vrij kanaal gebruiken voor verlichting

• Topicstarter Topicstarter WillemG
  • Startdatum Startdatum
W

WillemG

Guest
ik heb op mijn Savage21 een 4 kanaals ontvanger waar ik er maar 2 van gebruik. Op mijn zender heb ik er 3.
Het derde kanaal is op de zender alleen aan/uit te zetten, dus niet regelbaar.

nu leek het me leuk om de verlichting (die ik ga maken) te laten schakelen via de zender/ontvanger.
nu weet ik wel wat van electro/electronica maar niet hoe ik dit extra kanaal nu kan gebruiken om de verlichting aan/uit te schakelen.

iemand die mij op weg kan helpen?
hieronder heb ik een voorbeeldje uit een PDF-bestand geknipt:

ontvangerspec.gif

dit is niet de ontvager die ik heb, deze heeft maar 2 kanalen

Het simpelste is om een kleine servo te nemen met een stuurheveltje erop. Dan plak je met een stukje dubbelzijdig plakband een micro schakelaartje tegen die servo en wel zo dat het stuurarmpje hem net kan indrukken. Als de servo dan in de ene stand staat is de schakelaar (en de verlichting) uit. Zet je de schakelaar op de zender om dan gaat de servo naar de andere stand en drukt de micro schakelaar in, de verlichting zal dan aan gaan.
Er is ook een elektronische oplossing die is kleiner maar duurder. Als je het zelf maakt natuurlijk niet maar dan moet je wel goed en netjes kunnen solderen en wat van de elektronica afweten.

Willem,

zoals in zoveel gevallen zijn hier ook meerdere oplossingen mogelijk:
1)
Je kunt een gewone servo nemen en deze gebruiken om een schakelaar(tje) te bedienen. De schakelaar neem je op in het circuit van de verlichting.
2)
Je kunt een "speciaal" printje gebruiken die de servo en de schakelaar op een electronische wijze samenbrengt.
Dit soort printjes zijn bv. bij de Conrad te koop.
Het printje sluit je aan op je ontvanger en de overige draden zijn weer voor je verlichting schakeling.

(edit)
Ernst was me net even voor :wink:

Wim

ja ok,
maar wanneer conrad deze printjes verkoopt, dan zijn ze ook zelf te maken lijkt me
solderen enzo is geen enkel probleem. ik zoek alleen het juiste schema en onderdelen hiervoor
dus als iemand mij daaraan kan helpen?

Hallo,

wat jij nodig hebt is een "R/C-switch".

Dit is gemakkelijk zelf te bouwen en kost niet zo veel geld.

Hier vind je twee schakelingen:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/gadgets.htm

R/C Switch2 - For driving accessories
R/C Switch3 - Similar, but with 4001

de R/C Switch3 heb ik zelf gemaakt en het werkt.

Veel plezier ermee!

Biggles

ik kreeg een mailtje van iemand die wel een schema had en onderaan de bladzijde zag ik dat ie van conrad- duitsland kwam en dat het een 2 kanal schalter betrof.
toen ben ik es gaan kijken op de de site van conrad en vond al snel de volgende:

2-KANAALS-SCHAKELAAR

Artikelnr.: 234923 - 8A

Prijs slechts 8,95 EUR

stuk(s)

Deze schakelaar biedt de mogelijkheid via een proportioneel kanaal 2 schakelfuncties aan te sturen. Zo kunnen bij modellen extra functies (bijv. koplampen, sirene, waterpomp, kabellier) worden in- en uitgeschakeld. Joystick-beweging naar voren kanaal 1 aan, naar achteren kanaal 2 wordt ingeschakeld. In de middelste stand zijn beide functies uitgeschakeld. Voor installaties met een positieve impuls.
Technische spec.: Voedingsspanning 4,8 - 6 V= • Schakelspanning 5 - 24 V= • Schakelvermogen max. 3 A perkanaal • Afm. 55 x 35 mm.

ik heb dat ding even opgehaald en in elkaar gesoldeerd, gestest en het werkt perfect.

de schema's etc.staan onderaan de pagina die te vinden is door het artikelnummer in het zoekscherm te toetsen.

Back