vreemde spanning van de cellen van de zender.

Hallo,

Ik kom er niet uit en snap er niets van, heb ook al op het forum gezocht en kon hier ook niets over vinden. Dus bij deze mijn verhaaltje :p.
Ik heb 8 sanyo 2700mah cellen voor mijn futaba zender, deze laad ik met een multiplex snellader (multicharger LN-5014) en gebruik een computervoeding als omvormer van 230v naar 13 of 12 volt.
Nu is mij het volgende overkomen:

Mijn zender was leeg en dus heb ik hem ff aan de lader gehangen met 1.5A laadstroom. Al na 10 minuten begint mijn lader te piepen en stopt met laden. Op het schermpje lees ik af dat er 200mah bij is gegaan. Nou vond ik dit niet echt veel maar heb er niet bij nagedacht en heb gewoon mijn zender weer gebruikt. Na 30 minuten begon het lampje van mijn zender weer te knipperen en bleek de accu dus opnieuw leeg te zijn:neutral:. Kapot dus... ik hem nog 1 keer zachtjes laden om te kijken welke cel heet werd en toen nijdig alle cellen uit de zender gerukt en ze vervangen voor gewone penlites.

Dit is ongeveer anderhalve week geleden. Nu meet ik vandaag de cellen van de zender door en krijg ik het volgende:
6 van de 8 cellen zitten ruim op de 1.2 volt (hier zit ook de cel bij die warm/heet werd)
De 2 overige cellen hebben een spanning van 0.9/0.8 volt :confused::confused::confused:
Ik snap er dus helemaal niets van.... Wat nu te doen???
Moet ik de 2 bijna lege cellen vervangen of moet ik deze met zn 2en opladen??

Ook zou ik graag willen weten waardoor die 2 cellen zo'n lage spanning hebben en de rest niet. Als hier tenminste een andere verklaring voor is dan een slechte cel.

Nog een ander klein probleempje ik heb sinds kort een novak gtb velocitiy 6.5 turns combo en rijd met een 3600mah pak van corally (www.pkracing.nl) na korte tijd stopt de auto met rijden en is het pak al "leeg" als ik hem dan aan de lader hang laad de lader er maar 1000mah bij 8-O. Het pack is zowel na het gebruik als na het laden koud en ik snap niet waarom de gtb en velocity combo niet langer blijft rijden op het accu pack. Er zijn namelijk ook geen hete cellen in het pack wat je verwacht bij een kapotte cel en het accu pack was nieuw (wel vantevoren bijgeladen).

Dus wie o wie helpt me met deze problemen, want ik word er een beetje ziek van !! (ik heb niet zoveel geluk met deze hobby, veel last van motortjes met storing en zit nu al binnen een krap jaar aan mn 4e zenderset omdat de vorige er mee ophielden buiten mijn schuld om... pure pech dus.:help:

Lees onderwerpen m.b.t. zender accus laden maar eens dan ontdek je al snel dat zender accus beter niet snel geladen moeten worden en zeker niet in de zender.
Er zit een diode tussen de accu en de laad aansluiting waardoor de lader de lader de accu spanning niet ziet.
De meesten laden zender accus met een simpele multi lader met 0.1C of wat meer omdat dat weinig risico opleverd als je de accu in de zender oplaad.
Je accu lijkt op het eerste gezicht overleden.

je zou cel voor cel kunnen laden en ontladen herhaal dit voor elke cel ca 3x. Echter denk ik dat een nieuwe accu dan bijna net zo interessant is.

Voor je de cellen bij het chemisch afval stopt zou je kunnen proberen de cellen langzaam te laden op 1/10 C gedurende 16 uur. Als dit niet helpt, koop dan maar een nieuwe accu.

Niet alleen de defecte cellen vervangen!!!

Als je binnen één jaar tijd al aan je 4e zenderset toe bent, denk ik dat je toch eerst eens goed moet gaan kijken waar je mee bezig bent. Heeft dat soms steeds te maken met het laden? Even aan de lader hangen met 1,5 A aan laadstroom klinkt namelijk nogal heftig, zeker als je blijkbaar losse cellen gebruikt, die met batterijveertjes geklemd zitten.

Kijk eerst eens in de handleiding van de zender wat daarin wordt verteld over het laden. Vrijwel zeker staat daarin vermeld wat er aan maximale stroom mag lopen. Vervolgens staat er op oplaadbare batterijen ook vaak met welke stroom ze geladen mogen worden.
Dan bestaat er een grote kans, dat er een beveiligingsdiode in het laadcircuit van de zender zit. Snelladen kan/mag dan alleen als die diode is overbrugd. Tenslotte moet je niet gaan snelladen als je losse cellen hebt in een batterijhouder. Een snellader wil altijd de accuspanning meten. Met een diode in het laadcircuit kan dat niet en met batterijveren zijn de kontakten met de cellen nooit 100% stabiel, dus heeft de lader ook niet duidelijk door wanneer 't ie moet afslaan.

Zo te lezen zijn je cellen inderdaad overleden. Na het opladen behoren deze allemaal zo'n 1,35 Volt te geven. Tijdens het laden en direkt van de lader af komen ze zelfs tot aan zo'n 1,5 Volt.

Om Corrien aan te vullen:

Beste advies: Koop een 'Robbe 5r' of vergelijkbare stroom lader voor je zender (en ontvanger) packs.
Als je max 1/10 van de cel capaciteit gebruikt als laadstroom is het bijna uit te sluiten dat er ooit iets stuks gaat of brandschade kan veroorzaken.

Dergelijke laders heb ik al voor minder dan 10 euro zien staan op deze forum, in de winkel kosten ze niet eens heel veel meer.

Ok, vandaag dus een hoop geleerd... alleen niet helemaal op de goedkoopste manier. :( Maarja dat gebeurt.
@ corrien, t klinkt een beetje hard "eens goed moet gaan kijken waar je mee bezig bent" maar begrijp de reactie wel. Ik ben pas bij de laatste zender set gaan laden op de zender en heb het daarvoor altijd met penlites gedaan. Heb voor het laden alleen wat boeren verstand gebruikt: lader -> laadkabel -> oplaadbare cellen -> met minder laden dan je normale accu's en dus maar 1.5 ampère. Ik heb zoveel mogelijk informatie over de hobby proberen te vinden, maar zal dan wel net over het stukje van het laden met een zender heen gelezen hebben.

Overgens, het defectraken van de andere zenders kon ik niets aan doen, 2 keer een acoms gehad waarvan de potmeter binnen een maand defect was en een futaba zonder berijk (licht niet aan storing).

@NPS, bedoel je dan alle cellen van de zender of alleen de gene waar nog 1.2 volt in zit??

Maar dan de normale corally accu... die is volgens jullie ook gestorven?? Het pack is namelijk hagelnieuw. 1 keer bijgeladen vanuit de verpakking, 1 keer mee gereden en daarna meteen weer bijgeladen. Het laden heb ik gedaan met 4A.

Niet alleen de defecte cellen vervangen!!!

altijd per pakket vervangen.

AA formaat nooit met meer dan 0.2C laden dat is bij 2000mAh penlites 400mA! liever zelfs lager!

0,2C is wel heel langzaam. Met een delta-piek lader kan je beter voor 0,5C tot 1C gaan.
Anders is de delta-piek (soms) niet meer te detecteren.

Trouwens, dit is allemaal prima uitgelegd in een FAQ:
delta-peak-laders

Laatst bewerkt door een moderator:
Buiten de lader kan dat ja!

En met kwalitatief goede cellen.

niet met bouwmarkt / detailhandel batterijen.

Overgens, het defectraken van de andere zenders kon ik niets aan doen, 2 keer een acoms gehad waarvan de potmeter binnen een maand defect was en een futaba zonder berijk (licht niet aan storing).
Waarom ben je dan in vredesnaam niet met deze sets teruggegaan? Dit soort klachten wordt als regel onder garantie verholpen.

@ corrien, ik ben ook terug gegaan met deze zender:p anders had ik deze hobby niet meer kunnen bekostigen.

Ik flikker vandaag ff mn oude en dus kapotte zendercellen in de chemisch afval bak en ga vanavond is kijken hoe dat nou zit met mn normale corally accu pack. Ik laat nog wel van me horen.

Back