vrije vlucht FAQ?

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door ArthurP, 4 apr 2008.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Heren gevorderde VV vliegers,

    Ik lees in de draadjes interessante discussie's over geheimzinnige mengseltjes om je elastiek in te smeren, boormachine's om je rubber op te draaien, tips om een vleugel zo te verdraaien dat het vliegtuig zus en zo vliegt, enz. Als ik bij b.v. de modelhelicopters kijk zie ik hele verhalen wat ik het beste kan kopen hoe ik zo'n ding moet instellen etc. kennis van vrije vlucht blijft in het moderne internet tijdperk een beetje tussen de ouwe rotten hangen. :sad:

    Intussen hebben we hier op het forum veel nieuwe enthousiaste tieners, en overjarige jongere zoals ondergetekende :D, die allemaal wel willen weten hoe het het zit. Om het verhaal kort te maken, wie begint er met een simpele FAQ over vrije vlucht? Belangstelling genoeg zou ik zeggen!

    Groeten,
    Arthur
     
  2. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Arthur,

    Zelf ben ik niet echt een gevorderde en sinds de Fleur de lis ook niet echt een beginner meer maar toch wil ik even reageren.

    Wat mij meer geholpen heeft is "gewoon" beginnen met een model. Hier op dit forum heb ik heel veel zinnige tips gekregen op het moment dat ik dat nodig had, daar kan naar mijn idee geen FAQ tegenop.
    Ook de verhalen over hoe je het rubber moet invetten begint bij mij ook aan de orde te komen samen met het onderwerp over het opwinden van het rubber.
    Wat ik graag doe is experimenteren en met deze tak van modelbouw levert dat in korte tijd toch redelijk veel ervaring op. Ondanks dat ik nog geen mentor naast me heb staan, heb ik dankzij de medehobyisten al veel geleerd.

    Dus mijn advies is: wacht niet op de FAQ maar begin gewoon. En lees ook de draadjes van andere beginners en stel gerust vragen als iets je niet duidelijk is.

    Nog een tip: als je meteen goed resultaat wilt volg dan heel precies de bouwbeschrijving en bouw heel zorgvuldig. Als je wilt experimenteren en niet bang bent om eventueel een doodlopende weg in te slaan doe dan vooral wat je denkt dat goed is, van "fouten" leer je toch het meest.

    Mijn grote les: voor echt kleine modellen heb je balsahout nodig. Lichter en sterker dan foam.
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat zijn wijze woorden! Precies de manier waarop ik ook werk: lezen, vragen, maar vooral ook doen. En probeer niet meteen je eerste model perfect te krijgen. Het volgende model is het model wat perfect wordt. Geloof me, ik heb al heel wat gebouwd, en mijn volgende model is pas het model wat perfect wordt.
     
  4. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Heren,

    Ik deel de mening van jullie allen. Maar om een leuk voorbeeld te geven. Wil ik graag het verloop van mijn bouwervaringen tot nu toe.

    9 รก 10 jaar geleden werd in contact gebracht met vrije vlucht onder het de naam van een naschoolse activiteit. Nou goed die na schoolse activiteit werd al snel erg serieus. Inmiddels ben ik aardig ervaren in het bouwen en vliegen van modellen. Natuurlijk ben ik ook nooit uit geleerd en zijn er nog zoveel dingen die ik wil proberen.

    Maar goed hoe ben ik nu begonnen. Mijn eerste 5 modellen ongeveer waren erg simpel. Een 1 mm dik balsa vleugeltje met wat knikken erin. Een romp met staart eronder. En afschieten maar. Dit geld zo ongeveer voor alle modellen. Super simpel en vliegen altijd leuk. Na verloop van tijd heb ik met verschillende materialen leren werken en werd het tijd voor wat serieusere modellen. Dus toen ben ik eigenlijk me wat meer gaan concentreren op duurklasse en outdoor.

    Bedenk je wel dat ik pas na 2 jaar experimenteren met simpele modellen, en alle bouwtechnieken onder de knie krijgen, mijn eerste wedstrijdmodel heb gebouwd.

    Een FAQ heeft weinig zin. Het beste wat je kan doen is beginnen met een model en gewoon zodra je tegen problemen aanloopt onze hulp inschakelen. Mocht je nog materialen nodig hebben. Die kan ik je wel leveren.

    Grt,

    Bernard
     

Deel Deze Pagina