vreemde ratel in motor

Hallo allemaal,

Ik ben de bouw van mijn trex 450 sport supercombo aan het afronden.
Na het programmeren van de ESC de motor even laten draaien.
Als ik de trotle stick dicht gooi na het optoeren maakt de motor een vreemde rate als de toeren er bijna uit is.

Ik heb alles na gekeken.
De main gear is het niet deze heb ik al eens uitgewisseld.De motor loopt ook niet aan ergens ofzo.En ik heb het ook al geprobeerd met wat meer ruimte tussen de pinion en de maingear zonder resultaat.
De pinion zit goed vast dus deze slipt ook niet ofzo.

Iemand een idee???? het klinkt niet echt normaal.

Ik heb een filmpje gemaakt en hier is de link. lHDrGomkhSw[/media] - trex 450 sport

Ik weet niet precies hoe ik het anders moet doen vandaar de link.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is volgens mij gewoon de vrijloop die doordraait als de rest stil gaat staan.
Niks bijzonders.
 
dat is inderdaad een normaal geluid, dat is het tokken van je motor spoelen/magneten voel je ook wanneer je de motor met de hand rond draait, je esc staat wel verkeert, hij staat in govenermode in plaats van softstart, controleer je instellingen van je esc eens goed wanneer je de esc aansluid hoor je diverse tonen de eerst is

power on 3X piep
ontvangst signaal 2x 4 tones melodie

dan brake 1X piep (brake off)

dan motortiming 2Xpiep ( 6polen of meer)

dan lipo protection 1X piep (high cutoff)

dan softstart 2X piep

dan trolle response 3X piep

kijk anders eens op youtube NIuVqt334SU[/media] - Regler RC-EBL 35X Programmierung
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke, ik heb de video van Bob aan gehouden voor het programmeren.Ik ga het nog een keer door lopen. Als de swash level is hoe zet ik de pitch dan? Alleen door de links aan de servo's te verstellen? De andere zijn vaste links.
 
wat ik meestal doe is motor los, IDLE2 aan nu is je pitch berijk 100% positief en negatief zet je throttle/pitch in het midden 50% ( contoleer of je servosarms haaks staan en je washout arms ook ) als je servos recht staan de linkage van de servos zo uit draaien dat de washoutarms recht zijn, dan de 2 linkage van je ptich zo afstellen dat je bijde bladen op 0gr staan, dan je bladspoor afstellen.
 
hey peter is idd normaal

Komt door de zeer sterke magneten van deze motor!!!!!

Verder na ons msn gesprek is je heli er klaar voor man!!!! Suc6 met de maiden. Die zien we ook wel op youtube verschijnen neem ik aan :D
 
Oke bedankt voor de reacties, is een opluchting dacht al dat er misschien wat mis was met de motor. Hij is helemaal klaar :) foto's staan onder "laat ons je heli zien"
Bedankt weer!
 
Hallo, ik heb het filmpje een paar maal bekeken maar dat krrrrr geluidje hoor je pas als de motor en het bovenste tandwiel al stilstaan en het onderste tandwiel nog draait.
Je ziet dat het motortandwiel (en dus de motor) stilstaan en dan pas hoor je de krrrrr.
Daarbij valt het op dat het onderste tandwiel wel erg krom/gevleugeld is.
Ik zou eens goed checken of daar niets fout is gegaan bij het samenstellen of monteren van de 2 tandwielen .
Volgens mij raakt het onderste tandwiel op sommige punten aan het bovenste of ergens anders aan....
 
Laatst bewerkt:
geluid motor

Peter,
ook in mijn 450 sport is dit "krrrrrr" geluid aanwezig bij het uitdraaien, dan denk ik ook dat het normaal is wat je hoort.
Je tandwielen met de hobbel is bij mij dus ook duidelijk aanwezig.....alles gedemonteerd en gekeken of er iets fout zits.
Nee dus het zit er nu eenmaal in,deze tandwielen zijn pas een maand oud.Lijk mij dat ze inderdaad wat egaler/vlakker zouden moeten draaien maar of dit op te lossen is dat weet ik niet.
phil
 
Peter,
ook in mijn 450 sport is dit "krrrrrr" geluid aanwezig bij het uitdraaien, dan denk ik ook dat het normaal is wat je hoort.
Mijn (tarot) 450 sport heeft dat niet, dus misschien toch niet normaal?
Is er axiale speling(rotorkop op/neer) waardoor het tandwiel van de staartaandrijving te laag staat? Of de riem te strak gespannen? dat geeft ook geluid.
Verder die 4 schroefjes op het tandwiel kruislings vastdraaien om evt kromtrekken daardoor te voorkomen. Dan zou het toch goed moeten zijn..
 
Chris,
niet aangedacht van het plaat boven op de tandwiel.
Ik heb onder tussen de tandwiel eruit gehaald en de plaat even los gemaakt en weer even vast gezet zoals jij het schrijft.Tevens de bus in het kleine tandwiel los gedrukt en voorzichtig weer terug geplaatst.Moet zeggen het lost wel enige hobbel wel op...dus inderdaad een aandachts punt voor deze verschijnsel.
Verder de riem is niet te strak,ik kan het bijna tot het helft drukken van de tailboom mount(als je het tailboom mount waar de tandwiel in zit van boven af bekijk) maar niet helemaal.
Zou zeggen dat ie eerder te slap is dan te strak.
Axiale speling op de tandwiel/rotorkop is niet aanwezig
Maar het geluid blijft dat krrrrrrrrr.

Aan de topic starter
Peter
...............sorry dat ik me meng in deze discussie maar aldoende leert men
phil
 
De wobble in het onderste tandwiel wordt meestal veroorzaakt doordat je het bevestings boutje door het tandwiel en hoofdas te strak aandraait, iets losser zetten scheelt al een hoop.

over het KRRR geluid van de 450 M motor,

pak je heli eens vast en draai de hoofdrotor eens links om , je voelt eerst ff de weerstand van de magneten, als je doordraait zal de motor een paar om wentelingen maken en met een KRRRRRR geluid weer afgeremd worden door de magneten.
 
" pak je heli eens vast en draai de hoofdrotor eens links om , je voelt eerst ff de weerstand van de magneten, als je doordraait zal de motor een paar om wentelingen maken en met een KRRRRRR geluid weer afgeremd worden door de magneten "

Dit klopt wat jij hier neer zet ja,nou moet ik ook zeggen dat geluid ben ik gewend

"De wobble in het onderste tandwiel wordt meestal veroorzaakt doordat je het bevestings boutje door het tandwiel en hoofdas te strak aandraait, iets losser zetten scheelt al een hoop."

Ook dit zal ik inderdaad proberen de bout losser te zetten.Ik zet het meestal goed vast meer uit gewoonte.......
phil
 
In mijn ouder se heb ik ook een wobble. Als je de tandwielen aan een kant licht tegen elkaar knijpt is de wobbel daar dus ik denk dat het gewoon een kwestie is van licht monteren en niet te vast draaien idd.Overigens heb ik meerdere set tandwielen op verschillende heli's geprobeerd en ze hadden het allemaal, de een iets meer dan de ander.Wel vind ik het een rot gezicht, net of het hele zaakie krom is.

Het geluid onstaat idd als de pinion stil valt, maar zoals de meer ervaren heli specialisten zeggen, "het is normaal" dus maak ik me er geen zorgen meer om.Verder functioneerd ook alles prima.Het komt iig uit de motor want bij het vast zetten van de motor en de kracht die ik daar bij uitoefen hoor ik wel verschil in het geluid en resunantie.Mocht ik later nog problemen ondervinden met het geluid dan laat ik het wel weten.
 
Hallo allemaal,

Ik ben de bouw van mijn trex 450 sport supercombo aan het afronden.
Na het programmeren van de ESC de motor even laten draaien.
Als ik de trotle stick dicht gooi na het optoeren maakt de motor een vreemde rate als de toeren er bijna uit is.

Ik heb alles na gekeken.
De main gear is het niet deze heb ik al eens uitgewisseld.De motor loopt ook niet aan ergens ofzo.En ik heb het ook al geprobeerd met wat meer ruimte tussen de pinion en de maingear zonder resultaat.
De pinion zit goed vast dus deze slipt ook niet ofzo.

Iemand een idee???? het klinkt niet echt normaal.

Ik heb een filmpje gemaakt en hier is de link. [URL="
- trex 450 sport[/URL]

Ik weet niet precies hoe ik het anders moet doen vandaar de link.

Alvast bedankt!

Heb je al CP heli vlieg ervaring? Zet anders de throttle response maar op 2 piepjes (midden) anders kan je hem van het plafond schapen :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, mijn oude SE maakt geen "krrr"-geluidje en dat is em geraden ook;)
Ook de maingear is zo goed als recht.
Waarschijnlijk hangt het van je persoonlijke geluk af of je een recht of krom maingear krijgt in de winkel. Align kwalitieit is nogal wisselvallig.

M'n Trex 500 heeft dat geluidje ook niet maar m'n 550E maakt een soortgelijk geluid. Hier komt het geluid echter van de tandwielen van de torquetube.


Maar toch heeft dat geluidje niet met de motor te maken maar wel met het onderste tandwiel en het tandwieltje voor de staart dat door dit tandwiel wordt aangedreven. Misschien zitten die wat kort tegen elkaar en veroorzaakt dat het geluid.
Helaas kan je daar niets aan doen maar moet je je daar ook niet te veel zorgen over maken....

Draai eens (zonder accu natuurlijk) met je hoofdrotor rechtsom en kijk/luister dan waar het geluid vandaan komt.
 
over het KRRR geluid van de 450 M motor,

pak je heli eens vast en draai de hoofdrotor eens links om , je voelt eerst ff de weerstand van de magneten, als je doordraait zal de motor een paar om wentelingen maken en met een KRRRRRR geluid weer afgeremd worden door de magneten.
Onlangs de motor op m'n heli vervangen door een turnigy 2218h en die maakt op die manier blijkbaar toch ook zo'n geluid, was me verder nog niet opgevallen :)
 
Back
Top