Vreemde resonantie/optoeren door resonantie

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 30 sep 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Vandaag heb ik een heel vreemd verschijnsel waargenomen.

    Mijn kleine Mini Star Ranger (oude Heim/Graupner romp met een Raptor 30 er in) vertoont een vreemde resonantie. Aan de heli niets te zien, maar zo nu en dan een geluid alsof de romp in resonantie komt o.i.d....

    Het vreemde is: als deze resonantie optreedt, loopt ook het motortoerental op, alsof hij schraler begint te lopen.

    Soms is het een cyclus: resonantie begint, toerental loopt op, resonantie stopt daardoor, toerental daalt, resonantie begint weer, toerental loopt weer op, etc etc.

    Waar ik me de kop over breek, is hoe die resonantie die toerental-verhoging kan veroorzaken...

    Ik ben er nog niet achter wat die resonantie precies is (wat tegen wat aan rammelt) maar ik vermoed dat het iets met de uitlaat te maken heeft, want ik zie tijdens de resonantie ook het uitlaat-deflectorslangetje schudden.
    De heli schudt of trilt verder niet, dus ik weet even niet waar ik moet zoeken....

    Ik zie het verband tussen de resonantie en het (behoorlijk heftige, want de staart trekt er van opzij) optoeren niet...

    Heeft iemand iets dergelijks al eens eerder meegemaakt?

    Groet, Bert
     
  2. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Bert zit er een kamer in de uitlaat die losgetrild is?
    Uitlaat lijkt het meest logische
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is iets wat met deze uitlaat te maken heeft, want het begon op het moment dat ik het (kapotte) standaard Raptor potje verving voor deze uitlaat (JustEngines Minipipe voor .36 size motoren, de meest rechtse op deze pagina: J'EN Heli Mini Pipes)

    Maar die uitlaat was gloednieuw, en het resoneren was er vanaf het begin.
    Het afmageren heb ik nooit zo gemerkt, dat kwam pas naar voren toen ik vandaag de hoofdnaald twee klikjes open draaide.

    Maar vermoedelijk is dat beurtelings afmageren, hoewel onmerkbaar, wel de oorzaak van wat hitte en vermogens problemen geweest, want na die twee klikjes was dat op en aftoeren heel vervelend, maar het vermogen merkbaar beter en de motor liep ook véél beter door in hoover (al op en af toerend).

    Maar hoe dan ook, ik ken geen resonanties die een onmiddellijk afmageren tot gevolg hebben, en dit is net of je een schakelaar omzet, het geluid komt in en onmiddellijk is er een "extra oempfh" aan de motor, ook alsof er een schakelaar omgezet wordt....
    Als de resonantie stopt, is het effect op de motor minder "schakelaar-achtig", de motor komt dan iets geleidelijker tot rust...

    Groet, Bert
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bert,

    Op mijn Shuttle heb een poosje een resonantie pijp gehad, met een heel aparte bocht.
    Als die optoerde, en in resonantie kwam, dan ging die ook bijna aan de haal van extra toeren/vermogen, maar dat hoorde daar wel bij.

    Het lijkt op dat effect. Lijkt dat je uitlaat dat effect geeft.

    Arie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet wat je bedoelt... maar.... ik vlieg overwegend met resonantiepijpen, en daar is het effect constant... Hier gaat het aan/uit/aan/uit....

    Dat is het rare.

    Ik begin zelf te denken aan dat de uitlaat mischien tegen het frame van de Raptor resoneert (de uitlaat is me reeds twee keer losgerammeld), maar ik zie niet in hoe dat de motor doet afmageren, want de uitlaat zit gewoon vast.

    Het is bijna alsof de tankdruk wat wegvalt of zo, maar als ik dat controleer, zit alles nog gewoon lekvrij vast. Ik heb de uitlaat er af gehad, en er rammelt niks in de uitlaat. Het uitlaatgeluid verandert ook niet, het is echt zo'n rammelend ronkend geluid alsof er iets meevibreert en aanvankelijk dacht ik dat er iets tegen de rompwand aan rammelde.

    Ik zit hier even mijn hersens over te breken maar ik kom er niet verder mee.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Hoi Bert,

    Kan het zijn , dat door de uitlaat de motor in resonantie komt en hierdoor jou ontsteking sensor licht gaat afwijken, waardoor het toerental oploopt. Als het toeren oploopt valt hij uit resonantie en ziet de sensor weer beter, motor toerental zakt en komt weer in resonantie enz.

    Gr Frans.
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Frans,
    Dat effect befoelde ik, zou ook met de brandstof druk kunnen gebeuren, die zal ook variëren neem ik aan als een uitlaat wel of niet in resonantie is. En als je mengsel dan precies goed staat, valt ie misschien net over het randje.

    Arie
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt een electronisch/mechanisch verschijnsel met de sensor?
    Dat zou een optie kunnen zijn ja.... Wel vreemd dat hij dan optoert tijdens de resonantie, want dat zou betekenen dat hij de kruk beter ziet tijdens de resonantie. Dat zou ik andersom verwachten. Maar het is iets om te bekijken.

    Overigens, de uitlaat zou gewoon een "baffled muffler" moeten zijn, die géén resonatie-effect of "tuned RPM" zou mogen kennen.
    Een resonantie uitlaat heeft juist een heel erg stabiliserend effect op het toerental, daarbij heb ik dit nog nooit meegemaakt. Deze uitlaat is GÉÉN resonantie uitlaat.

    Wat het ook is wat de motor in toeren opjaagt, inderdaad zou de als gevolg daarvan oplopende uitlaatdruk het mengsel eventueel kunnen beïnvloeden.
    Dat is ook een mogelijkheid.

    Zelf heb ik het gevoel dat de uitlaat tegen het frame begint te rammelen (omdat ik tegelijk met het geluid ook het rubberen uitlaat-tuitje opeens zie schudden) en aan de andere kant van die frameplaat zit de tank. Mischien dat die trillingen invloed hebben op hoe de brandstof de zuigbuis in gaat?

    Groet, Bert
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    die sensor zit achter de backplate, en "kijkt"naar de kruktap
    mijn eigen motor draait richting de 17.000 toeren, en de ontsteking houdt dit feilloos bij.

    zou de ontsteking van tijd schieten, zou de motor juist merkbaar rotter moeten gaan lopen
    niet optoeren onder belasting

    Mijn gok gaat ook richting de uitlaat of aanverwante artikelen..
    heb je voor het grapje eens geprobeert een tikkie hoger toerental te draaien, om dat reso pijp effect te bevestigen?
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat schudden kan natuurlijk een eigen frequentie verhaal zijn.
    heb ik ook wel eens op een paar heli's meegemaakt.. Alleen nog nooit op mn brandstofheli

    Dat schudden van ALLEEN het uitlaattuitje vind ik dan wel bijzonder
    als het puntje schudt, ok
    maar als hij in het geheel schud terwijl de heli zelf dat niet doet, zit er toch ergens ruimte in de uitlaat om die beweging toe te laten.
    misschien geholpen door de romp die tegen de uitlaat duwt..
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is een mechanische resonantie, niet een uitlaat die in zijn getunede gebied komt.

    Ik sta natuurlijk niet op 50 cm van de heli als het gebeurt (ben wel gek, maar niet levensmoe) dus het tuitje kan ik zien trillen, maar de rest niet. Ik weet dus niet precies wat er trilt, alleen dat de uitlaat (mee)trilt. De uitlaat zelf kan ik uiteraard niet zien, die zit in de romp, de tuit steekt door de romp, en het is best mogelijk dat de romp het rubberen tuitje raakt en op die manier de romp de tuit doet trillen, het is echter net zo makkelijk mogelijk dat de tuit zo hard trilt (uiteinde gaat nl echt 0.5~1 cm heen en weer) dat het tuitje tegen de romp klappert (en wie weet veroorzaakt dat het geluid???)

    De romp (staartvinnen, skids) zie ik in elk geval niet zichtbaar trillen, maar het klinkt inderdaad alsof er ergens iets tegen de romp rammelt.

    De romp schuurde tegen de uitlaat aan, dat wist ik, en ik heb daarom ook een gat in de romp gemaakt ter plaatse. Ik had gehoopt dat het daarna over zou zijn, maar niet dus....

    Ik heb geprobeerd andere toerentallen te draaien, en nu draaide ik voorheen tamelijk lage toerentallen met het ding, daarmee dus duidelijk onder de powerband. Nu ik hogere toerentallen draai, heeft het ding een beetje de neiging "door te schieten" omdat de motor met oplopemd toerental ook meer vermogen gaat ontwikkelen.

    Want op zich, gisteren ging het ding, voor een rompheli, als de brandweer.
    Hij klom (alweer: voor een rompheli) als een dolle, bleef goed doorklimmen, bleef probleemloos een minuut hooveren zonder warm te lopen, in dat opzicht liep hij beter dan hij ooit gedaan heeft.

    Aan het begin van de middag startte hij erg slecht en bleek inderdaad de sensor wat verlopen te zijn (ik kan bij dit kleine motortje niet zo mooi de sensor ophangen als bij de Rossi's of jouw OS).
    Maar het resoneren deed hij voor die tijd ook al, het is alleen nu pas dat ik die invloed van het resoneren op het toerental merk.

    In eerste instantie dacht ik dat de resonantie wellicht schuim in de tank veroorzaakt, en dus luchtbellen in de brandstofslang. Maar dan zou er minstens anderhalve seconde tussen het resoneren en het optoeren moeten zitten (de bellen zouden dan eerst vanaf de clunk naar de carb moeten) en dat is het niet, Het effect is ONMIDDELIJK, en heel scherp.
    Werkelijk alsof er een schakelaar omgaat.
    Veranderende tankdruk zou ook volgens mij niet zo scherp en onmiddellijk merkbaar moeten zijn.

    Aangezien een resonantie per definitie iets "synchroons" betekent, kan het natuurlijk maar zo dat door de trillingen (die synchroon lopen) de sensor trilt in sync met de motor en dus effectief de timing aanpast.

    Maar als ik naar het tuitje van de uitlaat kijk, en het geluid beluister, denk ik eerder aan een resonantie die uit een trilling van de hoofdrotor komt, of mogelijk uit de hekrotor.

    Maar van die twee kan ik me dan alleen maar afvragen: waarom niet continue, en hoe beïnvloedt dat de motorloop?

    Groet, Bert
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nieuw licht op de zaak, wat een hoop kan verklaren:

    Het hekrotorhuis blijkt in een van beide helften een volle breuk te hebben....

    Hoe dat kan is mij een volkomen raadsel. Maar het werpt licht op de volgende zaken: het wegtrekken van de staart doordat bij de "resonantie" het hekrotorhuis zich verplaatst (waardoor de hekrotor ietsjes verstelt), en het optoeren doordat de weerstand van de hekrotoraandrijving verandert (snaarspanning verandert).

    Nu eerst maar eens een nieuw hekrotorhuis zien te bestellen....

    Eens kijken of RC Heliparts nog wat heeft liggen, en dan kijken of het dan over is....

    Maar hoe die breuk daar in komt is me een raadsel, de heli heeft geen crashes, zelfs geen andere klappen op de staart gehad, en het hekrotorhuis wordt ook niet ter plaatse geraakt door de romp.

    Wel vreemd dat ik dan niks aan de tailfin zag, maar ja, die is van Balsa en daardoor erg trillingsdempend.

    Groet, Bert
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, die keer dat de motor afsloeg klapte hij toch flink hard op de grond !
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... hij kwam toen redelijk hard op zijn landingsgestel neer, maar in mijn herinnering kwam de staart toen niet aan de grond...Dat weet ik zelfs wel zeker, want de tailfin is van balsa en zou dan onherroepelijk kapot gegaan zijn.

    Maar zelfs als, de breuk lijkt op een klap tegen de zijkant van de hekrotor, niet op een verticale klap zoals bij een harde landing...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2014
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    transport?
    "stofzuig/stofafneemoeps"in huis?
    Of breuk door verkeerd onder spanning staan..
    of gewoon een fout onderdeel, en de scheur is tijdens fabricage onderhuids al ontstaan.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk een transport of bouw-oeps...

    De breuk zat nogal verstopt in de schaduw (zeg maar in een hoek, te weten de overgang tussen de buisklem en het feitelijke hekrotorgedeelte), en blijkbaar al een tijdje aan de gang, want de randen van de breuk, waar ze tegen elkaar wrijven, vertonen lichte sporen van hittevervorming door het wrijven. Want in de lucht staat daar natuurlijk wel de extra trekkracht van het aandrijven van de hekrotor op....

    Hoe dan ook, met een beetje mazzel vandaag nieuwe spullen (RC Heliparts had ze op voorraad) en met nog meer mazzel ben ik dit weekend nog thuis....

    Groet, Bert
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wie weet kan er iemand wat zinnigs over zeggen....

    Dit is het hekrotorhuis van de Raptor/MiniRanger:

    [​IMG]

    Zoals te zien, ligt de kant waar de hekrotor zit volledig doormidden, en ook de andere kant begint al in te scheuren, zo ongeveer bij het puntje van de schroevendraaier. De scheur is daar al gevorderd tot de lagerstoel.

    Ik heb de hekrotor-as gechecked, en die is recht, de lagers zijn ook in orde.
    De Riem is OK, en stond op de juiste spanning, er is ook geen vreemde slijtage te zien aan de poulie.

    Het is niet duidelijk of dit een gietfout is, al is er een gedeelte van de breuk die er "anders" uitziet. Maar de hekrotor trilt absoluut niet (er is altijd wel iets te voelen natuurlijk, maar geen trillingen die dit veroorzaken naar mijn ervaring.

    Heeft iemand al eens zoiets gezien bij een Raptor????

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hallo Bert,

    Ik heb dit vroeger eens mee gemaakt met me Graupner Ergo 30
    Die had een paar jaar stil op de kast gestaan en in het zonnetje(met de staart) en toen ik er later mee ging vliegen zat er ook een scheur in het huis????????

    Misschien uitdroging van het materiaal????

    S6 met je project

    Jeroen
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou kunnen... Ik ben niet zeker, maar er staat me iets van bij dat de heli 2 jaar stilgestaan had toen ik hem kocht....

    Nou ja, alles is mogelijk, dit ook.

    Ik had gehoopt vandaag de nieuwe delen binnen te krijgen (gisteren om 16:00 een verzendbevestiging gehad van RC Heliarts) maar helaas nog niks....

    Hopen dat het er morgen nog is, want met een héél klein beetje mazzel ben ik dit weekend nog thuis (Schip ligt momenteel bij Gdynia ten anker, geplande aflosdatum was morgen, maar het lijkt er op dat er voor het weekend niks gebeurt, en IN het weekend doen ze in Polen ook niks...).

    Groet, Bert
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou..

    Om maar even de boel recht te zetten: tijdens het monteren van de nieuwe onderdelen ontdekte ik dat (achteraf) de breuk mijn eigen schuld was.

    Wat was er aan de hand? Ik heb vanwege de plaatsing in een romp, de hekrotor van rechts naar links verplaatst door de staartboom ondersteboven te draaien.
    Daarmee komt de geleiderol voor de staart aan de onderkant te zitten.

    Omdat hekrotors gebruikelijk achterwaarts draaien, heb ik de riem (en de hekrotorbladhouders) dus ook omgelegd, om dat hier ook te verkrijgen.

    Nu komt dus opeens de geleiderol in het halende part van de riem, en de krachten die dan op de geleiderol komen, zijn blijkbaar groter dan waar het hekrotorhuis tegen opgewassen is.

    Daar had ik bij de ombouw niet aan gedacht. Nu wel, dus we zetten de hekrotor gewoo om naar voorwaartse draairichting, en dan zou het probleem uit de wereld moeten zijn....

    Dus geen klappen gehad, geen productiefouten, geen verborgen gebrek vanaf de vorige eigenaar, maar gewoon mijn eigen onnadenkendheid....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina