Vreemde bewegingen bij Hobbyking kk2.0 FC

Ik heb mijn tweede drone gebouwd, na het fiasco van de vorige keer met de hexa besloot ik het anders aan te pakken: een F450 deze keer, in combinatie met een hobbyking kk2.0 flight controller. Nu heb ik een filmpje op youtube gevolgd betreffende de instellingen van deze kk2.0, ze zouden geschikt zijn voor een beginner.

Ik twijfel daarover, aangezien de quad niet vliegt zoals ik zou verwachten. Allereerst drift ie redelijk ongecontroleerd weg, ik heb het idee dat dat niet alleen door de wind komt. Ten tweede, en dat is eigenlijk m'n grootste "zorg", lijkt ie nadat ik 'm een bepaalde input heb gegeven het tegenovergestelde te doen, waardoor hij een soort "U-vorm" tekent in de lucht.

Mijn verwachting is dat ie weer recht trekt nadat ik een bepaalde manoeuvre heb gemaakt, waardoor ie gewoon in rechte lijn wegdrift in plaats van U-vormen maken en richting de grond "dwarrelen".

Ik denk dat het huidige gedrag komt door de kk2.0 instellingen die ik heb gebruikt, maar aangezien ik niet goed weet wat precíés, zou ik graag wat feedback krijgen van de kenners.

Om het gedrag beter te kunnen beoordelen heb ik voor jullie hier een filmpje van de betreffende testvlucht:

3yPeLtgVOF8[/media] F450 testflight - YouTube

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het beste kan je m ff terug zetten naar fabrieksinstellingen en deze handleiding gebruiken:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/181270330X7478X47.pdf

Verder zal je idd alles zelf moeten sturen.
Alleen in self level mode houd ie zichzelf horizontaal

Het hele idee achter al die sensoren is toch juist dat de FC alles recht houdt? Of begrijp ik je verkeerd? Het lijkt me dat ie hoe dan ook geen U-vorm moet beschrijven in de lucht, aangezien ie dan opeens afremt en terugvalt.

Ik ga die handleiding eens op m'n gemak volgen en kijken wat daar uitkomt.

Het idee achter een FC is dat ie er voor zorgt dat alle motoren met het juiste percentage gas aangestuurd worden zodat er mee te vliegen valt.
Dan moet je verder zelf alles rechtsturen.
Dat is manual mode.

Als je wil dat je quad zichzelf recht houd heb je self level nodig. Zit tegenwoordig op bijna iedere FC.
De FC berekend dan hoe ver ie verdraait tov horizontaal en corrigeert daarop.

Als ik onderstaand fimpje bekijk kan ik concluderen dat mijn P-gain te laag is, toch?

YNzqTGEl2xQ[/media] PI-tuning: How to recognize different settings. - YouTube

Ik geloof ik dat dat self-level wel een handige toevoeging vind. Hoe kan ik dat aanzetten en moet ik dan nog ergens op letten? (settings e.d.?)

De huidige firmware versie van de kk2.0 is nog 1.2. Ik hoop binnenkort een usb programmeer dingest te kunnen komen bij hobbyking om 'm te updaten. Ze zijn alleen uitverkocht. Zijn er nog alternatieven?

Hey

De P en I gain staan standaard zo dat bijna alle frames er mee zouden moeten kunnen vliegen. Om ze op jouw frame af te stellen moeten ze (vaak) een stukje omhoog idd.

Selflevel werkt niet/nouwelijks met de 1.2 firmware. Pas vanaf 1.5 kan je er wat mee.

Als het goed is staan er in dit topic wat links naar de USBASP:
wat-jouw-laatste-multicopter-gerelateerde-aanschaf

Lijkt erop dat je in acro vliegt ? Vliegt hij ook zo in stabilize mode ? Ik heb nu 2 KK2.1 bordjes en 1 KK2.0 en ze vliegen alle drie op factory default ok. Bij 1 KK2.1 bordje krijg ik na een tijdje ook drift maar gewoon 1 kant op...op een ander frame geprobeerd maar hetzelfde maar gewoon een rechte drift geen dwarrel. Op ebay vind je de update tool ook wel, zorg wel dat je er gelijk een 10 naar 6 pin connector bij hebt.

http://www.ebay.com/itm/2PCS-USBasp...44?ssPageName=ADME:L:OC:NL:3160#ht_6414wt_934

Moet je wel ook even converter dus van 10 naar 6 pin erbij bestellen :-)

http://www.ebay.com/itm/1PCS-10-Pin...ultDomain_0&hash=item3a79e38489#ht_3965wt_932

Verder zeg je ook dat hij het tegenover gestelde lijkt te doen van hoe je stuurt....heb je iets moeten reversen in je zender dat moest ik namelijk wel bij alle 3 de bordjes.

Na het updaten kan je de flightmode gewoon op een switch zetten( weet niet of versie 1.2 dat kan), zie ook manual van het bordje. Op het bordje zelf kan je kiezen of je dit met een zenderbeweging doet of met een switch ( makelijkst).

Lijkt erop dat je in acro vliegt ? Vliegt hij ook zo in stabilize mode ? Ik heb nu 2 KK2.1 bordjes en 1 KK2.0 en ze vliegen alle drie op factory default ok. Bij 1 KK2.1 bordje krijg ik na een tijdje ook drift maar gewoon 1 kant op...op een ander frame geprobeerd maar hetzelfde maar gewoon een rechte drift geen dwarrel. Op ebay vind je de update tool ook wel, zorg wel dat je er gelijk een 10 naar 6 pin connector bij hebt.

2pcs Usbasp Usbisp 3 3V 5V AVR Programmer USB ATMEGA8 | eBay

Moet je wel ook even converter dus van 10 naar 6 pin erbij bestellen :-)

1pcs 10 Pin to Standard 6 Pin Adapter Board for ATMEL Avrisp Usbasp STK500 | eBay

Verder zeg je ook dat hij het tegenover gestelde lijkt te doen van hoe je stuurt....heb je iets moeten reversen in je zender dat moest ik namelijk wel bij alle 3 de bordjes.

Na het updaten kan je de flightmode gewoon op een switch zetten( weet niet of versie 1.2 dat kan), zie ook manual van het bordje. Op het bordje zelf kan je kiezen of je dit met een zenderbeweging doet of met een switch ( makelijkst).

Ik heb geen flauw idee in welke modus ik vlieg. Het zou zomaar acro kunnen zijn, maar ik weet niet hoe ik in een andere modus kan komen. Dat kun jij me misschien uitleggen? Dan kan ik 'm ook in die andere stand even testen. Gewoon een rechtdoor drift lijkt me een stuk beter dan wat ik nu heb, als ik niet corrigeer dwarrelt ie naar beneden, dat gaat soms niet zacht!

Wat betreft dat reversen: ik had in m'n hoofd dat ik m'n twee rode stangen voor zou hebben. Dat is ook de voorkant van de FC. Uiteindelijk bleek dat "vooruit" op de zender achteruit van de quad is. Kan ik in principe ook mee leven, dus dat heb ik zo gelaten. Misschien dat ik 'm later alsnog reverse, maakt het wat netter.
Dat is overigens niet wat ik bedoelde met het feit dat ie zelf het tegenovergestelde lijkt te doen. Dat tegenovergestelde is eigenlijk het dwarrelen: als ik naar voren kantel en dan loslaat trekt ie 'm vervolgens zelf flink ver naar achteren. Dat moet ik corrigeren door weer naar voren te sturen. Als ik dat niet doe vliegt ie recht op de grond af. Tot nu toe is dat altijd nog goed gegaan gelukkig.

Dat met die switch lijkt mij ook het makkelijkste. Wat ik ga doen:

1. Fabriekssettings gebruiken en testen.
2. Updaten en testen.
3. Switch instellen voor stabilize mode (wat doet die precies?)

Bedankt voor je feedback en je links. Daar kom ik weer verder mee! :D

Ik zou ook echt even de handleiding goed bekijken en op youtube staan een boel filmpjes hoe het bordje te configureren.

Dat je nu aanleert om met met vooruit achteruit te vliegen lijkt mij niet handig....stel gewoon je zender in zoals het hoort dus de kanalen die nu omgekeerd werken reversen in je zender.

Zet ander ook even je leeftijd en woonplaats in je profiel...misschien woont er iemand in de buurt die je er ook mee kan helpen.

Voor een beginner is de stabilize mode het makkelijkste vliegen omdat de quad dan mooi recht en stabiel blijft en je hem nooit kan kantelen verder dan een bepaalde hoek.

Ik zou zeggen lees de manual en volg die echt stap voor stap :-)

f0Bh3fMGHbM[/media] Autolevel Tuning and Explanation - YouTube

qAyxyLMr6vg[/media] Multicopter ESC Calibration, Motor Layout, and Auto-Level w/ Default Settings on AeroSky Quad - YouTube

8NAXSBCtSLY[/media] build - KK2.0 initial setup - eluminerRC - YouTube

Ik heb m'n profiel geüpdatet ;). Ik dacht dat ik de complete manual al had doorgespit, maar misschien was dat er wel een voor versie 1.2.

In ieder geval bedankt voor de feedback, ik hou jullie op de hoogte!

Back