Vragen

• Topicstarter Topicstarter Pants
  • Startdatum Startdatum
P

Pants

Guest
Hallo allemaal,

Na het afstruinen van het internet over zowat alles wat te maken heeft met RC duikboten is mij een ding duidelijk opgevallen. Alle landen hebben hun eigen merken qua bouwstoffen en dat maakt het vertalen van bouwstoffen naar wat we hier in Nederland kunnen kopen weleens lastig.

Vooral qua merken van Epoxy hars, types lijm enzovoort. 8O

Kunnen jullie mij vertellen welke merken jullie gebruiken, en welke merken goed bevallen?

Vooral op het gebied van harsen e.d. lijkt er de wereld te koop.

Op deze site www.hrfbo.com, over het zelf bouwen van een typhoon, wordt gesproken over een materiaal dat Celtec heet. Kan iemand mij vertellen wat voor materiaal dat is en of hier een gelijksoortig materiaal te koop is?

Edit: Na wat verder zoeken blijkt dat het een plastic is dat gefabriceerd wordt door norvaplastics. Ik neem aan dat het net zo'n plaat plastic is dat je bij krikke en co kunt kopen.

Groeten,

Kor

hoi kor
het probleem is dat we allemaal onze eigen ideen en ervaring hebben,
maar als basis polyester of epoxy,glasmat of weefsel,epoxylijm(niet van de bouwmarkt)of het moet een hoge temperatuur bestendigheid hebben
en merken dat maakt niet zoveel uit,
kwaliteit ach het goedkope is voor ons goed genoeg al zullen sommige het daarover niet eens zijn maar als je naar perfectie streeft krijg je een ander prijskaartje maar of dat voordelen heeft?, het uiterlijk en de inbouw is een ander verhaal.
groeten fred

Fred,

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb op meerdere sites gelezen dat je een hars moet hebben dat traag droogt, dit om te zorgen dat het niet al opgedroogt is terwijl je ermee werkt.

Is dit gewoon een kwestie van minder verharder erdoor doen of is dit een speciale soort hars?

Groeten,

Kor

Pants zei:
Fred,

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb op meerdere sites gelezen dat je een hars moet hebben dat traag droogt, dit om te zorgen dat het niet al opgedroogt is terwijl je ermee werkt.

Is dit gewoon een kwestie van minder verharder erdoor doen of is dit een speciale soort hars?

Groeten,

Kor
epoxy droogd traag met verwarming en droge lucht versnel je het iets.
polyester reageerd ook met droge lucht en warmte maar je kan met de aktivator ( harder zit al in de polyester )spelen wat meer of wat minder maar dat is uit proberen, in principe kan je op een dag meerdere lagen glasmat aanbrengen , uurtje wachten voor elke laag en dat gaat met epoxy niet.
was ik vergeten niets van dit alles uit een bouwmarkt maar van een poly bedrijf

Kor, ik denk dat je gelezen hebt over "24 hour epoxy" en "5 minute epoxy".

Er bestaat 5-minute epoxy (lijm) maar die lost langzaam op in water.

vandaar dat iedereen roept dat je die NIET moet hebben. vrijwel alle
epoylijm met een langere droogtijd dan 2 uur is ok, als een vuistregel.

het gaat dus om het type lijm, niet om of je zelf de droogtijd verlengt of
verkort.

zelf gebruik ik als lijm BISON kombi metaal als lijm, voornamelijk omdat
het mengen daarvan geen probleem is (het zijn twee aan elkaar zittende
spuiten met 1 zuigerstang).

Een andere lijm is Stabilit express van pattex. maar deze schijnt zo hard te worden dat de zaak juist weer (relatief) gemakkelijk breekt.

Er is overigens vast wel iets goedkopers te krijgen. en het hoeft natuurlijk geen epoxy lijm te zijn, als het maar watervast is..
Op de subsail was een duikboot die met duct tape dicht zat. En dat werkt ook prima.

Hoi Ronald,

Effe een opmerking die vuist regel langer dan twee uur ben ik niet helemaal mee eens, de firma Engel levert bv bij zijn kits een één uur epoxy lijm, en bij mijn weten is er nog niet ééntje om die reden uit elkaar gevallen.

(Ik kon die vuist regel niet trouwens) 8O 8O niet dat dat wat zegt natuurlijk ik ben ook maar een amateur.

Het maakt natuurlijk wel uit als je het daarna met verf bedekt natuurlijk.

Correct me if I'm wrong,

Greets,

Jan Huizenga.

die vuistregel heb ik zelf verzonnen (trots, trots, trots ...)

Het ging me erom dat ook 10 muniten epoxy niet safe is, en 15 minuten
misschien ook niet, etc.

Bedankt voor de antwoorden, zal binnenkort eens rondneuzen in de bouwmarkt.
Hoop dat het niet een al te dure aangelegenheid wordt :)
Groeten,

Kor

Hallo luitjes,

De 5 min epoxy gaat niet, 30 min wel. Daartussen zit volgens mij niets (??, eveneens correct me if i'm wrong.... :lol: )

Ga je met lamineer-epoxy in de weer heb je sowieso een langere uithardtijd, gaat dus ook prima.

Stabilit doet het ook erg goed. Ik heb er m'n hele U 2540 mee in elkaar gezet, dus ik hoop het wel.... :wink: :roll: De hardheid is niet zo'n probleem, kan een voordeel zijn als er iets toch weer los moet. Een korte scherpe tik op de verbinding en het wil wel losspringen.

hallo

ik gebruik al jaren polyester en heb er nog geen problemen mee gehad

er zijn wel verschillende soorten
ik gebruik de azuro
dit is polyester dat in de yachtbouw wordt gebruikt en ziet blauw van kleur maar hart gewoon uit

het verschil zit daar in dat deze polyester ook tegen warmte kan en goedkopere niet

het probleem met onze modellen is dat we die heel de dag op een tafeltje hebben staan in de zon en dan keilen we heel de boot in het koudere water
azuro kan deze schok verdragen
andere polyester krijgt kleine haarscheurtjes die je met het blote oog niet kunt zien
en het kan jaren goed gaan en opeens krijg je een lekje ergens

goedkoop is soms duur koop

als ik een malletje vul met polyester dan moet ik het echt los trekken van de polyester hoor dan valt het door het krimpen er niet zomaar uit

ik heb eens een opening in een romp gemaakt en er daarna terug een paarlagen doek in gelamineerd na het aanbrengen van loslak en wax

awel ik heb dat luikje op een tentoonstelling met een heeeeeeeeel dikke hamer proberen los te kloppen
ik kan je verzekeren dat zat muur vast
en als polyester zou krimpen moest dat luikje genoeg spel hebben gekregen om makkelijk los te komen
niet dus het bleef muur vast zitten
dus ik denk dat het met die polyester nogal mee valt
want ik geloof niet dat die engel rompen en die van norbert van epoxy zijn hoor

groeten raf

Hallo,

Ik ben nu een tijdje bezig met de Typhoon en ik moet zeggen dat het allemaal nog wel aardig gaat :) ( Verherbouw van de romp, maar ja, wat doe je eraan )

Ben nu toegekomen aan het harsen en heb even rondgeneusd op de site van polyservice, leuke producten. Alleen veel soorten, kan iemand mij vertellen wat uit ervaring goed werkt?

Dikte glasmat, hoeveel lagen hiervan. hoeveelheid verharder. Epoxy, polyester?

Dat zou echt enorm helpen.

Groeten,

Kor

hallo

ik gebruik dunnen glasmat en doe een paar lagen ineens achter elkaar
daar ben je een paar uur zoet mee
de lengte van de romp speelt ook een rol want anders kan je er aluminium in verwerken voor de stevigte
verhouding verharder hangt af van het soorthars en de warmte

groeten raf

Back