Vragen van Steve Graafmachine

Hallo StefanF ;

Graag zou ik te weten willen komen welke diameter jij gebruikt hebt om de vaste hydrauliekleidingen op jouw graafmachine te plaatsen ?
Welke binnen- en buitendiameter van messing buizen heb jij hiervoor gebruikt ?
Kan men met messing buizen een bocht maken van 90 graden zonder dat deze gaat knikken of dicht plooien ?
Hoe kan men dit uitvoeren > hoe moet men hierbij te werk gaan ?
Het is namelijk zo dat bij het gebruik van hydrauliek leidingen in korte afstand vanaf de stuurventielen naar de kraan toe dat deze zouden knikken en zou daarom messing buizen willen gebruiken om deze dan in de bepaalde hoek te plooien .
Echter weet ik niet of het mogelijk is om de Leimbach nippels rechtstreeks aan messing buizen te solderen > of dit gaat of niet ?
Kan U mij hierbij verder helpen ?
Dank U bij voorbaat hiervoor .

Mvg,
Steve Billast .

Laatst bewerkt door een moderator:
2e graafmachine

Ik gebruik gaan messing, maar stalen leiding van 4x0,5mm. Om deze te buigen gebruik ik een buigmal, anders knikken ze meteen. Dit zal met messing ook wel gebeuren. Ik meen dat in dit topic nog ergens foto's van de buigmal staan. De koppelingen kun je wel aan de buis solderen als ze van messing of staal zijn.

Hallo StefanF ;

Ik weet niet welk materiaal de nippels van Limbach zijn .
Denk van staal m aar ben er niet zeker van .
Zijn de messing buizen dan goed voor de hydrauliek daar jij dus stalen buizen daarvoor gebruikt ?
Dus het zou mogelijk zijn om de Leimbach nippels aan de messing buizen te solderen zonder dat deze zouden gaan lekken ?
Hopelijk is dit dan ook mogeljk bij de zwenknippels want deze gebruik ik ook voor m'n model .
Dank U voor ook hierop nog te antwoorden .

Mvg,
Steve Billast .

voor leimbach zal messing geen probleem zijn die draait op max 20 bar.

stefan gaat op 60 bar en meer dacht ik.

Hallo Cheeta ;

Hierbij wilde ik 2 messing buizen over elkaar gebruiken om een dikkere wand te krijgen .
Daar wil ik dan een messing buis van 3,5mm en 4mm (wanddikte 0,5mm) in elkaar gebruiken en deze samen te plooien naar de bepaalde graden .
Moet ik hier dan ook eerst fijn zand in deze buisjes proberen te krijgen voor dat deze in de juiste hoek te kunnen plooien ?
Waar kan men eigenlijk zo een buigsysteem vinden om zo kleine diameters mee te plooien daar ik dit niet heb ?

Mvg,
Steve .

RCtechnics heeft een buig apparaat.

dubbele buis zou ik zeker afraden. gewoon enkele buis met eventueel meer wand dikte. maar 0.5mm messing wanddikte zou tot 20 bar geen probleem mogen zijn naar mijn idee.

Hallo Cheeta ;

Ik heb hier dan wel een messing buis van 4x0,5mm met een lengte van 1 meter die over de nippels kan .
Moet ik deze dan ook vullen met fijn zand om deze te plooien of niet ?
Hoe zou men deze het beste kunnen plooien (zonder dicht te knijpen) als men niet zo een buigtang heeft ?

Mvg,
Steve .

Hallo Steve,

Welkom op het forum.

Ik wil echter wel een opmerking plaatsen.

Allereerst staat het vrij om te vragen, maar doe dit wel in een topic die je zelf aan maakt, nu vervuil je het bouwverslag van Stefan.

Ten tweede heb ik ook van jouw op het forum van de minitruckers en op het bouwmachineforum gezien dat je extreem veel vragen stelt,met betrekking op hoe je dingen op moet lossen.

Je vraagt tekeningen op alsof het niks is en zelfs andere modelbouwers om voor jouw te bouwen.

Dit kan niet de bedoeling zijn.
Modelbouwen betekent dat je zelf ook dingen uit moet vogelen en de informatie ook bij dealers en bedrijven kan opvragen.

Ook denk ik dat je niet met te moeilijke projecten aan de slag moet gaan, want dit levert alleen maar frustratie en waarschijnlijk een onafgebouwd model op.

Er is recent door medeforummers de ergernis uitgesproken dat de zoekfunctie meer gebruikt moet worden en er is een schat aan informatie beschikbaar, hier moet je wel ZELF aan de slag.

Ik wens je veel zoekplezier.

Hallo William ;

Het is niet zo bedoelt , maar ben dus wel met moeilijke projecten bezig waarbij ik het zelf niet altijd goed weet hoe en wat te kunnen uitvoeren of wat beter zou kunnen zijn .
Dus het is beter om bij forums niets te vragn aan anderen en zelf je plan te moeten trekken in dit soort zaken .
Heb dan een 7 delig stuurventiel waarbij de messing buizen rechtstreeks op te willen solderen in een kleine plooimethode .
De rechte (gewone) nippels staan hier vast op en als ik elke keer verkeerd soldeer > moet ik een totaal nieuw 7 delig stuurventiel aankopen > daar eenmaal vast gesloldeerd te hebben , deze niet meer van het stuurventiel kan verwijderen als je weet wat ik bedoel .
Ik weet het ik heb vele vragen , dit is omdat ik het zelf niet altijd weet wat de beste oplossing kan of moet zijn .
Voor jullie is het precies alsof het allemaal heel simpel is , bij mij niet en zeker niet met hydrauliek en elektriciteit hiervan .
k' Zal zwenknippels gebruiken en jullie niet meer storen bij dit forum en andere forums .
Enkel maar kijken en lezen wat jullie schrijven en afbeelden .

Steve .

hoi steve,

het gaat niet om het weten of niet weten. iedereen kan nog dingen bijleren.

het gaat om de methode die je ervoor gebruikt om het te leren. Op school krijg je ook niet alles voorgekauwd. Je zult ook zelf energie en tijd moeten steken in onderzoek. Dat heb ik zelf ook gedaan voor de kraan. Naar gelang je dingen uitwerkt en mensen meekijken komen er vanzelf wel punten van verbetering aan bod. Af en toe een vraag is geen probleem. Maar je bestookt het forum nu met vragen waarvan een aantal ook zelf al beantwoord hadden kunnen worden door te zoeken en logica toe te passen.

Een eigen topic maken met je bouwproject zal ook veel meer animo trekken, en als jij laat blijken goed onderzoek te doen naar de mogelijke opties zal je ook meer hulp krijgen.

Het is niet negatief bedoeld maar puur als advies, Je komt nu enigzins over van ik wil iets leren maar er eigenlijk geen energie in stoppen om het te leren.

Back