Vragen van beginner over laden van NiMh batterijen.

Beste mensen,

Ik ben een onderzeeboot aan het bouwen en worstel met de ruimte om met de standaard accupacks, die in de handel zijn, voldoende accu-capaciteit in de boot te krijgen.
Ik heb nu een stel AA-penlites van Duracel gekocht van per stuk 2300mh.

vraag1: Als ik vijf van deze batterijen in serie zet tot een pakket dat 6V levert, blijft dan de capaciteit van dit pakket 2300mh?

vraag2: Ik wil twee van deze pakketten parallel schakelen, wordt dan mijn capaciteit 4600mh?

vraag3: Ik heb een Robbe-lader, type 5R, die 60,140,180 of 500mA kan afgeven. Kan ik daar het pakket mee opladen en wat is dan de beste amperage?

vraag4: Kan ik het pakket met deze lader overladen of is die beveiligd?

vraag5: Ik heb ook nog een Robbe snellader, type Power-Peak1, hiermee kan ik een stroom leveren van 1A tot 4.5A; kan ik daarmee dit pakket laden en wat is dan de beste stroomsterkte?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord!
Jak

vraag 1: JA (bij serieschakeling, kan je het voltage optellen en blijft de capaciteit (mAh) gelijk)

vraag 2: JA (bij parallelschakeling, kan je de capaciteit optellen en blijft het voltage gelijk)

Een NiMh-batterij kan inprincipe niet worden overladen. Er zijn speciale laders voor, dus of je die via je "standaard" lader kan opladen durf ik niet te zeggen :|

Standaard lader zou ik niet gebruiken, deze kan inderdaad overladen en dan beschadig je de cellen.

Ik zou je power-peak1 lader gebruiken en dan 0.5C laden. Een pakket van 2300 mAh laad je dan dus met 1150 mAH, laad je beide packs tegelijk parrallel (mag alleen als ze beiden gelijke vol zijn, dus gelijk gebruikt) dan met 2300 mAh laden.

Jak,
De belangrijkste antwoorden zijn hierboven al gegeven maar bij de modelbouw FAQ staat nog heel veel meer informatie. Als je HIER kijkt vind je een lang artikel over de NiMH accu's.
Wil je ook nog wat meer weten van de NiCad accu's dan moet je HIER kijken. En HIER vindt je een stuk over loodaccu's. Ook over LiPo accu is een stukje geschreven, dat vindt je HIER.
Veel succes met je boot.

hallo jak

eerstens welke boot heb je????

ik heb de u47 van robbe
en ik heb dus 2 X10 3.3 Nmh packs zitten
en nog eens 8 cellen van 3.3 voor de elektronica

ik laad al de packs afzonderlijk op
die twee keer 10 die zijn voor de motoren en die heb ik parallel staan als ik vaar
als ik ze laad dan laad ik dus 2 maal 10 cellen op
dit om het probleem van overladen te voorkomen

een powerpeak 1 is bruikbaar maar je moet stoppen met laden als ze vol zijn
de reden dat ik dit vernoem is dat de powerpeak 1 niet stopt met laden maar op druppel laden over schakeld bij een vol detektie van de accu

dit kun je niet veranderen bij dat toestel
voor de rest is het bruikbaar
2.3 kan je laden met 1 c

of je zet de lader op auto dan regelt hij alles zelf

groeten raf

Back