Vreemd gedrag 3GX

Hallo collega modelbouwers,

Afgelopen weekend heb ik mijn Trex250 omgebouwd naar flybarless met de DFC kop van Align en een 3GX versie 3.0.
Nu doet zich het volgende vreemde gedrag voor:
Al voordat de heli helemaal opgetoerd is en los komt, begint de 3GX met corrigeren. Het gevolg is dat de heli omvalt als ik throttle niet dicht zet.
Ik heb de complete setup doorlopen van het flybarless deel en de gyro setup.
Stickbewegingen laten de juiste bewegingsrichting zien, correctie van de 3GX gaat de juiste kant op, trillingen zijn nihil, pods staan op 12 uur.
Ik heb vervolgens de firmware gedowngrade naar versie 2.1, zoals die ook op de unit in mijn 450 zit, waar die perfect werkt.
Subtrims en trims staan op 0.
Ik heb alles nog eens nagelopen, maar kan geen oorzaak vinden voor dit gedrag.
De 3GX zit aan de onderkant van de heli en anti torque compensation staat op reversed. Wel is de 3GX gemonteerd met de aansluitingen naar voren, maar volgens de handleiding zou dat geen probleem moeten zijn.
De rest van de heli is standaard Align setup: standaard motor, ESC, servo's etc. Ontvanger is een Graupner SMC16Scan35 (ja, ik vlieg nog op 35MHz...), allemaal identiek aan de setup van mijn 450.
Ik lees graag jullie tips en aanbevelingen.

Willem.

Heb je ook de throttle setup gedaan?
Pots moeten tijdens setup op 12 uur en daarna op 10
3GX op zijn kop vind ik (maar wie ben ik) niet zon goed idee en omgekeerd helemaal niet. Draai hem eens om, aan sluitingen naar achteren
Groet
Martin

Uiteraard heb ik ook de throttle setup gedaan.
Volgens de handleiding kun je de 3GX ook uoside down monteren. Bij de 250 heb je geen keus. Op de plek waar eerst de GP750 zat is geen plaats. De 3GX is net te dik om er tussen te passen. Ik wil hiermee voorkomen dat de unit ergens het frame raakt en zo eventuele trillingen van het frame door krijgt.
Tijdens de setup stonden de pods op 12 uur. Daarna heb ik ze teruggezet naar 10 uur.
Na de downgrade naar versie 2.1 heb ik de volledige setup weer gedraaid, inclusief de throttle setup, met de pods op 12 uur en de gyro setup.

Willem.

Servo's zijn digitaal, toch
Je zegt dat de swash de goede kantop beweegt met de sticks, maar reageert hij ook de goede kant op als je de heli kantelt?
Groet
Martin

De servo's zijn de standaard servo's van Align en ook als zodanig ingesteld met de setup.
De heli corrigeert de goede kant op. Bij achterover kantelen van de heli draait de swash plate naar voren en bij naar links kantelen beweegt de swash naar rechts. Dat gaat allemaal goed.
Ik heb voor inbouw van de 3GX de handleiding nagelezen en daar staat in dat de pijl naar voren of naar achteren moet wijzen. In mijn geval wijst die dus naar achteren wat volgens de handleiding moet kunnen.
Ook het ondersteboven monteren moet volgens de handleiding geen probleem zijn, als je dan de anti torque compensation maar op reversed zet. En ook dat is gedaan.
Een vriend van me heeft exact dezelfde setup en die doet het wel goed. Vandaar dat ik het even kwijt ben.

Willem.

Ik had in het begin met mijn 3gx ook van die rare problemen met tip overs en dergelijk.
Heel vervelend probleem.
Bij mij is het volgens mij weggegaan door 2 van die rode pads onder de 3gx te monteren .
Ik heb hem wel achterop in plaats van in het frame.
Misschien het proberen waard. .
Gr wax

Dan blijft volengs mij een te laag toerental over
Groet
Martin
Ook dat heb ik uitgeprobeerd. Een vlakke gascurve van 80% zou toch voldoende moeten zijn. Maar ook dan doet het verschijnsel zich voor.
Bovendien gebeurt het al tijdens het optoeren. En in één keer op 80% lijkt me niet gezond voor de tandwielen..

@ Wax: een tweede pas eronder zou ik nog eens kunnen proberen.

Willem.

ff voor we leeuwen en beren gaan zien..

Volgens mij is dit gewoon doodnormaal gedrag voor een estab. en de 3gx is een estab

Als hij eenmaal los is, en hij gaat dan teveel of raar corrigeren, kloppen de voorgaande verhalen
Maar naar wat ik lees in je startpost, gebeurt het al VOOR je los bent.

Een estab is gewoon een dom ding wat hoeken meet. dus je initialiseert hem (als je de accu aansluit), en de beweging op dat moment is zijn 0 punt.
Daarom is het altijd zo belangrijk de heli stil te houden als je hem aanzet.
Ga je optoeren, komen er een hele vracht aan aparte trillingen door het frame, en dus door de 3gx heen.

dit kan hij gaan zien als een beweging. en omdat hij op de grond staat, haalt een kleine correctie die hij naar de swash stuurt geen fluit uit.
Dus corrigeert hij verder, tot de swash in de hoek staat.
Tot zover gaat alles nog goed, maar nu ga je van negatieve pitch naar positief, en donderd de heli opeens om.

Wat je bij een estab ALTIJD moet doen, is tijdens het op en aftoeren naar de swash kijken.
zie je dat deze scheef gaat terwijl hij recht zou moeten blijven, gewoon rechtsturen met de zender.
net zolang tot hij helemaal op toeren is, daarna rustig heli licht maken, en zachtjes aan beetje aanvoelen waar hij heen wil. hoover je eenmaal is er niets meer aan de hand normaal gesproken.

Hier is geen echte oplossing voor, zodat je net als bij een flybar heli gewoon zonder op te letten op kunt toeren.

in de 3gx zit wel een waarde die je kunt veranderen, die dit gedrag beinvloed.
ik dacht dat dit een waarde was die iets met de swash snelheid te maken had.
Rubbertjes etc kun je ook wel aan gaan passen, en dit veranderd natuurlijk wel de trilling die door de estab gaan. En dit kan best een oplossing zijn.
maar vaak gaan ze van een te zachte demping weer bagger vliegen.

Kwestie van een beetje pionieren.

Student,

Ik weet dat je bij optoeren altijd moet kijken wat de swash doet.
Ik verwacht echter niet dat de richting waarin hij corrigeert volkomen willekeurig is. Dat de 3GX zijwaarts corrigeert kan ik me nog enigzins voorstellen, maar op nick (zowel voor- als achterwaarts) komt me wel vreemd voor.
Zoals al eerder geschreven heeft een vriend van me dezelfde configuratie en die heeft dit probleem niet.
Zelf heb ik ook een 450Pro met een 3GX en die kan ik een minuut met draaiende rotor op de grond laten staan, die zal geen milimeter corrigeren voordat de heli los is.
Met betrekking tot de trillingen kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik zal dan ook het advies van Wax eens proberen door er twee pads tussen te leggen.

Willem.

Nou, eigenlijk is die richting niet met gedachten te onderbouwen..
Mijn 450 , 250 en de 600 hebben er een tijd last van gehad, en meestal gingen ze als eerste rechtsaf.
maar met alleen rechtsturen gingen ze meteen vooruit, achteruit, rechts en links
volledig op willekeur.

En zoals je vast ook weet, zijn geen 2 heli's hetzelfde.
daarom heeft ook geen heli dezelfde gain op de staart als een identieke andere.
Alleen als jijzelf tegelijk 2 identieke heli's opbouwt, heb je kans dat de gain hetzelfde is.
maar meestal is het gewoon anders.
Dus het feit dat die vriend er geen last van heeft, kan met van alles te maken hebben.

Mijn heli's zijn er alledrie ook weer mee gestopt, zonder dat ik echt wat bijzonders heb gedaan.
waarschijnlijk ergens een uitbalancering of een lagertje wat precies die frequentie trilling door het frame joeg.

Als ik jou was, gewoon ff tipje, zou ik even de 3gx aan de computer hangen.
laatste versie software erop
en die ene waarde ff checken..

Hoe goed een heli ook gebalanceerd is, er is altijd een resonantie gebied waar je doorheen moet bij optoeren. Ook al zie je dat mischien niet direct met het oog, het is er, daar kun je 100% van op aan. Je kunt daar verder ook niet heel veel aan doen, het kan al veroorzaakt worden door de bladen die zich in de bladhouders strekken bijvoorbeeld.

Ik sla er maar een slag naar, maar wellicht beginnen je kabeltjes op een gegeven moment te schudden, en geven die trilling door aan de sensor, waardoor die weer in de war raakt? of de kabels zijn te strak opgebonden, waardoor eventueel trillingen vanuit het frame tóch doorgegeven worden?

Aangezien je de unit blijkbaar op een niet gebruikelijke plek geplaatst hebt, kan het zijn dat de electronica elkaar beïnvloed door te dicht op elkaar te zitten?

Allemaal gewoon gokjes, bedoeld om te helpen, want ik heb geen directe ervaring met de 3G.

Groet, Bert

Dat op elkaar zitten is niet de oorzaak.

In mijn 250 en in mijn 450 zitten de units gewoon rug aan rug tegen elkaar, en beide hebben het verloopprobleem op dit moment niet.
Het komt doorgaans ook alleen voor tijdens optoeren.
aftoeren gebeurt het ook wel eens, maar ik heb het echt zelden aan de hand gehad.

en mijn 450 heeft het een tijd echt heel erg gehad. gewoon alsof je aan het hooveren was in een vlagerige windkracht 5, maar dan al tijdens optoeren
en eenmaal los, is er geen vuiltje meer aan de lucht..

Kabels kunnen wel een oorzaak zijn, zeker als deze lekker aan de unit/sensor trekken..

Willem,

Het klopt wat jij aangeeft, een heli hoort niet om te vallen tijdens het optoeren. Als hij dit wel doet klopt er iets niet. Bij mijn 250 heb ik de 3Gx ook onder de heli zitten en dat gaat prima. Zoals de handleiding al aangeeft kan dat gewoon! Ook voor of achteruit kan gewoon. Bij mijn heli zit er een enkele laag tape tussen zitten met een lus klittenband om de 3Gx en heli. Dus bijna zonder demping. De gain van roll en elevator staan bij mij op 12 uur.

Indien de swash gaat corrigeren heeft dat betrekking op wat de 3Gx meet. Het ding gaat het echt niet zelf verzinnen. Trillingen zijn in jou geval een goede mogelijkheid. Zet de mainblades wat losser in de grips zodat ze zich wat makkelijker kunnen zetten. De 250 is eenvoudig te controleren op trillingen. En echt, het ding kan machtig mooi draaien :thumbsup: Maar je moet er wel wat tijd en geduld in steken. En altijd optoeren op gras of een andere zachte ondergrond.

Toerental voor de 3Gx is 100% vlakke lijn ;) Ook voor rustig rond vliegen werkt dit perfect. Je krijgt dan meer dynamiek in je heli. En ik geef de voorkeur aan de zwaardere plastic bladen in plaats van de carbon bladen.

denk idd dat het met trillingen te maken heeft.
een tweede pad zou een oplossing kunnen bieden

gr Nick

Als je nu in het menu van de 3GX helemaal achterin kijkt dan kom na de "rudder parameters" bij "movement speed".
In het midden zie je een tekening van een zender en daar boven zie je een horizontale balk en daarboven staat roll rate command display.
Als je je aileron-stick beweegt moet het pijltje op de balk dezelfde richting op gaan, zoniet dan zie je een vakje staan met "rev" erop, die vink je aan of als het vinkje er al staat vink je die weg.
Misschien dat dat het probleem is want ik had ook zoiets wat jij vertelt maar dan op de staart.
Alles was goed, bij de stickbeweging ging hij de goede kant op en zelfs als ik de staart van links naar rechts bewoog ging de slider de goede kant op en toch bij het optoeren draaide de staart als een gek in de rondte.....
In het menu "movement speed" de rudder gechekt en jahoor ging de verkeerde kant op, de rev aan gevinkt en het was opgelost;)

Back