Hallo,
Ik kom er niet uit en snap er niets van, heb ook al op het forum gezocht en kon hier ook niets over vinden. Dus bij deze mijn verhaaltje
.
Ik heb 8 sanyo 2700mah cellen voor mijn futaba zender, deze laad ik met een multiplex snellader (multicharger LN-5014) en gebruik een computervoeding als omvormer van 230v naar 13 of 12 volt.
Nu is mij het volgende overkomen:
Mijn zender was leeg en dus heb ik hem ff aan de lader gehangen met 1.5A laadstroom. Al na 10 minuten begint mijn lader te piepen en stopt met laden. Op het schermpje lees ik af dat er 200mah bij is gegaan. Nou vond ik dit niet echt veel maar heb er niet bij nagedacht en heb gewoon mijn zender weer gebruikt. Na 30 minuten begon het lampje van mijn zender weer te knipperen en bleek de accu dus opnieuw leeg te zijn:neutral:. Kapot dus... ik hem nog 1 keer zachtjes laden om te kijken welke cel heet werd en toen nijdig alle cellen uit de zender gerukt en ze vervangen voor gewone penlites.
Dit is ongeveer anderhalve week geleden. Nu meet ik vandaag de cellen van de zender door en krijg ik het volgende:
6 van de 8 cellen zitten ruim op de 1.2 volt (hier zit ook de cel bij die warm/heet werd)
De 2 overige cellen hebben een spanning van 0.9/0.8 volt


Ik snap er dus helemaal niets van.... Wat nu te doen???
Moet ik de 2 bijna lege cellen vervangen of moet ik deze met zn 2en opladen??
Ook zou ik graag willen weten waardoor die 2 cellen zo'n lage spanning hebben en de rest niet. Als hier tenminste een andere verklaring voor is dan een slechte cel.
Nog een ander klein probleempje ik heb sinds kort een novak gtb velocitiy 6.5 turns combo en rijd met een 3600mah pak van corally (www.pkracing.nl) na korte tijd stopt de auto met rijden en is het pak al "leeg" als ik hem dan aan de lader hang laad de lader er maar 1000mah bij 8-O. Het pack is zowel na het gebruik als na het laden koud en ik snap niet waarom de gtb en velocity combo niet langer blijft rijden op het accu pack. Er zijn namelijk ook geen hete cellen in het pack wat je verwacht bij een kapotte cel en het accu pack was nieuw (wel vantevoren bijgeladen).
Dus wie o wie helpt me met deze problemen, want ik word er een beetje ziek van !! (ik heb niet zoveel geluk met deze hobby, veel last van motortjes met storing en zit nu al binnen een krap jaar aan mn 4e zenderset omdat de vorige er mee ophielden buiten mijn schuld om... pure pech dus.:help:
Ik kom er niet uit en snap er niets van, heb ook al op het forum gezocht en kon hier ook niets over vinden. Dus bij deze mijn verhaaltje

Ik heb 8 sanyo 2700mah cellen voor mijn futaba zender, deze laad ik met een multiplex snellader (multicharger LN-5014) en gebruik een computervoeding als omvormer van 230v naar 13 of 12 volt.
Nu is mij het volgende overkomen:
Mijn zender was leeg en dus heb ik hem ff aan de lader gehangen met 1.5A laadstroom. Al na 10 minuten begint mijn lader te piepen en stopt met laden. Op het schermpje lees ik af dat er 200mah bij is gegaan. Nou vond ik dit niet echt veel maar heb er niet bij nagedacht en heb gewoon mijn zender weer gebruikt. Na 30 minuten begon het lampje van mijn zender weer te knipperen en bleek de accu dus opnieuw leeg te zijn:neutral:. Kapot dus... ik hem nog 1 keer zachtjes laden om te kijken welke cel heet werd en toen nijdig alle cellen uit de zender gerukt en ze vervangen voor gewone penlites.
Dit is ongeveer anderhalve week geleden. Nu meet ik vandaag de cellen van de zender door en krijg ik het volgende:
6 van de 8 cellen zitten ruim op de 1.2 volt (hier zit ook de cel bij die warm/heet werd)
De 2 overige cellen hebben een spanning van 0.9/0.8 volt



Ik snap er dus helemaal niets van.... Wat nu te doen???
Moet ik de 2 bijna lege cellen vervangen of moet ik deze met zn 2en opladen??
Ook zou ik graag willen weten waardoor die 2 cellen zo'n lage spanning hebben en de rest niet. Als hier tenminste een andere verklaring voor is dan een slechte cel.
Nog een ander klein probleempje ik heb sinds kort een novak gtb velocitiy 6.5 turns combo en rijd met een 3600mah pak van corally (www.pkracing.nl) na korte tijd stopt de auto met rijden en is het pak al "leeg" als ik hem dan aan de lader hang laad de lader er maar 1000mah bij 8-O. Het pack is zowel na het gebruik als na het laden koud en ik snap niet waarom de gtb en velocity combo niet langer blijft rijden op het accu pack. Er zijn namelijk ook geen hete cellen in het pack wat je verwacht bij een kapotte cel en het accu pack was nieuw (wel vantevoren bijgeladen).
Dus wie o wie helpt me met deze problemen, want ik word er een beetje ziek van !! (ik heb niet zoveel geluk met deze hobby, veel last van motortjes met storing en zit nu al binnen een krap jaar aan mn 4e zenderset omdat de vorige er mee ophielden buiten mijn schuld om... pure pech dus.:help: