Vragen over moter, zender-ontvanger etc

Discussie in 'Werkschepen' gestart door willodude, 23 mei 2009.

  1. willodude

    willodude

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Nederland, Bladel
    Ik ga nu mijn eerste schip bouwen.
    Het schip moet rond de meter lang worden.
    De romp ga ik gewoon kant en klaar kopen maar nu heb ik nog wat vragen over mijn schip:
    1 De aandrijving: hoeveel schroeven heb ik nodig voor een schip van deze lengte, met wat voor moter en hoe groot moeten de schroeven zijn?
    Ik heb een redelijk mooie aandrijvingsset gevonden op conrad:
    Conrad Electronic - System Information
    Hierover heb ik nog wat vragen:
    2 Ik zag dat je bij de ontvanger bij elk kanaal 3 draadjes hebt, ik heb ook al uitgevonden dat je hier een servo aan kan maken, maar wat doen deze draadjes en kun je er ook iets aanmaken zonder servo?
    3 En kan ik de accu gewoon op de ontvanger aansluiten?
    4 Heb ik nog extra dingen nodig naast deze set, servo's en motertjes voor de electronica?
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Willo,

    Welkom op dit forum!

    Om gerichte informatie te kunnen geven hebben we wat meer informatie nodig:
    1) welk type schip wil je bouwen, speedboot, vrachtvaarder, sleper?
    2) als je dat weet, weet je vaak ook hoevel motoren je nodig hebt.
    3) bij conrad produkten staan een produktlink, die moet je kopiëren en in je antwoord plakken, zo zien we niks.
    4) rood = plus, zwart of bruin = min wit of geel = signaal vanaf je ontvanger.
    5) een ontvanger kun je alleen op de akku aansluiten als die maximaal 6 V en minimaal 4,8V is, hoger laat de zaak in rook op gaan, lager zal de boel niet werken.
    Meestal heb je een aparte ontvanger batterij, of een regelaar met BEC voor de voeding van je ontvanger (en servo's).
    6) Hoeveel extra dingen je nodig hebt, hangt af van hoeveel en welke functies je op je boot wilt hebben.

    Groeten, Jan.
     
  3. willodude

    willodude

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Nederland, Bladel
    Ik wil een soort van vrachtvaarder maken.
    Ik wil een hoop extra functies die ik altijd afwissel zoals knipperlichten, kranen etc, maar ik weet redelijk veel van dit soort electronica dus knipperlichten of kranen is voor mij geen enkel probleem :D
    De productlink:
    http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=205022
    En nog een vraag:
    Al heb je +, 1 en signaal van ontvanger hoe moet je daar dan bijv. een simpel ledje op aansluiten?
     
  4. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Op de ontvanger heb je kanalen die aangestuurd worden door de zender.
    bij deze zender dus 6 stuks.

    Op deze kanalen kun je een servo hangen, die volgt dus de stand van de knuppel.
    Je kan er een vaartregelaar aanhangen, die bepaald de snelheid en draairichting van een elektromotor.
    Om lampen te laten branden kun je hier een switch aanhangen, die heeft conrad ook.

    Een switch schakeld het signaal aan of uit, meestal heb je de keuze nog om het tijdelijk zolang de schakelaar in die stand staat aan te schakelen of dat het pas weer uitgaat als je de schakelaar voor de 2e keer in die stand zet.
    Op 1 kanaal kun je zo 2 apparaten schakelen.

    Met deze zender kun je kiezen of je de 2 extra kanalen wilt gebruiken als proportioneel (dus voor servo of regelaar) of aan/uit (dus voor switch).

    Je hebt dus mogelijkheid voor bijvoorbeeld 2 motoren appart aansturen.
    Het roer.
    Boegschroef.

    Voor de motoren heb je zoals gezegd een vaartregelaar en voor het roer een servo.
    Een boegschroef kan ook met een vaartregelaar.

    En dan 4 apparaten schakelen zoals verlichting/hoorn enz.
    Of hier nog een kraanbediening van maken.


    dit is alleen maar even algemene info zodat je een beetje weet wat er bij komt kijken.
    Wat je echt nodig hebt weet je pas als je weet wat je echt wilt bouwen.

    Ik kan je aanraden om voor een zender te kijken die je kan uitbreiden zoals bijv. de F14 van Robbe.
    Meningen zullen uiteraard verschillen en merken noemen waardeert ook niet iedereen omdat ze andere ervaringen hebben.
    Maar zo een zender kun je uitbreiden, het is wel prijzig om uit te breiden, vooral met de originele onderdelen, maar je zender kan dan met het model meegroeien.


    Je wilt een vrachtvaarder bouwen op een bestaande romp.
    Heb je de romp al op het oog?
     
  5. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
  6. willodude

    willodude

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Nederland, Bladel
    Oke bedankt voor de informatie, maar ik wil liever zelf een boot ontwerpen dan een bouwpakket.
    Nou had ik nog een vraag:
    Weet iemand waar ik gewoon een lege romp kan kopen?
    Het is niet erg als er ook een aandrijfas/motor/roer/schroef al in zit maar de rest wil ik toch echt zelf doen.
    En:
    De zender en ontvanger zijn 6 kanaals.
    Betekent dit dat ik vooruit/achteruit/links/rechts kan en nog 2 functies of nog 4 functies?
    Oftewel is links/rechts of naar voor/achter 1 functie of 2?

    En wat doet een vaarregelaar precies?
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2009
  7. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    hier kan je rompen kopen:

    S.M.B.


    ciao,
    Ronald
     
  8. willodude

    willodude

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Nederland, Bladel
    Oke bedankt maar ik zie hier allemaal hele dure rompen, ik zocht meer een 2e handse ofzo van 20-50 euro.
     
  9. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    De zender en ontvanger zijn 6 kanaals.
    Betekent dit dat ik vooruit/achteruit/links/rechts kan en nog 2 functies of nog 4 functies?
    Oftewel is links/rechts of naar voor/achter 1 functie of 2?

    En wat doet een vaarregelaar precies?


    Eerst de vaartregelaar:
    Een vaartregelaar regelt de vaart van je schip.
    Deze zit tussen de accu en de motor in en regelt (simpel gezegd) de spanning naar de motor en de draairichting.

    Heb je 2 motoren (2 schroeven) kun je kiezen om ook 2 regelaars te plaatsen zodat je er 1 vooruit en 1 achteruit kunt doen.

    Als je 1 motor hebt, neemt je vaartregelaar 1 kanaal in beslag.

    De servo zorgt voor het draaien van het roer.
    links = links en rechts = rechts, ook 1 kanaal dus.


    Dus:
    motor kanaal 1
    roer kanaal 2
    blijven over 3,4,5 en 6

    Heb je 2 motoren en een boegschroef (boegschroef is gewoon een dwarsgeplaatste schroef met elektromotor.....)
    Dan zit je ontvanger dus
    motor bb kan. 1.
    boegschroef kan 2.
    motor sb kan. 3.
    roer kan. 4.

    Blijven over kan 5 en 6.

    Doe je iets met een servo of een regelaar (proportioneel gebruik via de zender) heb je 1 mogelijkheid per kanaal.
    Wil je lampen oid. schakelen heeft een switch 2 schakelkanalen per ontvangerkanaal.
     
  10. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
  11. willodude

    willodude

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Nederland, Bladel
    Oke bedankt voor het antwoord.
    Maar zo'n vaarregelaar zorgt die ervoor dat hoe verder jij de hendel naar voren doet hoe harder hij gaat? Of zorgt hij voor de juiste verhouding tussen motor en schroef?
     
  12. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    hoeverder je stick van je zender naar voren duwt hoe harder je boot gaat. dit werkt zowel voor als achter uit zo.

    een vaartregelaar kan je bij conrad kopen.
    ik heb zelf die ook van conrad en ze regelen heel rustig en gelijk vergeleken met graupner regelaar´s. Je kan kijken naar een navy regelaar van conrad. die kost ongeveer 50euro dacht ik.

    dan de motor:
    De motor van je schip hangt af wat voor schroef en wat de lengte van je boot is. Als je de neptun van graupner neemt stelt graupner zelf een speed 280 op 6volt. Dit is niet echt de beste motor voor zo´n schip. Je kan dan beter een graupner speed 500e nemen. Die heeft meer kracht en je kan als je later wat harder en wat meer kracht wil een grotere schroef onder zetten. Als je dan een grotere schroef er onder zet kan je gewoon door varen op dezelfde motor omdat die genoeg kracht heeft om je schip voor uit te brengen.
    [​IMG]dit is een speed 500e

    as en koppeling:

    normaal zit bij een bouwpakket een schroef as bij.
    Als dat niet het geval is kan je een schroef as kopen van graupner. Maar je moet natuurlijk een goede afdichting hebben om het water buiten je schip te houden. Je as houdt niet alles tegen. Daarom moet je er asvet in je as doen. je kan het beste een opschroef nippeltje kopen van graupner voor 3 euro die schroef je dan op je as. Vervolgens boor je een gaatje in je as die precies onder je nippeltje zit van je as. Je moet wel minimaal 2 cm vanaf het uit einde van je as boren anders maak je je naaldlager kapot. De as vet kan je van robbe of gewoon watervaste koggelagervet. Dan kom je bij de uitlijning van je as tegenover je motor. Je neemt een stukje buis dat precies over je motor en je schroef as heen kan. Dit moet wel strak zitten en geen spelling hebben. Als dat goed netjes in lijn zit kan je je as en motor vast lijmen met bijvoorbeeld stabalit express van pattex.
    de romp: je zal niet snel een romp vinden die ongeveer 50 euro kost. dan haal je het buisje er af en zet je een koppeling van raboesch er op zodat je motor je as aandrijft. Je kan het beste een raboesch koppeling kopen omdat die sterk en goedkoop zijn. De meeste andere koppelingen draai je na een tijdje kapot. Dit herken ik uit ervaring;)
    [​IMG]
    dit is een foto van mijn bootje.:p je ziet hierboven een zwarte koppeling met twee goudachtige ringen dat zijn raboesch koppelingen. Die krijg je nooit stuk. Als je nog vragen hebt stel het gerust iemand kan je altijd wel helpen.

    tim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. willodude

    willodude

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Nederland, Bladel
    Erg bedankt voor de antwoorden, hoewel ik je as en koppeling stuk nog niet helemaal snap maar na een paar keer doorlezen zal ik het wel ontcijferd hebben xD
    Toch bedankt iedereen.
     
  14. willodude

    willodude

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Nederland, Bladel
    Na een paar keer doorlezen snap ik 1 ding nog niet, wat bedoel je met "het nippeltje"?
    Ik wil nou ook een snelheidsregelaar kopen maar er staat bij allemaal motorbegrenzing (turns), wat wordt hiermee bedoelt?
    En als ik maar 1 schroef gebruikt moet hij dan links of rechtsom zijn of maakt dat niet uit?
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2009
  15. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    hoi,

    ik bedoel met het nippeltje een buisje dat je op je as maakt zodat je als je as lekt wat vet bij kan spuiten. Zo hou je het water buiten je as en loopt je schroef as soepel en stil. die truns is niet belangrijk. Als je een normale motor gebruikt dan hé;) Waar je wel op moet letten op welk voltage de regelaars werken en of er een rem op zit. Dit is meestal vervelend bij het varen. Als je plotseling snel moet remmen bij een noodgeval vergeet je het wel eens en dan vaar je vol op een ander model of de kant:rolleyes:

    tim
     
  16. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    @Tim,

    Een speed 500E voor de Neptun??????:shock:
    Dat is echt niet nodig, een speed 300 7,2V is voor mij de beste keuze voor dit schip.
    Deze is lekker zuinig en het schip gaat er hard zat mee. En ook qua kracht zit je ook goed, het is geen sleepboot. Meer heeft hij gewoon niet nodig, omdat het een heel slank scheepje is.

    En een grotere schroef dan 30mm krijg je er niet onder, daar is geen ruimte voor.

    Ik heb dit schip gehad met deze motor en dat ging heel goed. De 500E is een motor die je in een sleepbootje moet zetten, niet in een vrachtschip.

    Gr, Daan.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2009
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik zou zelf de f-14, fc-16 aan bevelen als zender. Voordeel is het gemak tot uitbreidingen hierop.

    f-14 is voor 120 euro te verkrijgen.
     
  18. willodude

    willodude

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Nederland, Bladel
    Ik heb nou bijna alle onderdelen voor mijn boot uitgekozen maar ik zit nog steeds met 1 ding, ik heb iets gezien op conrad wat ik misschien in mijn boot wil plaatsen:
    Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
    Maar deze moter kan 6-9.6V en mijn ontvanger 4.8-6V
    Al zet ik 6 volt op de ontvanger en laat de motor dezelfde stroom gebruiken is het dan erg als ik zacht ga en de stroom onder de 6V komt bij de moter?
    Gaat hij minder lang mee als je onder de 6V zit of doet hij het gewoon niet?
    En de volgende vraag is nog niet beantwoord:
    Ik heb straks 1 schroef maar moet deze dan linksom of rechtsom zijn of is de link hierboven gewoon goed?
    En op welke site kan ik de Robbe F-14 het goedkoopst krijgen?
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2009
  19. Johan van Rooijen

    Johan van Rooijen

    Lid geworden:
    21 jul 2006
    Berichten:
    70
    Locatie:
    de meern
    Kijk voor je f14 is bij muco modelbouw in amsterdam. Hier zitten nog jongens die weten waar ze het over hebben als je is in de problemen zit met je spullen.
     
  20. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Over het voltage van de ontvanger hoef je je voorlopig geen zorgen te maken.
    Je kunt namelijk zonder die aansluiting.

    Je plaatst de vaartregelaar tussen de hoofdaccu en de motor in.
    De vaartregelaar gaat met een klein kabeltje naar je ontvanger waar hij de signalen vandaan krijgt.
    De meeste regelaars hebben "BEC", dit is niets meer of minder dan een gestabiliseerde voeding van 5v.
    Dus al zet je 12 volt op je regelaar (afhankelijk van regelaar en motor uiteraard, maar een voorbeeld) dan krijgt je ontvanger via het signaalkabeltje toch maar 5.v van de regelaar.

    De servo voor je roer gaat ook met zo'n singaalkabeltje naar de ontvanger en krijgt zijn stroom weer uit de ontvanger.

    Maak je over de motor nog geen zorgen, zolang je nog niet weet welke romp je wilt gebruiken kun je nooit en te nimmer de juiste motor al vinden.

    Bij 1 schroef maakt het niks uit of die links of rechtsom draait.
    Wel is het zo dat sommige motoren de ene kant op iets harder draaien dan de andere kant op, maar dit verschil is niet zo groot.
    Bij 2 motoren moet je wel 2 verschillende schroeven nemen.

    Zoek eerst uit welk schip je nu echt wilt gaan bouwen, dan kan je over de motor en het voltage gaan nadenken.

    Tja de robbe F14 nieuw, dan moet je maar even speuren op internet.
    Conrad heeft hem ook Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
    Maar er zijn veel meer adressen.
    Er zijn 2 sets van te krijgen, let er wel op dat de goedkope set met 1 servo geen zendaccu heeft, die komt er dus nog wel bij.
    De duurdere set heeft 3 servo's en een zendaccu en ontvangeraccu.
    Mogelijk kom je nog een navy set tegen bij het zoeken, is niet noodzakelijk om die te nemen maar die heeft links 2 knuppels die op en neer kunnen ipv op/neer en links/rechts.
    Bedoelt voor 2 motoren, maar ik twijfel persoonlijk aan het nut.

    Je kan ook eerst gaan kijken wat je nu echt wilt bouwen en alvast beginnen aan casco en de schroefas en dan nog voor een zender gaan.
    De F14 is een mooi model om als je doorgroeid verder uit te breiden.
    Voor een boot als de Neptun ben je met een 2kanaals zender van 40 euro ook al klaar.
    Wil je meer zoals je in je eerste post zei loop je uiteindelijk tegen de beperkingen van je zender aan.




    @Daan Bart
    Hij weet nog niet wat hij wil gaan bouwen, die Neptun was een voorstel van mij.
    Het klopt wel dat een 500 teveel van het goede is voor die kano :p
     

Deel Deze Pagina