Vragen over lijmen, afkorten ect.

Hallo forum leden,

Ik ben nieuw op het forum want ik heb een paar vragen waar jullie mij vast wel mee kunnen helpen.

Om te beginnen, ik ben een student die op de kunst academie studeert en ik volg daar de opleiding beeldende kunst. Nu wil ik graag een schaal model (maquette) gaan maken van het genen wat ik wil. Om het verhaal kort te maken ik moet heel veel H-Balken aan elkaar lijmen (in werkelijkheid moet dit van metaal zijn en word het gelast natuurlijk).

Nou heb ik in een modelbouwwinkel (R'dam) een H profiel in de profielenbak gevonden. 1 was van Messing die kan ik natuurlijk gesoldeerd (maar word wel erg duur), en ik zag er 1 van plastic (misschien PVC).

Nu mijn vragen:
Weet iemand wat voor materiaal dit is? de witte plastic profiel
Hoe moet ik dit lijmen?
Knippen, snijden of zagen?
Kun je het ook verven?

In het verleden heb ik ook wel wat met modelbouw bezig geweest zoals Tamiya poppetjes vliegtuigen ect. Maar ik was toen jong en geen benul van materiaal en lijm soorten, ik heb er wel heel veel geduld voor :)
Ook had ik toen een bepaalt soort lijm van Tamiya wat snel verdampt en volgen mij niet lijmt maar aan elkaar smelt weet iemand de naam daarvan en is dat de goede lijm misschien?

Het witte materiaal is wss polystyreen en dit kun je lijmen met bijvoorbeeld Tamiya extra thin. Een druppel seconden lijm doet ook wonderen

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je aceton gebruikt, let er dan op dat je de originele gebruikt. Met de eco-variant heb ik slechte ervaringen als het om lijmen gaat. Schilderen kan maar je moet altijd goed ontvetten (evt fijn voorschuren is bevorderlijk) en dan een goede kunststofprimer. Ik gebruik sinds een tijdje de transparante primer van Motip maar er zijn ook andere die goed zijn.

Die I-profielen kan je natuurlijk ook zelf maken, scheelt je veel geld.

lijm maar met modelbouwlijm voor zo'n kleine stukjes, zal aangenamer zijn dan met aceton.
Contacta, hard plastic lijm of consoorten. Geschikt voor polystyreen. Dat smelt het plastic ook aan elkaar.

Back