vreemd probleem met lipo

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Vandaag voor de 3de keer een model gecrashed doordat de lipo geen stroom meer afgaf?

Na de crash van vandaag alles thuis doorgemeten en alles werkt naar behoren. De lipo heeft nog ruim 11,8 volt (3s) de regelaar werkt naar behoren met een andere 3s lipo. Na wat spelen met het printje van de lipo werkt alles ineens wel weer. Heel vreemd want voor het spelen met die print kon ik toch gewoon de lipo opmeten aan de stekkers welke met de regelaar verbonden zijn. Bij verdere controlle van de lipo zie ik dat de soldering van de pluspool van de middelste cel wel voor een gedeelte weg lijkt te zijn. Dit heb ik weer ruimschoots opnieuw gesoldeert en alles werkt weer perfect. Morgen maar weer opnieuw enkele tests uitvoeren of ik dit probleem weer kan oproepen. Ik zal dan ook wat foto's maken van de betreffende lipo en het printje.

het voor mij meest vreemde is dat als ik de lipo los heb van de regelaar ik het voltage heel goed aan de stekkers kan meten. sluit ik hem op de regelaar aan dan meet ik niet de 11,8 volt, maar een vele malen lager voltage (ongeveer 1,5 volt). Het lijkt me sterk dat een regelaar zoveel stroom trekt dat de lipo helemaal inzakt, de motor draait dan nog niet, gas staat nog dicht.

Had je het probleem van die inzakkende spanning nou ook nog na het opnieuw solderen? Dat is me niet helemaal duidelijk. Zonee, dan is het gewoon die slechte soldeerverbinding geweest. Dan kan je een klemspanning meten van 11,8 V, maar bij een heel lage belasting (regelaar) kan die al snel inzakken door de overgangsweerstand van die verbinding.

Dirk

Bij het meten met een multimeter belast je een lipo niet echt, de stroom is laag.

Stel nu dat er ergens in een soldering een breuk zit, die zal dan een lage weerstand hebben, zeg 100 ohm. Of stel dat het 'gedeeltelijk weg' zijn van een aansluiting een dergelijke weerstand introduceert. Je meetapparaat/regelaar staat dus in serie met een weerstand, gevormd door het breukoppervlakte van de gebroken soldering.

Zeg dat je met het meten 1mA trekt. Dan vervalt er over die weerstand (U=I*R).

0,001 * 100 = 0,1v. Als de lipo 11,9v levert, meet je 11,8. Dat gaat niet opvallen.

Zeg dat je nu met je motor 1A trekt. Dan vervalt er over die weerstand

1*100 = 100v, oftewel dat kan niet, oftewel je spanning gaat inzakken zodra je de stroom verhoogt.

Of bovenstaande ook daadwerkelijk zo kan, weet ik niet, maar het leek mij an sich wel een logische verklaring.

Na het opnieuw solderen van die pluspool werkt alles weer naar behoren. Maar dan komt het volgende, dit heb ik nu al verschillende malen gedaan en steeds lijkt het erop dat bij die pool de soldering (het extra tin) verdwijnt tijdens het gebruik. Die pool zou dan ook behoorlijk warm moeten worden tijdens het gebruik. Helaas heb ik dat nog niet kunnen meten/voelen. Dit ga ik dadelijk uitproberen.

hmm soldeertin lost niet zomaar op...

desoldeer de hele cel / pool eerst eens en kijk of de eilanden van het printje nog intakt zijn? en mooi schoon zijn.

soldeer hem dan pas weer opnieuw.

Is het wel aan de juiste kant gesoldeerd? Aluminium (geloof dat de niet-soldeerpunten van een lipo daarvan gemaakt zijn) en lood/tin gaat geloof ik niet goed samen als er stroom door gaat.. dat gaat corroderen.. geloof ik..

jep, is aan de goede kant gesoldeerd. De accu is een polyquest 2400 3s welke al enkele jaren in gebruik is en behoorlijnk "mishandelt" is. Op een gegeven moment kreeg ik problemen met die set en dit bleek te zitten in de verbinding van een cel met het standaard printje. Helaas heb ik vanwege mijn drukke werk nu effe geen tijd om alles helemaal uit te zoeken en te testen. Ook deze week wordtw eer een drukke werkweek waarin ik wel weer de nodige extra uren moet werken. Hopenlijk kan ik komend weekend alles testen en controleren. Als het lukt mak ik morgen wel een foto van het printje en de goede solderingen.

Het heeft even geduurd, maar vanmorgen dat pack eens kunnen testen. Direct nadat de motor volgas draait wordt bij die middelste cel de plus pool bloed heet. de motor trekt op dat moment maar 10 ampere, dus overbelasting kan het niet zijn. na wat rond spelen met het printje is het fenomeen weer weg. Hiervoor heb ik het printje iets omhoog van de cellen getrokken. Er moet dus iets zijn aan de onderzijde van de print dat ervoor zorgt dat er ergens een sluiting of iets dergelijks is. Van de week maar eens desoldeer spullen halen zodat ik dat printje kan los halen om de onderzijde eens te bestuderen.

Back