Vreemd model boiler?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Bert V, 28 okt 2017.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Bij toeval kwam ik onderstaande afbeelding van een - voor mij - vreemdsoortige boiler tegen.

    De ketelvorm deed mij op eerste gezicht denken aan een Stroep van Raf :rolleyes:.

    Via Google weet ik inmiddels dat deze rond 1864 in een Britse torpedoboot stond en er door Shipways een model van uitgebracht is.

    Is dit nu een ketel in (omgekeerde) T vorm of is het een verticale ketel met een extra ombouw (zoals bijv. bij een Yarrow boiler)?

    Ter info: ik vond deze afbeelding op https://www.facebook.com/Modelsteamboats/?fref=nf

    [​IMG]

    Groet, Bert
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    wat een apart ding.
    Jammer dat die bouwer (?) verder niets zichtbaars heeft op zijn pagina.
     
  3. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Wel kunstig gemaakt zo, met die latjes, erg mooi. Zou het efficiënt zijn, goede opbrengst hebben?

    Monsterdiesel (is inmiddels verhuisd, werkplaats is weer oké)
     
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Is het niet alleen maar een overbemeten grote stoomdom met als voordeel dat je daar diverse meetmiddelen aan kan bevestigen?
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is goed mogelijk.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    apparte ketel
    en die (s)troep das nie van mij das van iemand anders
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Met het peilglas aan de stoomdom? Is de aflezing daarvan dan nog betrouwbaar?
    Hoe dan ook:
    Mooi stuk werk; ook al zouden de beide uiteinden alleen maar voor de sier zijn, is het nog steeds mooi.
    Als ze functioneel zijn: complimenten voor het soldeerwerk, want dat is even iets meer werk dan een "standaard"-ketel.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Met genoeg gaten in de romp lijkt me dat het peilglas nog wel kan werken.
    Soldeerwerk is niet te beoordelen op deze schaal / foto met verf er overheen.
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Peilglas is natuurlijk nog betrouwbaar, het water niveau blijft hetzelfde toch?

    Aangevuld: normaal zit de stoomdom in hetzelfde stukje medium in de boiler, juist daar waar gas zit. En eventeens het bovenste deel van de peilglas aansluiting.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik voel niet de behoefte om regels op te zoeken over deze peilglasaansluiting.
    Ik kan me zo voorstellen dat als je maar genoeg stoom afneemt er in de dom een lagere druk heerst dan in de romp, je krijgt dan echt een miswijzing.(te hoog peil)

    Als ik de diameter van het glas inschat op 4 mm zou heel de ketel mogelijk maar 8 cm lang zijn. De grote glasaansluitingen op de correcte manier op de romp geplaatst, geven dan geen fijne aflezing.
    Als de stoom zichtbaar wordt in het glas, is je peil al te laag.
    Ik neem aan dat er daarom voor gekozen is om de bovenaansluitingen op de dom te zetten.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, zeker als de verbinding tussen het verticale en horizontale deel van de ketel de diameter is van het verticale deel. De (stoom) druk zal dan overal in de hele ketel gelijk zijn.
    Natuurlijk zal de druk bij het punt waar de stoom de ketel verlaat een heel klein beetje zakken maar dat zal slechts millibars of zelfs micro bars zijn volgens mij. Het verschil zal in ieder geval geen merkbare invloed hebben op de stand van het water in het peilglas.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Uit Lichtenbelt 1926 over de peilbuis aansluiting:
    "De stoompijp komt zoo hoog mogelijk aan den ketel en niet te dicht bij den hoofdstoomafsluiter, om te zorgen, dat in het glas zooveel mogelijk dezelfde druk is als in den ketel."

    Dat is niet de bedoeling hoor zo'n groot gat in de romp.
    Je mag wel de romp perforeren daar waar de dom op de romp zit.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    de dome is eigenlijk bedoelt om droge stoom te verkrijgen
    water druppels in de cilinders kan schade opleveren
    het probleem bij een locomotief is dat je geen hoge dome kunt zetten dus hebben ze een brede platte
    [​IMG]
    sommige hadden om aan de stoom vraag te voldoen twee domes achter elkaar staan
    een derde dome was de zand dome waar zand in gedroogd word wat tijdens het vertrekken onder de wielen gestrooid word om beter grip op de rails te krijgen
    in een goedkope model ketel worden vele kleine gaatjes geboord die aan het volume van stoom afname moeten voldoen
    te weinig gaten is te weinig stoom te grote gaatjes is natte stoom en dat wil je vermeiden
    bij de betere word er een speciaal stukje ingedraaid uit messing of koper (maar ik weet de naam der niet van)
    dus een peilglas in de stoom dome word nooit gedaan want dat heeft geen enkel nut er zit daar gewoon weg geen water
    deze ketel is dus gewoonweg verkeerd gebouwd

    in een boot heb je soms meer ruimte en kun je dus een hogere dome zetten
    normaal komt daar de stoom uitgang uit en het over druk ventiel
    soms ook nog een afname voor de stoom fluit welke meestal ook nog via het overdruk ventiel gaat
    dat fluit zo schoon als dat open gaat
    Het kan natuurlijk zijn dat deze ketel zo gebouwd is geworden om deze in een korte boot te steken en zo een toch wat langere vaar tijd te verkrijgen .alleen het oppervlak waar de stoom vanaf komt heeft maar de diameter van de dome
    terwijl die anders veel groter is als de ketel volledig plat licht
    bij een volle ketel ga je hier dus minder stoom op wekken en tijdens het leger worden van de ketel ga je meer stoom op wekken

    dus ik vermoed een speciaal gebouwde ketel met problemen om in een boot te bouwen waar er in de lengte weinig plaats is en een staande ketel te hoog zou zijn geworden
    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2017
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt allemaal maar als ik zo naar de foto kijk en de aansluitingen die bovenop zitten lijkt het mij dat dit geen dome is. Als ik alles goed interpreteer wordt de ketel ook gevuld via de bovenkant en dat gaat behoorlijk lastig worden als het een dome is met slechts een klein gaatje waar de stoom door uit de eigenlijke ketel kan komen. Het lijkt mij een grote T vormige ketel en dan is een drukverschil tussen te boven en onderkant voor mij erg onwaarschijnlijk.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    daarom Ernst ook mijn schrijven dat het een soort van rechtopstaande ketel is met flaporen aan om wat meer water te hebben
    dus er komt in het begin natte stoom in de cilinders wat ook weer voor problemen KAN (het hoeft niet)zorgen
    gr raf
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    plaatje van mijn dom

    Met ook het peilglas aan de dom.
    Waterpeil vliegt ook omhoog als ik vol stoom geef.
    Dat dit komt doordat er onderdruk in de dom ontstaat lijkt me meer voor de hand liggen dan dat de ketel "opkookt".
     
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Harm, komt dat niet door een drukverlaging in korte die resulteert in kookverschijnselen van het water dat enige tijd onder druk is opgewarmd is, een temp >100degC heeft bereikt en de heersende druk de kookverschijnselen heeft uitgesteld. Het volgas stoom geven laat de druk in korte tijd sterk verlagen met als gevolg dat het water begint te koken totdat de druk weer langzaam omhoog gaat.

    Plaatje van Wikipedia over het kookpunt van water bij druk

    [​IMG]
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zeg ik "opkoken". ;)

    Net als een fles frisdank schudden en dan openen, dan ontstaat ook vrijkomend gas uit de vloeistof, door drukverlaging.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In de handleiding daarvan hebben ze het over het in elkaar lijmen van houten machine en ketel.
    Daarmee kom je dus ook niet verder.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    normaal zou het debiet van de ketel groter moeten zijn dan het stoom verbruik en zou je dat probleem niet mogen/kunnen hebben .
    wat ik nog weet van gassen en vloeistoffen is dat alleen aan de oppervlakte gas vrij komt
    dus hoe groter het oppervlak hoe meer gas dat er vrij komt
    bij een liggende ketel heb je als hij half vol is het groots mogelijke oppervlak
    bij een staande ketel daarentegen blijft over het algemeen het oppervlak gelijk bij afname van het water debiet
    zo zou dus de druk gelijkmatiger moeten blijven met het zelfde gas debiet

    bij weg vallen van de druk gaat inderdaad langs de heete kant (buizen in de ketel )ook aldaar gas ontstaan
    das wat ik er nog van weet maar das van zeeeeeeeeeeeeeeeer lang geleden
     

Deel Deze Pagina