet niet of er verkeerd vertaald is of dat de handleiding niet klopt.

Er worden wel defaultinstellingen genoemd, op pagina 2. Maar daar komt de cutoff type niet voor. Dus daarvan weet ik de defaultinstelling niet. Of kun je er bij een boot wel vanuit gaan dat ie default staat op 'terugschroeven van vermogen'. Het helemaal uitschakelen van de motor kun je bij een vliegtuig wel doen, maar bij een boot lijkt het me redelijk stupide.

Hallo Jan,,

Da's grappig, dat lijkt veel op wat ik hier na lang zoeken was tegengekomen:

RC Modellbau Forum • Thema anzeigen - Anleitung Brushless Controller Programmierung Mystery ab 45A

Aan de hand van het aantal instelmogelijkheden per opties dacht ik al dat dit het juiste moest zijn, maar nu weet ik het zeker. Bedankt!

Wel weer een paar vragen:

Klopt het dus dat ik mijn boot met deze regelaar niet achteruit kan laten varen? Als ie met z'n neus in het riet zit, zou ik dat toch wel makkelijk vinden.

En timing mode en PWM settings: kan ik er vanuit gaan dat men die goed gezet heeft, of zou het nodig kunnen zijn dat ik die aanpas? Wat is het gevolg eigenlijk als dergelijke settings fout staan? Verminderd vermogen? Of eventueel zelfs schade aan je motor? Of werkt het gewoon niet als die settings fout staan?

Groeten,
Pieter

Wel weer een paar vragen:
1) Klopt het dus dat ik mijn boot met deze regelaar niet achteruit kan laten varen? Als ie met z'n neus in het riet zit, zou ik dat toch wel makkelijk vinden.

2)En timing mode en PWM settings: kan ik er vanuit gaan dat men die goed gezet heeft, of zou het nodig kunnen zijn dat ik die aanpas? Wat is het gevolg eigenlijk als dergelijke settings fout staan? Verminderd vermogen? Of eventueel zelfs schade aan je motor? Of werkt het gewoon niet als die settings fout staan?
Groeten,
Pieter
Hallo Pieter,

1) wees blij, dat er geen achteruit op zit, met het vermogen dat er geïnstalleerd, is trek je de boot zó over de spiegel onder water.
Speedbootvaren is ver vooruitzien en tijdig wegsturen van rietkragen en andere obstakels.

Als je tijd en zin hebt, kom zondag a.s. eens kijken bij de wedstrijden in Zwolle (zie elders op dit forum).

2) Voor een tweepool (jouw motor) is de timing laag 1-2°. Je kunt de timing als een soort vóórontsteking beschouwen, de motor gaat er harder van lopen, maar het stroomverbruik schiet omhoog en het rendement gaat omlaag, te hoge timing resulteert meestal in fik, of gebakken magneten.
PWM laat de regelaar de motor correct aansturen 8 KHz voor motoren met een laag aantal polen 16 KHz voor de meeste buitenlopers (meerpoler).

Groeten, Jan.

Pieter : heb je dan iets aan de instellingen gewijzigd of stond alles reeds goed?

mvg
ben

Hallo Ben,

Ik heb niks gewijzigd, dus ik denk dat alles goed stond. Hij vaart in elk geval snel en de motor is nog niet stuk :-)

Ik wil overigens nog wel het accu type wijzigen, dat staat standaard geloof ik op NiCD. Moet ik dus nog omzetten naar 4s LiPO.

Groeten,
Pieter

Hallo Pieter,

Zelfs bij een 'RTR' boot neem ik geen risico en stel de regelaar zelf opnieuw in, dan ben je zeker dat de instellingen goed zijn.
Vooral de LVC en het cel type moeten goed zijn ingesteld, anders loop je kans op schade.

Groeten, Jan.

btw, je hebt een PB.

Correct, ik gebruik de zenderset die er bij zit. Ik heb precies de boot gekocht zoals in de link van Jan plus daarbij de 4s accu van 65 euro.

@Jan: ik heb je een pb teruggestuurd. Maar de verzonden berichten blijven bij mij altijd op 0 staan, dus ik weet nooit zeker of het gelukt is.

Toch een klein voorbehoud over de zender: er staat weliswaar op de site dat het een Futaba is en mijn zender is dezelfde als die op het plaatje, maar ik zie er helemaal niets van Futaba op staan.

Er staat op: Fly-Sky, FS-GT2. Plus een site: ??,??,???,??,?,?,,,?,?????. Net eens gekeken, maar dat is een site met alleen maar chinese tekens. Ik geloof toch niet dat het veel met Futaba te maken heeft.

Dit is volgens mij dezelfde als de 2ch pistoolzender van Hobbyking, hij lijkt er althans verdacht veel op. En aangezien dat geintje ook op gaat met de 4- en 6-kanaals stickzenders van ze... Goede kans. Kan je daar in ieder geval terecht voor de handleiding (onderin, tabje Files).
Leuk detail trouwens: Wil je liever een stickzender, met misschien nog wat uitbreidmogelijkheden...
De 4-kanaals en 6-kanaals stickzenders doen het (als die twee pistoolzenders inderdaad dezelfde zijn) ook op het ontvangertje in jouw boot ;-) Evenals overigens, de Jamara FCX-6. Zelfde zender als de 6-kanaals HK zender.

Duidelijk dezelfde zender. Ik denk dat of het type meegeleverde zender is gewijzigd, of in de doos omgeruild, of het is een beetje creatief typen geweest, want dit is geen Futaba zender. Op zich geen ramp trouwens, de genoemde 2ER zender is slechts AM, en de Hobby King/Fly Sky 2.4 GHz zenders zijn minder storingsgevoelig. Ik heb zelf sinds kort de 4 kanaals in gebruik voor het bootje van onze dochter, en sindsdien geen storing meer als de verlichting ook aan is. En reikwijdte met verlichting uit is ook beter.

... verzonden berichten blijven bij mij altijd op 0 staan, dus ik weet nooit zeker of het gelukt is.
Verzonden bericht bewaren selecteren bij opstellen van dat bericht, of permanent instellen in je profiel, onder privéberichten. Daar kun je ook instellen dat je bij een nieuwe PB een e-mail en/of pop-up waarschuwing krijgt.

Laatst bewerkt:
Back