Vragen over Proboat Blackjack 29 V3

Ik heb een Proboat Blackjack 29 met waterkoeling met als volgorde eerst motor, dan ESC.

Maar wat is nu eigenlijk de beste volgorde bij waterkoeling in een speedboot: eerst naar de ESC of eerst naar de motor? En is de volgorde bij een inrunner en een outrunner gelijk?

En niet onbelangrijk: waarom?

Hallo HK,

Bij al mijn boten gaat het koelwater eerst door de regelaar (die warmt, normaal gesproken, het water amper op) dan naar de motor (in op het laagste punt, uit op het hoogste punt, om lucht in de koelmantel te voorkomen) en dan langs de kortste weg naar buiten.
Het type motor maakt hierbij niks uit, waarbij het watergekoelde motorspant bij een buitenloper aanzienlijk minder warmte kan wegkoelen dan bij een volmantelkoeling om een binnenloper, dus een buitenloper het liefst overdimensioneren.

Lengtes siliconenslang zoveel mogelijk inkorten, grote lengtes in mijn boten zijn van Ø4 mm dunwandige aluminium buis, dat heeft aanzienlijk minder inwendige weerstand dan siliconenslang.

Groeten, Jan.

"en dan langs de kortste weg naar buiten"
Dus naar de zijkant. Ik heb ook nog een kleine cat, waar de afvoer in de spiegel zit. Dit is omdat de zijkant hierbij moeilijker bereikbaar is?

"in op het laagste punt, uit op het hoogste punt"

Is daar de waterdruk genoeg voor?

Hallo HK,

Fabrikanten kiezen vaak de gemakkelijkste weg, als de zijkant moeilijk bereikbaar is, dan maar door de spiegel.
Als de koeling er niet onder lijdt, zal het in een kleine boot weinig uitmaken.

De BJ heeft de water inlaat in het roer, als daar geen bramen in de boringen zijn blijven hangen en je reduceert de enorme boog in de slang zoveel mogelijk, dan heeft het water de grootste horde al genomen en zal moeiteloos door de regelaar en motormantel lopen.
Als je persé nóg minder (opvoer)weerstand wilt, monteer dan haakse nippels op het roerblad en de motormantel
Het effect is vooral denkbeeldig, want je introduceert twee haakse bochten die op hun beurt ook weer weerstand in de flow genereren...

Groeten, Jan.

Vandaag voor het eerst ermee gevaren. Op 4S. "Glijdt" prachtig door de bochten! Mooi straaltje water uit de zijkant. Regelaar en motor na 5 minuten volgas rechtsom baantjes varen handwarm. Ze vaart redelijk nat, ook met de accu's zover mogelijk naar achteren. Ik wil met de stock hardware niet naar 6S. Eventueel ooit 5S. Eerst het maximum uit de 4S halen.
Dus de schroef moet hoger?

Intussen motor en prop aangepast.
Boot blijft te nat lopen. Het COG ligt volgens mij veel te ver naar voren.
Als het op 25-30% vanaf de transom zou liggen, zou dat rond de 20cm moeten liggen. Accu's helemaal naar achteren scheelt bijna niks in COG.
Iemand een hint naar de oplossing?

Neus-transom=75cm
Neus-achterkant sponson=70cm
30% van 70 = 21cm
COG dan op 21+5 van de transom?
Dat zou dan nu dus kloppen.

Hallo Martin,

Als je nieuwe motor zwaarder is dan de stock motor moet je daarvoor compenseren.
Het verplaatsen van de regelaar naar achter de motor heeft méér effect dan de lipo's helemaal tegen de rand van de sponson schuiven (dat is die onnozele 5 cm overhang, die je nu nekt).
Bij 70 cm kom je met het zwaartepunt tussen 22,4 en 19,6 cm uit gemeten vanaf het eind van de sponson (onder de letter T op de foto)
Meet je vanaf de spiegel, dan komt er inderdaad 5 cm bij, tussen de 27,4 en 24,6 cm.
Gezien het feit dat de boot te nat loopt zou ik minimaat op de 28% gaan zitten, of zelfs nog verder naar achteren.

Groeten, Jan.

Back