Vreemde tik (pinion of spur gear?)

Hallo,

Vandaag ging ik voor het eerst rijden met mn Tamiya TB-04 Pro. Alles ging goed, ESC naar wensen ingesteld e.d.

Na 15 minuten kloten kwam er opeens een rare tik te voorschijn.

We reden toen het tevoorschijn kwam op een parkeerplek. Lagen wel wat kleine steentjes en die kwamen ook naar binnen, maar na schoonmaken en verwijderen van die steentjes was het zelfde geluid nog aanwezig.

Ik ben gelijk gestopt, thuis uit elkaar gehaald en het leek tussen de spur en pinion te zitten. (motor zelf maakt geen raar geluid en de gears gaan ook lekker soepel, dus dan moet het wel in de spur of pinion zitten lijkt me. Maar er zat geen viezigheid of iets dergelijks.

Toen heb ik hem weer in elkaar gezet en toen was het nog steeds zie video:
Fast, Free Video Hosting & Video Sharing - VideoBam

Toen ging ik er een tijdje binnen mee rijden, beetje driften over de vloer inclusief dat getik.

Maar toen ging dat getik na 5 minuten opeens weg.

En het rare, mijn broer heeft ook een nieuwe TB-04 pro en we gingen ze samen voor het eerst proberen. En hij had precies het zelfde, ook na 15 minuten kloten ging hij tikken, ook nog na het uit elkaar halen van de pinion en spur. En dan ff voor de lol wat driften en na 5 minuten opeens dat geluid bij hem ook weg. Nu klinken ze weer soepel en als nieuw.

Bij mijn broer was het wel een ander soort tik qua geluid. Maar kwam ook niet uit het motortje of zijn gear diffs. Leek ook met zn spur en pinion te maken.

Maar ik ben wel benieuwd wat dat nou geweest kon zijn? We hadden het ook allebei na even veel rijtijd. En het verdween ook even snel weer zonder echt iets te veranderen tijdens het voor de lol driften in de woonkamer.

Het kan zo zijn dat er inderdaad een steentje of vuil tussen de spur en pinion is gekomen. Dat gebeurt met regelmaat. Iets anders zou ook best de oorzaak kunnen zijn, maar een steentje is het meest aanneemlijk.
Dat het geluid verdwijnt na een tijdje kan ook heel goed. Als je doorrijdt dan slingert het steentje er (soms) weer uit en dan verdwijnt het geluid. Ook kan het zijn dat het steentje er al uit is geslingerd, maar dat de spur en/of pinion nog beschadigd zijn door het steentje. Na een tijdje slijt die beschadiging weer weg en kan je weer zonder geluidjes rijden. Wat je kan doen is, wanneer het geluid blijft, je spur en pinion sowieso op het oog controleren en daarna met een hobbymesje even de tandjes doorlopen om te zorgen dat er inderdaad geen steentjes of vuil achtergebleven is. Indien je spur of pinion toch te erg beschadigd is, dan kan je er voor kiezen om iets te vervangen.

Back