Vragen/Voorbeelden Topic over de: FrSky Taranis X9E Zender

Discussie in 'Werkschepen' gestart door marten77, 26 mei 2017.

  1. Lord Wanhoop

    Lord Wanhoop

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    23
    Hallo Maarten, ik heb sinds kort ook een Taranis x9e aangeschaft en ga jou topic dus echt wel volgen. Ik hoop dat je ook buiten de computer om een en ander kan laten zien om basis instellingen op de zender met de zender te kunnen maken.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg
    Groeten Marco
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Marco,

    Uiteraard zal ik ook het èèn en ander via de zender laten zien.
    Mocht je al eventuele vragen hebben, laat het gerust weten :thumbsup:
     
  3. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    Hallo Marten,

    Ga dit draadje ook aandachtig volgen, ben bezig met de bouw van een Tito Neri.
    Ik heb wel een Taranis X9d zender, maar het aantal schakelaars en pots zijn gelijk.
    Ben benieuwd of het op deze zender ook zal werken.

    Wat is de bedoeling van dit setje?

    Mvg,
    Ronny
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Ronny,

    Je draait inderdaad dezelfde firmware met je zender.
    Alles zal overeenkomen met elkaar.
    Binnenkort ga ik voor andere ASD Tug bouwers eens kijken wat de ideale mixen zullen zijn.
    (De meeste gebruiken (nog) geen Taranis zender)
    Ik zal dit voorbeeld tegen die tijd, ook hier tonen.

    Met dat setje kun je de "Throtle" stick ook weer terugverend maken.
    Deze word standaard met een ratel geleverd.
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Kan je ook eens een uiteenzetting maken van de hoeveelheid kanalen er zijn te gebruiken en en hoe deze kunnen worden in een multiswitch systeem worden omgebogen...
    Ik las ergens iets van 32 Prop's, maar dat is enkel leuk voor servo's of esc's, kan je een switch functie hiermee, en dan bedoel ik niet 1 of 2 switches maar bvb 12 tot 16 switches op 1 prop kanaal?
    En hoe kunnen deze 32 kanalen worden gestuurd, ik zie niet de mogelijkheid om deze allemaal in de zender te zetten, of boren we gewoon wat gaten bij?
    Wat voor ontvanger setup hebben we nodig? (ik weet dat dit allemaal wat basic is maar dan weten we allemaal hoe de volledige setup eruit ziet, richtprijzen van de setup mogen ook wel denk ik.
    Ik ben zeker kandidaat, ook voor ASD maar ook met de klassieke functies...
    MEGA topic!!!!!!
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Haha Hallo Jafa,

    Voor een basis set ben je rond de 300,- tot 400,- euro kwijt.
    (afhankelijk waar je de set vandaan haalt)
    Hiermee heb je in elk geval 6 volledige kanalen, daar bij de standaard set een X6R ontvanger zit.
    Met een extra module SBUS->Servo_uitgangen, beschik je direct over alle 16 kanalen.
    Sbus_PWMencoder.png
    Een andere optie is, om een tweede ontvanger te gaan gebruiken.
    Dit kan voor sommige setups een groot voordeel zijn.
    Denk daarbij aan het inperken van servo bekabeling, of als je twee modellen wilt besturen.
    Bijvoorbeeld met een sleper en een ponton + kraan.

    Betreft de MultiSwitch:
    Voor de meeste 2.4Ghz zenders zijn er zoals je weet, geen standaard MultiSwitches/MultiProps meer.
    Maar, ook daar hebben we een oplossing voor.
    Jawel, de NVM Aduino MultiSwitch: http://www.modelbouwers.nl/arduino/downloads/
    Welke ook met andere modules kan werken, zie beschrijving via bovenstaande link.
    Hierover later ook meer details!

    Betreft de indeling van de propkanalen, het grote voordeel is dat je alle input bronnen meerdere keren kunt gebruiken.
    Vandaar dat ik die "Flight Modes" er al bij heb gehaald.
    Per Flight Mode kun je zeggen, welke Inputs en/of Mixen er actief zijn.
    Dit deel is zeer interessant en daar zal ik dan ook uitgebreid op terugkomen.

    Met mijn 2-schroefs model voorbeeld, zie je dat ik drie van die Flight Modes heb gebruikt.
    Waarbij bij de laatste, de sticks opnieuw worden gebruikt voor drie andere uitgaande kanalen !

    Er hoeft dus niet persè geboord te worden.
    Bij extreem uitgebreide modellen, kun je altijd een keuze maken om er een specifieke zenderpult voor maakt.
    Zoals ik het nu ook doe, voor mijn ASD/Tractor Thruster besturing:

    IMG_0116.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2017
    mrproper13 en Tug.NL vinden dit leuk.
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Even ter info, aangezien er maar maximaal 10 foto's per bericht gebruikt kunnen worden...
    Ik ga de komende tijd alle nodige info verzamelen en plaats alles dan in een pdf bestand.
    Zo kan het (hopelijk) ook dienen als een soort handleiding, specifiek voor schepen/kranen.

    Tussendoor beantwoord ik uiteraard wel de eventuele vragen :thumbsup:
     
  8. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Goed plan, mooi naslagwerk van maken

    Hoop binnenkort deze zender te bestellen.

    Groet, Marcel
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Heren ik heb wat liggen rommelen met die 2.2 software, maar met de X9E krijg ik max 12 pots geconfigureerd, zijnde de 2 sticks (4ch) 4 sliders en 4 roterende Pot's dat zijn natuurlijk maar 12 ch, de rest lijkt enkel in te vullen met 2 of 3 standen schakelaars, al dan niet toggle.
    Hier is wat ik heb:

    [​IMG]

    Om naar 32 ch the gaan moet er toch nog wat aangepast worden ergens... Even wachten wat Marten ervan denkt...
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo @JaFa

    Klopt inderdaad, er zijn max 12 pots via de zender te gebruiken.
    Er is een optie, om dit met 16 extra inputs aan te vullen via de Trainer port (TR1 t/m TR16).
    In totaal zijn er dan 28 pots mogelijk.
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    hey Marten, wat vragen:

    - Kan je ook eigen pots installeren? Er is genoeg plaats om 4 sliders te voorzien in het midden. (welke weerstand of maakt dat zoals bij een servo niet heel veel uit...)

    - De multiSwitch is me nog niet geheel duidelijk hoe deze functioneert, lange en korte puls tot daar aan toe (al vind ik dit niet makkelijk, maar uitbereiding tot 28 schakelingen door 1 extra schakelaar? Daar ben je me even kwijt.

    - Er zijn van de Horus trouwens leuke sticks te kopen met een extra potentiometer op, of switch.

    - Wat zijn de benodigdheden voor de extra inputs via trainer poort? & prijs. Hoe configureer je dit in de software?
    en belangrijker wat gebeurt er met de kanalen als je ze niet gebruikt, of switched naar een ander flightmode/vaarmode? Ook voor de multiswitch setting. kan je eens tonen hoe dat werkt?

    -Kan je arduino sticks gebruiken als pot? hiervan zijn uitermate veel leuke alternatieve te vinden vandaar.

    enkele gedachten...
     
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Jan,

    Ja er zijn opties om zelf sliders te plaatsen, ik zal eens moeten inzien betreft de inbouwruimte van binnen!
    Daar dit beperkt kan worden vanwege de print intern.
    Volgens mij voldoet een 10K Lin potmeter prima.

    De MultiSwitch gebruikt zelf vier schakelaars voor alle basis schakelfuncties.
    Met schakelaar vijf kies je tussen de Hoge flank of de Lage flank (Midden->Max of Min->Midden).
    Hierdoor kun je twee MultiSwitch encoders op hetzelfde servo-kanaal aansluiten en gebruik je maar een enkele decoder.
    Middels een jumper op de encoder, geef je aan op welke flank het moet reageren.
    Op de zender heb ikzelf een zichtbare LED geplaatst, welke de lange puls tijd goed weergeeft.
    Je drukt de schakelaar naar voren en na 2 sec gaat de LED uit, hierna kan ik de schakelaar loslaten en weet ik dat de lange puls actief is.

    Met nieuwe firmware updates, zijn dacht ik die Horus sticks ook inzetbaar.
    Dit weet ik nu nog niet zeker.

    Betreft die 16 kanaals uitbreiding, daar moet ik nog diverse dingen voor klaarmaken.
    De prijs is hierdoor nog niet bekend!
    Zelf gebruik ik voor mijn ASD Tug Pult een eigen 8 kanaals PPM encoder en dat werkt prima.
    Hierop kan ik nu 8 pots aansluiten en of kruissticks.
    Wel heb ik als test met mijn huidige PPM encoder, 16 kanalen gesimuleerd en ook dat werkte prima.
    In de zender kun je die trainer port inputs gebruiken en ze heten TR1 t/m TR16.

    Standaard zal een niet gebruikt kanaal in de middenstand blijven staan.
    De crossover tijd is tevens instelbaar, indien dit noodzakelijk is.
    Je kunt voor alle input-functies waarbij de pot of schakelaar altijd weer terug in het midden word gezet, hergebruiken voor andere functies.

    Edit: aanstaande zondag heb ik mijn zender mee naar Heemskerk (SMG-IJmond), voor de genen die tijd en zin hebben, kom gerust langs en stel je vragen!
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok voor het grote deel ben ik mee, de tx wordt als het ware niet echt gebruikt, je koppelt hem door aan een SBUS decoder die als het ware een deel van de ontvanger word. (waarschijnlijk staat S dus voor Seriële). Prijs van de Sbus decoder rond de 25€

    Een andere manier is een setup met 2 ontvangers (X8R) wat er eigenlijk op neer komt dat je de eerste met de zender bind (linkt) voor kanaal 1 tot 8 en de 2de (noemt ook Rx1) voor kanaal 9 tot 16. Deze kosten rond de 35€/s

    Dit kan eigenlijk allemaal met de standaard zender, met de nieuwe software zijn inderdaad ook roterende sticks in te bouwen, (20€ st)

    [​IMG]

    Of met zelfcentrerende middenstand: (perfect voor boegschroef en heckschroef) (ca 30€ st)

    [​IMG]

    Nu wat begrijp ik niet is de werking van de multiswitch, waarschijnlijk kan je gewoon de beier encoders inbouwen, maar de arduino encoder met 4 switchen voor 16 kanalen, of zelfs 32 met een 5 de switch dat ga je me toch eens moeten uitschrijven... En dat is de encoder, kan je dit in de Rx gewoon uitlezen in een arduino? want dan worden de opties eindeloos...

    Tot hier toe zitten we aan 16 kanalen al dan niet met multiswitches.

    Blijkbaar kunnen we dan 16ch extra invoegen via een soort van encoder? Ik vind hier nergens iets van op inet, dus ook hier denk ik dat je wat moet toelichten.

    Tevens zag ik dat in de zender een hele resem (28) witte connectors zijn voor schakelaars en of switches, volgens de software kan je hier opzetten wat je wil (switch of pot / draaiend slider...) maar ik veronderstel dat je er reeds een aantal gebruikt voor de kruizen de 2 sliders en de 2 zij "sliders" dan ben je er 8 van de 28 kwijt, kunnen deze alle opgevuld worden op 1 Rx?

    Mocht je mijn vragen topic vervuiling vinden stel ik ze wel via pb, maar misschien hebben andere er ook iets aan?

    Ik moet toegeven het is een verleidelijke zender, misschien wel vervanging voor de Mc22s...
    Alleen het design, de Horus is dan toch wel beter gelukt.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Jan,

    In mijn vorige post, had ik de MultiSwitch Encoder en Decoder omgedraaid qua functie !
    Oftewel, je kunt twee Decoders op hetzelfde servo-kanaal aansluiten, om 28 schakelfuncties te krijgen.
    Voor alle uitleg betreft de MultiSwitch vind je hier: http://www.modelbouwers.nl/arduino/downloads/MB05-NVM_multiswitch.pdf
    Gedetailleerder kan ik het niet beschrijven.
    Beier Encoders zijn (na mijn weten) niet met de NVM MultiSwitch te gebruiken en ik weet ook niet zeker, of dat überhaupt nog met 2.4Ghz werkt!

    Betreft Sbus:
    Sbus is dacht ik ooit ingezet door Futaba en word nu door meerdere fabrikanten als standaard gebruikt.
    Dit kan voordelen hebben qua bekabeling naar je opbouw.

    Betreft de optie, om uit te breiden naar 32 kanalen:
    In de zender is nog plaats, om een zendermodule te plaatsen.
    X9E_TX.JPG

    Betreft al die extra aansluitingen in de zender, dit zijn voornamelijk aansluitingen voor schakelaars.
    [​IMG]
    Alles wat met SW- begint is bedoelt voor schakelaars.
    Bij de levering van deze zender, zijn F1, F2, RS en LS aangesloten en F4 en FS zijn nog vrij (FS zal F3 moeten zijn!)

    Deze aansluitingen zijn voor alle functies in te zetten.
    Al met al, oneindig veel mogelijkheden :thumbsup:

    Overigens zijn die extra knuppel uitbreidingen wel cool.
    Maar eens kijken, of ik dat ook ga inzetten :koud:
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok concludeer ik daaruit dat je F1 & F2 de ronddraaiende zwarte knoppen zijn (pots) en RS en LS de sliders in het midden? waar zitten de "sliders" aan de de zijkant dan op? Hoe kom je dan aan 12 pots? of zitten de sticks en de midden sliders direct op het mainbord?

    Ik zie dus dat we maar 12 servo's selectief kunnen laten draaien, hoe kan je dan op de uitbereiding module extra pots aansluiten want daar zie ik geen aansluit fiches? (zijn dit ook maar 12 servo's en 4 switches?)

    De MSW is duidelijk nu de 4 schakelaars dienen gewoon een dubbele functie lang of kort...

    Ik zou het volgende willen bekomen:

    - 4 sliders in het midden (vrij grote) 50mm of zo (deze kunnen voor 2 schroef schepen dienen)
    - De 2 sticks pots (ik ben er niet uit welke)
    - dan dacht ik nog aan single sticks 5 stuks (kraan) deze wil ik uit arduino PS2 stick verkrijgen waarvan dan 1° vrijheid word gebruikt.
    - Daarnaast zou ik graag nog 2 PS2 stick onder de gewone sticks plaatsen.

    Allemaal leuke ideeën maar met met vorig zender projectje was dit niet te doen dus eerst wil ik weten hoe je de pots op de extra module kan aansluiten en hoe deze dan werkt, heb je dan 1 Rx + bus nodig voor de 1 ste zend module en een extra Rx + Sbus voor de 2de? of is dit te simpel?
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Sliders in het midden en beide sticks zitten direct aangesloten op het mainbord!
    Met de standaard zender, zijn er inderdaad max 12 promotionele kanalen aan te sturen.

    Als ik je proportionele functies optel, dan kom ik uit op 24 kanalen ?
    Elektronisch is dit geen probleem, het zal eerder een uitdaging zijn, om alles op de zender te kunnen plaatsen!
    (zonder enige externe aanpassingen)

    Deze zomer ga ik mijn 16-kanaals PPM-encoder klaarmaken, zodat die 16 extra pots/sliders geen probleem meer is.

    En nogmaals, je kunt eenvoudig het aantal terugverende sticks verminderen en meer verdelen in meerdere functies.
    Met een aangemaakte Modes, selecteer je dan de functie(s).
    Dit scheelt een hoop ruimte en je hebt immers ook maar twee handen :)
     
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bedankt Marten, dat aanpassen vind ik net leuk, kijk naar mijn F14, er is in de zender plaats zat, er zal idd wel wat boor en freeswerk aan te pas komen... Nu eerst wat met de software spelen en zien of het wat is...

    Wat gebeurt er met de vorige modes als je van mode veranderd?

    Stel je voor je boot ligt aan de kant beetje gas op de ene schoef en de andere, roeren beetje schuin en boegschroef licht aan dit om de boot mooi tegen de kant op 1 plaats te houden om iets te laden en lossen, als je dan naar de kraan mode zou schakelen wat gebeurt er met de uitslag van de vorige mode? Gaan deze naar neutraal of blijven ze de boot tegen de kant drukken? (als ze niet in de volgende mode zijn opgenomen)
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Aanpassen naar eigen smaak, dat is altijd een leuke uitdaging :thumbsup:

    Betreft een Mode wisseling:
    Alle kanalen die je loskoppelt van een input, zullen naar Neutraal gaan.
    Indien je jouw bovenstaande actie wilt uitvoeren, dan zul je ook daarvoor iets moeten aanmaken.
    Denk hierbij aan een drie-standen schakelaar, welke in alle modes functioneel is.
    Deze schakelaar koppel je aan alle kanalen die je dient aan te sturen, om het mogelijk te maken.
    Het kan ook een slider zijn, om het vermogen nog te kunnen doseren.
    Let wel, er zijn max 64 mixen aan te maken!
    Dat kan bij jouw aantal nodige kanalen, al tegen het einde gaan komen :frustie::)

    Oftewel, het van te voren uitschrijven van alle functies zal noodzakelijk zijn, om zo een ideale opstelling te kunnen verkrijgen.
     
  19. dockerdirk

    dockerdirk

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    kapellen antw.
    heren, heb gisteren ook de 2.2.0 op mijn taranis x9e gezet maar nu spreekt hij niet meer; wat nu?
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Meestal bij een vernieuwde versie, is er ook vaak een nieuwe indeling van de SD-kaart.
    Hier een directe link naar de nieuwe SD-kaart indeling als .zip:
    http://downloads.open-tx.org/2.2/sdcard/opentx-x9e/
    Maak wel eerst een volledige backup van je huidige SD-kaart, eer je de nieuwe indeling gaat plaatsen.

    Hier vind je alle info, met betrekking tot het OpenTX software:
    http://www.open-tx.org/downloads

    Mocht je de zender via OpenTX Companion hebben geüpdatet, dan bied het een optie om de nieuwe sound-pack ook te downloaden.
    Echter dien je nog wel je SD-kaart indeling te controleren!

    Hoop dat je hiermee verder kunt.
     

Deel Deze Pagina